rubbningar

Om varför jag inte bloggade igår..

Igår så var det inte en så bra dag pga av mina sömnproblem som kan vara väldigt påfrestande i ett förhållande, jag gör personer besvikna som jag verkligen inte vill göra besvikna. Människorna som är runt mig. Jag önskar att jag bara kunde skutta upp kl 6-7 och få allting gjort innan 12 och kunna pusta ut vid 2 efter jag gjort alla ”måsten” i mitt liv. Läs MITT LIV. Istället så vaknar jag i total panik runt 12-14 och får ångest över allt jag missat vilket leder till många sura miner. Det blir så mycket psykisk ohälsa det kan bli.  Jag är trött på att bli kallad lat och jag är trött på att vara trött hela tiden. Nätterna lockade mig mer när jag var yngre. Men nu vill jag skutta upp vid 7, hinna städa(vilket jag alltid gör innan jag går hemifrån), vara ute och gå min dagliga PW(som jag oftast tar på kvällen), duscha blogga ta bilder och sminka mig innan kl 12. Och sen ta livet som det kommer därifrån. Ibland så går det, något som var totalt omöjligt förut. Grejen är att jag lägger mig i sängen kl 10-11, men inte av ren utmattning utan mest för att jag måste. Men hur mycket jag än försöker sova, lägger ifrån mig dator mobil och stänger av tvn. Så somnar jag väldligt sällan innan 4.

Men igår så träffade jag min läkare, och han skrev ut imovane till mig. Vilket är ganska stark sömnmedecin. Fick ta 14 mg för att somna. Och visst sov jag bra och vaknade tidigare än vanligt eftersom att jag somnade innan 4, och vaknade upp med den där äcklig imovane smaken i munnen som är hemsk, men det är värt det. Vill bara få in en vanlig rutin..

Har någon av er tips?

p9390313 p9390316

Posted in: Okategoriserade
Kommentarer (23)
  • Mikael Johansson

    Du sover alltså mellan 04-12, vilket faktiskt är ganska lagom länge.
    Det enda jag kan rekommendera är att inte ta sömnmedicin alls. Så småningom kommer du inte kunna sova alls utan dem då. Du har ju som jag ser det inte alls sömnproblem, bara en väldigt sen cykel. Det hade jag med under hela min ungdom.
    Försök att acceptera dig själv för den du är. Om du inte har ett jobb att gå upp till så ÄR det svårt att gå upp, det är inget konstigt.
    Med åren kommer din cykel att regleras automatiskt, så försök att ta det lugnt och acceptera dig själv för den du är, och be andra att respektera den dygnsrytm du har.

    OM du nu väldigt gärna vill ha en bättre dygnsrytm, så finns det inget effektivare sätt än att skaffa ett helt vanligt dagarbete. 100 gånger bättre än sömnpiller.

  • Sara

    Fy fan vilken oseriös läkare! Han borde anmälas. Den största (eller hela) anledningen till dina sömnproblem är ju att du vänt på dygnet efter åratal av absolut noll och ingenting att göra på dagarna. Har man inte det och är kvällsmänniska så är det ju inget konstigt om man är uppe på nätterna! Du har väl depression light som de flesta som inte har några rutiner öht brukar drabbas av.

    • Soffan

      Du är ju störd hon har ju sömnproblem ändå o har de hållt på länge är de extrent påfrestande. De enda ja reagera på är att hon tog dubbel dos av sina imovane då man endast bör ta 1 för 2blir snabbt 3 , 3blir snabbt 4osv imovane är såååå lätt o vänja kroppen vid o tolerans åt sj för många år sedan började med 1 o efter ca 2-3år åt ja seriöst 1karta för kunna sova. O de är nått man ska se upp för.
      Bättre sätta kl på larm ex kl 8 varje morgon o tvinga sig upp

  • Jess

    Ingen tv i sovrummet. Inget surfande innan läggdags. Var ute mycket på dagen, frisk luft hjälper en att sova bättre. Om du kan, ha en kvällsrutin, lägg dig ca samma tid i veckorna. Om dina tankar rusar innan läggdags, ha en skrivbok i sängen och skriv ner dom direkt för att släppa tankarna. När du börjar grubbla, avbryt dig själv genom att säga ”jag kan inte lösa detta kl elva på kvällen, släpp det”.
    Hoppas det blir bättre med sömnen snart!

  • Lisa

    Hej! Minska på sockret, drick mycket vatten, ät inte efter kl 19 på kvällen och börja ta dig regelbundet till gymmet. Ät regelbundet och nyttigt. Skapa rutiner, det kmr att gå bra ska du få se!:)

  • suss

    När du väl kommer upp i tid, gör då allting du ska göra och skjut inte upp det, skriv ned i kalender näst kommande dags schema. Ta slut på dig själv, promenera är jättebra, men lägg till ett hårdare fysiskt pass så kommer du bli trött naturligt och tillslut slipper du imovanen.

  • Emelie

    Be din läkare att skriva ut melatonin! Melatonin ökar endast melatonet du redan har i kroppen som gör dig sömning, stort tips!

  • Maria

    Jag tycker imovane är bra.man är olika jag ej på bra humör eller pigg innan 12 o värre nu med detta skit mörker. bara acceptera hur man är.

  • Sara

    Drick inte celcius eller koffein kanske? Även om du somnar kl 4 så kan du stiga upp ca 8-9 så sover du förmodligen bättre nästa gång, var ute få nya intryck, motionera lite,

  • Kat

    Tabletter är det värsta som finns. Bli inte beroende av sånt och hn som skrev ut det får antagligen provision på hur mycket han säljer men det kanske du redan visste. Det ända som kan få en tillbaka att må bra få så kallat nytt liv och ny glöd i ditt liv är det du inte vill höra om och det är Gud. Hur mycket du än trotsar och inte vill höra det så e det tyvärr sanningen..

  • Louise

    Skippa koffein efter lunch. Dygna en gång så du är svintrött nästa dag och somnar tidigt. Sluta med de andra drogerna men ta en spliff nån kväll om du måste. Works for me.

  • Linnea

    Jag skulle nog tvinga mig upp vid 7 på morgonen, oavsett när jag somnar/lägger mig. ej kaffe efter kl 15. ej mobil efter 22. avinstallera messenger och facebook. läs böcker. sömntabletter så länge det behövs. till slut lär sig kroppen det nya mönstret.

  • sara

    rök en joppe innan…. hjälper super bra. Så skippar du förgifta din kropp med medicin/tabletter

  • maria h

    här kommer några tips: läs på kvällen innan du somnar eller titta på tv allltså du kan göra saker på kvällarna som du blir trött av så går de bra att sova sen.

  • Melissa

    Jag hade samma problem. Sömntabletter funkade aldrig. Besökte en läkare som skrev ut kinesiska örter och de har hjälpt så himla mycket.

  • Eva

    Intressant med örterna! Skulle gärna vilja vad de heter och köpa själv.

    Men hur som helst – känner igen mig mycket. Som sagt 04-12 är 8 h sömn, helt perfekt men på fel sida dygnet.

    Mitt tips är att gå upp 7 en dag trots att du bara sovit i tre timmar (eller 8, 9 och ta det i en trestegsraket. Då kommer du somna 22 garanterat och vakna 7 utvilad nästa dag.

    Men – genvägen jag kört när dygnet vänder sig är en stabiliserande medicin som funkar perfekt som sömnpiller och jag har inte märkt några biverkningar. Den heter seroquel och för sömnen är en halv 25 mg tablett bäst (röda piller). Det funkar inte med de andra. Första natten kan man få lite konstiga drömmar plus känna sig groggy hela förmiddagen. Men när kroppen vant sig är det ok. Plus att jag kör bara detta som enggångsinsatser – för att vrida rätt dygnet. Funkar varje gång!

    Hoppas du hittar in i den dygnsrytm du trivs med – morgnar är underbara! 🙂

  • Maxime

    Har du läst om DSPS?
    Läs och kolla om det stämmer in på dig, det är rätt många som har DSPS utan att veta om det.
    Det finns hjälp att få 🙂

  • ML

    Tabletter kan vara enda utvägen för vissa, men tycker också man ska undvika om man kan pga tillslut kan man inte sova utan dem. Mitt ex tog sömnpiller och han kunde inte sova utan, ökade dosen mer och mer och tillslut var han helt däckad och okontaktbar under natt/morgon.

    (Inte för att jag är läkare eller ens jobbar inom sjukvård) men tänk på att det tar tid för kroppen att vänja sig vid nya rutiner och livsstilar. Fortsätt som du gör att gå och lägga dig kl 22-23 även om du inte somnar på många timmar. Motionera och var aktiv under dagtid. Passa på att lapa naturligt solljus ute under dagen. Motionera inte precis innan du ska sova, och undvik kaffe och socker (uppiggande). Stäng av elektronik någon timme innan du ska lägga dig, varva ner i soffan med en bok eller dagbok typ.

  • Alexandra

    Skippa sockret efter klockan 14 och kaffet och svart te (köp hem typ nått good night te från tex pukka som är avslappnande). Träna ordenligt och gärna ute så tidigt på dagen som möjligt. Detta är bara under de under de 21 dagarna det tar att vänja om sig. Gå och lägg dig klockan 21.30. Läs en bok (vanlig bok) till 22 och antingen somna själv eller slå på ljudboke ” kaninen som inte kunde somna ”(svenska eller engelska spelar ingen roll). Du kommer somna på max 10 min.

  • Marie

    Inget koffein efter kl 15! Spikmatta och p3 dokumentär i öronen brukar funka för mig=)

  • Misan

    Googla binjureutmatning och läs om symtomen. Vid en mild underfunktion i dessa organ är man pigg på kvällen och trött om dagarna bl.a. man tappar hår, får ångest och depression. det är dock ingen diagnos vården bryr sig om så man får vända sig till naturläkare. kan rekommendera dig att prova Adreno Plus i minst 6 månader. 2 kapslar på morgonen och 2 på kvällen. De räddade mitt liv!

  • E

    En sak du skulle kunna prova är läkemedel som Lergigan, det är en av de ”snällaste” saker du skulle kunna ta i medicinväg. Det är ett allergiläkemedel som har en stor biverkning som gör att man blir väldigt trött och sömnig. Brukar läkare inte ha något emot att skriva ut, det är dessutom inte beroendeframkallande. Kan kanske hjälpa dig att komma in i en bättre sömncykel, så slipper du de tyngre medicinerna. 🙂 Det har funkat för mig och min kille (som tidigare tagit benzo).

  • Nat

    Samma problem här. Måste bli riktigt utmattad för att kunna somna 10-11. Alltid varit så. Valerina Natt funkar ganska bra, men det som funkar bäst är löpning plus promenad under dagen. Socialt umgänge är ganska utmattande för mig också. Jag förstår hur du känner, jag får sån galen ångest av att komma igång senare än alla andra. Trodde jag var ganska ensam om det. Är stolt över att ha klarat fem år av universitetsstudier, men är rädd för hur jag ska klara arbetslivet i längden…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *