Svar på tal – PÄLS

svarptal_53415005låter som om det är äkta päls, var inte du emot det nyss?
usch om det är äkta päls:( stackars djur

Svar: Jag tycker att det är hemskt, men kaninpäls som västen jag ska köpa är gjord avdet är inga kaniner man slår i marken flår och sen kastar dom i soptunnan. Kaniner anses som en ”delikatess” i många delar av världen, även i Sverige förut. Det är därför pälsen är billig. Dom som jobbade förklarade det idag. Då tänkte jag men kör till, måste ju hänga med i modet hallå!?

Men någonting jag är skeptisk till så är det Goosejackor, där dödar dom hundar, rävar och katter, men äter dom inte. Jag har lärt mig – kött är mord, så varför låta pälsen som faktiskt är till för värme gå till spillo?! Tror ni att vi människor gick runt och slickade på isbitar hela istiden, då skulle vi människor dött ut för länge sen…

Det där dom håller på med i Indien (?) tycker jag är äckligt, att dom tömmer djuret på blod så att det lider till döds.

Det är i alla fall livets gång, förlåt trädkramare som inte fattat det…

http://nara.allehanda.se/nyhetsbilder/m2008-11-06154139_14210.jpeg

Trädkramare ? Ska ni inte bo i hyddor i skogen och äta bark och kottar på vintern också ?

Det här är nämligen djurplågeri, där har ni eran Goose jacka. Dom dödas endast för pälsen inte för mat. Jag är kanske lite dubbelmoralisk, men låt så vara. Köp hellre en jacka som är av djur vi faktiskt äter (varning för äckliga scener) klicka här för att komma till klippet.

(Visited 88 times, 1 visits today)

82 Comments

  1. Annika Wacker oktober 6, 2009 at 10:31 e m

    Tyckte det var bra skrivet! Det ligger i människans natur att äta kött! Men att bara döda djur bara för kläder och speciellt få dom att lida är fel!!

    Reply
  2. betty oktober 6, 2009 at 10:33 e m

    du säger att allt går till spillo och sånt. men dom producerar ju för att du vill ha det och desto fler som vill ha det desto fler djur dödar dom.. är inte alls emot riktig päls egentligen men att du säger att det går till spillo är väl både rätt och fel eftersom dom kommer ju endå fortsätta producera mer och mer för att vi köper det 😀 hajaru?

    -Sant… Men bättre i så fall att allt tas till vara än att man slänger en massa. Låter hemskt kanske.

    Reply
  3. matilda oktober 6, 2009 at 10:36 e m

    håller med! om de endå ska bli mat så kan man väl använda hela djuret 😛
    fan va dumt de låter ^^ haha

    Reply
  4. eeemy oktober 6, 2009 at 10:38 e m

    håller med ! :O

    Reply
  5. jj oktober 6, 2009 at 10:40 e m

    vet inte om du svarar på kommentarer, men kan du inte berätta och lägga upp bilder på din hund från thailand? 🙂

    -Det kommer, det kommer!

    Reply
  6. a oktober 6, 2009 at 10:41 e m

    http://www.zule.blogg.se

    Världens roligaste blogg, han driver bara och gör BARA videoinlägg varje dag!
    Han leker en iranie! ,, haha

    Reply
  7. * * * oktober 6, 2009 at 10:41 e m

    synd att goose jackor är så snygga då dock..

    Reply
  8. Daniel oktober 6, 2009 at 10:42 e m

    Man kommer nog aldrig få stopp på människornas slafsa djur å göra kläder av djur.

    Men bara det går smärtfritt för djuren.

    Reply
  9. Anonym oktober 6, 2009 at 10:42 e m

    Gumman Gumman, Människor levde inte på istiden=/

    -Alltså vem är det alla säger inte gått i skolan? Och vem är det som alltid får fantastiskt korkade svar på inläggen? Ja, det är jag i båda fallen. Visst fanns människor på istiden, det är ju bara 10 000 år sedan. Människor har funnits i uppemot en miljon år. Suck. Suck. Men poängen var att människor i alla tider utnyttjat djuren för föda och kläder. Du missade det förstås. Men kul du läser min blogg!

    Reply
  10. Nathalie oktober 6, 2009 at 10:42 e m

    Men om det anses, eller har ansetts, vara en delikatess borde det vara dyrt och inte billigt. Eller har jag fel?

    Reply
  11. Amanda oktober 6, 2009 at 10:47 e m

    Alltså du vet väl om att när djur dödas för kött så tas inte pälsen till vara, och när djur dödas för päls tas inte köttet till vara. Det är inte så det fungerar. Pälsar av djur som götts upp och blivit till mat säljs inte för de förlorar glansen och ingen skulle vilja ha pälsar som är grådassiga och stripiga. Därför många djur till och med flås levande, för att glansen ska behållas. Sen tillverkas ju pälsar och kött på helt olika ställen och köttet skulle ruttna/pälsen skulle bli förstörd innan varorna hade gått emellan för tillverkning. Reality check Paow.

    -Vem ska göra en reality check? SJÄLVKLART tar man tillvara päls/hud från slaktdjur och tvärtom. Det är inga billiga saker vi talar om och industrin använder allt så långt det någonsin går, djurhudar skickas från slakterierna till garverier etc. Läs på för Guds skull innan du skriker dig hes. Jag pratar om ”vanliga” djur och inte djur uppfödda för pälshantering i första hand.

    Reply
  12. Anonym oktober 6, 2009 at 10:48 e m

    meeeen vadå det står ju på canada goose’s sida typ att de har fett bra lalalala och skit , aja det kanske inte stämmer menmen 🙂

    Reply
  13. Elina & Linnéa oktober 6, 2009 at 10:54 e m

    Hej! Vi är två tjejer från Örebro med klackarna i taket, Linnéa född -90 och Elina -92. I bloggen kan ni följa oss dag efter dag, hoppas ni gillar den!

    Och du, vi ses på blogawards! :*
    http://klackarnaitaket.blogg.se

    Reply
  14. Gustav oktober 6, 2009 at 11:00 e m

    Du måste ju vara skadad.
    Först skriver du att det är okej att ta vara på pälsen om djuret ändå ska dödas för att ätas. Några rader längre ner skriver du att kött är mord, och verkar helt plötsligt vara emot att djur dödas överhuvudtaget. Sedan slänger du in något fullständigt obegripligt om att vi människor skulle dö av att slicka på isbitar?
    Man kan ju tro att du har rökt ner dig eller nåt, men du behöver väl inget hasch du är ju totalt blåst redan innan.

    Reply
  15. Anonym oktober 6, 2009 at 11:01 e m

    Hundar anses även de som delikatesser i Asien. Då är det alltså okej att flå en hund och äta upp den och sedan sälja pälsen?

    Reply
  16. Anonym oktober 6, 2009 at 11:03 e m

    Lite skillnad på istiden och nu kanske? nu finns det utrotnings hotade arter men whatever liksom? Hallå ba´typ man håller koll på modet liksom??

    Bra argument med att pälsen är ju ändå till för att hålla varmen så varför låta det gå till spillror?

    Det är äckligt att ha ett dött djur runt halsen, som att flå ditt skinn och låta någon annan gå runt med det? Ändå nu när du jämnför istiden med nutiden……

    Päls är till för värme, absolut! För djuren ja! Vi klarar oss annars hade vi själva fått tjock päls! Fattar inte hur man kan tycka det är snyggt att ha kaniners päls på sig… luktar det inte? :S Att gå runt med ett as runt sin kropp mmmm mysigt

    Reply
  17. bengta oktober 6, 2009 at 11:06 e m

    söta gubbbar 😀

    Reply
  18. sofia oktober 6, 2009 at 11:14 e m

    men snälla… du säger emot dig själv hela tiden. Är kött mord eller inte? bestäm dig är du gullig. Sen det där med att hänga med i modet, måste man bära kaninpäls för det? nah, tveksamt hörru.

    Reply
  19. Carro oktober 6, 2009 at 11:17 e m

    Det är väl klart att återförsäljaran inte säger vad det är för en päls. Men DU som konsument, kan ALDRIG till 100% veta VAD det är för en päls du köper. Det kanske står att det är kanin. Men det kan likaväl vara en katt. Pälsproducenterna bryr sig inte om djuren, de vill bara tjäna pengar!

    http://blondbunny.blogg.se/2009/september/fejkat-ar-snyggt.html#comment

    Om ni kans klara va att se HELA denna videon, och TYCKA att det är okej, anse att ni tycker djuren behandlas bra, att ni själva skulle kunna behandla djuren så, DÅ kan ni köpa päls, inte annars!

    Klarar man inte av att se vart saker och ting kommer ifrån, då ska man fan inte ha det heller!
    Jag är ingen ”trädkramare”, men däremot anser jag inte att andra levande varleser, ska behöva lida och dö, för att modet säger det!

    Reply
  20. Anonym oktober 6, 2009 at 11:26 e m

    Vi tömmer grisar på blod i Sverige tills de dör… Eller ja vi skjuter dem i huvudet med en bultpistol så de blir hjärndöda och sen skär vi halsen av dem. så det är väll kanske något humanare då det inte känner något.

    Reply
  21. lovisa oktober 6, 2009 at 11:52 e m

    bra skrivet!

    Reply
  22. Emelie oktober 6, 2009 at 11:56 e m

    Jag tycker de är vidrigt, inget djur ska behöva genomlida något hämskt bara för att vi ska få ha en snygg halsduk eller en jacka på oss. Och jaa, fy på mig jag har en goose jacka hemma. Men jag tycker ändå att de är sjukt fel! När jag köpte jackan va ju djuret redan dött, so worever, men nästa djur som behandlas så, FEL FEL FEL!!

    Jag älskar djur, och de är nu jag vänder min mening om detta! Vi har mycket djur på jorden, så om några (tex hälften) blir slaktade och blir kläder gör inget, men när man sjuter utrotningshotade arter, då är de fel. annars tycker jag att i dagens läge är de helt normalt, (sjukt nog) .

    Klicka dig in på min blogg!

    http://Sweetsilence.blogg.se

    Reply
  23. Anonym oktober 7, 2009 at 12:06 f m

    fyfan va du är blåst

    Reply
  24. Maria oktober 7, 2009 at 12:35 f m

    Du är jäääääävligt dåligt påläst men okej. Alla djur som de gör päls av lider. Man kan inte flå ett dött djur. De måste ha djuren vid liv annars drar huden under pälsen ihop sig och det är nästan omöjligt att få av pälsen då.
    Och efter de är klara så är det okej att äta upp dem? eller vad är det du vill ha sagt? x) Det är okej att göra detta sålänge djuren är ätbara? WTF seriöst?

    Reply
  25. Rödräv oktober 7, 2009 at 12:50 f m

    Precis som någon skrev längre upp tas inte allting till vara. Föder man upp för päls äter man inte djuret, föder man upp för mat tar man inte till vara på pälsen. De enda som gör det mig veterligen är samerna som tar till vara på _allting_.

    Jag tror knappast de tar pälsar från restaurangkaniner i asien och skeppar hit och säljer som pälsväst.

    Okej att du försöker rättfärdiga det du gör när du köper utsidan av ett dött djur för att klä på dig med. Okej för att vi har använd djurhudar och pälsar för att värma oss – men nu finns det syntetiska material som funkar väldigt bra för värme. Sen tror jag knappast att en väst gjord på kaniner kommer hålla dig särskilt varm i vinter.

    Det är kul att se när du försöker vara snäll och ”bry dig om” djur och what not och senare i samma inlägg försöker provocera genom att kalla människor för trädkramare som ska äta kottar på vintern ifall man är emot päls.

    Tips: Håll dig till en grej. Antingen är du lilla ängel-Paulina som är en snällare version av Dessie, eller så provocerar du järnet. Både och funkar inte. Det är bara lame.

    Ett till tips. Håll dig utanför pälsdiskussionen innan du har a) en egen genomtänkt åsikt, b) källor till dina påståenden och c) något bättre att komma med än ”Ameh man äter ju djuret också då kan man ta pälsen hihi” och ”DAH TRÄDKRAMARE!!1”.

    Bitch please.

    Reply
  26. Lena oktober 7, 2009 at 1:34 f m

    Tror du på det där själv eller? Jag tycker det är sorgligt att du skriver sånt där när du har chansen att påverka så många. Förstår du vad många unga tjejer som ser upp till er storbloggare som nu kommer tro att kaniner inte lider när de blir till päls? För att kunna flå ett djur måste det leva, är det döda drar huden ihop sig och pälsen går inte att få av. Förstår du vad många kaniner man måste döda för att få det till EN jacka? Kan du tänka dig smärtan att någon drar en kniv längs din rygg och sen drar av ditt skinn när du är vid fullt medvetande? Jag hoppas innerligt att du ångrar dig och skriver ett nytt inlägg. Du som pratar så himla mycket som att du inte vill vara som alla andra fjortisbloggare. Om vi fortsätter att hålla på så som du precis gjorde kommer man aldrig kunna förhindra så mycket djurplågeri som är möjligt. Det du precis skrev är dubbelmoral. Lika mycket dubbelmoral är det om man anser att köpa päls secondhand är okej. För köper du du en päls secondhand så kommer det att finnas en päls mindre på marknaden och ytterligare än päls kommer göras. Bär man päls är man för pälsindustrin, för du gör reklam för päls när du bär päls. Speciellt när du har så många som ser upp till dig och tar efter dig (och säg inte att du inte vill att folk ska köpa det för du vill vara ”the one and only” om det för det funkar inte så. VAR EN FÖREBILD!

    Reply
  27. Anonym oktober 7, 2009 at 1:40 f m

    Sen otroligt pinsamt att du jämför med istiden. Idag har vi massor med material vi kan tillverka, tror du att människorna förr kunde dra till H&M och köpa en vinterjacka? De dödade djuren för att ÖVERLEVA du dör INTE om du inte använder äkta päls.

    Reply
  28. alexandra oktober 7, 2009 at 2:16 f m

    jag ber dig, läs vad personerna informerar dig om. du vet att du har en stor blogg och det finns dom som inspireras av dig, så få dom inte att bära päls! mord är mord, oavsätt om det är ett djur eller en människa. har vi inte kommit tillräckligt lång för att slippa ha päls för att kunna värma oss om vintern? och just so you know, det är SKINN och läder som används efter man slaktar djur, inte päls, om du vet skillnaden?

    wear your own skin…………………………….

    Reply
  29. olivia oktober 7, 2009 at 6:50 f m

    hihi vad bra skrivet paaaaow!

    Reply
  30. Fanny oktober 7, 2009 at 8:11 f m

    Djuren måste flås levande annars blir pälsen förstörd.. Så jo..det är djurplågeri, grov djurplågeri..

    -Äh? Varför skulle detta vara sant? Det är ju så galet det kan bli. Först döda djuret, sedan tappa blodet och sedan flår man – så gör man i princip alltid och överallt i västvärlden, sedan att du kan hitta filmer på Youtube och andra ställen med annat än något helt annat. Ungefär som att säga att ungar inte skall gå i skolan alls för de får stryk där. Att det bara i princip händer utanför vårt lilla land, ja utanför EU, är förstås inget att bry sig om. Ingen ska gå i skolan här i Sverige heller. Dumt.

    Reply
  31. Anonym oktober 7, 2009 at 8:31 f m

    Känns lite fånigt att du yttrar dig om hur djurhandeln går till, när du uppenbarligen inte vet riktigt mycket om den.
    Aja, i alla fall är ditt resonemang inte så klyftigt. Ju mera du köper varan ju mera produceras den, bojkottar du däremot och köper en fuskpäls som dessutom ser lika snygg ut händer det något. Visst, effekterna kommer oftast på långsikt när man spelar enligt reglerna.
    Men det är sjukt äckligt att stöda en industri som inte bryr sig om djuret överhuvudtaget. Dina leggings t.ex. ska föreställa läder, knappast tycker du att du behöver äkta läder i det fallet :).

    Reply
  32. Madde oktober 7, 2009 at 9:13 f m

    Man plockar fåglar levande, om och om igen för att få dun till jackor, kuddar osv, men de är det ingen som tänker speciellt mycket på. Är inte det mer djurplågeri än att ta skinnet av något som redan är dött? Den enda päls industrin jag är helt emot är från utrotningshotade djur som tigrar. Men sånt säljs ju knappast i vanliga butiker.

    Håller med dig fullständigt. Men päls från utrotningshotade arter får inte ens tas in i vårt land så det blir nog svårt att hitta.

    Reply
  33. carro oktober 7, 2009 at 9:23 f m

    Du vet väl att delikatess snacket om kaninpäls bara är bullshit? De flås sparkas och plågas till döds precis som alla goose djur. Kolla runt på lite djurrättshemsidor så kanske du lär dig nått. Har ingenting emot dig men kolla upp din fakta. Grejen är att de som testat pälsen på sina goose jackor ofta fått fram att det faktiskt var hund eller katt. I asien där ALL päls som sverige säljer tillverkas. Falskmärks och färgas. Alll päls som Sverige tillverkar exporteras och vi bara importerar fårn Asien.
    Snälla, inse att det du har på dina axlar (vill ha) är djur som levt under hemska förhålladen. Du vet väl att pälsen måste dras av när djuret är levande. Fatta om någon skulle dra av ditt skin. Inte så kul, eller?

    -Ja visa gärna något som bevisar ”att pälsen måste dras av när djuret är levande”. Bullshit. Dessutom tillverkas inte alls all päls i Asien. Åter igen bullshit. Kolla DINA fakta i ställlet.

    Reply
  34. Anonym oktober 7, 2009 at 9:29 f m

    MEN FÖR FAN DU ANVÄNDER JU DEN INTE FÖR ATT DEN ÄR VARM? DU ANVÄNDER DEN FÖR MODET?
    HUR FAN TÄNKER DU?

    Reply
  35. huffa oktober 7, 2009 at 9:39 f m

    Paow nu måste jag faktiskt säga, nu förlorade du respekten hos många. Att du var emot pälsindustrin var det enda viktiga och vettiga som du någonsin skrivit i din blogg, och nu är även det borta. Du som värnade om djuren? Nä fy fan vad besviken jag blev nu.

    Reply
  36. Moa oktober 7, 2009 at 10:01 f m

    Men Paow….vet du hur det går till när dom flår kaninen???Jo dom får en liten elstav uppkörd i ändtarmen så dom dör och efter det flår man dom…låter det trevligt????

    -Eh? Källa tack. Om så är fallet med ”min” päls så lovar jag att omvärdera mina tankar.

    Reply
  37. Anonym oktober 7, 2009 at 10:44 f m

    … och så tar vi en liten lektion i Canada Goosejackor.

    ÄKTA Canada Goose från Canada består av dun från frigående kanadensiska gäss (dvs gäss som får gå utomhus, till skillnad från 90% av djuren som säljs som mat i matbutiker), gässens dun plockas efter slakt, aldrig från levande gås.

    Pälsen i den ÄKTA Canada Goosejackan kommer från det icke utrotningshotade djuret prärievarg, och Canada Goose sköter ingen uppfödning av dessa. De använder dess päls efter jakt (i stil med hur Sverige kontrollerar älgens population i Sverige).

    Din FEJKA Canada Goose från Asien, bakluckan av en bil eller polarens polare – där kan vi tala om seriöst DJURPLÅGERI – största delen av dessa fejka (dvs alla) tillverkas i asiatiska länder där de använder kemikaliepåverkade tyger för jackan, fyller den med KATT OCH HUNDHÅR (har du en fejk? – öppna och kika, svårt att avgöra så kan du skicka in på analys), även kaninpäls förekommer. Och dessa djur behandlas självklart inte speciellt väl – ni har väl sett alla djurplågerifilmer från Asien som PETA lagt upp? Ungefär så ser det ut.

    Käns det fortfarande värt att köpa en FEJK Goose för flera tusen, när den är direkt miljöfarlig, tillverkats av fattiga barn i farliga fabriker och hundar blivit flådda samt att pengarna från den här verksamheten hamnar i vapenhandel, narkotikahandel och människohandeln?

    Reply
  38. Miss Magdalena oktober 7, 2009 at 10:51 f m

    Håller med dig paulina.

    Alla pälsar är inte gjorda av plågade djur heller ffs. Det är bara i fattigare länder
    dom dödar djur på hemska sätt, för att dom inte har ”råd” med medicinska medel som dom kan avliva djuret med.

    Reply
  39. Julia oktober 7, 2009 at 11:35 f m

    För det första, Du får certifikat på din ÄKTA goose jacka, där det bevisas att pälsen är av PRÄRIEVARG. De jagar vargen i vissa delar av världen när de blir för många, precis som vi jagar älg i Sverige. Sen tror ni säkert att prärievargen är helt utrotningshotad i alla delar av världen, med tanke på att jag vet hur trångsynta och IQ befriade många människor är 🙂 Men då skulle det ju vara fel att jaga älg i Sverige för att det inte finns så många i Tyskland eller? Jag anser att päls är ok att använda om det finns garantier på att djuret inte har genomlidit något plågeri. Jag äter inte kött, då jag anser att DET är mord. Vi människor är INTE skapta för att äta kött, våra tänder är inte gjorda för att äta det, och inte våra magar. Hade vi varit skapta för det så skulle vi kunna äta rått kött precis som alla andra rovdjur. Ni som säger att päls är fel, och själva äter kött, Baka er i eran pizzaugn eller något. Djuren som ni äter, föds upp för att ni tycker det är gott att äta dem.. De genomlider ständig trängsel, panik och mår mycket dåligt, fast ni tror att dem går och betar tills de skjuter skallen av dem? Nej, så går det inte till.. Så tänk en och annan gång.

    -Äh? Vad då? Människor kan visst äta både rå fisk och rått kött och det gör an på många håll i världen, men våra magar anpassas till tillagad mat redan som barn och det är därför man kan bli dålig av rått kött. Jag undrar igen vem som inte gått i skolan här, det är ju alldeles tydligt att det inte är jag som är utan kunskap…

    Reply
  40. brööl oktober 7, 2009 at 11:52 f m

    är du dum på riktigt? kaniner som blir ”mat” är inte av samma ras som ”pälskaniner”.
    även pälsen du tror är kanin kan likaväl visa sig vara katt, pälsindustrin gör allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. inte för att det är någon skillnad på katt eller kanin, djuret har plågats lika mycket ändå.
    http://palsindustrin.drinfo.se/start.htm

    Reply
  41. Joyanna oktober 7, 2009 at 12:16 e m

    Fyfan vad du är pantad. Så du tror allvarligt att det inte föds upp kaniner til förmån för pälsindustrin? DU är verkligen så blond som du ser ut, Pau..
    LÅT ALLA LEVA FFS.

    Reply
  42. Anonym oktober 7, 2009 at 12:40 e m

    Canada Goose’s päls kommer från en varg som jagas för att det finns för många eller något sånt. Päls som annars bara skulle brännas…

    Reply
  43. Anonym oktober 7, 2009 at 1:48 e m

    Okej att du är för viss päls men du måste verkligen lära dig vad fan du snackar om innan du ger dig in i en sånhär debatt. Man tömmer inte djuret på blod för att det ska lida, vissa anser att detta är det mest humana sätt att döda ett djur då de inte känner något efter att man skurit av halspulsådern. Snälla, du är 15, ge dig inte in i sånahär debatter lilla gumman, det kommer straffa sig

    Reply
  44. a lovely borderline oktober 7, 2009 at 1:52 e m

    de har lurat dig. såklart, de vill ju kränga kläder. kaninpäls kommer nästan uteslutande från kina där de är exceptionellt grymma mot djur. var gullig å köp inte någon päls alls…du är en förebild för så många unga tjejer och jag är så glad att du är mot päls så det här med att du köpt kaninpäls gjorde mig en smula besviken=(

    kolla in den här filmen där man ser hur kaninerna behandlas: http://action.petaasiapacific.com/ea-campaign/clientcampaign.do?ea.client.id=110&ea.campaign.id=2556

    Reply
  45. Till dig Paulina oktober 7, 2009 at 3:05 e m

    I dina svar så skriver du nästan hela tiden att du knappast är den utan kunskap men det är verkligen tvärtom. Det du skriver saknar för det första någon som helst tillförlitlig källa och för det andra saknar dina resonemang logik i alla avseenden. För du säger emot dig själv, trots att du inte väljer att se det på det sättet. Bara för att man blundar för något så försvinner det inte.

    -Äh? Vem är det som saknar tillförlitlig källa egentligen? Vad är du inte fattar? Att du gnäller utan att visa på att du har rätt är en sak, men att du gnäller på du blir ifrågasatt är en annan. Vad blundar jag för? Visa mig och jag skall inte blunda.

    Reply
  46. Cecilia oktober 7, 2009 at 3:06 e m

    Du måste vara helt jävla fuckad i skallen om du tror att dom till 100% kan säga att djur INTE vart plågade. Man kan ALDRIG till 100% säga nått sånt, tror du seriöst att IKEA tex visste att dunet i deras täcken och kuddar vart plockade av levande gäss? Nej, inte direkt. Och dom hade fått en garanti från sin leverantör att dom INTE VART PLÅGADE. Man kan aldrig vara säker, därför ska man ALDRIG BÄRA PÄLS! Det är fult och JÄVLIGT onödigt. Vafan ska man ha päls dekorationer på sin jacka som resterande består av jeans, är det värmande? NEJ!
    Folk använder oftast bara päls FÖR ATT DOM TYCKER DET ÄR SNYGGT!

    Reply
  47. Hanna oktober 7, 2009 at 3:37 e m

    En liten fråga först, Goose jackor är ju stoppade med dun från gåsar, dem är ju inte pälsjackor? Dock är goose jackor inte okej.
    Och nej, ingen tror att man levde på is på istiden, men ser du att vi måste äta kött för att överleva idag? Det är ju knappast det nyttigaste som finns. Idag kan man utan problem avstå från kött, jag klarar mig skit bra. Men jag kräver inte att alla ska vara vegeterianer, folk får gärna äta vad dom vill, sålänge dom inte tror att vi har samma levnadsförhållanden som folk hade på istiden. Och sålänge dom inte ifrågasätter dom som väljer att inte äta kött. Men kom inte med värdelösa argument för att det ska vara okej för dig att köpa päls.

    Reply
  48. Amanda oktober 7, 2009 at 4:20 e m

    Bra skrivet! Håller med 🙂 Tycker alltid att man ska kolla upp först vars pälsen kommer ifrån. Gillar inte Goose alltså.. Hemskt hur djuren har behandlats! Kram

    Reply
  49. Anonym oktober 7, 2009 at 4:24 e m

    Päls kommer inte uteslutande från Asien. Går man på exempelvis Amoress på Norrmalm i Stockholm och pratar med dem så är inte deras päls från Asien, SNÄLLA. Päls är inte ens i närheten av samma BIG BUSINESS som KÖTT, det borde anses likvärdigt att äta kött som att äta päls, inget av dem är nödvändigt för den mänskliga överlevanden, det är ett VAL.

    Sveriges minkar behandlas bättre än Sveriges grisar, kor och kycklingar – tänk på det era jävla hycklare.

    Reply
  50. Maya oktober 7, 2009 at 4:25 e m

    Är du dum eller bara korkad??? Man kan ju undra?
    Goose betyder Gås. Ingen vet vad som finns i de jackorna!!!! Och vad ska man ha pälskläder till när det ABSOLUT inte behövs. Vi lever inte på istiden!
    Börja skolan och lär dig något eller försök få dina föräldrar att lära dig något vettigt. Men, det kanske inte går????

    -Muuuuuuh!

    Reply
  51. Olivia oktober 7, 2009 at 4:25 e m

    Förr i tiden bar man päls för att ÖVERLEVA, behöver vi det nu? Nej! Och jo, djuren flås levande till döds, det gör pälsen ”finare” för håret reser sig då. Självklart säger de ju inte att djuren behandlas illa för då skulle mindre folk köpa. Och du följa modet? HAHAHAHA, vilket mode följer du egentligen?

    Reply
  52. Olivia oktober 7, 2009 at 4:27 e m

    Förresten är det inte bara i Indien som djuren töms på blod, även i Sverige, du bör vara mer vaken till verkligheten. 😉

    Reply
  53. Greta oktober 7, 2009 at 4:55 e m

    du vet väl att när man slaktar djur även i sverige så tömmer man djuren på blod levande(dock har dom först fått en elchock men dom känner fortfarande allt som händer) , så tro inte att det ändast händer i Indien ( som du skrev ) .

    -Ge mig en källa på de dumheterna. En räcker. Kosher- eller hallalslakt förekommer i Sverige, men det är inte dessa avarter jag pratar om utan svensk sed.

    Reply
  54. Anonym oktober 7, 2009 at 5:16 e m

    Va ska man göra det e indien vi pratar om :S dom e ju helt störda i huvudet jävla indier, de borde dö !!!! även kineser som äter hundar !! fuck dom 🙂

    Reply
  55. Ladyxx oktober 7, 2009 at 5:26 e m

    Paow, paow, paow… vart ska man börja… under ”istiden” hmmm då använde man ju päls… trots att det fanns såååå mycket annat att välja på? Jagmenar, herregud… alla grottmänniskon handlade ju på Zara och Monki… hmm eller var det nu ? Päls är iallafall JÄVLIGT ONÖDIGT, Naket=bra!

    Besök Gärna min nya blogg om relationer&sex
    ladyxx.blogg.se!
    /Ladyxx

    Reply
  56. Anonym oktober 7, 2009 at 5:40 e m

    jag tycker allt sånt är fel.
    jag kanske är lite petig ii den biten, jag är även evegetarian så.
    men jag tycker det är fel att bära päls över huvudtaget, det visar bara att man tkr det är ok.
    Ja menar sure det är väll bra att de tar vara på hela kaninen..
    men nej, usch för päls. Ja menar i japan så äter man hund, tänk om ja skulle köpa din hund och ha som jacka sedan. tror dock detta aldrig händer men usch.
    äkta päls är skabbit likaså är människorna som bär det!

    Reply
  57. Anonym oktober 7, 2009 at 6:17 e m

    ”visst fanns människor på istiden, det är ju bara 10 000 år sedan.”
    Nej lilla du det är inte bara 10 000 år sedan, den senaste istiden tog slut ungefär
    10 000 F.Kr
    Shit smart är du inte 🙂

    -Men nu är du ju lite trög och trist. Även om Wikipedia inte är sanningen med stort S så är detta en bra sammanställning:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_paleolitikum

    10 000 år sedan och inte 10 000 före Jesus, men även 50 000 år före Jesus fanns ju människor, enligt vad man tror bland forskare är det ju uppemot en miljon år människor funnits. Hur svårt är det att kolla INNAN man öppnar käften eller låter fingrarna fladdra i kramp för att bevisa att man inte vet vad man talar om????

    Sssss….

    Reply
  58. Sara oktober 7, 2009 at 6:27 e m

    ni som har fritid, du med paow borde tralla in på youtube och söka på earthlings. finns i olika delar och borde ses av ALLA! den borde gå på TV varje kväll så alla får tillgång till den. se den och du kommer inte vilja ha din päls oavsett vad du får för lögner inprintade för dig som konsument. snälla, alla ni som läser också, titta på den. den är hemsk och vidrig men den måste Ses oavsett hur vi människor mår efter den! ja som ni kanske fattar så handlar det om just hur bland annat människor behandlar djuren just för pälsen, ett exempel är att man svälter kossor, sen när dom är så svaga och utmattade så smetar dom tabasco i ögonen på den för att den ska få en liten ”kick” och få panik och reser sig upp. hemska människor ni ALLA som bär päls. dock är jag inte lika emot att folk äter kött, men man borde variera med vegetarisk kost 🙂

    Reply
  59. ida oktober 7, 2009 at 7:32 e m

    hej 🙂
    jag ser att du fått rätt många kommentarer.. men ja hoppas ändå att du vill svar på de här
    jag tycker du har helt rätt i att kött är mord.. därför bör man inte heller äta kött, gör du de? (detta är inget förhör, ja e bara nyfiken)
    å alla djur plågas av att man vill använda deras päls, vare sej de lever eller inte när man tar den, eftersom dom sitter instängda i burar..
    päls är snyggt, men ja önskar att alla använda fuskpäls eftersomd e e hemskt att djuren ska lida pga av vårt mode :O
    hoppas du fattar grejen å inte tycker att jag hoppar på dej på nåt sätt.. ja gillar dej å din blogg
    kram!

    Reply
  60. Arg anonym oktober 7, 2009 at 8:37 e m

    Vet du vad? Tycker att du ska ta reda på fakta innan du yttrar dig. Gå in på Canada Goose hemsida, där kan du läsa att det b.la stödjer isbjörnar som är utrotningshotade. Och en del pengarna man köper för deras kläder går till gott ändamål. Varför tror du att jackorna är så dyra? Just för att de inte plockas dun från levande fåglar osv. Och varför i hela fridens namn skulle man döda en HUND för att göra en sådan jacka?! Tror du att det är hundskinn på luvan?

    http://www.canadagoose.se/main/

    Tack för mig.

    Reply
  61. Greta oktober 7, 2009 at 10:01 e m

    HAHA vågar du inte godkänna min kommentar jag hade såååå rätt

    -Äh??? Du tror verkligen att JAG inte skulle VÅGA??? Suck. Jag godkänner alla inlägg innan de släpps in för det dräller av puckon. Antingen svamlar du eller så är du ett pucko om din kommentar inte finns med 😉

    Reply
  62. KATYA oktober 7, 2009 at 10:56 e m

    Hahahaha fan vad dubbelmoraliskt människa. Presic som nån sa förut, hundar är en delikatess i Asien. Så om man dödar hunden tar pälsen och äter köttet, då är det okej?

    Reply
  63. Anonym oktober 8, 2009 at 2:29 f m

    vafan har trädkramare med saken att göra?:S

    Reply
  64. Greta oktober 8, 2009 at 7:37 f m

    HAHA jag har faktist bild på att jag har skickat den, men jag kan skicka den igen

    Här;

    HAHA HÄR HAR DU BEVIS PÅ DET JAG SA KOLLA PÅ LÄNKEN OCH PUBLICERA DEN OM DU VÅGAR VISA HUR FEL DU HADE;

    http://livsmedelsindustrin.drinfo.se/djurtransporter-slakt.htm
    http://livsmedelsindustrin.drinfo.se/djurtransporter-slakt.htm
    http://livsmedelsindustrin.drinfo.se/djurtransporter-slakt.htm

    -Men lilla sötnos, haha, visa mig en sådan bild då, om det känns viktigt. Och jag bad om en trovärdig källa, det betyder i min värld en opartisk källa, inte en sida från djurrättsaktivister som vill avskaffa allt utom växtätande. Jag tvivlar inte på att det förekommer mycket grymheter mot djur, men försök vara sansad i diskussionen. Så ge mig något som inte kommer från djurrättsaktivister.

    Reply
  65. anna oktober 8, 2009 at 9:10 f m

    PÄLSEN ÄR TILL FÖR ATT HÅLLA VÄRMEN? HAHA OKEJ OM VI BODDE PÅ GRÖNLAND, SIBIRIEN ELLER NÅT, MEN ATT PÅSTÅ ATT DET BLIR SÅ JÄVLA KALLT I SVERIGE ATT MAN BEHÖVER BÄRA PÄLS ÄR INGET BRA ARGUMENT!! KÖTT ÄR MORD SÄGER DU, MEN SANNINGEN ÄR ATT MAN HAR VAL!! VI LEVER I 2009 INTE PÅ 1800 TALET, DJUR ÄTER DJUR FÖR ATT ÖVERLEVA, MEN VI MÄNNISKOR HAR DEN LYXEN ATT FÅ VÄLJA VI HAR ALTERNATIV SOM ATT BLI VEGETARIAN VILKET ÄR NYTTIGARE OCKSÅ, JAG SJÄLV BLEV VEGETARIAN FÖR 3 ÅR SEN, OCH DET FINNS MASSA GOTT ATT ÄTA SPECIELLT FRÅN ”HÄLSANS KÖK” SOM ÄR GJORDA AV SOJA PRODUKTER SOM MOTSVARAR BIFFAR, STEKAR, KÖTTBULLAR, KORV, KÖTTFÄRS JAAA ALLT DU KAN TÄNKA DEJ. SÅ DITT TÄNKANDE ÄR LITE DUBBELMORALISK. JAG SJÄLV ÄR EN PERSON SOM FRYSER KONSTANT PGA AV ATT JAG HAR SÅ DÅLIG BLODCIRKULATION, JAG FRYSER T.O.M PÅ SOMMAREN, MEN INTE FAAN BEHÖVER JAG BÄRA PÄLS FÖR DET. NI SOM BÄR PÄLS, VARFÖR KAN INTE NI BARA SÄGA RAKT UT ATT NI INTE BRYR ER IST FÖR ATT KOMMA MED DUMMA BORTFÖRKLARINGAR?? EN FUNDERING TILL ÄR ATT OM MAN REDAN NU BEHÖVER BÄRA PÄLS, HUR FAN KOMMER NI DÅ KLARA ER I VINTERN? HÄR SER MAN OCKSÅ ATT NI BÄR PÄLS ENBART FÖR ATT DET ÄR INNE OCH NI BRYR ER ÖVERHUVUDTAGET INTE OM VAD DJUREN HAR FÅTT GENOMLIDA. OM PÄLS SKULLE VARA ”MOBBAT” ATT HA PÅ SIG, OCH OM PÄLS VERKLIGEN VAR HEEELT UTE, OCH FOLK SKULLE FNISSA ÅT SÅNNA SOM GÅR RUNT I PÄLS JUST DÄRFÖR ATT DET VORE MOBBAT SKULLE DU FORTFARANDE KOMMA MED SAMMA ARGUMENT??? ALLTSÅ ATT DU BÄR PÄLS FÖR ATT HÅLLA VÄRMEN? JAG TROR INTE DET…DU SKULLE INTE ÄNS ÄGA ETT PLAGG AV PÄLS DÅ…SÅ SANNINGEN ÄR DEN ATT NI UPPSLUKAS AV MEDIAN, MODET, ALLA ANDRA, OCH NI VÅGAR INTE ÄNS STÅ PÅ ER SJÄLVA NI SOM BÄR PÄLS. JAG SJÄLV ÄLSKAR MODE OCH FÖLJER DET, MEN JAG HAR MINA GRÄNSER……….

    -Ok, du vet att man inte ”skriker” ut sin åsikt, eller hur? Jo jo. Nu vet vi alla vad du tycker. Jag skall försöka lyssna om du INTE skriker.

    Reply
  66. Nina Josefin oktober 8, 2009 at 12:30 e m

    Vart är din päls från då? hur vet du att dom inte plågat även det djuret?

    Reply
  67. Anonym oktober 8, 2009 at 12:53 e m

    eh, som dom gor i indien?!?! Du kanske menar hur dom gor i religionen Islam? Och Islam finns det inte sa mycket av i Indien…..

    Och det finns anledningar till varfor dom gor som dom gor nar dom slaktar sa..
    Och det har ingenting med att dom vill att djuret ska lida, som dom flesta i palsindustrin gor..

    Jag har absolut ingenting emot pals eller palsindustrin, det ar snyggt med pals!
    Men sluta upp med din dubbelmoral och ”fakta” du inte vet ett skit om…..

    -Ähum, Indien var ett exempel och det finns cirka 150 miljoner muslimer i landet, så det är inte så några, tycker jag. Dubbelmoral? Förklara.

    Reply
  68. Anonym oktober 8, 2009 at 5:07 e m

    Mycket roligt att du låtsats vara klyftig i dina motkommentarer då du egentligen endast gräver din egna grav.
    Att du finner din fakta på google utan att kolla upp hur sann källan är, är ett tecken på okunskap. Vem som helst kan skriva/säga skit så att det framstår som fakta.

    Hur vet du att just din väst är gjort utav vildkaniner och att det är ”schysst” gjort? Har någon som arbetat på företaget viskat det i ditt öra? Kan lika gärna vara ett annat djur som de flått LEVANDE.

    För det är det man gör.

    Man bokstavligt talat drar av djuren pälsen levande. Skulle det vara mindre okej bara för att man senare äter köttet? Då kan man väl lika gärna ta en hund eller katt? För det anses som delikatesser i vissa länder.

    Men NEJ! Det är ju ”sällskapsdjur” och finns för att tillfredsställa människans behov! Och då blir det automatiskt hemskt att avrätta djuret! (Sarkasm. Hundar var från början vilda. Likaså med katter.)
    Men visst det är ju helt ok att låta en vildkanin lida. Så humant :).

    Du har ingen garanti hur din väst görs. Du är en konsument. En otroligt lättlurad sådan.

    -Vem är lättlurad? Bara för att du upprepar samma sak och uppträder anonym i min blogg så skall det du säger vara sanning och det jag säger och underbygger med olika källor är fel? Jösses.

    Reply
  69. Anonym oktober 8, 2009 at 7:18 e m

    Jag har skrivit det 2 gånger eftersom du uppenbarligen inte vill förstå hur det ligger till.

    Det är fel att använda sig utav källor som anger falsk info, ja. Du är skyldig att kolla upp hurvida informationen stämmer med verkligheten innan du spyr ut en massa trams. För du sprider vidare fel information till andra. För jag och många andra (Läs ovanstående kommentarer) kan intyga att det du skriver är felaktigt.

    Jag undrar bara: Skulle det vara ok om man tog Rolex (Eller vad hunden nu hette) och flådde den och åt upp den, för att du ska ha en väst?

    -Vad menar du? Det är ju du, som inte vågar visa vem du är, som spyr ned inlägget med sjuka kommentarer från samma ip-adress om samma sak hela tiden. Jag kollar mina källor och det gör du med. Jag kollar mina mot neutrala källor och du mot första bästa djurrättsaktivistsida du hittar. Det är bra att du står för din åsikt, men det gör jag med. Det också strålande att du läser min blogg, det gillar jag. Så tar vi och lämnar Rolex utanför detta, tack.

    Reply
  70. Vickan oktober 9, 2009 at 12:16 f m

    Nej, dom rätta Canada Goosejackorna, där använder dom Coyote, prärievarg som skjuts under skyddjakt, det innebär precis som jakten på våra älgar här att dom måste döda ett antal för att minska på stammen..

    Dessutom sågs coyoten som ett skadedjur för folkstammarna som bor där, men dom dödar ändå det som behövs. Och inte genom att flå ihjäl dom osv..

    Videosarna som sprids är där folk i kina, korea och thailand (det är dom framför allt) som slår ihjäl hundar och hunddjur och flår dom levande osv.. det är det som visas på videosarna.. inte hur dom tillverkar korrekta canada goosejackor..

    Reply
  71. J oktober 9, 2009 at 12:53 f m

    Du vet väl att en äkta goose jacka ALDRIG är gjord av hund eller katt? och dessutom så är dom rävar som används på jackan,skjutna för att de inte skall bli för många i populationen och alltså inte endast för pälsens skull…

    Reply
  72. Josephine oktober 9, 2009 at 8:01 e m

    bara för att pälsen inte är billig betyder inte det att djuret blivit behandlat på ett bra sätt. som någon skrev, djuren flås levande för att pälsen ska behålla sin glans. så pälsen är dyr för att den är fin. och det är ganska onödigt att fråga de i affären, det finns inte en enda sak i den här världen som är förstahands-levererad. men du kanske inte hänger på vad jag säger nu.

    Reply
  73. Anonym oktober 10, 2009 at 11:34 f m

    då borde du väl kunna käka kanin också?
    Man märker att du själv tycker det är fel, men måste sitta och intala och övertyga dig själv mer än dina läsare.
    Du är patetisk om du tror att kaninerna blir behandlade bra.
    Vi får se hur bra du mår när nån sliter av dig ditt hår när du hänger uppochner levande, bara för att pälsen ska se bättre ut då 😉

    och ps. du pratar om fake canada goose.

    Reply
  74. ellehh oktober 11, 2009 at 11:33 f m

    helt rätt paow!
    men det värsta är sånna jackor där man det är äkta gås fjädrar i där rycker man bort fjädrarna när djuret lever och det gör ju jätte ont på gåsen. o:

    Reply
  75. Anonym februari 16, 2010 at 1:51 e m

    du kanske själv ska läsa på innan du kallar andra dumma. Ang. inlägget och ditt svar om istiden så: 1. var det inte 10 000 år sedan istiden inträffade som du sa. 2. Istiden föreställer man sig som en tid med is och snö som omöjliggjort allt liv i Skandinavien. dvs ingen kan ha överlevt, dvs ingen bodde där under istiden. 3. Isen som la sig över Skandinavien beräknades vara ca 3km tjock. Försök överleva där.

    Reply
  76. Anonym februari 16, 2010 at 2:02 e m

    ”visst fanns människor på istiden, det är ju bara 10 000 år sedan.”
    Nej lilla du det är inte bara 10 000 år sedan, den senaste istiden tog slut ungefär
    10 000 F.Kr
    Shit smart är du inte 🙂

    -Men nu är du ju lite trög och trist. Även om Wikipedia inte är sanningen med stort S så är detta en bra sammanställning:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_under_paleolitikum

    10 000 år sedan och inte 10 000 före Jesus, men även 50 000 år före Jesus fanns ju människor, enligt vad man tror bland forskare är det ju uppemot en miljon år människor funnits. Hur svårt är det att kolla INNAN man öppnar käften eller låter fingrarna fladdra i kramp för att bevisa att man inte vet vad man talar om????

    Sssss….” Svar på detta: Du har valt slumpmässig info från vikipedia som du tror stödjer din teori. Men eftersom det inte är din egen kunskap borde du inte heller använda det som argument då du inte vet hurvida det är sant eller inte. Det som står på din länk är om den senaste istiden. Det har varit flera. Och då istiden täckte Skandinavien ska isen beräknas ha varit ca 3km tjock. Vilket gjorde det väldigt svårt att något skulle överleva där. Sen uttalas förkortningen f.kr inte före jesus, utan före kristus

    Reply
  77. T februari 19, 2010 at 7:21 f m

    Tänkte du ville se hur en ”ofärdig päls” i Finland ser ut under 2009?
    Päls? Fortfarande Ja tack för dig?
    Jag hoppas du törs trycka på play
    http://vimeo.com/9500710

    Reply

Lämna ett svar till Gustav Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *