Nu kommer vi till det här…

En diskussion som aldrig kommer att ta slut, men jag har googlat och läst mycket om det. Jag har konstaterat att (enligt mig i alla fall) så är abort i princip mord. Man dödar en människa, en människa som skulle sprungit runt och lekt i sandlådan efter några år. Och om man inte är redo så går det faktiskt att adoptera bort barnen.

Jag har själv aldrig gjort någon abort, men när jag var tillsammans med mitt X så slarvade jag med mina minipiller och efter att vi gjorde slut så fick jag svåra menssmärtor, trodde jag, yadaydayda… Åkte in till akuten och dom sa att jag hade fått ett missfall, var typ i 12 veckan. Jag bara stod där som ett frågetecken och fattade ingenting.. Var inte direkt redo att skaffa barn då (inte nu heller för den delen, haha).

Om man är så ansvarslös så att man har sex utan kondom när man inte har något skydd, så är man extremt ansvarslös tycker jag. Och jag tycker att det är minst lika mycket killens ansvar. Om man sätter på en brud som man vet inte tar något skydd utan kondom, eller tar det för givet, så får man skylla sig själv 😉

Abort är mord, man dödar en människa. Kan man vara så kategorisk så man säger det?

Vad tycker ni? Kan det någonsin vara motiverat? Eller är det alltid motiverat när man vill?

(Visited 371 times, 1 visits today)

144 Comments

  1. J januari 11, 2013 at 2:41 e m

    Det var det dummaste jag någonsin läst och ha lite respekt förfan.. Det vill du att folk ska ha för dig eller hur?
    Tänk på folk som måste gå igenom detta så lägger du upp dessa bilder..

    Reply
  2. leonanyberg januari 11, 2013 at 2:54 e m

    Dock är det inte en människa under den tiden man är tillåten till att göra abort, då är det ett foster.

    Reply
  3. Lella januari 11, 2013 at 3:02 e m

    Att abort skulle vara mord är väl ändå lite väl Paulina?! Till en början bär du på ett embryo som utvecklas till foster som sedan i sin tur blir en bäbis. Vi har regler och lagar i Sverige som är satta utefter studier och forskning runt graviditet. Vi har en gräns och den gränsen är när ett foster utvecklas till ett barn. Jag har själv gjort abort vid ett tillfälle då jag blev gravid trotts piller, idag är jag gravid och väntar mitt första barn och även denna gång oplanerat trotts piller med samma kille. Vi är inga mördare och vi har inte gjort något olagligt. Vi va inte redo i vårt förhållande då, vi behövde tid och andra förutsättningar för att kunna ta hand om ett barn. Bara för att vi ha adoption betyder inte de att abort ska vara otänkbart, adoption anser jag är utmärkt för de som får veta sent i graviditeten eller för de som råkar ut för olyckor, förändrade familjeförhållande osv. Hade alla som gör abort istället adopterat bort hade vi haft på tok för mycket barn i vårt land. Jag tycker att valmöjlighet är ett previligium vi ska vara glada över i detta land. Vi kan få hjälp och vård och slipper göra de ilegalt och skada oss själva och riskera dö m.m.
    Tror ingen egentligen vill genomgå en abort, de är hemskt, gör fruktansvärt ont, påverkar en extremt och man vill bara slippa. De är nog ute så vanligt att man gör mer än en abort i sitt liv. Men kanske var de det bästa att man gjorde den sär första aborten.

    Abort är inte mord utan en valmöjlighet vi ha i vårt land, främst för de unga i vårt samhälle.

    Reply
  4. tomten januari 11, 2013 at 3:04 e m

    tss då är det väll massmord att runka, mord att ha mens osv.
    Jag tycker inte det är ett liv fören man föder det.

    Reply
  5. mord? januari 11, 2013 at 3:04 e m

    Så varje gång en kille runkar är det mord då? varje gång man trär på kondomen, är det ett mord då? Varje gång man drar ut den, är det ett mord då? Det finns gränser för när man får göra abort och självklart räknas det väl som ett mord när det inte är långt kvar till födseln. Men gör man det i tid och tänker efter så ska man ju få göra det. Jag är glad att möjligheten finns i Sverige då en kvinna får bestämma över sin egna kropp. Det är sjukt oansvarigt att sätta en människa till världen som du inte ens kan ta hand om.

    Reply
  6. Jannike januari 11, 2013 at 3:05 e m

    Om man gör abort tidigt så har det ju inte riktigt hunnit bli en människa (visst det är ett liv, och härtat börjar slå redan i v5 MEN det räknas inte som foster eller barn förrens efter många veckor). Men jag fattar din poäng. Jag tycker det är bra att möjligheten finns iallafall. Sen tycker jag det är bättre att göra abort tidigt än att adoptera bort ett oönskat barn. FÖRST OCH FRÄMST, ANVÄND SKYDD!

    Reply
  7. Stephanie januari 11, 2013 at 3:10 e m

    Tycker faktiskt att du ska tänka om lite innan du skriver såhär, med tanke på att inget preventivmedel är 100% säkert, vilket betyder att man kan bli gravid ändå fastän man ”skyddar” sig.
    Jag har gjort abort en gång, och jag tycker det är mer illa att ta en människa till världen om man känner att man är för ung och faktiskt inte redo, för det kommer bara att straffa barnet och ingen annan, om när jag vill ha barn så vill jag kunna ge mitt barn ett kärleksfullt liv och även att man ska ha råd att ta hand om en annan människa vilket inte alla kan som har barn, och det är mer hemskt att inte kunna ”ta hand” om sitt barn än att göra abort när barnet ändå inte förstår något när det är 9veckor gammalt.. Så tänk efter innan du kallar en annan människa för mördare.. ”Abort är mord” Du är ju patetisk

    Reply
  8. mord? januari 11, 2013 at 3:12 e m

    Så varje gång man använder kondom så är det ett mord? Så varje gång man drar ut den så är det ett mord? Så varje gång en kille runkar så dödar han massvis med barn? Vi lever inte på 1800-talet och har inte bara sex för att föröka oss. Det finns gränser för när man får göra abort och har man gått över dem får man skylla sig själv. Men det är mer oansvarigt att sätta en människa till världen som du inte ens kan ta hand om. Om man inte var ansvarsfull nog att köpa en kondom, hur ska man då ta hand om ett barn och sig själv?

    Svar: Förstår du svenska? Eller förstår inte jag dig? Det blir inget barn MED kondom, hur tänkte du nu?

    Reply
  9. Cassandra januari 11, 2013 at 3:14 e m

    Du vet väl att det är ett foster från början? Inte direkt et barn på direkten? Gör man abort tidigt så dödar man inte en levande människa direkt? Det är inte ens mord.

    Nattstad.se/cassj

    Reply
  10. Sofia januari 11, 2013 at 3:15 e m

    Du är ute på extremt djupt vatten nu och jag råder dig att radera detta inlägg.

    Svar: För att du inte tycker som jag eller för att…?

    Reply
  11. julia januari 11, 2013 at 3:25 e m

    håller helt och hållet med dig paulina!
    och ni som kommenterar är det mord när man runkar osv? nej för en sperma eller ägg har inget hjärta som slår, såfort hjärtat börjar slå är det ett mord och innan det tycker jag det är helt okej att göra abort!

    Reply
  12. Sofia januari 11, 2013 at 3:28 e m

    så om en tjej blir våldtagen och hon blir gravid. tycker du att hon fortfarande måste behålla fostret då?

    Reply
  13. Anonym januari 11, 2013 at 3:35 e m

    Fyfan 🙁 Blä, ta bort bilden

    Reply
  14. Karolina januari 11, 2013 at 3:36 e m

    ”Kan det någonsin vara motiverat?” Menar du verkligen allvar? VID VÅLDTÄKT???? Ska man inte få göra abort om man blir med barn vid en våldtäkt? I många länder där abort är olagligt sker det i alla fall och leder många gånger till att kvinnorna dör!!! Därför tycker jag vi ska vara glada och värna om vår möjlighet och frihet till abort här i Sverige.

    Reply
  15. Johanna januari 11, 2013 at 3:40 e m

    Nej, håller absolut inte med, bilderna u visar är definitivt efter v 22 och i Sverige är det olagligt efter vecka 24 och du måste ha socialstyrelsen tillåtelse efter v 18.
    Dvs aborter efter v 18 är extremt ovanliga, det är i princip när kvinnan blivit våldtagen, ifall du upptäcker att barnet har tex ryggmärgsbrock(barnet kommer vara en grönsak i en rullstol men förstå att den inte kan göra ett skit, kul! Inte dirket leka i sandlådan)

    Och de allra flesta aborter görs innan v9 när man kan göra medicinsk abort, du kan knappast kalla det mord då det inte ens kallas foster ännu ens!

    Jag är nu gravid med mitt andra barn, hade egentligen alls planerat det, och har haft massa trubbel med pappa . Och jag var och skulle göra abort, men klarade det inte för att det kändes ju att det var en till bebis, och det var för jobbigt för mig att ta bort det att jag helt enkelt får lösa det praktiska. Folk som gör aborter är jävligt starka för det måste extremt jobbigt!

    Och jag tror inte du skulle vilja adoptera bort ditt barn när du bärt på det i 9 mån och sen fött det. Och allt detta för att du blev gravid med p-stav som jag.

    Reply
  16. Malin januari 11, 2013 at 3:47 e m

    Vart hittade du barnet på bilden? För sådär stor är ju inte ett vanligt abortfoster! Jag är gravid i vecka 11 nu och mitt är bara 3 cm stort och de allra flesta aborter sker innan dess.
    Du hade alltså behållt barnet om du inte fått missfall?

    Reply
  17. Li januari 11, 2013 at 3:55 e m

    Jag tycker precis som du att killen har lika stort ansvar att skydda sig. Det är en vettig tanke du har. Han ha även lika stort ansvar i aborten, men det är sällan dom skuldbeläggs lika mkt som kvinnan när såna här debatter dyker upp, det tycker jag är fel.

    Resten håller jag inte med om, att det skulle vara mord, det är kvinnans kropp. Kvinnans rätt. Vi lever tack och lov inte i något extremland som ex. irland där kvinnan hellre får dö än att man aborterar: http://www.dn.se/nyheter/varlden/nekades-abort–dog

    Jag tycker du ska tänka till en gång till. Du som verkar vara så individualistisk och frihetstänkande i övrigt?

    Reply
  18. Elina januari 11, 2013 at 3:55 e m

    Fri abort är något som kvinnor kämpat hårt och länge för. Något som borde vara självklart, och idag är självklart i Sverige. I många länder är det dock inte lika självklart. De länder som inte tillåter abort är länder som inte kommit lika långt i utveklingen av ett jämställt samhälle.

    Varför kan inte män (och kvinnor) inse att varje kvinna är fullt kapabel att ta ansvar och styra över sin egen kropp? Det är trots allt 77% av alla abortmoståndsledare som är män. Och jag tror inte att man ens hade ifrågasatt fri abort om det var män som blev gravida, abort hade nog säkert till och med varit gratis överallt då.

    Det finns många skäl till varför man aborterar ett FOSTER. Det har aldrig gått upp för dig att kvinnor kanske blir gravida mot sin vilja? Finns bland annat något som kallas våldtäkt, något som är mycket vanligt i Sverige, och ännu vanligare i många andra länder där abort är förbjudet.

    Du kan göra vad du vill med din kropp, men tala inte om för andra vad de ska göra med sin.

    Reply
  19. Ellen Wärnsberg - ellenwarnsberg.se januari 11, 2013 at 4:01 e m

    Tycker inte det är mord att göra abort, jag menar barnet är ju inte fött än, alltså man kan ju inte mörda någon som inte ens är född..

    Reply
  20. Fanny januari 11, 2013 at 4:03 e m

    Jag är 15 år och gjorde en abort för ett år sedan. Får så sjukt ont i magen när du skriver det här. Jag känner mg hemsk men jag kunde inte behålla det, det förstår man väl? 14 år och ha barn? Det går inte. Känner mig så hemsk nu snälla ta bort inlägget

    Reply
  21. E L I N [asperger & adhd] januari 11, 2013 at 4:10 e m

    Kan tycka abort är okej i vissa fall, om det finns VÄLDIGT vetta anledningar till att göra en abort. Som det är just nu är det dock inte OK, finns folk som skiter i att skydda sig för de vet ändå att de ”bara” kan göra abort. Precis som om det inte är någon stor grej.

    Sedan skulle jag själv aldrig göra abort. För som du skrev, även att det inte är något barn just då så skulle det blivit ett barn om några år, om man inte hade valt att ta bort barnet. Man hindrar liksom något att få existera.

    Reply
  22. h januari 11, 2013 at 4:10 e m

    Är själv ett barn som skulle ha aborterats men graviditeten hade gått för långt och in mamma nekades aborten. Har varit sjuk sen jag föddes, levt i fattigdom, haft maximal otur, inga föräldrar som brytt sig eller tagit hand om mig och har haft ett HELVETISKT liv. Jag är för abort eftersom jag anser att det är bättre för oönskade barn att få dö än att uppleva ett långt helvete i livet. Hade jag fått välja döden lr det liv jag levt hade jag inte tvekat en sekund att välja döden. Ibland är nämligen döden mer fridfullt än livet.

    Reply
  23. Kajsa januari 11, 2013 at 4:12 e m

    Det finns inga undantag då? Om man har blivit våltagen och blir gravid? Om man i magen kan se att barnet är sjukt på något vis? Tyvärr är inte p-piller eller andra preventivmedel 100% säkra. Kondomer kan spricka och kroppen kan stöta bort tex minipiller och p-piller. Tycker du då inte att den här personen ifråga skall ha rätten att göra en abort då? Istället för att behöva föda ett barn som kanske i vissa fall blir oälskat och dåligt behandlat. Det här är ett väldigt känsligt ämne för många och jag antar att du skrev detta inlägg för att gå igång en diskussion och kunna få ta del utav andras åsikter. Vi alla tycker ju och tänker olika, det jag menar är att det finns så många andra grunder till abort än att vara just oansvarig!

    Reply
  24. Kajsalina januari 11, 2013 at 4:18 e m

    Jag gick på p-piller & tog dem när jag skulle. & blev med barn trots mitt prevetivmedel. Va i vecka 5 när jag upptäckte det, jag gjorde abort med en gång. Anser folk verkligen att jag mördat nån då?

    Reply
  25. Caroline januari 11, 2013 at 4:18 e m

    Även om vissa människor anser det är ett foster och andra ett barn oavsett så är det en levande individ så om man gör abort dör denna individ man tar bort ett liv heltenkelt med kännslor. Klart man inte ska ta för lätt på abort men det är bättre än ett långt lidande men man tar fortfarande bort ett liv. Såklart beror de på hur långt gånget det är men när det börjar utvecklas till allt mer människa eller vad man ska säga.. Jag anser iallafall inte att ett foster plötsligt är ett barn bara för att de kommer till världen och inte ligger i magen längre, det är fortfarande samma individ som i magen och utvecklas helatiden.

    Reply
  26. jenny januari 11, 2013 at 4:21 e m

    Jag håller helt och hållet med dig Paulina, ser att det inte är så många som gör det. Men jag tycker att det är föräldrarna som gjort fel och då ska inte barnet straffas på något sätt och kan man inte ta hand om barnet så är det bara att asoptera bort det, det finns så många som inte kan få barn och som skulle göra allt medan vissa hellre dödar sitt barn än låter nån som är lämligare att ta hand om de just då i alla fall. Så jag håller med om att abort är mord, hjärtat börjar slå i vcekan 5 och även om folk anser att det inte är något barn då så skulle det ändå bli och det är inte samma sak som att använda kondom eller andra prevemtivmedel för då är det skapat men det är det direkt det befruktas för den har alla anlag som behövs för att utvecklas och det har. Så jag håller helt med dig!

    Reply
  27. annie januari 11, 2013 at 4:26 e m

    första gången jag tycker att du låter riktigt idiotisk.

    Reply
  28. Linda januari 11, 2013 at 4:28 e m

    Fa* alltså. Mycket skit har du ju vräkt ur dig men detta tar priset. Det osar avundsjuka!! Väx upp nån jävla gång.
    Du kan ju inte generalisera så, du framstår bara som trög i huvudet!!

    Reply
  29. Lisa januari 11, 2013 at 4:33 e m

    jag blev gravid även om jag hade preventivmedel. Abort var ett alternativ men jag klarade inte av det. Men folk som vill göra abort pga att man inte är redo eller liknande, så måste man ju få välja själv. I början är ju det inte ens en människa utan ett foster, kanske inte lika hemskt om man gör det tidigt. Och skulle du själv klara av att adoptera bort ditt barn, den dagen hon/han föds? Tro mig, det alternativet tänkte jag på, men skulle tänka hela mitt liv på hur det gått för barnet. När min son föddes var det självklart val att behålla, han är det bästa som hänt mig. Med ett stadigt förhållande klarar jag både barn och läsa klart gymnasiet.

    Reply
  30. Lollo januari 11, 2013 at 4:36 e m

    Jag tycker att man får tycka vad man vill om abort, så länge man inte dömer någon annan som väljer att göra abort. Det är bra att det finns, men det är fritt val om man vill eller inte vill göra en, om det nu skulle vara så att man måste välja. Kan man inte tänka sig att göra en abort så ska man ju skydda sig, ganska självklart?

    Reply
  31. Hanna januari 11, 2013 at 4:41 e m

    trångsynt.. upplev det själv innan du uttalar dig, sätt dig in hur en person som gjort en abort känner när hon läser det här..

    Reply
  32. Emelie januari 11, 2013 at 4:49 e m

    tycker du låter väldigt naiv i detta inlägg.
    ”Abort är Mord, Du Dödar en annan människa”- FEL Som flera andra redan har påpekat så är det inte en Människa än. Det finns lagar i sverige där det är bestämt hur länge du får vänta innan tills du inte längre får göra abort. Vilket är varje kvinnas val. Det finn flera sätt att formulera sig på och inte bara Göra påhopp på dem som gjort abort och kalla dem för Mördare.
    Bilderna du lägger upp är extrema fall, och när det är sådär utvecklat får du oftast inte göra abort i Sverige.
    Så du menar att det är bättre som i andra Länder som Te,x Polen, Malta och Irland att Det är Olagligt med abort. Där Kvinnan inte får bestämma över sin egen kropp utan föder barn och lämnar dem på gatan för att dö? DÄR HAR VI MORD. Inte en abort, när embryot inte ens är utvecklat än. Säger inte att jag tycker du har fel, men JAG tycker du har ett väldigt naivt sätt att se på saker och ting.
    Som sagt Man kan formulera sig bättre, Då kanske du inte hade fått sån negativ respons ! ! !

    Reply
  33. hanna januari 11, 2013 at 4:49 e m

    Om man inte var ansvarsfull nog att köpa en kondom, hur ska man då ta hand om ett barn och sig själv? Svar: Förstår du svenska? Eller förstår inte jag dig? Det blir inget barn MED kondom, hur tänkte du nu?

    HAHAHAHA tror det är du som inte kan läsa Paow. Och med ditt resonemang borde ju du utredas för vållande till annans död, du kunde ju ha gjort något som gjorde att du fick missfall, druckit alkohol, rökt osv. det här kristdemokrat resonemanget håller inte, se på andra länder där abort är förbjudet, hundratusentals kvinnor dör varje år pga misslyckade abortförsök. Kvinnan har i alla tider gjort abort och kommer alltid att göra det om hon är i en taskig sits, frågan är bara om man ska få göra det hos en riktig läkare eller hemma med en galge.

    Reply
  34. blir så arg! januari 11, 2013 at 4:52 e m

    och hur ställer du dig till frågan om det är någon som mot förmodan skulle bli våldtagen och gravid pga detta överfall? Då har den utsatte personen ingen rätt till att ta bort det? håller även med nederstående kommentarer! Väx upp lite så kanske du börjar inse lite mer saker innan du skriver. Kasta inte sten i glashus lilla flicka…

    Reply
  35. S januari 11, 2013 at 4:57 e m

    Accepterar dina åsikter, men jag tycker att du borde läsa på och tänka efter lite. Jag blev till exempel gravid trots p-piller, även min mamma. Jag gjorde abort i vecka 9, värsta jag varit med om både psykiskt och fysiskt så att se dessa bilden gjorde inte saken bättre. fy.

    Reply
  36. Freddie januari 11, 2013 at 4:59 e m

    Så om en tjej blir våldtagen och senare gravid så ska hon behålla barnet?

    Reply
  37. Nellie januari 11, 2013 at 4:59 e m

    Jaså och du fick ett missfall i v 12. Antar att det söps en hel del ute på krogen för din del. Barnet var väl så skadat av ditt leverne att den kom ut. Sorligt. Mord? Bilderna är för övrigt idiotiska att ha som exempel när de flesta aborter görs tidigt i graviditeten och fostret är då endast några millimeter stor. Antar att du är lite sotis för att ditt ex hittat en jordnära tjej med klass…

    Svar: jag visste inte om att jag var det.

    Reply
  38. Emma januari 11, 2013 at 5:10 e m

    snälla ta bort dom bilderna de är så fruktansvärt respektlöst av dig

    Reply
  39. caz januari 11, 2013 at 5:13 e m

    Läst detta på två bloggar idag..det känns som ett slag i ansiktet.All får absolut tycka vad de vill om saken men att säga att vi som har gjort 3 aborter är vidriga o att vi är mördare utan känslor..det är fan inte rätt!!
    Skriv inte så för ni vet inte vem som sitter o läser detta..jag är gravid för 3 gången dom andra två gångerna skyddade jag mig men denna gången va det tyvärr slarv o ja jag får skylla mig själv..men jag vet inte om jag är redo iallafall o att läsa detta som ni skriver om aborter gör det ännu svårare för mig. Är det såhär folk i min omgivning ser på mig..har alltid gillat din blogg men detta tog hårt o jag är nog inte ensammen att tycka det..

    Reply
  40. Hej januari 11, 2013 at 5:15 e m

    Skulle också råda att radera detta inlägg Paulina, i alla fall bilderna. En del som läser detta har kanske gjort abort någon gång och då är det inte schysst att lägga upp dessa bilder. Ibland tänker du inte efter.

    Reply
  41. Sofia januari 11, 2013 at 5:16 e m

    hur tänker du om en tjej blir våldtagen och gravid från våldtäkten?

    Reply
  42. jen januari 11, 2013 at 5:17 e m

    Snälla ungdomar (antar att majoriteten här är under 25 år)
    lyssna här:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=5370102

    Sen läser ni lite här:
    http://friabort.wordpress.com/

    Och sen googlar ni själva på ämnet.

    Aborter har funnits i alla tider. Man kan påvisa att aborter förekom till och med i det antika Grekland. Med den faktan kan vi ju konstatera att kvinnor alltid har, och alltid kommer att göra aborter. Det som dock har förändrats är att kvinnan slipper dö på kuppen under osäkra ingrepp.

    Om ni har lite innanför pannbenet kommer ni inse att rätten till fri abort är en av kvinnokampens viktigaste segrar. Förstör inte det eran farmor och mormor kämpat för!

    Reply
  43. Mathilda januari 11, 2013 at 5:19 e m

    Låt säga att man äter p-piller men råkar glömma ett utan att man märkt det själv och blir gravid, och sen bestämmer sig för att göra en abort för man inte känner sig redo för ett barn? Borde man skylla sig själv då också? Tror inte det är så enkelt att ”bara adoptera bort det” för man får såna otroliga mamma-känslor när man vet att man är gravid och har en bebis i magen. Tror inte det är så enkelt att ge bort det sen..

    Reply
  44. Lisa januari 11, 2013 at 5:23 e m

    Nej, mord anser jag inte att det är. Hemskt för all del, för den som går igenom en abort. Det är inget man gör med lätthet tror jag. Jag tror inte att jag själv skulle klara av att göra abort, ännu mindre adoptera bort mitt barn. Sluta stämpla människor sådär, ingen är perfekt – knappast du heller. Var istället glad för att vi lever i ett land där man som kvinna får välja att behålla eller att göra abort till en viss tid – dvs tills att fostret är ett barn.
    Eftersom att du läst på om abort så kan du ju läsa lite om fostrets stadier också, så förstår du varför gränsen är satt där den faktiskt är.

    Ha det gott!

    Reply
  45. Math januari 11, 2013 at 5:32 e m

    Så om du inte hade fått missfall hade du då behållit barnet? Troligtvis hade du nog gjort abort eller har jag fel?

    Reply
  46. MissD januari 11, 2013 at 5:38 e m

    Jag anser att det är att döda ett foster, blivande människa. Men så länge hen inte kan överleva själv så är det inte mord. Är man inte redo eller utav någon anledning inte borde ha barnet så är abort bäst. Hellre att man har ”mördat” ett blivande barn än att man föder ett barn och inte ger hen bästa förutsättningarna för en bra liv.

    Reply
  47. Julia januari 11, 2013 at 5:39 e m

    Min bästavän blev gravid efter att hon blivit våldtagen i Grekland, så fort hon insåg att hon var gravid gjorde hon abort. Tycker du då att hon är en mördare bara för det?

    Det här inlägget är otroligt respektlöst av dig. Du förlorade nyss en läsare.

    Reply
  48. adam januari 11, 2013 at 5:41 e m

    Grejen med adoption är att det inte alltid fungerar så bra för barnen. Dom har det ofta inte speciellt bra på barnhem, inte direkt som en vanlig hem-miljö. Dessutom är det inte direkt så att alla blir adopterade heller. Det är vanligare att barn som hamnar på barnhem INTE blir adopterade än vad det är att man hittar en ny familj till barnet.

    Är inte ett bra sätt att växa upp på.

    Sen är det inte av den anledningen som jag är possitivt inställd till abort. Jag anser att man ska få bestämma själv om man är redo för barn eller inte. Eller om man blir våldtagen så ska man inte behöva gå igenom en graviditet osv.

    Reply
  49. Jossan januari 11, 2013 at 5:42 e m

    Oj vad folk blir upprörda. Är det för att ni knullar runt utan skydd och anser att det är er ”rättighet” att göra abort om ni blir gravid då?

    Jag tycker att om man har skyddat sig(ordentligt, inte slarvat med några piller eller så) eller blir t.ex. våldtagen att man självklart ska göra abort om det känns rätt. Men det är inget preventivmedel, så använd det inte så heller.

    Reply
  50. Cathy januari 11, 2013 at 5:42 e m

    Du är inte särskilt kritisk. Fostren på bilderna i det här inlägget är väldigt långt gångna, säkerligen över 25 veckor. Abort efter vecka 21 är inte tillåtet i Sverige. Och för att få göra en abort senare än i vecka 18 måste socialstyrelsen kopplas in. Jag har gjort två aborter, båda tidigare (kring vecka 8) och det har inte kommit ut varesig något foster eller kroppsdelar.

    När du får egna barn så småningom kommer du inse att adoption inte är något alternativ. Man ger inte bort sina barn.

    Reply
  51. Cathy januari 11, 2013 at 5:44 e m

    Du verkar behöva lite upplysning, så jag passar på att berätta att vid första graviditeten blev jag gravid trots p-piller. Vid den andra aborten blev jag gravid trots kopparspiral. Så det handlar verkligen inte alltid om att vara oansvarig och slarvig.

    Reply
  52. Sara januari 11, 2013 at 5:50 e m

    Jag håller med dig. Hur än barnet blev till har vi ingen rätt till att göra abort. Vi har skapat dem och ska behålla dem. Abort är lika med mord, exakt som du säger. Många här säger att det inte är ens fel om man blev gravid på grund av våldtäkt. Det håller jag med om, men barnet är trots allt oskyldigt, lika oskyldigt som mamman, därför har mamman inte rätt till att döda barnet. Klarar föräldrarna inte av att ta hand om barnet, får väl deras föräldrar hjälpa till. Det kan vara mycket jobbigt, men hellre det än abort. Jag beklagar för det som hände, Paow… :/ Önskar dig all lycka i framtiden 🙂 Kram

    Reply
  53. * januari 11, 2013 at 5:52 e m

    Paulina har väl rätt att uttrycka sina åsikter om abort, precis som alla andra? Vi alla har olika åsikter, så klandra inte någon.
    Jag håller med henne till viss del och förstår helt hennes poäng med det hela.
    Vissa använder abort som preventinmedel, vilket jag tycker är helt sjukt.
    Jag själv har delade åsikter om abort då jag anser att det är ett barn i magen. Kanske inte de första veckorna, men man tar fortfarande bort något och förhindrar det att utvecklas. Det hade trotsallt blivit ett barn om man ej tagit bort det. Men samtidigt har inte alla förutsättningarna som finns för att sätta ett barn till världen.
    Som någon annan skrev, hjärtat börjar slå redan i 5:e veckan. Är det inte ett liv som växer i magen om de har ett hjärta som slår?
    Sen tycker jag självklart att det finns undantag, t ex vid övergrepp. Sen är som sagt inte preventinmedel skyddande till 100% men det finns alldeles för många som tycker att man kan skippa det, eftersom vi i Sverige har rättighet till fri abort. Det tycker jag inte är okej! Vi har alla ett ansvar, vet man själv att man inte kan ta hand om ett barn så SKA man skydda sig.
    Självklart kan det finnas motiv till en abort, men se inte abort som ett preventinmedel.
    http://www.abort73.com/videos/this_is_abortion/ där är en länk som kanske kan få folk att tänkt till en extra gång.

    Reply
  54. Men hallå.. januari 11, 2013 at 5:54 e m

    Och när blir ett foster en människa?? Är det ett beruktat ägg som är en människa eller? För då måste ju spermier vara en ”Halv” människa, fyfan vad vidrigt att folk sväljer det isåfall, ren kanibalism.

    Dessutom, anser jag att om bilderna du lagt upp är mordoffer är det otroligt respektlöst att lägga upp dessa på din blogg, skulle du lägga ut bilder på en vuxen mördad blodig människa? Nä precis.

    Bilderna du publicerat speglar inte verkligheten utan någon form av extremfall.

    Reply
  55. Louise januari 11, 2013 at 5:57 e m

    Det är så roligt när du ska ta upp en viktig fråga i din blogg.
    För du skriver på ett sånt sätt så man förstår att du inte alls är påläst i ämnet. Snälla Paulina, sluta skriva om sådana här saker, du skämmer bara bort dig inför hela Sverige. Tack för mig!

    Reply
  56. V januari 11, 2013 at 5:59 e m

    Är inte alls mord, det är det iförsig visst om man gör det ganska sent in i graviditeten men inte de första veckorna förstår du väl. då kan man så lika gärna säga att det är mord när killar runkar och får utlösning för då missade dessa spermier att befrukta ett ägg.
    Du är så fruktansvärt konservativ paow.
    Om du anser att det är mord så gör ingen abort då men tvinga inte dina åsikter på andra. och som hanna skrev vill du att man ska göra aborter hemma istället med ingen säkerhet alls?

    Reply
  57. alexandra januari 11, 2013 at 6:12 e m

    Ska ni uttrycka era åsikter kan ni göra det på ett professionellt sätt. Man behöver inte kalla någons åsikter för idiotiska eller kalla personen för dum i huvudet för att de inte tycker likadant.

    Visst har alla rätten till sina åsikter, det säger jag inte emot men ska ni säga emot eller hålla med, gör det rätt. Ingen tar er seriöst när ni lägger in personliga påhopp mot en person när det handlar om ett ämne.

    Tack och hej.

    / Löjligt försök att få folk att bete sig bättre. Jaja.

    Reply
  58. my januari 11, 2013 at 6:15 e m

    om fostret inte är utvecklat, så är de okej me abort. annars inte!
    jag har kunnat bli gravid när jag var yngre/den här månaden, men jag fick min mens dagen innan nyår.. tuuur! inte direkt rädd för att ha oskyddat sex (not good)

    Reply
  59. my januari 11, 2013 at 6:23 e m

    svar till Freddie: faaan vilken smart kommentar! eller att en 14 årig tjej blir gravid, ska hon känna ” jag måste behålla barnet, annars är de mord.” eller? inte direkt vanligt att föräldrarna skulle säga ”behåll barnet, du är ju bara 14 år.” jag vet att man inte ska ha sex när man är under 15 år, men ahh. jag hade kunnat bli gravid när jag var 14/15 så.. tragiskt

    Reply
  60. camilla januari 11, 2013 at 6:27 e m

    när jag var 14 så sprack kondomen och jag blev gravid jag var in till ungdomsmottagningen två veckor innan och ville ha p piller men det fick jag inte för dom tyckte jag var för ung. (det här är några år sedan, nu får säkert 12 åringar p piller) jag gjorde abort för det fanns ingen chans att jag skulle kunna ta hand om ett barn. En sak till. Min kompis blev våldtagen och blev med barn …hon gjorde abort. Hur ser du på det? hur skulle du känna om det va du skulle du kunna ta hand om det barnet??? nä du vet inte vad du pratar om

    Reply
  61. Emilia januari 11, 2013 at 6:28 e m

    Den som talar om abort som en mänsklig rättighet, gör det – medvetet eller omedvetet – i opposition till internationella rättighetsförklaringar. Inte någonstans i FN:s deklarationer eller konventioner går det att finna formuleringar om abort som en rättighet, även om vissa försök gjorts att införa sådana under senare år. Det har då varit en minoritet av stater eller s k NGO:s som verkat för dessa, men alla formuleringar som skulle få abort att liknas vid en rättighet har då stoppats av majoriteten i FN.

    Reply
    1. Helena juli 4, 2020 at 10:36 e m

      👍

      Reply
  62. Emilia januari 11, 2013 at 6:30 e m

    Den som talar om abort som en mänsklig rättighet, gör det – medvetet eller omedvetet – i opposition till internationella rättighetsförklaringar. Inte någonstans i FN:s deklarationer eller konventioner går det att finna formuleringar om abort som en rättighet, även om vissa försök gjorts att införa sådana under senare år. Det har då varit en minoritet av stater eller s k NGO:s som verkat för dessa, men alla formuleringar som skulle få abort att liknas vid en rättighet har då stoppats av majoriteten i FN.

    FN:s rättighetsförklaringar deklarerar tvärtom varje människas rätt till livet. Och även om det må finnas politiska och filosofiska oenigheter om när ett människoliv börjar, visar alla medicinska och vetenskapliga fakta otvetydigt att även det ofödda barnet är en individ av arten Homo sapiens – en människa.

    Reply
  63. Rebecca januari 11, 2013 at 6:36 e m

    Hopp, så är abort mord då är en avsugning indirekt kannibalism?:)

    Reply
  64. bella januari 11, 2013 at 6:47 e m

    asså du är ju dum på riktigt….

    Reply
  65. Limpan januari 11, 2013 at 6:50 e m

    Hur tänker du människa?! Hur fan kan du skriva något sånt? förstår du inte hur fruktansvärt dåligt alla tjejer som gjort abort mår nu när du skriver såhär?

    du sjunker mer och mer i mina ögon..

    Reply
  66. tove januari 11, 2013 at 6:50 e m

    Hårda ord… Det finns tjejer som tar sina p-piller precis som de ska men det finns faktiskt en minimal chans att bli gravid ändå. Kondomen kan spricka och dagen-efter-piller är inte alls 100 % säkert. Tjejer kan bli våldtagna och på så sätt gravida. Vad är det du försöker påstå? Att en kanske 16 år gammal tjej som har OTUR ska få straffas för detta i resten av sitt liv? Det spelar ingen roll om du adopterar bort barnet, du kommer fortfarande gå där på skolan med den gravida magen och alla blickar, stämplad. Sedan leva i ovisshet hur ditt födda barn lever någonstans där ute i världen. Jag har aldrig gjort en abort och självklart hoppas jag att jag aldrig kommer att behöva göra det. Men:
    Sätt alltid dig själv först, fram tills dagen du föder ditt barn brukar folk säga. Barnet är inte fött än. Barnet har inte fått någon slags kärlek och inte hunnit skapa några slags band till det riktiga livet. Det är inte mord, det är att ta vara på sig själv och sitt liv.

    Reply
  67. issa januari 11, 2013 at 6:55 e m

    Jag tycker att det är minst lika fel av dig isåfall att bli gravid utan att märka det och fortsätta leva ditt liv som du gör, klart det blir missfall när du dricker och tar massa droger. Så du har ju dödat lika mycket som dem som gör abort. IFALL man ska gå efter din moral.

    Reply
  68. issa januari 11, 2013 at 6:56 e m

    Det du gjorde är fan värre än att göra abort, då tar man iallafall sitt ansvar medans du inte gjorde det utan ungen hann dö.

    Reply
  69. Emelie januari 11, 2013 at 7:11 e m

    Jävla idiot ta bort bilderna

    Reply
  70. Jennifer januari 11, 2013 at 7:12 e m

    Håller med dig till 100%!! Abort är mord. Sen skiter ja fullständigt i alla som säger nått annat.

    Reply
  71. Emilia januari 11, 2013 at 7:16 e m

    Vad irriterad jag blir på vissa som kommenterar. Undrar om dem ens läst texten ordentligt…
    Men P-medel kan gå fel, min bästa vän är gravid nu trots P-piller. Hon behöll visserligen barnet men .. 🙂
    Själv tycker jag att det är okej i viss mån. Tycker absolut inte att du ska använda abort som preventivmedel, och jag anser att om det går för lång tid (då menar jag inte tills lagen förbjuder det, utan innan det) är det ”fel”. Jag har inget emot de som gör abort, men jag själv skulle aldrig klara av det då jag själv anser att det är liv det handlar om.

    Reply
  72. Mathilda januari 11, 2013 at 7:21 e m

    Men alltså. Kan du verkligen bara se svart och vitt trots du snart inte längre tonåring? Herregud människa, skaffa lite vett mellan öronen och TÄNK före efter.

    Reply
  73. Psychobella januari 11, 2013 at 7:36 e m

    För första gången i mitt liv råkar jag klicka in mig på din blogg, och möts av detta?!
    Vad är du gör en människa? DU har lagt upp bilder på slaktade bebisar och kallar det för abort.
    Detta är inte abort. Vet du hur en abort går till, och hur saker och ting står till inne i kroppen när det görs?
    En abort är som så många här redan sagt, inte en handling som man utsätter en utvecklad bebis för.
    ”det är väl bara att adoptera bort”. Kan också vara det dummaste jag hört.
    Är det bättre att sätta människor till världen för att ge bort dom, än att avbryta något som inte börjat leva?
    Eftersom du kallar det för mord och att varje liv är värt att leva, utgår jag självklart ifrån att du är vegan som inte ens använder silke eller något animaliskt. Annars är du en så stor hycklare att du inte ens är värd att lägga tid att argumentera emot.

    Reply
  74. Fanny januari 11, 2013 at 7:47 e m

    Paulina jag håller med dig i vad du säger. För att utveckla min egen synpunkt lite mera: Jag anser att ett foster är ett människoliv ända från befruktningen, vilken innebär att abort är ett brott mot liv. Fostret har människovärde och rätt att födas. Till er som skriver att man isåfall mördar när man använder kondom, vid mens osv: En spermie eller en äggcell utvecklas inte ensamt till ett barn, det är först vid befruktningen som barnet blir till. Jag är i princip emot abort i alla lägen utom då moderns liv utsätts för fara vid gravidited. Våldtäkt och incest är naturligtvis svåra frågor och jag kan förstå dem som vill göra abort. Trots allt är det mycket liten andel av aborterna som sker av just dessa orsaker, argumentet om våldtäkt håller alltså inte riktigt om man vill stöda fri abort i alla lägen. Eftersom vi ju vet om att sex kan leda till barn och att preventivmedel inte alltid fungerar så tycker jag också att man borde ha det i minnet om man är sexuellt aktiv.
    En orsak till att åsikterna går isär är frågan om ett foster är ett liv eller inte, men anser man att det är ett människoliv är EN abort fel, medan om man tycker att det inte är ett liv borde det i princip vara okej att göra hur många aborter som helst. Eftersom det sker en avgörande förändring vid befruktningen anser jag att det är en människa från början, annars måste man hitta en annan tidpunkt som avgör när man vill räkna fostret som människa, men hur avgör man det isåfall? Hur stor är t.ex skillnaden mellan ett foster i v18 och ett i v19 egentligen?

    Reply
  75. Anonym januari 11, 2013 at 7:50 e m

    Bilderna du lagt ut ger inga bra exempel, men jag tycker abort ska vara ett fritt val men till viss gräns, beroende hur långt gången tjejen är.
    Själv gjorde jag det när jag var 16 år, var ung och slarvig och de hade bara gått några veckor! Men det ska heller inte utnyttjas att vi har de fria valet !

    Reply
  76. Anonym januari 11, 2013 at 8:06 e m

    Det finns människor som har en hjärna.Det som chockerar mig är att så många unga människor(i din ålder och yngre) har sex utan att veta dess innebörd.Det är chockerande att se barn ta hand om ett barn. Att se att er generation(18 och yngre) är så dumma i huvudet. Var fan är era föräldrar? Vem är mogen att ha sex så tidigt?! Man kan aldrig vara redo för något men barn innebär ett det största ansvaret en människa någonsin kan få. Det ska ske när man har en stadig ekonomi, jobb och hushåll. Ett fungerade liv.Och förespråker ni aborter så bör ni veta att det finns previtivmedel. Har ni hört talas om det?! Er generation vill inte ens vaccinera sig mot livmoderhalscancer. När det finns vaccin mot cancer i livmodern.Använder man previtimedel behöver man inte komma i den sitautionen.(finns undantag) Det är galet vad ni är omogna. Ni borde sätta er ned i skolan, lära er något på sexualkunskapen. i tidig ålder.Dessie, du, alla är bara bevis på hur lite ni egentligen vet om verkligheten.

    Reply
  77. Alexandra januari 11, 2013 at 8:25 e m

    Jag håller med dig Paulina och blir väldigt glad att du som är en känd profil och en förebild för unga tar upp detta ämnet. Jag tror att många unga som gör abort inte vet om vad som egentligen gör för det är så accepterat i samhället. Det ses hemskt nog som mera normalt och som en självklarhet att man som ung ska göra abort istället för att behålla barnet. Jag tycker att göra abort är mer en självisk handling då man enbart tänker på sig själv, jag förstår inte hur man kan resonera att det är bättre för barnet att dö pga att föräldrarna inte är redo. Dessutom så mår man nog sämre när man insett vad man gjort.

    Jag tycker inte att personerna som gjort är hemska människor för jag tror inte de är medvetna om vad de gör för man får lära sig att ett barn i magen bara är en ”cellklump”. Men vem bestämmer när ett barn är ett barn? Tack igen, skönt att se någon som delar samma åsikt.

    Reply
  78. Nathalie januari 11, 2013 at 8:36 e m

    Jag är skit glad att jag gjorde abort kan jag ärligt säga och stå för. Man måste kunna ta hand om sitt eget liv innan man föder en unge till världen.

    Reply
  79. Jasmine januari 11, 2013 at 8:53 e m

    Jag brukar gilla denna blogg.
    Fast detta inlägg är speciellt.
    Du säger emot dig själv.
    Du slarvade, blev gravid, fick missfall.. Du var inte redo för barn.
    Sen skriver du att det är ansvarslöst att ha sex utan skydd.

    Självklart får alla ha olika åsikter om abort.
    Men det är inget ämne man igentligen kan diskutera. Bättre alla gör vad som känns bäst för den själv.

    Fast sen tycker jag det är fel om man gör abort istället för att använda prev medel 😛

    Reply
  80. hej januari 11, 2013 at 9:22 e m

    EEEEEEH EFTER EN VÅLDTÄKT KANSKE?

    Reply
  81. Alex januari 11, 2013 at 9:36 e m

    Paowie 🙂

    Reply
  82. Olivia januari 11, 2013 at 10:07 e m

    Jag förstår din tanke men håller inte med. Jag tycker det är bra att abortmöjligheten finns – men jag tycker också att unga tjejer (och killar) måste bli bättre på att använda preventivmedel. Ja, adoption är en valmöjlighet, men man måste ändå gå igenom nio månaders graviditet, illamående, foglossning och allt som hör/kan höra till. Du måste faktiskt föda barnet.

    Jag har aldrig gjort en abort – men jag skulle heller inte tveka att göra en. Det är inte rätt tid för mig att få barn. De flesta aborter i Sverige sker i ett ganska tidigt skede – och då har jag inga problem med att dem görs heller.

    Det är ett foster när det är i magen, inte en människa.
    Några frågor till dig, Paulina:
    Om man blir våldtagen och mot förmodan blir gravid – hur tänker du gällande abort då?
    Om en 14-årig tjej blir gravid. Anser du att hon ska behålla det, trots att hon inte ens gått ut grundskolan? Eller som du skrev – adoptera bort det. Det innebär att hon ändå måste gå igenom en graviditet och allt som kommer med en och gå i skolan och se allas blickar och allt skitsnack?

    Reply
  83. Sofia januari 11, 2013 at 10:09 e m

    Tänk så många fler psykfall vi hade haft här i Sverige om vi inte tillät aborter. Alla människor som inte är kapabla att ta hand om ett barn hade varit tvungna att behålla ungarna om de blev gravida och sen hade dessa barn fått växa upp under helt fel förhållanden. Detta sker redan i allt för stor utsträckning idag. Att adoptera bort ett barn är väl inte heller alltid så mycket bättre än att döda det innan det ens börjat se ut som en människa? Vem vet var barnet hamnar. Inte alla fosterfamiljer och så som behandlar ”sina” barn rätt.
    Jag tycker snarare att det borde finnas stränga regler om vilka som ska få skaffa barn. Typ 20-årsgräns eller något, och tvångsaborter när narkomaner och psykiskt störda människor blir gravida. Nu kanske jag låter jättehård och kanske till och med överdriver lite, men det föds faktiskt alldeles för många barn som får växa upp med föräldrar som av olika anledningar inte tar hand om dem på ett bra sätt och de barnen har det inte allt för lätt här i livet. Jag tycker man borde tänka på barnets framtid i första hand, inte på om det är ett liv eller inte eller på att kvinnan ska bestämma hit och dit. Kan man inte ta hand om ett barn ska man fan inte ha barn heller, precis som att djurplågare inte ska skaffa husdjur. Usch!

    Reply
  84. J januari 11, 2013 at 10:24 e m

    Håller med dig paow.

    Reply
  85. Frida januari 11, 2013 at 10:25 e m

    Håller helt med om att abort är mord! Och ni som sitter och tycker synd om er själva och säger att jag skyddade mig faktiskt sorry men då skulle du valt att inte ha sex från första början. Dom säger när man är på UM eller i kontakt med sjukvården även på kondompaketen att det inte är säkert, där och då gör man valet om det är värt det.

    Det finns undantag, våldtäkt eller när en mors liv är i fara pågrund av graviditeten då ska abort finnas tillgängligt men inte en chans att någon ska få använda det som preventivmedel!

    Reply
  86. Nathalie januari 11, 2013 at 10:45 e m

    Håller med, abort är mord. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna göra abort, det ser jag som att jag skulle döda mitt egna barn.
    Skulle inte bry mig om barnet blev till genom en våldtäkt, det är ju faktiskt inte barnets fel att den blir till på det viset.
    Nog för att barnet inte är ett barn om aborten görs tidigt men jag ser det ändå som mitt barn, det kommer ju att växa sig till en söt liten bebis tillslut.
    Som sagt skulle jag aldrig kunna välja att döda mitt barn men självklart accepterar jag kvinnor som gör abort om dom har en bra anledning! Det kan vara att barnet har t.ex. Downs Syndrom, om kvinnan känner att hon inte har tid/ork eller kan ta hand om ett barn med speciella behov är det ju helt enkelt bättre med en abort.
    Om en kvinna däremot gör abort p.g.a. att hon tycker det är fel kön på barnet, eller gör det för att hon råkat bli med barn eftersom hon vart oförsiktig kan jag känna ilska. Foster är enligt mig ett liv. Oavsett om man gör abort tidigt.

    Reply
  87. Alina Hallbeck januari 11, 2013 at 11:27 e m

    Sa da e svalja sperma oxa mord? for det e typ lika mkt bebis som det hunnit bli nar man kan valja att gora abort…(kan inte anvanda bokstaven efter z)

    Svar: Är du dum på riktigt? Det är väl en jävla skillnad på ett liv och en halv kromosomuppsättning? Var du rädd du skulle bli mördare ikväll…?

    Reply
  88. Chaterine januari 11, 2013 at 11:30 e m

    Vafan, om ni absolut inte vill ha barn, ha då inte sex? Svårt lixom.

    Reply
  89. Josefine januari 11, 2013 at 11:30 e m

    Jag håller inte med, vet inte om jag själv skulle klara av att göra abort. Men hellre det än att barnet kommer få växa upp med föräldrar som inte kan ta hand om barnet ordentligt. Jag har aldrig varit gravid men om jag skulle bli det skulle jag nog göra abort, hur hemskt det än skulle kännas. För skulle aldrig klara av att få barn nu och barnet skulle växa upp i en dålig miljö. Är 18, har inget jobb, går fortfarande i skolan och bor hemma så barn skulle inte passa in i bilden just nu.

    Men tycker att alla som skriver ”fan vad dum du är” eller ”hur fan tänker du nu?” Detta är en personfråga, det finns inget rätt eller fel. Alla har sina egna åsikter! Sluta kritisera andra och låt folk tänka hur dom vill 🙂

    Reply
  90. sanna januari 11, 2013 at 11:51 e m

    Hej! Alla människor har rätt till sin åsikt, och du har rätt i att du får säga vad du känner i din egna blogg, helt klart. ville mest bara säga att INGEN människa, kan säga hur den skulle bete sig eller vad den skulle göra- innan den är i den situationen. jag själv hade svårt för tanken på att göra en abort, för jag tänkte att Om jag inte ville ha barn, men skulle bli gravid – åtminstonde kunde adoptera bort barnet isf, men redan där tog det stopp i min hjärna, för jag insåg att jag inte skulle kunna ha en känslokall relation till någon som legat i min mage i 9 månader, allt detta tänkte jag innan jag blev gravid,
    sen..
    ja, sen blev jag våldtagen.
    av en främling.
    och jag vart gravid.

    det var ingen tvekan.
    jag gjorde abort.
    det gjorde otroligt ont att göra, ( 6:e veckan )
    men det kändes totalt rätt.

    jag hade inte kunnat hantera att ha ett oönskat barn tillkommet av ondska i min mage,

    och det jag vill förmedla, är att man ALDRIG KAN VETA, hur man kommer reagera, innan man är i en viss situation.

    likaså var det med våldtäkt. jag hade tänkt skrika, bita, slå, ropa, om det någonsin skulle hända mig,

    sen hände det mig.
    och jag sa ingenting.
    låg där som en död jävla fisk.

    men bara för att man inte skriker nej, så betyder det inte ett glatt ja.

    så angående din syn på abort, ha din syn, gör det som känns rätt.
    men ha även förståelse för att saker och ting ändras, när det sätts i perspektiv.

    kramar.

    Reply
  91. Malin januari 12, 2013 at 12:39 f m

    Så du säger att om en tjej blir våldtagen får hon inte göra abort? Det är fucked up. Visst håller med dig men generalisera inte, varje unikt fall kräver sin egen lösning.

    Reply
  92. C januari 12, 2013 at 1:45 f m

    Jag tror att det är svårt att inse vilken situation man hamnat i förän man själv är i den. Jag har aldrig varit den slarviga tjejen, istället den som hjälpt till när det hänt en vän. För snart 2 månader sedan blev jag gravid. ”Pappan” bor här i USA och jag bor bara här några månader till.. Det sjuka var att vi använde kondom..(?). Shit happens. Abort var den enda lösningen för mig, så nu är det gjort. Även om det var svårt. När jag har barn vill jag att det ska vara för att jag faktiskt vill ha barn, med någon som jag älskar och som jag vet kommer bli en bra pappa. Innan jag blev gravid så hade jag alltid tänkt att om jag blir gravid så kommer jag aldrig göra abort för det är så fel! Men när man faktiskt hamnar i den situationen är det så mycket som avgör vad som är bäst för en själv. För det är ens egna framtida liv det handlar om.

    Reply
  93. S januari 12, 2013 at 3:41 f m

    Jag gjorde abort när jag var 19 år i vecka 17, det är något som haft en djup inverkan på mitt liv och mitt psyke och något jag aldrig kommer att glömma. Det var HEMSKT! Hade jag haft ett jobb, en stadig pojkvän (han som var pappan dumpade mig utanför sjukhuset när allt var klart) och ett eget boende hade jag lätt behållt barnet. Men jag är ändå glad över att VALET finns. Vill också tillägga att jag tog p-piller varje dag. Valet ska finnas, alltid. Tycker det är hemskt när folk säger ”Abort är mord”, speciellt när det kommer från tjejer. Ni borde skämmas!

    Adoptera bort barnen, ja för det är precis vad världen behöver, fler barn. Det är väldigt grymt att ens säga ”Adoptera bort barnet”. Varför då? Varför ska en tjej gå igenom 9 månader med känslor, kroppsförändringar och ev sjukskrivning osv osv för att NI ska bli nöjda? Föda barnet och sen bara ge bort det, för att göra er nöjda eller vad?! Vad har ni för världsbild egentligen?!

    Reply
  94. ohhoe januari 12, 2013 at 5:48 f m

    HUR FAN KAN DU VETA OM DU VAR GRAVID MED DITT X NÄR DU SÄRADE BENEN FÖR VARENDA SNORRE UNDER OCH EFTER ER ”FÖRHÅLLANDE”??? Du är fucking EUUUWW, så jävla avis på att hugo och paulina har det så jävla bra. han behandlar henne med respekt, för det gör man med bra tjejer. hoes like you on the other hand vill bara ha attention!

    Svar: Särade? Nja, vart har du fått det ifrån? Kanske när jag var singel, vilket jag inte är nu heller. Men nej, jag särade inte alls efter att jag och han gjorde slut, tog typ 2 månader innan jag ens hånglade med någon annan 🙂

    Reply
  95. Angelica - Mamma till Bruce och Bebis i magen januari 12, 2013 at 9:51 f m

    Jag håller med dig på sätt och vis. Jag tycker det är okej att göra abort innan vecka 8, för då börjar hjärtat slå. Innan det tycker jag inte att det är något riktigt liv ännu.

    Man vet ju vad för risker det är att inte skydda sig under sex, så då tycker jag att man får ”skylla sig själv” om man blir med barn. Är man inte redo att ta hand om det själv, så finns det adoption.

    Reply
  96. Maria januari 12, 2013 at 10:28 f m

    Alla har rætt till att ha sin egen åsikt om abort. Men, abort ær någonting som jag anser vara en kvinnas rættighet! Om vi nu ”finns till” før att kunna ge liv, så borde vi æven ha makten att kunna gør det motsatta utan att bli dømda før det. Visst vore det allra bæsta om man kunde adoptera bort ett barn som man av någon omstændighet inte kan behålla, men om man inte har varit med om att behøva ta det beslutet om en abort så ær det oftast enklare sagt æn gjort. Och jag tycker inte att någon ska bli dømd før att de gør en abort, oavsett om barnet blev till under våldtækt eller ivf eller mellan de som redan ær førældrar sedan førr. Abort kanske anses som sjælviskt, vilket det till en viss del ær, men varfør chansa om man tvivlar på om man kommer att kunna ge barnet ett bra liv eller inte? Då ær det minst lika sjælviskt att behålla det bara før att behålla det. Ett barn førtjænar ett bra liv med bra førældrar/førælder. Och visst ræcker det långt med kærlek, men sanningen ær trots allt att det oftast behøvs mer æn så. Førældrar som mår bra = barn som mår bra. Och alla abortmotståndare som sæger att en abort ær likamed att mørda sitt eget barn så tænker jag att det isåfall førmodligen ær den enda situationen dær man faktiskt också tænker på vad som man personligen kænner ær bæst før sig sjælv och før barnet. Då ær det værre med all annan skit vi håller på med som tillexempel krig, dær vi uppenbarligen helt pløtsligt har rætten att bestæmma ødet till mænniskor utan att tænka på konsekvenserna. Summan av kardemumman; abort kan vara ett jættesvårt beslut och all heder till dem som væljer att behålla och står på, men de som gør abort har tagit ett personligt val som ingen annan kan bestæmma om det ær rætt eller fel. De som tagit det valet ska inte behøva skæmmas, oavsett om de tycker att det var ett svårt val eller inte.

    Reply
  97. Emelie januari 12, 2013 at 11:57 f m

    Jag känner mig helt tom. Lite förstörd. Gråtfärdig.

    Du kallade mig just mördare. Jag var oansvarig när jag var 15, blev gravid och gjorde abort för de framtida barnets skull. Inte för min skull. Att bli kallad mördare för att ha gjort det enda rätta i en svår situation känns bara.. ofattbart. Jag har aldrig ångrat mitt val, men ibland dyker ni idioter upp och kallar alla oss för mördare och det bara river ner en i dendär gropen igen.

    Det är ingen människa, det är ett foster. Men det är väl klart att du inte vet det, du har ju ingen vidare utbildning bakom dig. Är besviken på dig efter att ha varit en läsare i flera år. Sista dagen idag..

    Reply
  98. emma januari 12, 2013 at 12:57 e m

    Hoppad du förlorade en del läsare med tanke på hur respektlös du nu är mot dem som gjort abort, tänk på alla som blivit våldtagna, eller tänk på dom som blivit våldtagna av en släkting och då blivit gravid…. skulle du behålla din fars barn? det är inte mord då barnet inte ens är ett barn, DET ÄR EN FUCKING LITEN BÖNA INTE ENS ETT BARN, ett jävla foster, THATS IT, sluta skriv om sånt här, du vet ändå inget om det…

    Reply
  99. Ann januari 12, 2013 at 1:35 e m

    Jag tror inte du tänker efter riktigt. Ja, jag kan hålla med om att det ser hemskt ut då man tänker på embryots framtid som barn, om det nu går så långt. Men vill man inte ha barn så ska man inte psykiskt tvångsskadas av att behöva bära på barnet och sedan adoptera bort det och veta att man har en avkomma man inte själv kan ansvara för. Detta kan ge förödande konsekvenser, titta bara på länder där styrande (oftast) män tagit kontroll över kvinnans kropp och gjort abort olagligt. Läs på om det Paulina. Missfall är också oerhört vanligt bland dom som tvingas bära på ett foster dom inte själv kan fostra. Missfall kan vara väldigt farliga, och är inte bara dödligt för barnet utav även för kvinnan i vissa fall. Har man inte skyddat sig så bör man tänka över sina sexuella rutiner. Har man däremot skyddat sig så är abort en sista utväg som vem som helst ska ha rätt till. Abort är inte någonting man bara gör. Det är som ett straff nog. Efter det ändrar man sina rutiner och tänker annorlunda, på gott och ont. Döm inte så fort utan att vara insatt. Det kan lätt bli pinsamt för en officiell person som du själv Paulina.

    Reply
  100. Ann januari 12, 2013 at 1:40 e m

    Håller med issa som skrivit tidigare. Dock lite väl argsint. Men att din kropp valde att (som du skulle uttrycka det) mörda barnet är möjligen ditt eget fel med allt ditt drickande och snabba liv.

    Reply
  101. ... januari 12, 2013 at 2:32 e m

    Suck, du är verkligen helt jävla slut.

    Reply
  102. . januari 12, 2013 at 2:59 e m

    Abort är både rätt och fel, det beror på sammanhanget. Om en tjej blir våldtagen och det i sin tur leder till att hon blir gravid så är abort ett självklart val! Men om man skulle råka glömma skydda sig och sedan bli gravid så kan abort ändå vara bra. För om man verkligen inte vill ha barn, eller inte är redo för att ha barn. Då är det mycket bättre att göra abort än att föda ett barn som man inte vill ha, ett oönskat barn kommer att få en mycket sämre uppväxt än ett barn som är önskat. Det oönskade barnet får automatiskt mindre kärlek än ett önskat barn.
    Och visst man kan föda och sedan adoptera bort barnet. Men när barnet sedan får reda på det (vilket barnen alltid får, förr eller senare) så uppstår flera frågor som barnet vill ha svar på: var är mina biologiska föräldrar? Är det något fel på mig? Var det därför som dom lämnade bort mig?
    Självklart ska ju abort inte fungera som något preventivmedel, att man skiter i att skydda sig för abort ändå finns. Men vi är mänskliga, alla gör vi fel. Ska verkligen ett barn lida för ETT fel man gjort?
    Hur som helst är ju abort upp till var och en, alla får ha sin egen åsikt. Men jag tycker att det är kvinnans val och att ingen annan ska få kränka henne för hennes val.
    De som är emot abort behöver ju helt enkelt inte göra de, och de som vill göra abort go ahead, gör det!

    Reply
  103. EM januari 12, 2013 at 3:00 e m

    Som att du hade behållit barnet om du inte fått missfall? Stor chans. Du har glömt hur det är att vara ung, naiv och ibland jävligt dum. Annars hade du aldrig skrivit det här korkade inlägget.

    Reply
  104. Patricia januari 12, 2013 at 3:15 e m

    Hur svårt är det egentligen ? Vill man inte ha barn så får man väl skydda sig , alla vet väl hur barn blir till ? Har man sex utan skydd är det stor risk att du blir gravid så varför inte bara sätta på en kondom om man nu inte vill ha barn . Finns ju många olika preventivmedel med så om man tex slarvar med sina p piller sätt in en p stav istället då ?
    Jag är inte emot abort helt men skiter man i att skydda sig o sen gör abort så tycker jag att det är sån dålig stil . Abort är inget preventivmedel! Sen finns det dom som har skyddat sig o blivit gravida endå o det kan man ju inte rå för så då förstår jag att man gör en abort om man inte känner sig redo .

    Reply
  105. Josefin januari 12, 2013 at 4:39 e m

    Hej!
    Jag tycker att det är starkt av dig att våga stå för det du står för och skriva det så här öppet på bloggen. Jag tycker att du ska skriva fler såna här inlägg oftare. Det är just såna här inlägg som gör dig till dig!

    Reply
  106. Elin januari 12, 2013 at 4:44 e m

    Om abort är mord enligt dig, så verkar du inte veta vad du önskar. Du och Dessie vet ju förmodligen inte ens vad som händer fån och med att spermien befruktar ägget upp till den 18:e gravveckan (som förövrigt är en abortslag i sverige om ni kanske har missat det faktumet). och då syftar jag inte på dig, kvinnan utan jag menar då ”fostret”.
    I dessa länder abort anses som mord och alltså är olagligt så bilas en svartmarknad. Och vad händer med dessa som blir våldtagna och deras liv är förstörda så ska de behöva föda denne mans barn också?

    Reply
  107. Emma januari 12, 2013 at 8:26 e m

    Jag tycker att alla abortmotståndare kan prova på att bli ofrivilligt gravida, så ska vi se att majoriteten kommer göra abort :——)

    Reply
  108. Nana januari 12, 2013 at 9:01 e m

    Att man får skylla sig själv kan vara det mest korkade argumentet jag någonsin har hört. Detta handlar om ett liv. Så du menar att om man inte vill ha barnet och vet med säkerhet att man inte kommer ge det ett bra liv så ska man ändå ”skylla sig själv” och behålla det? Det kommer att drabba barnet MYCKET mer än vad det drabbar en själv, tänk på det. Jag tycker verkligen inte att man ska föda barn som man ändå har tänkt adoptera bort sedan. Det finns redan hur många barn som helst som verkligen behöver ett hem, och då ska man alltså trotts allt föda ett oönskat barn som man vet redan innan att man inte vill behålla? Visst, det är omoraliskt att göra abort sent i graviditeten och bör endast göras om något är fel, eller vid extrema fall. Problemet ligger inte hos aborten i sig, problemet ligger hos både män och kvinnor som slarvar med skydd. Men alla har rätt att göra som de själva vill, man får ju hoppas att alla använder sunt förnuft vid sådana här beslut, fast det vet man ju att det sällan händer…

    Reply
  109. Emelie januari 12, 2013 at 9:30 e m

    Blir sjukt arg på människor som säger att Paulina är dum i huvudet. För hon har ju rätt? Abort är ju att man släcker ett liv. Man bokstavligen drar ut delar av barnets kropp när barnet fortfarande lever i magen, jag menar, hur sjukt är inte det egentligen?

    Jag förstår att man i vissa fall kan se abort som den enda lösningen, det är fruktansvärt när flickor blir våldtagna. Dock så finns det dagen-efter piller som förhindrar en graviditet.

    Och det är ju klart att inte en fjortonåring kan ta hand om ett barn, men om det ska va så svårt tt använda kondom så ha inte sex då? Jag blir så förbannad på alla som säger att det är kvinnans rätt. Vadå kvinnans rätt? Barnets rätt då?

    Dessutom är endast 1 % av Sveriges befolkning som gör abort pågrund att de blir våldtagna. EN PROCENT. De flesta som gör abort är medelålderskvinnor som känner att de inte har tid med barn. Kvinnor som gör aborter när det är ”fel” kön på barnet eller om det har någon form av handikapp som t. ex downs syndrom är också vanligt.

    Jag dömer inte någon som har gjort abort, i alla fall inte om det är en ung tjej som blivit våldtagen eller en tjej som fortfarande går i högstadiet som har genomgått en abort läser detta.Jag förstår att det är svårt att behålla ett barn då. Jag har vänner som har gjort aborter, de går och ångrar sig varenda dag.

    Personligen är jag mot abort. Jag anser det är mord. Att dra ut en outvecklad unge och låta den kvävas, eller slita sönder dess kropp inuti sin mammas mage, är det inte mord? Nejuste det va ju bara kvinnans rätt till sin egen kropp, klart man kan döda en unge då. Nej fy. Jag skäms över världen och att jag är en del av detta rubbade samhälle.

    Reply
  110. Chaterine januari 12, 2013 at 11:09 e m

    Egentligen tycker jag inte riktigt att människor som inte varit i den situationen, ska säga så mycket om det. Ni vet ju inte hur det är att stå där med ett väldigt stort beslut att ta, vad man än väljer.

    Reply
  111. Delise januari 13, 2013 at 12:06 f m

    Självklart har alla rätt att ha sin egna åsikt om abort. Men jag tycker att det är bättre att göra abort om man är ung och inte kan klara av att ha ett barn än att föda de om de får en kass uppväxt.

    I Sverige har en kvinna rätt till abort tíll och med graviditetsvecka 18. Efter vecka 18 tillåts abort endast om det finns särskilda skäl eller om barnet är svårt skadat. En speciell utredning görs och du måste ha Socialstyrelsens godkännande. Efter vecka 22 bedöms barnet kunna leva utanför sin mammas kropp och då är det inte längre tillåtet att göra abort.

    Reply
  112. Klara januari 13, 2013 at 3:44 f m

    Barnets rätt till att leva, men tänker någon på barnets rätt till att kunna leva när det kommer ut? DVS att barnet ska ha en trygg och önskad uppväxt. Försök att tänka längre än dit näsan räcker.

    Reply
  113. ... januari 13, 2013 at 12:58 e m

    Tycker du har gjort så mycket fruktansvärt dumma uttalanden även tidigare, men det här var droppen. Klart du får skriva vad du vill på din blogg, men det här var sista gången jag gick in och läste den.

    Reply
  114. marie januari 13, 2013 at 1:45 e m

    När jag var fjorton år blev jag våldtagen av två män. Jag blev gravid. Jag är ingen mördare Paulina, du kan och får inte säga så. Att ta bort barnet var en stor självklarhet. Ingen människa vill vara ett resultat av en våldtäkt. Tänk på det. Är besviken på dig här, har alltid gillat dig men nu slog du ut mitt liv med svärd.

    Reply
  115. tj januari 13, 2013 at 4:29 e m

    Jag blev själv gravid av en sprucken kondom, trots dagenefter piller. Är det mitt fel då? Att jag var så dum att jag hade sex? Jag tycker att ni unga tjejer som sitter här och kommenterar skall fundera på en sak:
    Vad gör det med kvinnors självständighet och rätt att bestämma över sina egna kroppar, om abort skulle förbjudas?

    Reply
  116. Fanny januari 13, 2013 at 5:02 e m

    Hej Paulina, och alla ni som läser kommentarer här.
    Jag är en tjej på 19 år, som aldrig har varit gravid och alltså aldrig har gjort abort.
    Det har hänt flera saker i mitt liv som gör att jag är helt övertygad över att abort ska vara lagligt och att det inte är mord. Ett gäng saker, som gör mig övertygad om att det är mer medmänskligt att göra en abort än att göra mig till morsa.

    1. Jag blev våldtagen när jag var 12 år. 1 månad efter min första mens. Jag mådde otroligt dåligt psykiskt, och fortsatte vara tillsammans med killen trots det här, för jag behövde NÅGON i mitt liv, någon som såg mig. Hade jag blivit med barn då, så hade barnet förmodligen mått ännu sämre än jag gjorde, och försökt ta livet av sig tidigare i sitt liv än jag gjorde. Jag hade ALDRIG kunnat ge det barnet en vettig uppväxt. Jag kunde inte ta hand om mig själv överhuvudtaget, och you know the expression: Så länge du inte älskar dig själv kan du inte älska någon annan fullt ut. Det barnet hade aldrig känt sig tillräckligt älskat.
    2. När jag var 14 fick jag en kronisk sjukdom (ni kan läsa mer om den på min blogg om ni är nyfikna), som med åren har blivit värre och värre. Nuförtiden kan jag knappt göra mat till mig själv, har inte kunnat gå klart skolan och kommer förmodligen aldrig kunna jobba. Ni som tycker att man ska skita i att ha sex överhuvudtaget om man inte är redo för barn – tycker ni att det låter rimligt att jag ska skita i att ha sex bara för att jag knappt kan ta hand om mig själv? Hade inte jag haft människor runt omkring mig som gör allt för mig, hade jag hamnat på gatan eller tagit livet av mig på grund av all smärta jag känner dygnet runt. Låter det rimligt att ett barn ska bli uppfostrad av någon som mig?
    Adoptera bort barnet skulle jag ju kunna göra. MEN.. att adoptera bort ett barn är något extremt smärtsamt som skulle förfölja mig resten av livet. Min kropp skulle förmodligen inte klara av en graviditet ordentligt heller, för att jag är så sjuk. Dessutom tar jag mellan 10-40 piller per dag, jag och mina läkare ändrar dosen hela tiden. Låter det rimligt att ett barn ska växa i min sjuka kropp, för att sedan förmodligen vara skadat för att sedan jag, som redan har det jobbigt nog som jag har det, ska må ännu sämre än jag redan gör resten av mitt liv, och veta att jag har ett barn där ute? Eller att ett barn som som sagt förmodligen skulle fara illa av min kropp vet att jag skadade det, för att sedan skänka bort det? Eller ska min pojkvän, som redan tar hand om mig, ta hand om ännu ett liv? När han knappt kan skämma bort sig själv redan som det är?

    Jag är vegetarian och folk har alltid gett mig komplimanger för min medkänsla och empati. Det ska vara brutalt jobbigt att göra abort, men det ska vara en möjlighet. Även om man inte har en fysisk sjukdom som jag, utan är t ex deprimerad så är det galet okej. För om ni liksom jag har växt upp med en deprimerad morsa så vet ni hur hemskt det är.

    Vi drar några andra exempel:
    Är det rimligt att man inte får köra bil eller prova alkohol, men måste behålla ett barn om man blir gravid? Är det rimligt att en 15-åring får skylla sig själv om denne slarvat med preventivmedel? Är det rimligt att flera liv blir förstörda, bara för att någon råkade sticka hål på kondomen på fyllan?

    Ingen gör abort för skojs skull, och om de nu är så störda att det inte betyder något för dem att göra abort – så är de inte lämpade att vara föräldrar.

    Någon som har gjort abort mår dåligt som de gör, de behöver inte kallas mördare direkt.
    Om du sparkar på någon som försöker våldta dig, skulle du tycka det var kul att kallas misshandlare då? Eller skriker efter hjälp, vill du kallas attentionwhore?

    Om du skrattar när du gör abort så är du nog en mördare, men allt är inte svartvitt och alla är inte sånna. Situationsanpassa. Skälet till aborten spelar faktiskt stor roll.

    Tack för mig.

    Svar: Jag förstår hur du tänke roch jag respekterar det!

    Reply
  117. Rebecka januari 13, 2013 at 6:14 e m

    Hej!

    Jag har läst många av kommentarerna nu. Märker att många av dessa tycker likadant (dvs att detta var ett mycket dumt uttalande) men även att vissa håller med dig. Jag respekterar andras åsikter, såvida det är ömsesidigt (alltså att jag själv blir respekterad för min åsikt, såklart) men abort för mig är en väldigt känslig och stor debatt som gör att har man verkligen inte själv varit insatt i det på riktigt, så anser jag att man inte har någonting att säga till om. För som en av dessa tjejer skrivit: ”Du har själv inte stått där med beslutet om du ska behålla ditt barn eller ej”

    Precis så är det. Det är ett barn det handlar om. Det behöver inte handla om oansvar. Ppiller och andra preventivmedel är INTE 100 % säkra och det vet vi om. Jag känner tjejer som har gjort flera aborter trots BÅDE kondom och ppiller samtidigt.

    Detta är mycket psykiskt påfrestande. Det ger er inte rätten att slänga skit på Paulina som har bloggen för att hon har en stark åsikt, för det gör inte saken bättre. Men jag ber dig faktiskt att vara försiktig med sånna åsikter, ibland är det bättre att hålla dom för sig själv. Det är skitjobbigt att ta ett sånt beslut, men fortfarande är det i vissa fall bättre att välja det, än att sätta ett barn till världen som man inte har möjlighet att ta hand om, som kanske kommer att må skitdåligt i hela sitt liv pga det.

    Till er som också gjort en abort för att ni kände att det var bäst; Ärligt talat, det är inte ens ett barn. Det är en liten sak som senare kommer att utvecklas till ett barn. Ni gjorde förmodligen rätt, ni valde att inte förstöra ett liv, genom att hindra det att bli till liv. Faktiskt så är det så. Jag vet hur jobbigt det är, men i vissa fall är det väldigt moget att tänka så. Finns så många stackars barn som fått ett helvete pga att någon vägrat göra abort av principsak. Det är synd.

    Stå på er, för fan. Det är ert val.

    Reply
  118. Emmy januari 13, 2013 at 7:32 e m

    I så fall är det väl också mord att använda kondom eftersom att ”det kunde ju ha blivit ett barn”.

    Svar: Snälla, säg mig att du förstår skillnaden mellan en halv och en hel kromosomuppsättning? I det ena fallet är det en uppsättning gener och i det andra är det ett embryo, ett liv som startat.

    Reply
  119. Hanna januari 13, 2013 at 8:13 e m

    Använder man abort som en preventiv metod är man DUM I HUVUDET Dvs ”Vi har sex, men om jag blir med barn så gör jag abort”. Det finns så många olika preventivmetoder (visserligen inte för män, vilket jag förstår är upprörande) men man kan inte som kvinna anse att abort är en preventivmetod. Om man blivit gravid av våldtäkt eller om man ej känner sig redo för barn, och man blivit gravid trots preventivmedel tycker jag att et är SJÄLVKLART att man ska göra abort.

    Reply
  120. Molly januari 13, 2013 at 9:19 e m

    Man räddar inte ett liv genom att sätta det till världen. Bara för att det föds betyder det inte att den kommer kunna leva med en mamma som är 15 år äldre. Jag tror att man har fler liv än ett och föds på nytt och dessutom är det en cellklump ganska länge, för förhoppningsvis gör man abort lååångt innan vecka 18! Och eftersom det är en cellklump i magen kunde det likagärna varit en tumör, ett organ eller en muskel man tog bort. Det kanske låter hemskt men så ser jag på det, att man inte ska ta ansvar för ett barn sålänge man inte är redo och kan ge det en trygg uppväxt, en mamma och en pappa.

    Reply
  121. johanna januari 13, 2013 at 9:28 e m

    du är ju riktigt jävla körd i huvudet. Usch!!!!

    Reply
  122. kunskapsförakt januari 13, 2013 at 11:09 e m

    Har tre saker att säga angående ditt inlägg:
    1. Du sa att du hade googlat och du ställer frågan ”kan det någonsin vara motiverat”?
    2. Diskussionen som bör föras om du ska diskutera ett så slitet ämne är: när börjar liv?
    3. Den slutsats jag kommer fram till är att du bör hålla dig till….ja vad handlar din blogg om?

    Det märks att du inte har gått gymnasiet.

    Reply
  123. polly januari 14, 2013 at 5:27 f m

    Jag har gjort en abort och jag har ett barn tänkte bara skriva det till er som säger att man inte ska säga något om man inte har varit i den situationen. Jag anser fortfarande att det är mord. Jag förstår att det finns situationer när man ” måste” göra abort men det gör det inte till en lätt eller bra sak att göra. Om man kunde göra abort i typ vecka ett hade väl varit en sak men ofta är man efter vecka 7 när man gör det och barnet är ganska utvecklat då. Enligt mig så är det ett barn när det har organ och hjärtat slår. Som sagt jag har gjort abort och vet hur jobbigt det är, jag ansåg när jag gjorde det att jag mördade ett barn men gjorde det iallfall så visst finns det omständigheter.

    Reply
  124. Linnea januari 14, 2013 at 10:35 f m

    Jag anser att man ska göra det som är bäst för barnet. Bäst för barnet är inte att låta det komma till världens fast man inte är redo att ta hand om det. Att adoptera bort barnet kommer kanske leda till en bättre uppväxt än om man själv hade behållit det, men barnet kommer med största sannolikhet att känna en undran över varför han/hon adopterades bort från början, ställa sig frågan om han/hon inte var älskad av sina biologiska föräldrar. Undra vilka de biologiska föräldrarna är. Sen ska abort ju inte användas som preventivmetod, det är bara dumt.

    Reply
  125. Elin januari 14, 2013 at 10:55 f m

    Hej! Har alltid gillat dig som bloggerska och tycker alla ska få ha sina åsikter. ade varit tråkigt om alla tyckte samma om allt. Men att skriva ”abort är mord, man dödar en människa” är lite väl att ta i.

    Jag gick ettan i gymnasiet, åt piller men lyckades bli gravid ändå. Tycker du att jag skulle gått igenom en graviditet i den åldern för att sedan adoptera bort det? Tycker sjhälv itne att jag, på något sätt alls, va oansvarig då jag åt piller. (Bytte efter detta)
    Det hade, helt ärligt, kunnat förstöra min framtid. Det var en fruktansvärt tid för mig. Fick reda på det för tidigt för att ta bort det, så jag fick gå i några veckor innan det kunde göras. Sen då att höra någon skriva att det är mord är någonting fruktansvärt att säga. Inget liv hade hunnit påbörjas, därför tog jag inte något heller

    Reply
  126. Sofie januari 14, 2013 at 5:00 e m

    Jag anser att det är okej att göra en abort så länge det inte har ett hjärta. Då ser jag inte att det är en människa och då ser jag inget fel med att göra en abort. Då skulle man även kunna säga att det är mord att äta p-piller eller använda skydd eftersom det hade kunnat bli en människa. Abort är okej så länge det inte finns något hjärta.. det är min åsikt.

    Reply
  127. isa januari 14, 2013 at 9:51 e m

    Nej jag tycker inte det är mord. Jag tycker tvärtom, man borde få göra abort längre tid under graviditeten just på grund av att så länge barnet ligger i kvinnans kropp är det hennes rättighet

    Reply
  128. Mssmile januari 15, 2013 at 8:25 e m

    Modigt av dig att skriva en sån här bloggpost. Håller med dig! Vuxna människor är människor för att dem har mänskligt DNA och är vid liv. Aldrig avgörs människors värde av hur utvecklade dem är eller hur beroende dem är av andra. Då skulle småbarn vara mindre värda än vuxna osv. Så varför ska ofödda mänskliga varelsers värde bestämmas utifrån att dem är mindre utvecklade eller beroende av sin mamma? Dem har mänskligt DNA och är vid liv och är således människor, människor med en egen framtid som ingen borde få ta ifrån dem. Och nästan 40 000 såna minimänniskor dör varje år i vårt land, tror knappast att alla dem är barn till våldtäktsoffer…

    Reply
  129. victoria januari 16, 2013 at 10:22 e m

    Jag tycker det är rätt och göra det om man har en situation som inte är stabil!
    När jag var 15 år träffade jag en kille och vi träffades och så, sen efter ett tag började han misshandla mig. Jag vågade inte lämna honom och blev gravid! Min värsta händelse…Men jag tänkte hela tiden på barnet och vad jag skulle säga till mina föräldrar. Men jag bestämde mig för abort då jag var rädd för vad som skulle hända barnet med tanke på att han misshandlade mig brutalt. Och lätt för alla och säga ” vafan sticker du inte för” men det är inte så lätt när man är 15 år och fövirrad. Jag såg jämt att han skulle ändra på sig efter varje händelse. Men iaf idag 5 år senare kan jag tänka på hur det hade sett ut om jag hade fått barnet, då han även slog våran katt vi hade ihop.. Om det ens hade överlevt idag och då hade jag klandrat mig själv varenda dag. Men jag var stark och gjorde abort då han kallade mig mördare och allt så mitt självförtroende åkte i botten. Men som sagt jobbar fortfarande med allt idag men glad att ja kommit så långt. Hade aldrig blivit den människan jag är idag om det inte hade hänt, men det ska aldrig få hända någon. Och är man i en sits som är så, så tycker jag att man har rätt att göra det som hjärtat säger. Lite om min story!

    You rock girl! Take care..

    Reply
  130. Marcus januari 17, 2013 at 6:40 e m

    Abort är inte mord.

    Reply
  131. Maria! januari 17, 2013 at 8:47 e m

    Man kan väl ändå inte mörda en person som aldrig varit vid liv eller ens blivit en person? 😛

    Reply
  132. Sandra januari 19, 2013 at 8:39 e m

    Jag tycker att abort är bra i vissa fall. Tänk dig Maja 13 år, blir våldtagen ute, blir gravid.. Ska hon behöva föda detta barnet? Hon blir berövad på hela sin barndom pga. en äcklig man inte kan hålla fingrarna i styr. Sen finns det ju idioter som skiter i att skydda sig och gör abort flera gånger. Men ni som är emot abort borde tänka steget längre, tänk på ”Maja”…

    Reply
  133. Martina januari 21, 2013 at 1:30 f m

    Om det skulle vara mord så skulle det vara olagligt och du skulle få sitta i fängelse, abort är ett alternativ som ges till dom som inte är redo att ha barn av personliga själ.

    Reply
  134. Malin januari 26, 2013 at 12:42 e m

    Nu är då såhär va…

    Det är inte mord och göra abort, inte i tidig ålder av fostret. Då det inte utvecklat några lemmar på så sätt. Och det är mer humant och göra abort i dagens samhälle än att adoptera bort ungen till ett barnhem eller en familj där barnet i fråga kan få otur och bli misshandlad, kränkt och gud vet vad. Dessutom så är denna värld nästan redan överbefolkad. Så att tillföra ett barn till enbart för att sedan adoptera bort den är lite väl korkat gjort.

    Om du sedan av misstag blir gravid – kondom spricker, piller tar inte verkan, våldtäkt, är dum i huvudet och super ner sig och knullar som fan – så är det också jävligt korkat att ha kvar ungen. Du kan inte föra barn till denna värld om du inte känner att DU vill ha dem. Vill du sedan ha barn. Ja, det är bra.

    Hellre abort än att föra oönskade barn till en värld som snart är överbefolkad.

    Reply
  135. jacqueline maj 13, 2013 at 4:03 e m

    Jag tycker som många här att om man gör abort kan det finnas anledningar och det värsta som finns är att läsa att man har mördat sitt barn, jag blev tvingad att göra abort efter en våldtäkt, dels för att de skulle skrapa ut mitt barn och använda DNA:t till bevis och för att jag var 16 år, ingen ekonomi som tillät ett barn och för att jag var så vilsen i mig själv så hur fan skulle barnet ha fostrats? Det var det bästa för barnet trots allt, växa upp med en våldtäktsman till pappa som man aldrig träffar.. Dt är inget kul utan pappa i bilden, been there still there dessutom en dag få höra utav någon att man bara kom till världen för att dess pappa drogade mig och våldtog mig, hade det känts bra för barnet tror du? Och vem fan VILL lämna bort sitt barn efter man gått en hel graviditet med kärlek till det som växer där inne och sen kämpa med förlossning och inte ha barnet kvar.. fan heller, jag gick sönder av att förlora det innan det kom till världen tänk då att se sitt barn och sedan ge det till någon annan.. näe fyfan va hemskt..

    Reply
    1. Helena juli 4, 2020 at 10:51 e m

      Du kallar barnen för ditt barn och det är så det är. Hur vill du att ditt barn ska ha det – dö en plågsam död i abort, vara med en ung mamma eller adopteras i en familj som vill ta hand om barnet? Om man känner kärlek för barnet, eller om det vore vilket barn som helst som behövde omsorg?
      Skulle man då inte kämpa med förlossning även om man väljer att inte behålla barnet?

      Reply
  136. Helena januari 23, 2015 at 6:55 e m

    Allt beror på från vilken vinkel man tittar. Våldtäkt är en hemskt kriminell avskyvärt akt, jag önskar det inte ens min värsta fiende, skulle inte önska det ens till en våldtäksman.
    En annan grej är att ett barn har blivit till, ett barn som inte har gjort ngn illa. Ett liv har börjat, en människa växer, ett oskyldigt barn. Barnet förtjänar att leva, det finns alltid ngn som skulle gärna ta emot ett barn, ngn kan och skulle vara lycklig att få ta hand om lillen.
    Det är inte lätt att ta ett sådant beslut, att adoptera bort, ge sitt barn i ngn annans vård. Men det är ännu svårare och hemskare att släcka sitt barns liv.
    Jag vet att jag inte har rätt att ta någons liv, vem det än är. Vi är alla unika individer och alla bör ha mänskliga rättigheter så länge man har anlag för att kallas mänsklig.

    Reply
  137. Linda april 12, 2015 at 11:40 e m

    Så jävla lätt att snacka för nån som inte ens gått igenom skiten.
    Gjorde min första abort i förrgår och var i femte veckan. Det kallas inte ens foster då, det är ingenting. Har inte skapat nåt band till det eller något, det är bara en klump med celler. Så nej, att säga att man dödar ett ”liv” är helt fel.
    Det var det värsta jag varit med om. Smärtsamt och utdraget och inget jag skulle vilja göra igen. Är i ett fast förhållande, men är varken ekonomiskt eller känslomässigt redo för barn. Ska mitt barn in i den här världen så ska det vara med bästa möjliga förutsättningar.
    Alla har rätt till sin kropp. Att använda abort som preventivmedel för att man är lat eller slarvig kan jag hålla med om är fel. Men som många andra sagt här är det helt okej då de preventivmedel man använt inte fungerat eller i andra fall som med våldtäkt.
    Nä, Paulina, det här var riktigt fördomsfullt och korkat uttalat av dig.

    Reply
    1. Helena juli 4, 2020 at 10:59 e m

      Du kallar barnen för ditt barn och det är så det är. Hur vill du att ditt barn ska ha det – dö en plågsam död i abort, vara med en ung mamma eller adopteras i en familj som vill ta hand om barnet? Om man känner kärlek för barnet, eller om det vore vilket barn som helst som behövde omsorg?
      Skulle man då inte kämpa med förlossning även om man väljer att inte behålla barnet?

      Reply
    2. Helena juli 4, 2020 at 11:04 e m

      Nä, Linda, det här var riktigt fördomsfullt och korkat uttalat av dig.
      Då var du ingenting då din mamma bar dig i femte veckan? Vetenskapliga bevisat, när blev du någonting då? Är inte du fortfarande en klump av celler?

      Reply
  138. emma maj 5, 2015 at 9:09 f m

    Jag kan hålla med dig om att adoption är ett bra alternativ. Men av jag har hört och läst så kan man i Sverige inte adoptera svenska barn ”på riktigt”. De biologiska föräldrarna har alltid rätt att ångra sig, hur lång tid det än har gått. Det gör att det är få soM vill/vågar adoptera svenska barn då adoptivföräldrarna kan förlora dem.

    Reply

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *