Kära läsare – nu är det upp till er!

Det verkar som att alla har en åsikt kring det här ämnet och nu är jag nyfiken på vad min läsare tycker! Kolla på den här videon och berätta för mig, håller ni med Paris eller ej? Motivera gärna så jag vet varför 🙂 Puss!

(Visited 74 times, 1 visits today)

127 Comments

  1. ellen mars 4, 2011 at 11:54 f m

    man vet inte vad man ska tycka visst har han rätt, men jg själv fick reda på igår att jag nu är med barn vet inte hur jag ska hantera detta jag är 16 snart 17.. tänk om detta är den ända chansen jag får att vara med barn, kört flera ggr utan kondom och utan att jag tagit PP och jag inte blivit med barn tänk om detta är min ända chans

    Reply
  2. Danielle mars 4, 2011 at 12:01 e m

    Haha.
    Det är väl ändå upp till var och en? Alla är olika. Han drar ju fan alla över en kant.

    Reply
  3. Pierre "Vampe" Andersson mars 4, 2011 at 12:08 e m

    Där sjönk han i mina ögon. Vilket asshole. Det är upp till var och en. Det är så individuellt.

    Man ska inte uttala sig om någonting man inte vet nånting om Daniel Afnihjklhdfweopfh aka Paris.

    Reply
  4. ida mars 4, 2011 at 12:13 e m

    Jag är 23 och väntar mitt första barn nu är i vecka 25+1
    De här med att sätta åldersgräns på hur gammal man ska vara för att skaffa barn funkar inte. för de finns ju faktiskt 15-åringar som är mer mogna än en 18-åring. allt har med mognad att göraså kan de kvitta om man är 15 eller 35 för allt handlar om mognad ändå. ha en förstånd att ta hand om ett annat liv.

    Reply
  5. Alexandra mars 4, 2011 at 12:18 e m

    Jag tycker att det är upp till var och en och man kan absolut inte sätta någon åldersgräns på det. Däremot bör man själv ta ansvar och tänka genom hur mycket ansvar och tid ett barn kräver och om man klarar av det så att säga. Ekonomiskt, tidsmässigt osv. Men även ska man vara egoistisk och tänkte på sin närmsta framtid hur den kommer att påverkas, planer om t ex högskola, karriär osv. Min mamma var 19 år när hon fick mig och ändå kunde hon skämma bort mig. Jag har haft en bra barndom och studerar själv nu på högskolan (så inget soc fall som Daniel säger). Att min mamma var så ung gjorde att vi har en bra kompis relation nu som jag inte tror att vi skulle ha haft om hon var 60 år nu.

    Reply
  6. Madou mars 4, 2011 at 12:21 e m

    Jag håller med Paris! Jag är själv 23 år snart och jag känner mig också som ett barn fortfarande. Visst, ett ganska moget barn då kanske.
    Jag känner mig helt enkelt alldeles för ung för att klämma ut en egen unge, speciellt när jag är en riktig morsgris och ser mig som ett barn när jag är med mamma 😛

    Reply
  7. bexx mars 4, 2011 at 12:39 e m

    håller med paris!

    Reply
  8. Olinda mars 4, 2011 at 12:41 e m

    HÅLLER MED PARIS !!

    Reply
  9. Josefine mars 4, 2011 at 12:44 e m

    Nej jag kan inte hålla med Paris att 18 är en för ung ålder. Det som är ungt är när 15-16åringar skaffar barn, för då är man fortfarande ett barn. Men som ni säger allt har med mognad att göra och att man ska veta att det är inte en dans på rosor att ta hand om ett barn. Det är en liten människa man ska ta hand om. Men man kan ju då fråga motsatta frågan: när är man för gammal för att skaffa barn??

    Reply
  10. Frida mars 4, 2011 at 12:50 e m

    Allting handlar inte om ålder, han är en bortskämd liten snorunge som tror att livet bara går ut på att glida.
    Man får skaffa barn när man vill, visst i vissa fall är de för ungt. men när du väl blir gravid mognar du med tiden.

    om han inte kan ha hand om ett annat liv om han ens kan ta hand om sitt eget är de upp till honom. Det är upp till än själv hur man vill göra. Jag har sett många som klarat det och är underbara mammor.
    Så håller inte med honom alls.

    Reply
  11. Emelie mars 4, 2011 at 12:51 e m

    Håller inte med alls, !!! idiot

    Reply
  12. VIKTORIA mars 4, 2011 at 12:51 e m

    Jag tycker 30 är försent, runt 22-25 tycker jag 🙂

    Reply
  13. Tove Jansson mars 4, 2011 at 12:53 e m

    haha sköning han är den där! Men jag kan hålla med honom faktiskt, jag personligen tycker att man är lämpad mentalt när man är mellan 25-30. Då har man hunnit med saker man vill i livet, förhoppningsvis! Men det beror ju helt på hur man är som person, men under 18 tycker jag faktiskt inte är okej.

    Reply
  14. Sandra mars 4, 2011 at 12:57 e m

    Har man arbete så man får ut full ersättning på föräldarledigheten så man kan försörja sitt barn, så är det ju ett plus innan man skaffar det. Så barnet hamnar i stabila förhållanden. Och man inte behöver gå genom soc och få pengar vilket många unga gör idag, tyvär..

    Reply
  15. caroline mars 4, 2011 at 12:57 e m

    de e absolut upp till var och en.. man väljer ju själv
    om man vill röka, man väljer själv om man vill dricka..
    varför ska man klanka ner på unga föräldrar?
    förutfattade meningar, tröttsamt.

    Reply
  16. Jessica mars 4, 2011 at 1:00 e m

    Jag håller med han fulständigt:D<3

    Reply
  17. Maline mars 4, 2011 at 1:02 e m

    Hahaha, han är så jävla rolig! Men okej, till själva frågan. Jag tror inte man kan sätta åldersgräns på det hela och säga att ”nu är du som mest lämpad” för det handlar om mognad, och mognad sitter inte i åldern. Vissa känner sig inte vuxna förrän de är i 30års åldern, andra mognar snabbare, det handlar väl om vad för slags liv man har levt.

    MEN jag håller absolut med honom om att skolorna borde ta större ansvar när det gäller sex och samlevnad. Det informeras inte tillräckligt och jag tror inte att elever får tillräckligt stort utrymme till att ställa frågor heller eftersom det kan kännas pinsamt om man inte får göra det anonymt. Sen kanske skolorna kunde hjälpa föräldrar att prata med sina barn om sex på ett neutralt sätt? För jag tror att många föräldrar inte vet hur de ska ta upp ämnet med sina barn, utan att det blir krystat och jobbigt..

    Reply
  18. Sandra-Mamma till Leon mars 4, 2011 at 1:04 e m

    Där sjönk han totalt i mina ögon! Jag är 18 år och har en son på 6 månader, och har klarat det så mycket bättre än vad vissa 30åringar gjort. Vissa 30 åringar är ju omogna som en 10åring, HELT FEL! DET FINNS INGEN ÅLDERSGRÄNS PÅ ATT SKAFFA BARN! Att skaffa barn är det ABSOLUT BÄSTA jag gjort!!

    Reply
  19. Moa mars 4, 2011 at 1:07 e m

    Det är väl upp till var och en, men jag tror det som tjej är lättare fysiskt att vara gravid när man är mellan 17-25 menar jag skulle inte vilja bära på en unge i nio månader när jag är 35, och sen när jag är 50 så ska jag ta hand om en 15 åring det är nog jobbigare än att ta hand om ett barn när man är 25. Och om man får barn tidigt så är man ändå rätt ”ung” när ungen vuxit upp och då ser man nog saker på ett annat sätt och vad som faktiskt betyder något i stället för att festa eller se världen tills man e 35 sen få barn och sen bli omhändertagen av sina barn för man e så gammal.

    Reply
  20. Minna mars 4, 2011 at 1:07 e m

    Det är väldigt individuellt, men jag tycker att en förutsättning skall vara att man har råd att sköta ungen och inte leva på socialbidrag… Och att man förstår sitt ansvar (inte prioriterar t.ex. shopping framför ungen). Tyvärr brukar unga mammor göra dessa misstag. Jag menar nu mammor som är typ 15 år gamla… Man kan lika bra vänta några år och under tiden skaffa sig en utbildning, stabil ekonomi etc. 🙂

    Reply
  21. Anonym mars 4, 2011 at 1:14 e m

    wow!! jag håller definitivt med Daniel Paris, för att i hjärnan så finns en del som heter den preforontala pannloben. Den delen styr sunt förnuft! den delen växer klart när man är 25 år! Åldersgräns kan vara nåt som vissa har användning av, när det gäller graviditet! åldern har SÅÅÅ mycket med mognad att göra jag menar jag är 14 år och även om jag är rätt så mogen så vill jag inte ha ett barn för det!! 18 år är föör tidigt det ska vara minst 25 års gräns, jag menar jag har så myycket jag vill göra i livet och jag skulle vilja ha barn när jag är runt 35 kanske, och att ha barn vid en tidig ålder, det är för mycket press för man håller fortfarande på att forma sitt liv och när ett barn kommer in i bilden… det blir bara för mycket…om jag ska ha ett barn då jävlar ska jag vara gammal nog för att vara både erfaren och mogen! mitt barn ska se mig som en förebild!!! och att säga att alla unga mammor som knullar runt är mogna är bara knäppt se bara på micah…

    Reply
  22. Hanna mars 4, 2011 at 1:15 e m

    Hmm..Jag tycker att man får väl göra som man vill, alla tycker olika.
    Det finns vuxna människor som inte kan ta hand om sina barn? Det har ingen betydelse om man är ung eller inte. Utan hur bra man kan ta hand om sitt/sina barn och visst vissa unga mammor kanske inte inte kan ta hand om sina barn. Men det spelar fortfarande ingen roll hur ung man är eller hur gammal man är. De finns ju äldre föräldrar som inte kan ta han om sina barn heller. Men jag tycker självklart man ska vara barn så länge man kan och göra roliga sker och ha utbildning och sånt innan man skaffar barn. Men ibland blir det inte så och då får man väl välja hur man ska göra och anpassa sig efter det.

    Reply
  23. nina mars 4, 2011 at 1:17 e m

    Att vara förälder har inget med att göra med vilket år man föddes. Det handlar om hur mogen och ansvarig man är, och om man känner att man klarar av att ta hand om en liten 24/7. Bara riktigt korkade, trångsynta idioter skulle sätta åldersgräns på en sån sak. Då borde det va åldersgräns på att blogga!

    Reply
  24. vicky mars 4, 2011 at 1:23 e m

    att vara mamma har ingen ålder jag var 16 när ja fick min son , är nu 17..
    När man är yngre har man mer energi & kan alltså orka göra roligare saker med barnet.. Tycker de är dymt att säga att man ska vara över trettio..
    Man mognar otroligt i graviditeten & växer liksom in i det..
    Tycker den där daniel bara är blåst.

    Reply
  25. Sandra Lindholm - Tvillingar födda i v 24 mars 4, 2011 at 1:25 e m

    Haha så jävla rolig.

    Var själv 19år när jag fick mina tvillingar. Alldeles för ungt. Fyller snart 21. Älskar mina barn mest av allt men jag tycker nog runt 25år är lagom att blir förälder. Men alla barn blir inte socfall, jag har inte haft soc en enda gång. Inte min mamma heller och hon fick mig som 19åring.

    Men att upplysa mer i skolorna är en bra ide. 🙂

    Reply
  26. Lisa mars 4, 2011 at 1:27 e m

    Jag tycker nt att man ska ta det på ett så seriöst sätt så som han säger det. det finns ju unga mammor som klarar av det galöant sen finns det dom 30 åringarna som igentligen aldrig är riktigt mogna för att skaffa barn. Älskar daniel paris! tkr nt allt han säger är riktigt rätt men alla har ju olika åsikter!:D

    Reply
  27. Therese mars 4, 2011 at 1:31 e m

    Håller lätt med Paris! Visst, kan vara individuellt men generellt tycker jag man ska vänta, tänka över ett sådant beslut och sen se. Det är ändå något du ständigt kommer att ta hand om i 18 år(!) Kommer ju att lägga runt 800.000 kr på barnet, har man ekonomi till det, man ska ju kunna ge sitt barn en bra uppväxt. Visst, det handlar inte BARA om pengar, men det är en stor del av hela barnaskaffandet. Inte säker? På med kondomen 😀

    Reply
  28. Cecilia mars 4, 2011 at 1:33 e m

    Agree. Visst, upp till var och en. Men för mig hade livet varit förstört om jag plötsligt fick en ungjäkel om halsen. Främst för att jag inte tycker om barn.. jag tycker inte om hur de flesta föräldrar är, ur min synvinkel.. och jag är waaay too ego, omogen och barnslig själv. Precis som han säger: När man är ung ”ska” man ta hand om och älska sig själv först/mest. Det kanske inte är för alla.. men jag skulle aldrig palla med ett barn. Jag skulle bli en värdelös förälder också för den delen. Så.. nee. Är glad att jag insåg det i tid också. När jag var i mina yngre tonår ville jag bli förälder.. i ärlighetens namn eftersom jag tyckte att det kändes.. revolterande liksom. Jag kom tack och lov till insikt något år innan det var för sent. MEN säger till dom (och jag säger inte att det är så för alla som väljer att bli unga föräldrar – BTW tycker jag inte att man riktigt räknas i kategorin ”ung förälder” så länge man föder barnet efter 18 års ålder. Men det är bara jag -) som känner/tänker som jag gjorde: Det KOMMER att komma andra sätt att revoltera, ok? Man måste inte bokstavligt talat klippa en navelsträng själv, för att klippa navelsträngen från sina egna föräldrar, vänner och platsen man kommer ifrån. Alla revolterar vi på ett eller annat sätt, för det är viktigt.. för djur och människor.. att lämna boet. Men det är INTE anledningen att skaffa ett barn. Är det däremot vad man efter MOGET övervägande verkligen, verkligen VILL och man förstår innebörden och ansvaret av det så tycker jag det är helt ok.

    Reply
  29. Emm mars 4, 2011 at 1:34 e m

    Finaste Paow!
    Jag tycker att man kan se saken från många okika synvinklar.
    För alla är ju olika i sin mognads nivå.
    Jag tex är 14 men känner mig offtast 23+. Men känner en 16 årig mamma som klarar det superbra eller ialla fall mycket bättre än en annan kompis till mig som är 24, 25 kanske.
    Dom här båda har dessutom väldigt olika uppväxter.
    16 åringen har blivit misshandlad och satt på en heldel olika foster-hem när föräldrarna dog i en bil olycka, hon blev en riktig bråkstake med mycket sprit och så.
    Jag är så stoldt över henne lilla Liam lixom gör henne hel. Nu är hon lixom sig själv inte tjejen som blev av mes oskulden vid 12 års ålder… Den äldre tjejen har en jätte rik pappa med ett jätte stort företag, osv.

    Love// Emm.

    VÄRD ATT LÄSA !!!!

    Reply
  30. Angelica mars 4, 2011 at 1:35 e m

    Jag håller faktiskt med, man måste hinna leva sitt liv först, och verkligen kunna känna att man är mogen och ansvarsfull för att kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt innan man skaffar sig ett.

    Reply
  31. jempa mars 4, 2011 at 1:39 e m

    Jag är 19 år och gravid i 6:e månaden. Jag håller med han till viss del , det ÄR många som blir gravid som inte klarar av det och utnyttjar skattepengarna. Men det skulle jag själv aldrig göra och jag vet att jag är mogen för detta. Har velat haft barn tidigt sedan jag var 15 ungefär:P. Men inte för att detta barn var planerat men vi valde att behålla det eftersom min sambo har fast jobb och även jag.

    Utnyttja inte skattepengar! utan ha för tusan ett jobb eller en som kan försörja dig medans du är hemma, för det är ju faktist en själv som har valt detta inte skattebetalarna.

    Reply
  32. Josefin mars 4, 2011 at 1:42 e m

    det är så himla olika från person till person, vissa är redo och mogna nog att ge upp sin ungdom redan vid 15/16 års ålder, tycker det är jävligt dumt att dra alla över en kant! det finns tusentals unga mammor som har klarat sig hur bra som helst och som har fått helt underbara barn

    Reply
  33. Xandra mars 4, 2011 at 1:58 e m

    Jag kan hålla med honom till en viss del! Men att vara arton och skaffa barn behöver inte betyda att man utnyttjar skattepengar och att bebisen är dömd till att bli ett framtida socfall!
    Jag är själv nitton år och ska ha bebis tillsammans med min sambo, som är 23. Vi båda har fast inkomst, vi har lägenhet, bil och allt det där som kommer till att behövas. Har man själva ett stadigt liv anser jag att man faktiskt kan skaffa barn tidigt också. Världen går inte under för att man blir en familj, och man kan leva ut sina drömmar tillsammans med barnet också.
    Och när det gäller barn som skaffar det vid yngre åldrar (14-16 t.ex) så kan jag förstå om det är jävligt hårt att bestämma sig för abort eller adoption. Det är inte det första man tänker på när man får reda på att man har ett liv i magen! Jag ser upp till de unga mammor som klarat sig igenom babytiden. Oftast så växer en mamma med uppgiften, och ingen kan vara perfekt! Även en trettioårig mamma kan göra samma fel som en femtonårig, allt beror på hur personen är.

    Reply
  34. Hanna mars 4, 2011 at 2:01 e m

    Ur ett rent biologiskt synsätt är ju faktiskt åldern där man börjar menstruera den mest ”ultimata” åldern för en kvinna att föda fram ett barn. Dessutom, i och med ökad ålder hos modern ökar även risken för genetiska fel hos fostret.

    Ur ett rent sociologisk perspektiv, varför talar man inte om fadern också? Ett barn kan aldrig bli till utan en kvinna OCH en man.

    Man måste tänka på många aspekter innan man egentligen ska dra fram en konkret åsikt kring detta ämne.

    Reply
  35. WilmaF mars 4, 2011 at 2:05 e m

    Haha, kollade på den för någon timme sen….

    Reply
  36. Ebbas Smartigheter mars 4, 2011 at 2:13 e m

    Haha, finns det nån skönare människa än Daniel Paris? Svar nej.

    Reply
  37. amina bbygirl mars 4, 2011 at 2:22 e m

    Danil Paris är sååå sköööööön 😀

    Reply
  38. ida mars 4, 2011 at 2:30 e m

    Jag håller med paris ! för att barn kan förstöra ett annats barn(mamman) liv.När man är tex 16 ska man inte ha ett barn att gå runt med :S !!! det är liksom bara fel.Tror inte att barnet heller får ngn bra uppväxt….tkr 30 var ganska gammalt men 20års gräns tkr jag det ska vara ! 😀
    pusss paaaow

    Reply
  39. Madde mars 4, 2011 at 2:34 e m

    Man kan inte sätta ålder på att vara mamma! Visst att man kanske är ung som man är under 20 år, men att bli mamma är en roll man växer in i så småningom. Många unga kanske känner sig redo men vet inte alls vad de ger sig in på. Man vet inte hur det är att ha barn först man är i den situationen. Jag var 21 när jag fick min son. Jag kände mig redo innan, men det var inte alls som jag föreställde mig och kan känna vissa gånger att jag är för ung, men jag har växt i min roll som mamma..

    Reply
  40. mia mars 4, 2011 at 2:53 e m

    Jag tycker man ska vara runt 25-30 års åldern fast det är ju upp till en själv ! Man vill väl leva livet lite innan man skaffar 😉

    Reply
  41. my mars 4, 2011 at 3:01 e m

    jag håller precis me mia, mellan 25-30 års åldern är ju bra.. men man väljer ju själv när man vill skaffa barn.. jag håller bara inte riktigt me daniel, om att man ska skaffa sitt första barn när man är 30, tycker det är för gammalt hehe..

    Reply
  42. Malin mars 4, 2011 at 3:07 e m

    Jag tycker inte (min åsikt) att man ska få barn innan man är 20 år. 30 va kanske att ta i min men som alla säger så beror det ju också på hur mogen just den personen är. Men jag tycker att om man vill ha ett barn när man är i 18 års åldern och det inte är ett misstag, så tycker jag att det är mer okej. Om man tänker på din vän micah (inget illa till henne nu, verkar vara en supergullig tjej) så känns det inte som att hon riktigt kan hantera barnet mentalt. Hon kmr ju snart bryta ihop helt pga all stress med killen,kelly ect. Det som fick henne att sjunka i mina ögon var att hon gjorde samma misstag igen, det är inte ok! Nu kändes det lite taskigt att ta upp henne,men det var bara ett exempel, jag menar verkligen inget illa mot henne nu! Att skaffa ett barn kräver mycket energi och de flesta (inte ens vuxna) klarar av det. Man måste verkligen tänka igenom vad man gör.

    Reply
  43. emma. mars 4, 2011 at 3:32 e m

    Jag håller med Daniel!

    Reply
  44. katarina mars 4, 2011 at 3:32 e m

    Jag tycker att det är upp till var och en när man vill skaffa barn. Men jag tycker att man är korkad om man skaffar barn innan tjugo iallafall. Själv skulle jag ALDRIG vilja ha ett barn innan 30, jag tycker att Daniel Paris har så rätt. Det e ju synd om både ungen och mamman o pappan.Man är bara ung en gång o barn kan VÄNTA!

    Reply
  45. Malin ung mamma mars 4, 2011 at 3:48 e m

    Jag tycker inte att ma ska ”sätta en åders gräns” för att skaffa barn , det är upp till var och en . Jag är själv mamma och är 18 år . Min dotter fyller snart 1 år, och vi har det så bra som vi bara kan. Och jag hinner även med allt som jag kunde göra innan, men man växer i sig själv som bara den när man skaffar barn. Sen att Paris säger att han vägrar betala skatt så att unga mammor ska leva på socialbidrag?! Hallå eller , det är ju bara sjukt!
    Och så är det inte ”bara” unga mammor som får bidrag utan det är många fler som inte ens har barn… Man borde tänka lite på hur man säger!

    Reply
  46. elli mars 4, 2011 at 4:02 e m

    Tycker att daniel har rätt, men sen är det ju upp till var och en. Det jag ändå tror kan vara värt att tänka på är att man bör ha ett fast förhållande, så man inte står där ensam helt plötsligt, och ha tillräckligt med pengar( jobb och utbildning). Och hur många har det när dom är 15-20?

    Reply
  47. MissMinny mars 4, 2011 at 4:19 e m

    åååh så rätt!!!

    Reply
  48. sofie mars 4, 2011 at 4:29 e m

    Håller med Paris,

    Reply
  49. Melissa mars 4, 2011 at 4:35 e m

    Mina föräldrar var under 20 när de fick mig. Ingen av oss syskon har nånsin gått på bidrag (förutom studiebidrag). Min mamma festade fastän hon hade mig, då fick min pappa ta hand om mig istället! Idag är mina föräldrar inte ens femtio år, de är barnfria och tjänar bra, reser och festar och tränar och mår bra! Vad gör DU när du är femtio år?? 😉

    Själv är jag trettio fyllda och försöker skaffa barn. Två missfall och jag mår skitdåligt (trots högskoleutbildning, fantastisk sambo, fin bostadsrätt, ja, allt är ”fantastiskt” men jag mår skit för att det går inte att få barn…).

    Jag har haft en jättefin barndom fastän många trodde säkert att jag skulle bli soc-fall. Bara för att man ärvde kläder, inte åt sig mätt varje dag och inte fick allt man pekade på betyder det inte att man blir en bidragstagare. Jag kanske är ett undantag men jag är glad över min ”fattiga” barndom, man lär sig mycket nyttigt av det och, KÄRLEK är allt man behöver i slutändan!

    Reply
  50. Anonym mars 4, 2011 at 4:44 e m

    Jag håller inte med, jag tror många unga blir gravida utan att det riktigt är tänkt så och när man väl är i den situationen så är det inte så lätt att bara göra abort bara för att man är ung, men det är idividuellt, vissa kanske klarar av ett barn i 16 års åldern medan andra inte är redo för barn men ändå behåller det.

    Reply
  51. Tessie mars 4, 2011 at 4:54 e m

    Jag fick bran när jag var 19, är 21 nu. Jag har INTE fett hår, jag kan duscha.. Vad är det för SKITSNACK han säger. Och jag går inte på soc. Ursäkta men tycker inte man skall uttrycka sig så där. Inte ok.

    Reply
  52. Malin mars 4, 2011 at 4:58 e m

    Jag håller med honom till 100%!

    Reply
  53. J mars 4, 2011 at 5:03 e m

    Man måste ju självklart vara mogen men sen handlarde ju också om man har RÅD altså pengar jobb eller så till at ha ett barn vilket inte är så stor chans om man är 15-16-17
    men men själv vill jag ha barn när jag är ung så jag hinner få massa barn för man vill fan inte ha typ 5 barn i blöj åldern haha

    Reply
  54. Håkan mars 4, 2011 at 5:06 e m

    Jag tycker det var riktigt puckat resonerat om jag ska vara ärlig. Visst, det är ingen rättighet att få barn men självfallet ska alla ha rätt att skaffa barn när helst man vill. Och ibland finns det faktiskt omständigheter som gör att man inte kan bestämma tidpunkt.

    Man kan även fundera över hur kul det är för ungen att ha en gammal förälder som inte orkar och hänger med i lek och bus.

    Så som jag ser det så är detta bara ett resonemang som baserar sig på denna sjukt självfixerade tidsålder som vi lever i. Tänk om, tänk rätt!

    Reply
  55. L I S A mars 4, 2011 at 5:09 e m

    man gör väl som man vill! vill man ha barn när man e 15 är det okej. om man vill ha barn när man är 40 är det okej. dock inte äldre än 40 tycker jag!
    bara man fattar konsekvenserna av att ha barn!
    jag är 15 & ser mig själv inte med en unge förräns om 15 år till.. herregud, mig med en unge, H.A.H.A.

    Reply
  56. Amanda Malmborg mars 4, 2011 at 5:10 e m

    HELT RÄTT! Vänta med barnen till typ .. 25-30 (Y)

    Reply
  57. Emilia&Julia mars 4, 2011 at 5:12 e m

    Jag håller helt med Paris! När man är ung så ska man leva livet… man har ju knappt börjat livet ens en gång! Och sen börja oroa sig för någon annan i livet är ju helt sjukt, man är ju som sagt inte riktigt mentalt redo för det… Att skaffa barn när man är under 20 kastar man ju bara bort sin barndom, om inte sitt liv egentligen. Vänta för fan med att skaffa barn! YOU’RE ONLY YOUNG ONCE!

    Reply
  58. karrochaan mars 4, 2011 at 5:14 e m

    hahah verkar vara den enda som håller med men men… Jag håller med helt och hållet! När man är runt 30 år (kanske nåt år yngre elr äldre) tycker jag det e lämpligt att skaffa barn! Tycker att man ska gå klart skolan o ha ett fast jobb innan man skaffar barn! Annars är det ju orättvisst mot barnet också, elr hur? Så jag håller med Daniel helt! 🙂
    Vad tycker du om det? 🙂

    Reply
  59. worrisome heart, ett liv mars 4, 2011 at 5:17 e m

    Vad säger att en ung mamma är sämre än en äldre? Tänk om det enda man vill är att ha barn när man är 18? Tänk om man inte är intresserad av att festa. Jag förstår inte ens varför det ska behöva bli en debatt, detta är Sverige, alla har väl ett eget val? Man skaffar barn när man är redo.

    Tycker att det är mer oansvarigt att skaffa barn när man är 40+ isåfall, man är inte inte fysiskt kapabel till det, man har inte lika mycket energi och man kanske dör ifrån ungen fort som fan istället för att finnas där hela livet.

    Reply
  60. Natalie & Bella mars 4, 2011 at 5:17 e m

    Gillar honom inte men i detta ämnet håller jag med honom! Det är påfrestande att vara mamma, när du är 15 är du själv ett BARN! & barn ska *inte* ha barn!! Läste nån kommentar här att det finns mogna 15åringar & det vill jag inte hålla med om! Gå färdigt skolan, lev ditt liv, sen kan du skaffa barn!

    Reply
  61. bella mars 4, 2011 at 5:25 e m

    Folk för fixerade på ålder och andra saker som egentligen inte säger mycket om en person, alla har en ålder, och alla mognar i olika åldrar och bara för man är 25 behöver man inte vara mognare eller klara av att ta hand om ett barn bättre än någon som är 15. Man måste se från person till person, alla klarar saker olika bra.

    Reply
  62. Sandra mars 4, 2011 at 5:33 e m

    Jag själv skulle inte vilja bli mamma som ung men jag tycker att det är upp till var och en 🙂

    Reply
  63. Bemma mars 4, 2011 at 5:46 e m

    Hallihallå!!

    Även om jag älskar Daniel Paris så tycker ja han har fel ( som många andra bloggare) för ja själv tycker unga mammor bara e sjukt starka (oftast) och ser upp till dem och liksom tycker liksom om man vill ha en bebis tidigt eller sent så e de upp till var och en!!

    Älskar din blogg! 🙂

    Reply
  64. CAROFLINA.SE ♥ ♥ ♥ mars 4, 2011 at 5:51 e m

    Ingen som är 15 år borde kunna säga sig vara redo för att ha ett barn. Allt över 25 känns mer ok, och då är jag 26 år och känner mig absolut inte redo. Det är så lätt för alla fjortisar att säga att de är redo när de är fjortisar, men kom igen när du fyllt 25 och erkänn att det varit bättre för alla inblandade att vänta… Ni vet inte vad ni pratar om när ni aldrig varit äldre än 15 år. Ni har ingen distans till det.

    Reply
  65. Anna mars 4, 2011 at 5:51 e m

    Det är självklart upp till var och en. Sen borde man kanske prata om det mera i skolan. För ett barn är ett liv. Det kan man inte lämna tillbaka när man tröttnat. Alltså tänk så här, du får inte handla en öl själv förens du är 20. Men du får föda barn när du vill. Staten tycker alltså man får uppfostra ett barn om man själv tycker man e mogen. Men inte dricka ett glas vin till middagen. Snevridet…. Men känner många unga mammor. Vissa har det gått bra för. Andra inte. Så kanske man borde få göra ett test på MVC om man e lämplig. Vad vet jag. Jag valde själv att ta bort mitt barn när jag va 19. Och ångrar det inte!!! Fast tror fortfarande jag hade klarat det galant.

    Reply
  66. evelina mars 4, 2011 at 6:02 e m

    Man kan inte sätta åldersgräns, det går ju fan inte. Upp till var och en när dem känner att dem är mogna, så länge man har jobb och har folk omkring en som stöttar och man känner att man vet ansvaret så ser jag absolut inget fel med det. Är själv 19 år och vill ha barn nu, alltid velat vara en ung mamma. Jag har inte ”fett hår” och är oansvarig för det. Började festa vid 14 års ålder och efter fem år så känns det ganska lamt och långtråkigt. Livet innebär mer. Och man kan visst leva livet även om man har barn. Och man kan ha en karriär.

    Folk borde inte dra alla över en kant (kam? haha vad säger man?). Det finns oansvariga människor som får barn, men det är inte bara ungdomar utan det finns även 30 åringar som inte kan ta hand om ett barn. Handlar inte om ålder, utan om mognad. Så trött på alla fördomar. Ingen annan än jag själv kan bestämma om jag är mogen eller inte liksom.

    Reply
  67. evelina mars 4, 2011 at 6:04 e m

    Men jag kan hålla med om att dem borde bli bättre i skolan på att informera! alldeles för lite sex och samlevnad i skolan, vi pratade aldrig om det. Så det kan jag hålla med om

    Reply
  68. Johanna mars 4, 2011 at 6:05 e m

    Alla är olika och blir olika mognade, bara för att man blir 30 innebär inte det man helt plötsligt är mogen för ett barn. Det är upp till var och en anser jag. Alla personer har inte det behovet att leva livet som de flesta skriver att man ska göra först. Min mamma fick sitt första barn när hon var 18 år och det var inget hon ångra. Hon hade inget behov av leka av sig innan utan hon ville ha familj och barn och allt det där. Det som betyder något är att man kan ge barnet ett bra liv och att man känner sig redo för ett sådant ansvar.

    Reply
  69. Sanna mars 4, 2011 at 6:06 e m

    Som ungmamma själv håller jag inte alls med honom, utan tycker han likt det allra flesta som har fördommar emot oss drar alla över en kam.

    Som att alla unga mammor lever på soc och att deras barn blir socialfall? Det är inget som stämmer, utan det finns faktiskt många ungamammor som faktiskt både studerar, jobbar extra eller har heltids jobb.

    Men visst finns det mammor som lever på soc också, precis som det finns äldre mammor som lever på soc. Men att leva på soc är inget man gör hela livet, utan det är något tillfälligt tills man finner ett arbete eller har studerat för att få den utbildning som krävs.

    Sen att alla ungamammor har flottigt hår? Den åsikten förstår jag mig inte på alls ärligt talat, för även om man blir förälder så innebär det inte att man slutar bry sig om sitt utseende. Utseendet blir dock inte det viktiga och inte heller det första man prioriterar, men jag tror inte alla ungamammor går ut med värsta fågelboet så fort det blivit föräldrar.

    Allt är väldigt individuellt och allt grundar sig egentligen i mognad, utveckling etc. så det finns egentligen ingen åldersgräns på att skaffa barn.

    Vad tycker du själv Paulina?

    Reply
  70. Sara mars 4, 2011 at 6:25 e m

    Man ska inte få barn innan arton iaf tycker jag. De finns människor som är mogna för sin ålder ja, men inte under arton. Man ska också ha sina år som ungdom och ha roligt inte ha tungt ansvar som mamma. Jag tror att stor anledning till varför han säger som han gör är för att många skaffar barn hit och dit, alldeles för tidigt.. de upptäcker dem själva först när dem fått barnet och inser att de är inte som man trott.. mycket ansvar!

    Reply
  71. Anonym mars 4, 2011 at 6:53 e m

    håller med hobom helt! man ska inte skaffa barn när man själv är så ung man behöver att ha skoj och ta hand om sig själv är tillräckligt mkt ansvar:p

    Reply
  72. sandra ♥ mars 4, 2011 at 7:02 e m

    älska DANIEL PARIS ♥♥
    han är så härlig o goooe o glaaae , vill träffa han ;p
    håller me han helt .. vem vill ha fett hår o en liten skrikande unge ? 😮
    §§

    Reply
  73. Erica mars 4, 2011 at 7:03 e m

    Jag fick mina söner som 20 resp 21 åring och jag har inte ångrat mig en sekund. Jag var en ung, dock en väl planerad mamma. Jag kan helt klart köpa argumenten för att INTE bli en ung mamma. Jag har sett många skräckexempel på tjejer som borde ha väntat, så generellt, vänta hellre 2 år. men unga mammor som skaffat en föräldrapenning, som har en pappa som är BRA pappa ÄVEN om ni separerar så absolut. Fine. De flesta 20 åringar är ju trots allt piggare än 40 åringarna..det är ju ett faktum.Men skaffa ett barn som accessoar? Kom igen? Vad vidrigt?!! Är man 20 år och vill ha gulligull så borde man vänta för barn är betydligt mer än gulligull…..Är man beredd att sätta ALLA sina egna grundläggande behov åt sidan så kan man börja fundera, men det är dock betydligt mer än så att vara förälder….men det kan vara ett steg ett i tanken då många tyvärr inte ens verkar ha tänkt på detta.

    Kram

    Reply
  74. Sara mars 4, 2011 at 7:50 e m

    Altså det är faktiskt väldigt olika. Man ska iaf vara fullt mogen när bestämmer sig för att skaffa barn. Sen det här med jobb, man ska helt enkelt ha råd med ungen också så att inte går fel.
    Men 18 + är väl en ganska bra gräns?

    Reply
  75. Linnea mars 4, 2011 at 7:52 e m

    tkr inte att de ska va åldersgräns, tkr folk ska kunna avgöra de bäst själva!

    Reply
  76. sofia linnea- mamma till mio mars 4, 2011 at 8:07 e m

    Det handlar inte om ålder när det gäller bra föräldraskap, det handlar om mognad! Har man mognat till och lärt sig att ta ansvar och läst sig att prioritera saker så kan man klara av föräldraskapet galant, oavsätt ålder!!! Jag är själv 19år & mamma, det är en helt lagom ålder tycker jag, mamma rollen passade mig perfekt och min son är den vackraste gåvan jag fått. Men allt handlar om hur man är som person, & om man är redo för det stora ansvaret och att alltid sätta en annan individ i första hand.

    Bara min åsikt =) puss

    Reply
  77. Paula mars 4, 2011 at 8:15 e m

    Jag blev gravid första gången när jag var 15 år och 5 månader, helt ärligt Var jag mogen och tog mitt ansvar. Blev gravid igen ( med samma pappa) när jag var 16 och 9 månader och har tagit lika mycket ansvar där. Nu är jag snart 22 pappan och jag är fortfarande tillsammans, jag har inte fettigt hår , jag har utbildning, och vi båda har jobb. Och helt ärligt har det varit kämpigt med olika saker , som skulle vara skönt att ha gjort innan dom blev till. Men done is done lixom. BrukAr inte kommentera på sånt här men blir fAltislt arg när många drar alla över en kam! Det finns faktiskt unga mammor som tar sitt ansvar och är mogen tror det eller ej. Och jag älskar mina barn mer än nåt annat och nej dom har inte fått allt dom pekat på men samtidigt är det en bra lärdom när dom blir större att pengar växer inte på träd! Hoppas innerligt att många ändrar inställning till unga föräldrar snart! Om 5 år är mina barn 10 och 11 år och jag 27 och pappan 29 och då är vi fortfarande unga 🙂 Kram

    Reply
  78. Jenny mars 4, 2011 at 8:29 e m

    Det finns inget som heter: ”när du uppnår åldern av att vara en lämplig mamma” Man kan i stort sett vara i vilken ålder man vill,okej kanske inte 10 direkt men om man är 15 och känner sig mogen för att ta mammarollen,så visst då gör man det. Då väljer man den lite svårare vägen och blir en mamma. Bara för att man är ung betyder inte det att man är oansvarigare eller mindre mognare än en 30 – årig mamma. När man blir en mamma tror jag att alla blir lika ansvarsfulla,oavsett ålder. Man känner att detta är mitt barn,som ser upp till mig,älskar mig och som kommer ta efter mig en dag. Då mognar man och växer som människa väldigt mycket tror jag. Sen finns det ju en gräns på hur en människa ska ha för livstil för att kallas lämplig mamma. Om man inte har några pengar,knappt råd med hyran och missbrukar. Ja då är det inte lämpligt med ett barn. Då skulle jag råda att vända sig till socialen. Så man får hjälp. Men personligen tycker jag att det inte har någon betydelse hur gammal man är. Livstilen är det som spelar roll. Ser till barnets bästa osv.

    Reply
  79. iranie horan mars 4, 2011 at 8:48 e m

    Så typiskt iranierna, de blir horor så fort de kommer hit, hade han varit i Iran hade de stenat honom

    Reply
  80. ungmamma20 mars 4, 2011 at 9:34 e m

    Jag håller absolut inte med honom där.. Jag trodde han var mer mogen än så. Jag är själv ungmamma jag var 15 när jag blev gravid och 16 när jag fick min dotter, jag tycker såhär att vi yngre har mer ”energi” än äldre, folk ser ner på oss för att vi är unga dom kanske tänker att vi unga inte kan ta hand om barn osv osv.. Men kolla kvinnorna/männen som är 30-40 år gammla som inte kan ta hand om sina barn? sluta har fördomar mot unga mammor för fan allvarligt..Man väljer själv när man känner att man är mogen för att ha barn,

    Reply
  81. --- mars 4, 2011 at 9:39 e m

    håller nog med

    Reply
  82. Fanny mars 4, 2011 at 9:50 e m

    hahah han är ju störtskön, men jag tror faktiskt att man ibland får ta det han säger med en nypa salt 😉 anyway så håller jag faktiskt med honom =)

    Reply
  83. Anna mars 4, 2011 at 10:18 e m

    Jag håller med Daniel Paris till en viss del, jag tycker inte att man ska vara för ung som tex 15 för då förstör man bara sin framtid. Jag tycker att åldergränsen ska vara runt 25 i så fall, för man vill ha en ganska ung mamma så hon kan leva längre;)

    Reply
  84. Sofia mars 4, 2011 at 10:47 e m

    Är själv mamma på 18 år och har en son på 2,5 månad. Vi lever inte på bidrag utan min sambo har fast jobb. + att vår son inte var planerad men lika välkommen ändå. Jag kan ju säga att daniel paris har inte alla hönsen inne i hönsgården om man säger så 😉

    Reply
  85. Ida mars 4, 2011 at 11:02 e m

    Det är väl ändå upp till en själv att avgöra när. Vill man satsa på att göra karriär, resa, festa och ha kul så ska man absolut vänta med att skaffa barn. Sen händer det ju också att man upptäcker för sent att man är med barn, och då är det inte så mycket att göra åt saken. Men generellt tycker jag att man är redo vid 25 års ålder. Men som jag sa tidigare så är det väldigt individuellt.

    Jag har själv en kompisar som fick barn när dom var 16 år. I början kändes det bara konstigt eftersom att dom själva är barn, men deras son är nu 1 år drygt och dom har klarat det jättebra fast dom inte är tillsammans längre.

    Reply
  86. vikki mars 4, 2011 at 11:39 e m

    håller me paris fullständingt !! , om man skaffar barn e man fan stämplad för livet !

    Reply
  87. Svala mars 5, 2011 at 12:02 f m

    Skaffa en bra utbildning så man har en stabil ekonomi är väl prio ett om man ska ta hand om ett barn, det lärde väl sig dom flesta redan när man började spela the sims, sen är det väl plus i kanten om man har en stabil relation till mamman/pappan till barnet även om jag själv är skiljsmässobarn och har haft en bra uppväxt ändå. Sen antar jag att alla är olika som sagt, man ska väl inte dra alla över en kam men om man är mogen vid 18års ålder så visst, kör på. Men alla är inte så omogna/mogna då så det är väl lite upp till en själv och hur mogen man är som person, inte åldern. Han har väl lite rätt i det han säger, men det vore bättre om det hade vart lite mer som om man ska adoptera ett barn, om det finns någon som iallafall kollar upp om barnet verkligen kommer leva i en trygg miljö, till exempel.

    Reply
  88. malin / UngTvillingMamma mars 5, 2011 at 12:07 f m

    Håller inte alls med honom…. Jag vart 15 år när jag blev gravid med TVILLINGAR, Valde behålla, Fick dom 4 månader innan jag fyllde 16, Idag är jag 22 år, har ALDRIG haft med soc att göra,Jag & barnens pappa har varit tsm under hela tiden förutom dom senaste månaderna, Men vi har god kontakt fortfarande & han tar sitt ansvar, Jag är ingen fest människa som lever typsikt *ungdoms*liv, Jag har fast jobb inom vården, barnen börjar skola efter sommaren & åter igen har ALDRIG haft med soc att göra…..
    Och vadå går med flottigt hår? Nej verkligen, Sköter om mig & min hälsa. E i god form,tränar ,bor i en lägenhet på över 100 kvm, & ja har till & med häst & hundar!!. Så massa utgifter för min del, Men har alltid minst 4000:- ÖVER varje månad… Som vi kan göra exakt som vi vill…:D…

    Borde till lägga en sak….

    ATT VARA MAMMA ÄR INGEN ÅLDER, UTAN DET ÄR EN SAK MAN ÄR OSV OM MAN ÄR 15 ELLER 30….

    Han borde växa upp…:/

    Reply
  89. johanna mars 5, 2011 at 12:53 f m

    omg min mamma var 17 när hon blev gravid och 18 när hon födde min storebror. Hon var 23 när hon födde mig. Kan ju säga att varken jag eller min bror är några socfall, vi har bättre uppforstran än många ungdomar i vår ålder, är allmänbildade och har en ljus framtid. Dessutom tror jag att en ung mamma förstår sina barn bättre än äldre föräldrar, eftersom dom hänger med bättre i nutiden eller vad man ska säga. Säger inte att det är dåligt att skaffa barn vid högre ålder. Jag tycker man ska skaffa barn när man känner sig redo och kan ta hand om det, spelar ingen roll om man är 15 eller 30. Min kompis mamma var 16 när hon födde henne, och min kusins mamma som typ är 45? fick nyss ett till barn. Ingen blir bättre eller sämre människor pga av åldern på ens föräldrar.

    Reply
  90. Emma mars 5, 2011 at 1:03 f m

    Jag blir ledsen när jag ser dethär. Åldern har ingen som helst betydelse för hur redo man är att bli mamma. Och att tonåren är till för att ta hand om sig själv är totalt skitsnack, vi får mens vid 12-års ålder för att då är vår kropp redo att skaffa barn. Sen att VISSA av oss inte alls är redo och aldrig någonsin blir det är en annan sak. Jag är 18 år gammal och jag älskar barn. Jag skulle, utan problem, kunna skaffa barn nu. Sen får man däremot se till ekonomiska resurser, så att barnet inte blir utsatt för att leva ett liv i en husvagn utan mat. Kan man ge barnet uppmärksamheten, kärleken och det nödvändiga för att leva tycker jag att det inte spelar någon roll!

    Reply
  91. Martina mars 5, 2011 at 1:43 f m

    Kan man föda barn kan man bli mamma.

    Reply
  92. Mia mars 5, 2011 at 2:22 f m

    Håller med honom helt och hållet. Dem är verkligen framtidens socfall!

    Reply
  93. Trixxx mars 5, 2011 at 3:09 f m

    Vi är fram evolutionerade till att få barn i ca 18årsåldern. I tex Afrika finns det folk som får barn i 13årsålder.. Förstår mig inte på snubben alls. Förvisso så är barn ett STORT ansvar, sjukligt stort. Men man kan inte sätta en ålder på det. Så är det bara. Och om han inte kan se sig själv skaffa barn när han är 18-25, så bad for him liksom. Och gud vad jag hoppas att ingen tar åt sig av vad han säger, för inget av det han sa stämmer. 1. Är man mamma så tror jag inte riktigt att man är mån om sitt utseende lika mycket som innan, man får ett helt annat perspektiv på saken. 2. Vill man ha barn i tidig ålder, så fine. Risken blir betydligt mindre för snedsteg i barnets utveckling än när man är tex 30-40 liksom. 3. Att föreläsa i skolor att man inte ska skaffa barn vore nog något av det mest idiotiska man kan gör av den anledning att är man i 15-18-årsålder så tar man jävligt lätt åt sig av det som sägs och kan därav få för sig att ”wait, jag ska fan aldrig ha barn, skolan sa att det inte var bra..”. 4. En del människor ser barn som något utav det mest fantastiska som kan hända en, andra inte. Big deal? Nej.

    Reply
  94. Natalie mars 5, 2011 at 4:32 f m

    hahah bränd grabb xD
    ålder spelar fan ingenroll de e hur mogen man e och kan hantera sig själv och barnet som spelar roll..
    huvesaken ären att båda två mår bra och varför skulle åldern spela ngn roll när kanske en 15-19 kanske är hur mogen som helst än kanske en 30+are haha.
    åldern är ba en siffra. en 15 kan va mognare än en liten 40 plusare ? hmm vem vet inte jag hahah detta e ba löjligt att lille parisfjollan ska dra alla över en gräns, skaffa du barn när du e 30+ om din snopp (omdunuharen)kan stå givakt då HAHA. ne förlåt (yn) . men tänk va gammal man e om man trycker ut en unge när man e 30 o barne fyller 15 då e du 45 :O de betyder ingen milf elr din far som inte kommer bli Dilf o tänk då din morsa som inte kommer bli någon gilf :O illaaaaaaaaaa !

    Reply
  95. Jenny mars 5, 2011 at 7:56 f m

    Jag håller inte med honom, men får säga att han har kommit med dom mest underhållande argument jag hört. Kunde inte hålla mig för skratt när jag såg videon, har är riktigt skön den grabben.
    Men, som dom sa i videon, den mest lämpliga åldern rent kroppsligt är ju runt arton där. Rent mentalt? Ja det varierar ju. Man kan inte säga att man förstör sitt liv igenom att skaffa barn tidigt, eftersom vi alla har olika mål och drömmar av vad vi vill ha ut av våra liv.
    Jag är 22 år, två barns mamma, sambo, hus på landet och det trivs JAG bra med. Det är den vägen jag har valt och som jag mår bra av. Jag har fortfarande tid till mig själv, egentid (trots att man önskat det var kanske lite mer ibland) och tid att vårda mitt yttre osv. Att man inte kan utbilda sig, göra karriär, resa och ”ha kul” är en ren och skär myt btw.
    Sen finns det yngre mammor som inte klarar det så bra, lika mycket som det finns äldre. Men JAG personligen tycker INTE man ska skaffa barn allt för tidigt, jag fick min första vid 17, facit i hand, ja det var nog några värdefulla år av mognad för tidigt. Absolut inte att jag ångrar henne och hade jag gått tillbaka i tiden så hade jag valt samma som nu. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
    Mycket händer under just tonåren så varje år man väntar är värdefullt både för sig själv men framförallt för barnet.

    Reply
  96. Louise mars 5, 2011 at 9:55 f m

    Jag håller också med om att skaffa barn handlar inte om åldern utan om mognad. Där emot så tycker jag att paris har lite rätt, man ska vara ung i livet så länge man kan!

    Reply
  97. Ingela mars 5, 2011 at 10:01 f m

    Jag har många unga mammor som kompisar, vissa passar i sin roll väldigt bra och andra behöver mer hjälp utifrån, men vilken ny mamma behöver inte lite extrahjälp? För vissa människor handlar inte livet om utseende, karriär och synliga hårförlängningar utan kärlek, o jag tror inte det finns ngt mer kärleksfullt än att skaffa ett barn.

    Att man skulle skaffa barn vid 30 års ålder är ju bara befängt då fertiliteten börjar gå utför efter vårat 25.e år.
    Att han inte växt upp när han är 22, som den bortskämda barnungen han är, ja det är bara hans föräldrars fel.
    Och om jag vorre honom skulle jag göra något åt det fort. Det är faktiskt läskigt att han står där som vuxen o säger att han är ett barn. Någon har inte riktigt välkomnat honom till verkligheten utan byter fortfarande blöja på honom och sätter silverskeden i mun.
    Ta ditt ansvar för svenska samhället o väx upp grabben.

    Reply
  98. Gabbi mars 5, 2011 at 10:07 f m

    Jag håller också med honom helt och hållet. Jag har två kompisar som båda har varsin unge och de har ju fullkomligt förstört sina liv. Den ena har som TUR ÄR en sambo som jobbar och kan försörja henne men den andra har ingen.. De har ju inte tid att plugga så utbildningen blir ju helt förstörd.

    Nej usch, jag förstår inte det charmiga i att se en tonåring med en unge. Jag blir bara illamående! Själv skulle jag aldrig någonsin vilja förstöra mitt liv på det sättet. Det är ju förfärligt.. Och sen att folk ska bli kända för detta med, det är ju ännu värre!

    Reply
  99. ellinor (= mars 5, 2011 at 11:10 f m

    Jag håller definitivt med!
    Man måste kunna leva, aso, man går fortfarande i skolan( gymnasiet) & man är fortfarande ung.
    Tycker man ska ha barn när man är vid 30 års åldern så att man ”hinner” leva livet som ung.

    Reply
  100. m - kungen i pungen mars 5, 2011 at 11:11 f m

    Tycker det är oansvarigt att bli med barn under 18, för let´s face it?
    Dom flesta klarar inte av det! Och som han säger, man är ju fan själv ett barn då? Visst alla mognar olika, men kan man inte ens ta ansvar att ha kondom eller piller av nå slag.. är man då ansvarig nog att ha barn? Nja, jag själv tycker inte det. Jag hatar småbarn och tror det är därför jag tycker som jag tycker..
    Men kom igen? bara för att man kan få barn betyder inte det att man kan bli mamma -.- Då är väl detta lika? Kan man köpa bil kan man köra bil!

    Sen vet jag detta eftersom man mamma blev gravid med mig när hon va 16.. Sluta det lyckligt? NEJ, hon har hamnat i fängelse, och har supit i alla år och så vidare.. jag har inte haft en styft av kontakt med henne.. Så nej, man ska inte bli mamma under 18.

    Reply
  101. matilda mars 5, 2011 at 11:49 f m

    Egentligen spelar det ingen roll när man skaffar barn, bara man har en fast inkomst och kan ta ansvar för sitt eget liv!:)

    Reply
  102. Natalie mars 5, 2011 at 11:57 f m

    Jag håller med Paris till viss del, ja man är ett barn när man är 18. MEN, man kan samtidigt vara väldigt mogen vid den åldern också. Anledningen till att jag tycker att det ändå är för tidig ålder att skaffa barn är för att man har inte samma prioriteringar i livet som någon som är 10 år äldre. När man är 18 så vill man för det mesta träffa sina vänner, shoppa, festa, åka utomlands you name it! Det går liksom inte med ett barn hängandes runt midjan. Dessutom så tycker jag att man ska plugga klart helt och hållet innan man funderar på att skaffa barn. Jag har precis börjat universitetet och jag har massa kvinnor i min klass som har börjat att plugga nu och som är 35+ och som fick barn väldigt tidigt. Hur kul är det? Att gå tillbaka till skolbänken när man är 35? Nej plugga först, barn sen tycker jag!

    Reply
  103. Anna mars 5, 2011 at 12:23 e m

    Tycker han är helt blåst. För det första, vad gör det honom att barnen skriker på bussen, han lär ju knappast åka buss? Och varför har han en åsikt om detta, vad vet han? Bara för att han har problem med att växa upp!

    Håller dock med om att barnafödandet och mycket annat har gått neråt i åldrarna alldeles för mycket, men 30? Hell no! Jag kommer säker ha 2-3 barn innan 30..

    Reply
  104. Mia 18år - Mamma till William och Marcus mars 5, 2011 at 12:37 e m

    Jag tycker inte de handlar om moderns eller faderns ålder. Utan om mognad.
    De finns föräldrar som är 30+ som är sämre på att ta hand om sina barn än vad yngre föräldrar är!
    Tänk vad kul att barnen får ha sina föräldrar länge i livet om mamman är 16år och pappan 18år t.ex! Och som ung förälder har man också mer ork, och barnasinnet kvar!
    Hur många 30+ leker med sina barn på Lekland t.ex? Ne för de är ”för gamla” för att leka och fjanta sig med sina barn!

    Jag är själv ung förälder.
    Fick mitt första barn när jag var 16år och mitt andra barn när jag var 17år.
    NU är jag 18år och barnen har hunnit bli 1år och 2år gamla. Och barnens far och jag har varit tillsammans i 4år! Vi har god ekonomi, och jag har tre olika jobb som jag jobbar hemifrån med. Så visst går det! Om man vill. Så jag tycker inte att man ska haka upp sig på en viss bra och dålig ålder att bli förälder i.

    Men de är min åsikt, alla tycker vi olika :).
    Kram Mia

    Reply
  105. ellensw mars 5, 2011 at 12:39 e m

    jag håller med absolut 🙂

    Reply
  106. Clara mars 5, 2011 at 2:11 e m

    Själv har jag alltid siktat in mig på att få barn i 30 årsåldern. Just för att i 20 årsåldern vill jag resa och festa och leva livet så som man bara kan när man är 20+. Men också för att det känns som om att när man är 30+ så börjar man sitt stabila liv och har förhoppningsvis ett stabilt liv med bostad och jobb. Jag håller med Paris till viss del, att många tonnårsmammor har svårt att växa upp och bli en förälder och inte vara självisk. Det är en stor grej för en tonnårstjej att inte längre vara centrumet i ens universum. Men samtidigt tycker jag att det är VÄLDIGT individuellt, och att det till största del handlar om mognad.

    Reply
  107. frida mars 5, 2011 at 2:51 e m

    Så sjukt dumt uttalande. Jag är själv förälder, ung mamma, och de handlar absolut inte om en siffra. Och att bli förälder, de är ingenting man kan förbereda sig på. Det är det största som finns, mest värdefulla (tycker jag) i mitt liv. De är en utmaning, av rang! Det är ett riktigt 24/7 jobb, alla dagar i veckan. Så klanka fan inte ner på unga föräldrar, som dessutom är själva, dom gör ett förbannat bra jobb! Med andra ord, jag är fan grym 🙂

    Reply
  108. frida mars 5, 2011 at 2:57 e m

    ps. barn är inget man skaffar, det är nåt man får.

    Reply
  109. Tess mars 5, 2011 at 4:06 e m

    Trodde att han hade blivit mer vettig efter ung och bortskämd programmet,men ack så fel jag hade! han är lika mycket en bortskämd idiot nu som då.

    Eftersom han endå håller på att säga till andra vad dom ska göra och praktiskt och taget vill tvinga folk så kan väl han förestpråka att vi ska använda kyskhetsbältet igen!
    Kanske vi ska införa dödsstraff på alla som har utomäktenskapligt sex också?
    varför inte införa lite gammal och hederlig rasbiologi! så kan han bestämma exakt vilka som får yngla av sig!

    Jag anser inte att han har någon som helst rätt att uttrycka sig så elakt och ”dra alla över en kam”

    För isf, så är han för mig inget annat
    Än en äckligt smal, kuksugar bög som snuttar farfars kuk!
    En patetisk idiot som inte förtjänar att andas ens.

    Så tycker jag.

    Så jag håller alltså inte med ett dugg!
    Mognad sitter inte i åldern och han har ingen rätt att diktera över andras liv.

    Reply
  110. Matilda mars 5, 2011 at 8:16 e m

    Jag tycker att han har helt rätt att det är sjukt med alla de här jävla ’unga mammorna’ men 30 år!?!? wtf, nej typ 20/25 ? :O

    Reply
  111. Linda mars 5, 2011 at 9:06 e m

    Jag kan hålla med till en viss del, man det hela med ”när” man ska skaffa barn anser jag handlar mer om hur man har det ställt. Jag har svårt för att alla där jag kommer från skaffar ungar hejvilt, få har fast jobb många har aldrig jobbat en dag i sitt liv.

    Jag har extra svårt för dem som skaffar barn av fel anledningar. Dvs som en accessoar, som ett substitut för att aldrig behöva vara ensamma, för att ha någon som alltid kommer att älska en oavsett eller för att man ska försöka att lappa ihop en bristfälligt förhållande.

    Jag tycker att 25 är en lämplig ålder, jag vill vara färdig utbildad (då räknas inte grundskola eller gymnasium), jag vill ha fast jobb. detta är för att jag vill kunna ge mitt barn en trygghet, jag vill kunna köpa ALLT jag vill, inte behöva snåla som många andra unga mammor. Men i nödfall så kan jag tycka att 20 är okej. Då har man i alla fall gått ut gymnasiet. Men jag tycker inte att man ska haka upp sig så mycket på just ålder, det är en jäävligt individuell grej.
    Det viktigaste för att skaffa barn tycker jag är;

    *Ha ett stabilt förhållande med en person som man har varit tillsammans med bra tag (en en månad). Man kan inte hålla på och lära känna varandra på vägens gång.

    *Ha bra ekonomiska förutsättningar, det är inte kul att leva på 4500 kr.

    *Vara färdig med utbildning, visst går det att plugga samtidigt, men att bli väckt 4 gånger per natt för att sen gå och skriva tenta är inte så kul kanske.

    *Vara mogen, känna att man är ”färdig” med sig själv, man ska ändå ge sitt liv och tid till en ny liten varelse. ABSOLUT så fortsätter livet efter också, men inte på samma sätt.

    *Sen tycker jag att 25 är en bra ålder för man är inte gammal men inte ung heller. Man har goda chanser för att bli gravid och man har fortfarande massa energi. Man är färdig med det mesta. Det är nästan värre att skaffa barn när man är 35-40 tycker jag. Visst om man har TOK prioriterat karriären, men man har inte samma ork, sen sånna som skaffar barn när man är 50, hur kul är det om man är 10 och ens förälder är 60?

    Reply
  112. Amanda mars 5, 2011 at 11:38 e m

    Tycker att det är upp till var och en. Tycker det är så roligt att alla vuxna och yngre tror att det är en grej för alla ungdomar att vara ute hela natten och leva livet, eller över huvudtaget leva livet. Men alla har olika drömmar. det är samma sak med vuxna, dom har olika drömmar om vart dom ska bo och sånt. Bara för att man är ung så behöver man inte leva sitt liv som alla tror att ungdomar ska! Det finns faktiskt som har en dröm att leva sitt liv tidigt med ett eget barn och ett förhållande.

    Reply
  113. Jess mars 5, 2011 at 11:52 e m

    Jag håller inte med.. Har man ett fast förhållande och sedan att båda har fast jobb med bra ekonomi o är mogen så tycker jag att det är självklart att man ska få barn om det känns rätt och att man har kontroll på ekonomi osv. Jag är 18 år och fprtfarande studerande, och har vart tsm med min pojkvän i 3 år. Jag känner att jag är mogen för att få barn, men jag vill fortfande ta stundenten och ha en bra utbildning, man kan inte bara tänka på sig själv att det vore så mysigt att ha barn och att det känns rätt. se till att ha en bra utbildning först och ha jobb innan man börjar ens tänka på att ha barn… Jag har vissa kompisar som redan har barn vissa är dunder bra mammor o vissa inte.. vissa har inte tänkt sig för utan bara kasta sig in i det. De hoppa av skolan, de bor hemma och är beroende av sina föräldrar för att de inte klarar av att ha ett barn.. Det tycker jag är fel.. Men om det är så som jag skrev tidigare och känner sig mogen för det så go for it! Det är upp till var och en om man är mogen för attha ett barn eller inte.. vissa tänker bara på sig själva.. som en kompis sa ” de e ju kul att vara gravid” men när barnet kom så va det hennes mamma som fick ta hand om det.. om man nu vill ha barn så ska man tänka efter först .. Barnet kommer ALLTID i första han no matter what..

    Det är min åsikt!

    Reply
  114. Viola, 21-årig tvåbarnsmamma mars 6, 2011 at 10:55 f m

    Daniel är nog snarare ganska ensam om att räkna sig som barn som 22åring. Tur för samhällets skull att majoriteten är långt mognare än så.

    Reply
  115. Erica mars 6, 2011 at 1:08 e m

    Ville bara tillägga att jag inte syftade på hur JAG själv upplevt det i min kommentar, alltså om att barnet kommer först, det har ALLTID varit en självklarhet för oss och inget jaha som vi plötsligt upptäckt när barnet var där. När jag skrev om det så gällde det alltså för de som eventuellt inte skulle vara mogna nog att få barn. Jag skulle heller aldrig ha skaffat ett barn så pass ung om jag inte gjorde det ihop med en kille som jag visste skulle vara världens bästa pappa alltid (av respekt till barnet inte för att jag inte hade fixat det själv för det gör man om man måste såklart, nåt kan hända och så är man själv, det är viktigt att ha i åtanke). Vi är ihop än i dag, nu har det gått 8 år sedan vi träffades och vi är nu gifta. Jag är så glad över att ha haft någon att dela lyckan över barnen med. Att få göra detta tillsammans även om man hade ”kunnat” göra det själv så är det så roligt att få vara två. Jag känner att vi gjort detta på ett väldigt bra sätt och jag är stolt över vilken fin familj vi skapat. Jag är övertygad om att det finns en mängd underbara unga föräldrar där ute som tar sitt ansvar, jag menade bara att när planerar barnen (om man planerar att bli en ung mamma tex) så kan det vara bra att fundera på det jag skrev i mitt första inlägg….Ville bara förtydliga mig lite.

    Reply
  116. Jag mars 6, 2011 at 3:02 e m

    Jag vet inte om man kan ha åldersgräns, men man kan ju rekommendera personer att INTE skaffa barn för tidigt.

    Reply
  117. Victoria mars 6, 2011 at 8:43 e m

    Måste först säga att jag tycker han är så jävla skön!
    Men till saken så tycker jag nog att man inte ska skaffa barn för tidigt, jag tycker nog tidigast 18 år. Eftersom man fortfarande går i skola och så så har man inte tid för ett barn och jag tycker inte man ska skaffa ett barn och tro att det kommer vara jättelätt, det är liksom inte en docka. Det är säkert jättemånga som ändå klarar skola och barn, med hjälp och stöd från familj osv. Och jag tror också att det är helt individuellt hur mogen man är. Vissa kanske är jättemogna vid 18års ålder medans andra inte alls är det. Så att sätta en specifik åldersgräns går nog inte. Men jag håller lite med Daniel när han säger att man är fortfarande ”bara ett barn”, man tänker nog inte alltid på själva ansvaret som kommer med ett barn.

    Reply
  118. Nelly mars 6, 2011 at 10:19 e m

    Helt seriöst, det där var lite överdrivet. Han kan inte dra alla unga mammor över en kant. Det är väl upp till var och en att bestämma om man är tillräckligt moget för en unge eller inte. Själv är jag 19 år och väntar mitt första barn i år. Jag är mogen för att ha ett barn och det är min åsikt, sedan om någon annan anser något annat så skiter jag fullständigt i det.

    Sedan kan jag hålla med om att det finns unga mammor som inte tänkt genom hela processen med att skaffa barn och uppfostra ett barn, men det gäller inte alla unga mammor. Så därför tycker jag att det är väldigt respektöst av honom att säga så, speciellt mot oss unga mammor, eller blivande unga mammor.

    Reply
  119. Oinkoink mars 6, 2011 at 11:04 e m

    Jag håller med honom fullständigt! Doock så tycker jag att medelåldern för att skaffa barn borde ligga typ vid.. 24 eller något. Men jag hller med honom för när man är 18 år gammal & ska ha ett barn.. vaddå? Hur fan ska man försörja barnet? På mammas & pappas pengar eller? NEJNEJNEJ. Skaffa en stadig inkomst innan man skaffar barn säger jag.

    Reply
  120. Alexander mars 7, 2011 at 12:08 f m

    Håller med honom, för det första så förstör dom sitt eget liv, och för det andra sin unges liv. När man är 18 ska man liksom leva livet för fan, inte sitta hemma med en unge som spyr & skriker 😉

    Reply
  121. 13 år och moster till min 15 åriga syrras barn mars 7, 2011 at 4:19 f m

    asså jag tkr liksom att det beror helt på hur man lever/har det i grunden för om man inte har en liksom fast grund så kommer det inte att funka
    liksom dte är så mkt som måste funka
    ekonomin
    boende
    PAPPAN!!!!!!!
    föräldrar (som hjälper till)
    och mycket mycket mer

    men jag tkr att daniel har på ett litet sätt rätt men på ett sådär stort sätt fel

    för asså
    min stora syster är 15 år och ska få barn inom 2-3 veckor
    och liksom vi går ju i samma skola och man hör viskningar bakom hennes rygg när jag och hon går förbi
    det kommer fram folk till mig och säger massa onödiga och patetiska saker
    och sen är det vissa som bara snackar skit och sen när man frågar dom så låter det typ ”nää asså jag tkr att det är jätte starkt av henne” blablabla strunt prat skaffa er ett liv bitches
    nää men det va inte det saken handlade om
    men ville bara säga det
    att det beror helt och hållet på hur det är från grunden

    Reply
  122. V mars 7, 2011 at 9:41 f m

    Åh, jag blir bara så trött. Jag är 22 år och har en dotter på 1 år. Jag har absolut inte fett hår med extensionsfästen som syns, jag har gått ned alla mina graviditetskilon (30 kilo) och är i snyggare form än någonsin. Jag har alltid varit populär och haft mycket vänner och sett bra ut, och ärligt talat så är jag nästan bara snyggare nu. Jag umgås med vänner, och får mer och mer kvalitetstid, mitt liv är inte över på långa vägar. Jag tycker snarare att man slarvade bort tiden innan man fick barn och nu uppskattar jag verkligen min ensamtid och utnyttjar den till max. Att gymma är inte längre något man tvingar iväg sig till, det är skönt och lyxigt.

    Jag menar inte att jag rekommenderar folk att skaffa barn tidigt. Inte heller att de skall skaffa barn sent. Jag tycker att man skall skaffa barn när man verkligen känner sig redo som människa och i en relation. Jag kan hålla med om att det finns många white-trash mammor därute, men det handlar inte om åldern. Det finns fett mycket äckliga mammor därute som är över 30. Det handlar om hur man är som person INNAN man får barn. Det handlar om mognad också, är man väldigt omogen och känner att man måste vara superego tills man blir 30-40 år, så fine, ingen har tvingat någon att skaffa barn, men snälla, lägg inte era åsikter i saker som ni uppenbarligen inte har en aning om. Kärleken som uppstår när man får sitt barn som man burit på i 9 månader är helt obeskrivlig, och en dag kommer du/ni säkert att förstå vad det handlar om.

    Reply
  123. Mathilda mars 7, 2011 at 2:42 e m

    Jag håller med honom fullt ut. Det drabbar inte bara tjejerna själva. Det drabbar samhället, pappan, föräldrarna och inte för att glömma ungen!!!
    Där jag bor är det ett stort problem med unga tjejer som får barn. Dem yngsta är bara 14-15 år!!
    Dem är inte redo för att ta hand om en unge vid så ung ålder.
    Skaffa utbildning, inkomst och bostad innan du tänker på att få barn. Det var min åsikt.
    Kram

    Reply
  124. Anja - mamma till Vienna mars 8, 2011 at 6:24 e m

    Jag är en ung mamma. Fast jag är en awesome mamma.
    Dock ser jag så många unga föräldrar som hellre gillar att festa och ha sig de kan kyssa sig själv i röven. Barnet väljer inte sina föräldrar men det är föräldrarnas ansvar att se till att vara den föräldern som barnet hade valt.

    Men att skaffa barn när man är 30 är ju lite kasst, då hinner man ju bara vara med sitt barn i kanske 40-50 år. och då kanske man bara skaffar sig ett barn?

    Och förresten finns det ju dåliga äldre mammor också. bara det att man lägger märket till de sämre unga mammorna mer bara för att de är färre.

    Men nej, de unga dåliga mammorna förstör för oss andra bra unga mammorna.
    Men åldersgräns på att skaffa barn gillar jag inte. Då hade jag aldrig haft min underbara dotter så nej. det borde ist vara olagligt för dåliga föräldrar att skaffa barn.

    Reply
  125. sara mars 11, 2011 at 12:16 f m

    Han vill inte betala skatt för eventuella soc-barn.. Men alla aborter då?? De betalar vi med våra skattepengar. INTE OK

    Reply
  126. Tammy mars 12, 2011 at 1:09 f m

    jag är själv ung mamma, 21 år och två barn. men JAG tycker att det inte borde sättas en åldergräns utan ett mamma test. Alla som blir gravida måste gå igenom ett test för att se om dom är mentalt redo, kan garantera att 50% skulle faila. Vet ALLT för många unga mammor, som fått barn samtidigt som mig. Men där soc borde hoppa in och göra ngt.

    Reply

Lämna ett svar till Gabbi Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *