snacka om att det finns folk som inte vet vad dom pratar om.

"tryck upp hunden mot vaggen och skrika " kanske var en dalig motevering for det jag bokstavligt taligen menade. Man ska trycka ner hunden och saga nej med ett tonlage som gar langt ner fran stamman. Min hund har antagligen kommit in i "tonaren" och da blir dom trotsiga och trotsar i stort satt allting som har med familjen att gora. Att det ar folk som sager att man inte kan ta hand om hunden, for att man sager ifran.. Idioter ? Ni kankse sitter dara hemma med en fet golden och tror att alla hundar ar likadana. Vissa ar agresivare en andra, osv.. Jag kankse inte har speciellt mycket erfarenhet nar det galler rasen rottwaierl. Men jag har last pa en del och min pappa har pratat med en hundtranare, som har forklart i stort satt det man behover veta. Och det som jag har lart mig ar vad en rottwaiier behover lara sig redan som valp.
 Ga ut och traffa manniskor for att inte bete sig agresivet. For att det han sa var att dom latt kan kanna sig hotade, och det ar i vissa fall men familjekar hund.. Jo. Och motiton ar riktigt, inte overdrivet for hans unga alder. Som sagt, jag kankse inte har speciellt mycket erfarenhet, men en sa langa sa har jag inte gjort fel. Innan ni nu kommenterar att jag inte kan "ta hand om hunden" sa tycker jag att ni borde lasa pa lite mera om rasen. For det varierar ungefar som personligheten :). Och forresten tack for tipsen .

Jag har vaxt upp med en hund av rasen Akita uno, som blev misshanlad av sin tidigare agare och ar darfor idag valdigt valdigt aggresiv,Och sa ligger det lite i rasen ockso. inte mot dom i varan familj. Men mot folk han inte kanner och han har val bitit en och annan granne som gatt fram och kalppat hnm trots att han har sagt ifran/morrat. Det ar lite synd faktikst. Men det finns som sagt riktigtritkigt dumma manniskor idag.


(bild lanad fran hemsidan, men ungefar ser Kenci ut)

(Visited 27 times, 1 visits today)

26 Comments

  1. Linnea april 1, 2009 at 8:20 f m

    håller med, bra skrivit 🙂

    Reply
  2. Anonym april 1, 2009 at 10:43 f m

    gud vilken fin hund!!

    Reply
  3. Mary april 1, 2009 at 11:25 f m

    JÄTTE FIN HUND!!

    Paulina! Gillar du TATTOOS & PIERCINGS då ska du inte missa min blogg. Jag svarar på alla frågor som handlar om TATTOOS & PIERCINGS. Ta chansen nu!!

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    Paulina! Gillar du TATTOOS & PIERCINGS då ska du inte missa min blogg. Jag svarar på alla frågor som handlar om TATTOOS & PIERCINGS. Ta chansen nu!!

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    Paulina! Gillar du TATTOOS & PIERCINGS då ska du inte missa min blogg. Jag svarar på alla frågor som handlar om TATTOOS & PIERCINGS. Ta chansen nu!!

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    http://marylarry.blogg.se

    Reply
  4. Elin april 1, 2009 at 12:14 e m

    Jag säger inte att du inte kan ta hand om din hund, bara att du är väldigt oerfaren. Visst någon gång ska ju vara den första, MEN jag tycker att man ändå ska vara lite mer redo innan man tar hem en hund.

    Många gör felet att de tror att man endast behöver mata, rasta, leka lite med sin hund. Men det stora ansvaret ligger på dig som ägare att UPPFOSTRA hunden:) Det är bra du läser mycket om rasen och tar hjälp av andra, fortsätt med det.

    Lycka till med vovven:)

    Kram E

    Reply
  5. Sandra april 1, 2009 at 12:15 e m

    Du har rätt om det där med att man ska lägga ner hunden för att visa vem som bestämmer, men eftersom att den är valp kan du ta tag vid örat på den (inte allt för hårt såklart)och säg "nej" eller "fy" när den har gjort fel, för det är så hundar uppfostrar sina valpar, genom att nypa dom i örat. så testa med det gånger:)

    Lycka till!

    Reply
  6. Linda april 1, 2009 at 1:26 e m

    Det finns verkligen folk som är grymma.

    Min famij har tre hundra, den ena slängdes ut när han var tre (för 2 år sedan) för att han var "för gammal" tyckte de, en han är precis som en valp, äter på allt som går och tar ALLT.

    Den andra henne slängde de ut tillsammans med hennes 3 syskon i en skokartong när de var 4 veckor gamla, endast Ana (som vi har) och Emilio överlevde.

    Den tredje aa han är det väll inte så farligt med, han lämnades in på hundhemmes av hans husse som inte kunde ha honom kvar då han skulle flytta till ett område där det var förbjudet med hundar.

    Han har fortfarande kontakt och vill ha bilder, skönt att det finns nått vettigt folk.

    Min moster har en hund som lämnades i en lada- fastbunden utan mat eller vatten i flera veckor tills de hittade henne.

    Usch för sånna människor!

    Reply
  7. Ellie april 1, 2009 at 3:28 e m

    Gör hunden något dumt så ska man ju göra som hundarna gör mot varandra och när dom säger ifrån till varandra håller dom ner varandra på backen och håller mot strupen, då menar jag självklart inte att man ska strypa hunden och man ska inte hålla hårt så men så dom förstår att det är inte rätt.

    Reply
  8. Mickis april 1, 2009 at 4:39 e m

    Bra skrivet 🙂 Till Ellie jasså? Jag har för mig att jag läst att dom gjorde så när dom bråkar och den som gör så är segraren och jag vet inte om dte är ett så bra sättt att vsia sin dominans på?Sen till Elin,tror inte hon är så oerfaren efter som hon vuxit upp med en aggresiv hund 😛

    Reply
  9. anna april 1, 2009 at 6:37 e m

    jag vet ett tips, som jag fick lära mig när min hund var vild och valp 😛

    Man ska , när den biter, ta pekfingern och tummen och lixom pressa mellan hundens tänder, (handryggen över hundens nos.

    På så sätt får den själv lite ont när den biter, eftersom den biter i sin egen kind typ 😛

    Svårt o förklara…! MEn det var en seriös hunduppfödara och hundkursledare som sa det till mig så det är inte farligt lr taskigt ,

    Och det HJÄLPER! 😛

    Lycka till!!

    Reply
  10. anna igen :) april 1, 2009 at 7:06 e m

    *handflatan mena jag eheh

    Reply
  11. linnea april 1, 2009 at 7:38 e m

    Måste kommentera här med! jo man ska trycka ner hunden och sen hålla den i halsen men nu inte hårt utan typ med tre fingrar och sen när den slappnar av, när den tar ett stort andetag ( nästan som sucka) då har han gett upp och är underlägsen, eftersom min egna rottweiler kan vara vääädligt jobbigt ibland och tro att hon ligger i högre rang än vad jag gör! men rottweiler är tidskrävande och kelgoa behöver en fast hand, ganska svårt eftersom man inte ivll känna sig dum mot sin hund :p

    Reply
  12. Anonym april 1, 2009 at 7:56 e m

    problemet med aggresiva hundar är inte själva hunden, utan ägarna som inte kan förstå att det är fel på hunden. varför vill man ha en ras som är aggresiva mot andra. tänk om hunden skulle bitit ett litet barn då och inte grannen? det finns hundar som är avlade till att döda med nöje. men visst, du kanske är jättebra på att uppfostra sådanna raser, men att din hund bitit en granne låter inte normalt!?

    Reply
  13. Annika april 1, 2009 at 8:44 e m

    Herregud, du kan inte ens stava till rottweiler…

    Reply
  14. Anonym april 1, 2009 at 8:46 e m

    Herregud, du kan inte ens stava till rottweiler…

    Reply
  15. yasmine april 1, 2009 at 9:04 e m

    Min moster har rottweiler kennel och så, så jag kan lite om rasen iallafall 🙂

    Det du ska visa från FÖRSTA början är att du inte är rädd och att det är du som bestämmer.. Du ska vara som en förälder, visa vem som bestämmer men fortfarande gosa.. Om du vill ha lättare med hunden senare, eftersom det trots allt är en ras som blir väldigt stor så ska du redan nu sätta dina gränser, vill du tex låta hunden ligga i sängen när den blir äldre eller inte? Man får fundera på det där. Lek mycket med den också, då kommer du den närmare. Även där måste du visa vart gränsen går om man tex brottas. Annars händer den en dag att den kanske tar i för hårt och du kan skada dig riktigt illa.

    Men som sagt, du måste visa att du inte låter dig trampas på.

    Som äldre brukar raserna (gäller i princip alla hundar) testa och se ifall den kan ta "över flocken" och då gäller det att du visar att du inte går att rubba.. Det brukar ske när dem är unghundar, typ. så om det skulle ske så måste du lägga hunden ner i ett läge där den är "underlägsen" annars kommer den fortsätta.

    Och att den testar dig gäller givetvis inte alla hundar, men det är rätt vanligt.

    Lycka till med hunden nu! Det kommer gå bra 😉

    Reply
  16. Anonym april 1, 2009 at 9:04 e m

    Det är väldigt dumt att ta en kamp och trycka ned hunden om du inte är säker på hur man gör och varför. Om du förlorar kampen vilket du med stor sannolikhet gör får du betydligt större problem. Dessutom är metoden du föreslår väldigt skarp och risken är att du dessutom skrämmer din hund och att det förstör er relation.

    Reply
  17. Michelle april 1, 2009 at 11:18 e m

    Herregud! Jag finner inga ord! Stackars hund säger jag bara.

    Reply
  18. Louise april 2, 2009 at 1:08 f m

    Om du bara får rätt hjälp och råd, och verkligen försöker så tror jag det kommer gå strålande=)

    Reply
  19. Annaa Nordin april 2, 2009 at 3:05 e m

    Precis. Om en hund är för stimmig eller olydig så ska man lägga den på sidan och trycka mot halsen. Om den är för olydig eller har gjort mycket illa så lägger man den på rygg och håller i nackskinnet och den SKA inte resa sig fören du säger att den får det. När den ligger på ryggen är den väldigt undergiven. En undergiven hund är en lycklig hund. En hund SKA ha en ledare och det är DU som är din hunds ledare!

    Reply
  20. matilda april 2, 2009 at 9:07 e m

    Det jag vill säga är att det är väldigt dumt att skaffa en så krävande hund när man inte är van vid att handskas med hundar.

    Reply
  21. Sandra april 3, 2009 at 1:56 e m

    Du har rätt om det där med att man ska lägga ner hunden för att visa vem som bestämmer, men eftersom att den är valp kan du ta tag vid örat på den (inte allt för hårt såklart)och säg "nej" eller "fy" när den har gjort fel, för det är så hundar uppfostrar sina valpar, genom att nypa dom i örat. så testa med det nästa gång, är nästan säker på att det kan hjälpa efter en stund 🙂

    Lycka till!

    Reply
  22. nina juni 2, 2009 at 3:15 e m

    "Vissa ar agresivare en andra, osv.."

    du är ju dum i huvudet! INGEN hund, vilken ras det än är, ska uppträda aggressivt!!

    fattar inte hur FAN man kan köpa en sån "mäktig" hund SPONTANT!? hur har du tänk uppfostra den? NÄR DU INTE ENS KAN TA HAND OM DIG SJÄLV!! jag tycker såååå sjukt jävla mycket synd om den hunden!

    ska du gå på lydnads kurser med den? ska du träna den flera timmar om dagen för att den ska ty sig och känna sig trygg med just dig? knappast, det ända du orkar och gör i ditt patetiska liv är att sova bort det, supa, färga håret blont och köpa kläder! du tar ingenting på allvar, din inställning till livet är liksom "whatever!". TA TAG I DITT LIV MÄNNISKA OCH SKAFFA DIG EN UTBILDNING!

    och det är precis sånna som dig som INTE ska ha hund!

    Reply
  23. Freja juni 8, 2009 at 4:23 e m

    Hejsan Fjortis, jag undrar vad de förra ägarna hette. Maila mig så jag får veta. Sen undrar jag även om din pappa är snut?

    Reply

Lämna ett svar till Alexandra & Maria Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *