Alla tjejer borde få at rätt till endast EN abort!

Till en viss del så tycker jag att Trump har rätt med vad han säger om aborter. För abort är mord, i 5e veckan då hjärtat börjar slå så är det något levande, något som kommer bli ett liv med ögon och ben. Precis som du och alla du känner. Och att ha oskyddat sex utan preventivmedel/kondom är extremt oansvarigt för alla vet väl hur ett barn blir till? Eller så kanske vi borde få lära oss det tidigare i skolan isåfall.  Tycker att det är EXTREMT ansvarslöst att ”chansa” och tänka ”äsch jag blir nog inte gravid men blir jag det så stoppar jag upp ett piller, det är ju gratis dessutom”. Det är DUMT! För att MÅNGA utnyttjar systemet och använder det som ett . Och tänk vad mycket pengar staten hade sparat som kanske hade gått till något vettigt.

Därför tycker jag att tjejer under 18 endast har rätt till 1 abort, och medan denna abort genomförs så ska man få hjälp med vilket preventivmedel som passar just henne. (dock så tycker jag annorlunda om det gäller våldtäkt, därför om man blir våldtagen, anmäl. Annars kanske du måste föda våldtäktsmannens barn. Eller om det går att bevisa om man blivit gravid trots ppiller/pstav/spiral(och allt vad det nu finns)

Det många tjejer också inte vet är att en abort kan göra dig steril och framförallt få svåra komplikationer. Men vän till mig höll på att dö, och ”födda” barn i flera dagar. Tills det slutade och idag så har hon ingen aning om hon faktikst kan bli gravid igen.

Sen att folk säger att ”jag har ingen rätt till min egen kropp” buhuhuhuhuhuh. Men alltså det är väl DU som haft oskyddat sex? Vill du inte ha barn? Skydda dig då för fan. Hur fan skulle sataten kunna ta ifrån dig rätten till din egen kropp för att du haft oskyddat sex.

Och alla dessa jävla feminister som typ bara går runt och ligger oskyddat med en massa folk och sen köar till abort-klinikerna och efter dem är klara där inne så springer dem runt på stan med skyltar och är arga/glada över att dem gjort abort. (okej jag driver men ni fattar grejen)

Det är dags att vi människor börjar ta lite ansvar, det är dags att lära sig att använda kondom/ppiller. Hur jävla svårt ska det vara.

EN ABORT HAR MAN RÄTT TILL. OM MAN ÄR UNG OCH DUM. SNÄLLA STEFAN LÖFVEN

(Visited 722 times, 1 visits today)

124 Comments

  1. E januari 31, 2017 at 12:42 e m

    Jag gjorde faktiskt en abort i början av januari 2016 jag åt p-piller men blev gravid endå och jag och min sambo hade det inte alls bra i vårat förhållande ena sekunden va vi tillsammans och andra sekunden var de slut vi bodde dessutom med min pappa i en tvåa då, han var ute med sina kompisar hela tiden och jag med mina så de va ingen stadig relation alls så jag ville inte sätta ett barn till världen i en sån relation så vi valde och ta bort det och de va det jobbigaste beslutet vi gjort. Men efter ca en och en halv månad var vi tajtare än någonsin och det blev bara bättre och bättre mellan oss så de vad nog ett uppvaknade också att vi vill ha en familj tillsammans. I april 2016 blev jag gravid igen och denna gång valde vi och behålla det och idag sitter vi här med en dotter på ca 3 veckor, en stor och fräsch lägenhet och lyckligare och tajtare än någonsin ☺

    Reply
  2. Min januari 31, 2017 at 12:59 e m

    ..eller så kan vi ju börja promota p-medel (piller) till killar. Är ju helt befängt att tjejer som är helt beroende av att hormonbalansen i kroppen inte fukkar ur ska behöva trycka i sig hormonhämmande och blodproppsframkallande skit! Det är ju som att brudar måste ha skottsäker väst – borde ju vara fan så mkt enklare att plocka ur de skarpa patronerna ur vapnet!

    Reply
  3. Lisa januari 31, 2017 at 1:09 e m

    Jag blev också gravid på ppiller. Når jag endast var 17 år gammal. Ja jag tog mina piller regelbundet och på samma tid. Det var då en läkare som sa till mig att det kan ha hänt att jag varit dålig i magen osv och därför har inte pillret tagits upp av kroppen som det borde.

    Reply
  4. Sofia januari 31, 2017 at 1:12 e m

    Patetisk du är!!! Tjejer under 18 borde bara ha rätt till 1 abort skämtar du??? Skulle väl vara tvärtom för en 18åring är i regel mognare än en som är under 18. Så alltså skulle en 18åring bli gravid är den ofta mer lämpad förälder än ex en 15årong

    Reply
  5. E januari 31, 2017 at 1:31 e m

    Män har också ett ansvar. Om kvinnor ska straffas för att dem haft oskyddat sex ska även män det. Vilket du glömmer helt i ditt inlägg. Om det var män som födde barnen i vår värld hade dem ALDRIG tagit bort rätten att göra en abort.

    Reply
  6. Mathilda januari 31, 2017 at 1:51 e m

    Snacka om att börja i helt fel ände. Att lagstifta att man endast få genomföra en abort är inte svaret på frågan. Har du någon källa till att så många tjejer ligger oskyddat och köar till abortkliniken för övrigt? Rätt intressant tes du kommer med där. Det handlar snarare om att samhället måste bli bättre på att sprida kunskap om sex, preventivmedel och abort. Lagstifta det snarare.
    Och helt jävla ärligt, till vems glädje föder man ett oönskat barn? Om det handlar om personer som inte har förmågan eller viljan att ta hand om ett barn, hur blir då detta barnets framtid? Vad kommer inte det långsiktigt kosta samhället då det troligen är höga risker för att barnet hamnar snett när inte någon gett hen allt det som ett barn behöver?
    Slutligen, hur kan du säga att abort är mord i vecka 5? Det är inte ett barn vid den tidpunkten utan ett foster som inte har några som helst utvecklade organ och skulle aldrig överleva utanför livmodern. Sprid inte sån här skit om att tjejer som gör abort begår mord. Riktigt bakåtsträvande tänk. Det sista tjejer behöver är att skuldbeläggas.

    Reply
    1. Johanna februari 1, 2017 at 10:04 e m

      Så jävla bra skrivet!

      Reply
    2. emma februari 2, 2017 at 12:39 f m

      Det kallas ju till och med för embryo ända fram till omkring v.9 för att det verkligen inte är en människa! Sen kallas det för foster och det innebär ändå inte att det är levnadsdugligt. Det kan verkligen inte kallas för mord i vecka 5…

      Reply
  7. Matilda januari 31, 2017 at 1:55 e m

    Att man blir steril av aborter är en myt.

    Trump tycker dessutom att aborter ej ska vara tillåtet om det så är våldtäkt, sprucken kondom etc.

    Sjukt pinsamt uttalande av dig när du är en förespråkare av sex och att tjejer ska ta plats och sen dessutom använder feminister som ett skällsord.

    Läs på innan du uttalar dig!

    Reply
  8. manda januari 31, 2017 at 2:01 e m

    Tappade precis all min respekt för dig. Dom som blir våldtagna då? En abort, driver du med mig..

    Reply
    1. Oliver februari 1, 2017 at 4:57 e m

      Hon skrev ju att det va okej om man blev våldtagen, din potatohead

      Reply
    2. kasper persson maj 5, 2017 at 12:16 e m

      käft pölsehora

      Reply
  9. Caroline januari 31, 2017 at 2:18 e m

    Det är helt korkat att införa en sån lag. Tänker du ens på de som använder skydd men blir gravida iallafall? Jag gjorde en abort när jag var 18, jag har aldrig velat ha barn och kommer nog inte heller vilja ha i framtiden. Ska jag då avstå från sex bara för att skydden inte alltid är 100% säkra? Helst av allt skulle jag vilja operera bort hela paketet, men det får man inte göra hur som helst.

    Tänker man sen då ett steg till, skulle föräldrar avstå från att skaffa barn bara för dom tänker att det barnet kanske inte vill ha barn i framtiden, för får man barn och väljer att göra en abort så blir man straffad..? Förstår inte alls hur folk tänker, det är sorgligt.

    Reply
  10. PirateDave januari 31, 2017 at 2:24 e m

    Det där är ju en sån jävla lurig grej.

    Tycker på ett sätt du tänker helt rätt men det blir ändå helt fel.
    Lite som Kommunism, det låter skitbra och vore skitbra men det kommer aldrig funka pga att folk överlag är själviska och dumma i huvet!

    Reply
  11. Selma januari 31, 2017 at 2:29 e m

    Man kan bli gravid trots att man har preventivmedel dessutom om du anser det vara mord pga ett slående hjärta – anser du det vara mord om du stänger av respiratorn hos en människa som är hjärndöd?

    Reply
  12. Maria januari 31, 2017 at 3:21 e m

    Men unga tjejer blir nog nedtjatade av killar o strunta i kondom. Jag tycker dom har ett lika stort ansvar. killarna alltså. Själv har jag inte behlvt göra abort. O nu finns det ju dagen efter piller för en kondom kan gå sönder allt som blir tryggare för oss är bra. Barn ska ju vara önskat.

    Reply
  13. Malin Ranta januari 31, 2017 at 3:26 e m

    Du KAN inte vara på riktigt.. tror dock du skriver detta för att fiska läsare… det är knappast så att folk SPRINGER till abortkliniker hit och dit och står i kö för skoj skull!? Vilken värld lever du i egentligen???

    Reply
  14. Nathalie januari 31, 2017 at 3:57 e m

    Får ont i magen av att se hur otroligt oupplyst du är. Snälla läs på kring ämnet innan du skriver om det!

    Reply
  15. L januari 31, 2017 at 3:57 e m

    Trevligt att du inte tycker kvinnor borde ha rätt att bestämma över sin kropp och sitt liv.

    Tycker du borde tänka på att vissa blir gravida pga att p-pillren inte funkar, kondomen spricker och dagen efter-p-pillret inte ger effekt (det hände mig), spiralen ramlat ut osv. Det behöver inte handla om att man slarvar med preventivmedel. Men oavsett anledningen till att någon blir gravid är det inte schysst mot barnet att behålla det om man inte vill ha det. Alla barn förtjänar att känna sig önskade och att deras föräldrar älskar dem. Det blir fel mot både den som föder barnet och barnet själv att tvinga kvinnor att föda barn de inte vill ha. Dessutom bortser du ifrån att alla inte är lämpliga som föräldrar. Är det t.ex. Bra att folk blir mammor när de är 15-16 eller om de t.ex. är missbrukare vilket dessutom gör att de riskerar att ge barnet skador redan innan det fötts eller att skaffa barn om man inte har ekonomin att ta hand om det?

    Det är för övrigt statistiskt väldigt liten risk att bli steril pga aborter.

    Reply
  16. What? januari 31, 2017 at 4:12 e m

    Alla har rätt till sin åsikt men varför just bara 1 abort? Är det inte mord om det bara är 1 bort eller vad menar du? För övrigt är det många ggr både misär och misshandel att låta barn födas och att avbryta sin graviditet är isf en väldigt bra lösning, för alla parter. Själv har jag blivit gravid med previvmedel och jag varken ville, hade kraft och lust att vara gravid, jag hade inga som helst känslor för detta barnet. Stackars unge om den hade fått leva. Finns det inte tillräckligt med oönskade ungar? Jag är FÖR abort och jag är FÖR att få göra så många man vill.

    Reply
  17. Elin januari 31, 2017 at 4:21 e m

    Du är ju sjuk människa.

    Reply
  18. Sandra januari 31, 2017 at 4:36 e m

    6e veckan slår hjärtat. Men aa håller med dig för övrigt.

    Reply
  19. Eva januari 31, 2017 at 4:48 e m

    Oj vad du är korkad

    Reply
  20. Annika januari 31, 2017 at 5:01 e m

    Blir seriöst rädd av ditt dömande och naiva sätt att resonera kring detta. Fattar inte du att man kan bli gravid trots skydd? Är ditt förslag att kvinnor då ska leva i celibat fram tills den dagen de vill ha barn? Har du levt så? Annars tycker jag att du kan knipa igen pajhålet och sluta hyckla. Att du inte bara skäms, skäms för fan!!

    Reply
  21. Elin januari 31, 2017 at 5:10 e m

    För det första, abort är inte gratis och för det andra, du äter väl kött eller??! Har på dig döda djur, vad är det då? Är inte det mord att bidra till att individer dödas? Att något skulle liknas vid en individ eller människa i vecka 5 eller 10 för den delen är bara löjligt och absurt, ”det” kan inte ens tänka.
    om jag Blir gravid när jag och en man har sex så ska jag alltså behöva behålla ett barn som jag varken vill ha eller kan ta hand om bara för att jag vart dum nog att inte skydda mig? Även fast det finns möjlighet att ta bort det? Låter det rimligt? Även fast man är två om att ha sex och att inte skydda sig så är det alltså kvinnan som ska stå kastet? Är det vettigt?

    Reply
  22. ron januari 31, 2017 at 5:11 e m

    En abort gör det inte svårare för dig att bli gravid.
    Strängare abortlagar skulle inte minska på aborter, det skulle enbart leda till att fler personer gör det i osäkra miljöer, vilket i sin tur kan leda till sterilitet (på grund av infektioner och allmänt felaktiga aborteringsmetoder) och dödsfall.

    Och vad belastar samhället mest egentligen? Ett gäng aborter eller ett gäng ungar som ingen vill ha? Någon måste ju ta hand om barnen som aldrig aborterades också.
    Att kräva att mamman gör det fungerar inte heller, då det med stor sannolikhet skulle resultera i en dålig relation dem emellan redan från början och att låta ett barn (inte ett foster – ett barn) växa upp med en förälder som enbart finns där för att lagen tvingar den till det kan nog skada mer än vad det skulle göra att inte födas alls.

    Källa (gällande aborter och sterilitet): http://www.umo.se/kroppen/graviditet/abort/

    Reply
  23. Elin januari 31, 2017 at 5:24 e m

    Och hur kan det ens vara ett argument att abort bekostas av skattemedel?? ja?! Det gör väl människors osunda leverne också?! Människors förbannade rökning kostar pengar för att inte prata om mäns våld! Vet du hur mycket miljoner det kostar för att män ska misshandla sina kvinnor och andra män? Jag är så trött på att kvinnor aldrig får kosta pengar men män får. Du känner en person som fick komplikationer efter en abort, men har du någon aning om vad som händer kvinnor som till följd av stränga abortlagar gör det själva? Med hjälp av diverse föremål, de dör. är det bättre?

    Reply
  24. Upprörd januari 31, 2017 at 5:29 e m

    Ledsen Paow men detta kan vara något av det dummaste jag läst och jag hoppas verkligen du läser denna kommentar…

    Ja självklart är en abort en ”borttagning” av något levande, men att likställa det vid mord är att dra det på tok för långt. Självklart är preventivmedel prio nr 1 om man inte vill ha eller kan försörja för ett barn, men att förbjuda abort för att ”de som har sex utan får skylla sig själva” kan jag inte ens föreställa mig. Inget preventivmedel och då menar jag inget, har 100% tillförlitlighet.

    Du nämner även riskerna med aborten, men det verkar som du fått dem helt bakom foten… Det är väl ingen som tvingar kvinnor, eller din väninna, till dessa aborter? Självklart måste man informeras om riskerna och komplikationer men att föda ett barn är inte heller det utan risk, varken för dig själv eller barnet. Tycker det borde vara upp till varje person att själva få chansen att väga alla valen mot varann, då det finns många olika orsaker till att ha en abort.

    Du nämner våldtäkt som ett självklart undantag, för vem vill ha barn med någon som gjort något så hemskt men finns så många andra skäl. Föräldrar med genetiska sjukdomar, otillräcklig ekonomi, splittrade relationer, upptäckta sjukdomar samt mycket annat….

    Reply
  25. Linnea januari 31, 2017 at 5:55 e m

    Tycker mycket i den här texten var väldigt skevt. Visst, ett liv är ett liv, oavsett vilket stadie det är i. Men, ett foster som har ett bankade hjärta, men som egentligen saknar ett medvetande, är det mer värt än bäraren av fostrets liv? Att inte använda preventivmedel är självklart urbota dumt, men, vill vi leva i en värld där vi som kvinnor ska ”straffas” för den dumheten genom att bli tvingade till att behålla ett foster som tillslut kommer att bli ett barn med både känslomässiga och ekonomiska behov? Jag tror inte på att tvinga barn till att föda barn. Det tjänar ingen på. Jag håller dock med om att aborter är skit, av en miljon anledningar, och att vi alla bör vara försiktiga och sträva mot nollvision, men inte på det här sättet.

    Reply
  26. Emma januari 31, 2017 at 6:04 e m

    Du vet väl om att preventivmedel inte alltid fungerar? Tycker att du sitter på så oerhört lite kunskap ang. detta, hemskt att du väljer att uttala dig när du har en så pass stor läsarskala.

    Reply
  27. Emma januari 31, 2017 at 6:23 e m

    Det här känns verkligen bara som ett extremt osmakligt sätt att provocera på för att folk har glömt bort dig. Kanske dags att växa upp snart?

    Reply
  28. UNG behandlingsstudie januari 31, 2017 at 6:36 e m

    Hej allihop!

    Är du mellan 15-19 år och känner dig nedstämd, deppig och orolig? I vår kommer det, inom ramen för ett forskningsprojekt, erbjudas kostnadsfri, psykologisk behandling via nätet för ungdomar som mår dåligt.

    Anmälan är öppen nu och sker via http://www.unga.nu

    Tipsa alla ni känner så vi kan nå ut till så många ungdomar som möjligt! 🙂

    Reply
  29. Ton januari 31, 2017 at 6:47 e m

    Så med din logik, där abort är mord, så är det okej att mörda en person men inte fler? Alla har rätt att döda en, MEN GOD FORBIDD OM MAN MÖRDAR FLER!
    Låt folk bestämma över sina kroppar.

    Reply
  30. Lina januari 31, 2017 at 6:48 e m

    Fyfan, du måste väl ändå fatta att ungdomar är ansvarslösa och inte riktigt tänker på konsekvenserna? Jo, vuxna lär dem så gott dem kan men ungdomar gör lite som dom vill. Jag har själv gått på p-piller och blev gravid ändå, jag var 14 år och jag tyckte det var så jävla jobbigt, jag mådde dåligt varje dag och ville verkligen inte behålla. Så ja, jag gjorde abort. Tjejer har rätt till deras egna kroppar, och fatta va hemskt att låta ett oönskat barn komma till världen som man inte har någon ekonomi eller boende för. Just nu tänker du bara ”åååh va hemskt med abort alla tjejer knullar runt o skiter i konsekvenserna” men nej, tänk dig in i nån annans jävla situation någon gång. Och alla dessa ”jävla femenister” dom har kämpat för DIN o MIN o andra tjejers frihet. Tänk om förfan.

    Reply
  31. Sara januari 31, 2017 at 7:39 e m

    Ja folk har blivit alldeles för ignoranta för att använda preventivmedel. Det är inte ok att använda aborter som preventivmedel. Lite hårdare lagar kanske, utan att ta bort rätten?

    Reply
  32. Lisa januari 31, 2017 at 7:51 e m

    Jag har också utfört en abort, jag gick ner 30 kg. Under den perioden så kan TYDLIGEN p-piller förlora sin säkerhet. Inget jag någonsin hört talats om tidigare. Så blev gravid med en killkompis. (Är 24 och endast legat med två killar). Den killkompisen är jag idag 4 år senare tillsammans med. Men då, hade jag tyvärr aldrig kunna behålla mitt barn. Varje år under oktober månad så tänker jag självklart på vad som hade kunnat bli. Så tyvärr, man kan inte bara skydda sig. DET GJORDE NÄMLIGEN JAG! Att du känner att du har rätten att döma är så himla fel. De kvinnor/tjejer som blir våldtagna och gravida? ”De skulle ha bett om skydd”.. detta är inte alls okej och jag hoppas verkligen att du istället kollar upp lite mera fakta kring det hela.

    Reply
  33. Isa januari 31, 2017 at 7:55 e m

    Antar att du inte gjort abort själv? Om du har det så är det en ganska skum reaktion från dig. Med tanke på den smärta och jobbiga process en abort innebär så tror jag inte det är många som gladeligen utnyttjar det. Jag har själv vart med om en abort på grund av (vad jag tror) en sprucken kondom, och när mina bröst plötsligt ömmade och magen svullnade var jag HUNDRA på att det var min mens som var påväg. Efter ett jävla lidande med både graviditet och abort är jag livrädd för att vara med om det igen, även fast jag har p-stav just nu. Många mår psykiskt piss efter en abort, både på grund av processen OCH människor som delar samma åsikter som dig. Så tack för att du, likt Trump, vill sprida det vidare. 🙂

    Reply
  34. Jessie januari 31, 2017 at 8:05 e m

    Håller med dig Paow. Man måste vara försiktigare vid samlag och inte se abort som ett preventivmedel. Det är tjejernas kropp ja, men det är barnet i kroppen som dör.. Om bara fler kunde förstå och vara mer försiktiga!

    Reply
  35. H januari 31, 2017 at 8:18 e m

    Ibland blir man mörkrädd för hur människor tänker! Abortlagen är till för att skydda oss kvinnor och är absolut inget man ska ta för givet. Många länder där det är total förbjudet där kvinnor tar till egna metoder för att genomföra aborter vilket är livsfarligt. Och dom som gör aborter för att ha det som ett ”skydd” är troligtvis bättre än att dom får 6 ungar som dom varken vill ha eller klarar av! Ett barn ska vara efterlängtat och älskat från första stund. Visste du dessutom att majoriteten av dom som gör aborter är i parrelationer och över 25 års åldern. Det är upp till varje person att bestämma om man vill ta på sig det ansvaret som ett barn innebär! Och ingen annan ska bestämma över det än sig själv !

    Reply
  36. Matilda januari 31, 2017 at 8:30 e m

    1. Abort gör dig inte steril

    Att göra abort är inte farligt. Det är ovanligt med allvarliga komplikationer efter abort. Risken för att inte kunna bli gravid igen efter en abort är mycket liten. De vanligaste komplikationerna som kan uppstå är blödningar och infektioner. Man får information om hur man kan göra för att undvika komplikationer efter aborten.

    ►LÄS MER: 5 bra skäl att sätta på kondom

    2. Abort behöver inte ge ett trauma

    Studier (senast från Umeå universitet) visar att de flesta känner att de fattat ett ansvarsfullt beslut. Även om de upplevt det som en smärtsam nödvändighet känner de en lättnad efter aborten. Det är inte detsamma som att abort är ett enkelt beslut, det tar inte bort det faktum att man kan ha motstridiga tankar och känslor. Alla som gör abort ska erbjudas möjlighet till samtalskontakt inför och efter aborten – detsamma gäller eventuell partner.

    3. Akut p-piller och abort är helt olika saker

    Det finns en föreställning om at abort och akut p-piller är samma sak, vilket inte alls stämmer. Vad ett akut p-piller gör är att det skjuter fram eller förhindrar ägglossning. Om ett ägg redan skulle vara befruktat så avbryter inte ett akut p-piller graviditeten.

    ►LÄS MER: Så vet du om du kan leva i ett öppet förhållande

    4. Förbud minskar inte antalet aborter

    Det finns de som tror att ett abortförbud skulle minska antalet aborter. Men ser vi på abort ur ett globalt perspektiv så vet vi att antalet aborter inte minskar. Aborter görs ändå, men då är de olagliga, osäkra och farliga.

    5. Abort används inte i stället för preventivmedel

    Det finns lika många skäl till abort som det finns aborter. Man kan säga att vi har de aborter som behövs. Abort är inget vi tar till i stället för preventivmedel utan fungerar mer som en slags back-up, när preventivmetoden inte verkade eller när sexet blev oskyddat. Enligt Läkartidningen hade två tredjedelar av dem som sökt abortvård använt preventivmedel. Dock kan larmrapporter om risker med preventivmedel skapa en oro och rädsla för preventivmedel som kan ligga bakom en del oönskade graviditeter och aborter.

    6. Att som barnmorska vägra abortvård är olagligt

    Så kallad samvetsfrihet tillämpas inte i vården i Sverige. Patientens rätt till abort skyddas av lagen och det kommer före enskilda medarbetares vilja att villkora sina arbetsuppgifter. Enligt en dom nyligen i Nyköpings tingsrätt – där en barnmorska inte ville genomföra aborter på grund av sin kristna tro och därmed nekades anställning – var det rätt av landstinget att neka just eftersom patientens rätt går först.

    Källa: http://www.metro.se/artikel/6-saker-alla-borde-veta-om-aborter-xr

    Reply
    1. Emma februari 8, 2017 at 10:47 f m

      Att abort inte behöver ge ett trauma, är bullshit. Har själv gjort abort, och det påverkar en psykiskt hela livet. Lite inte på studierna på Umeå universitet till fullo, läser där själv men att de flesta tjejer tycker att de tar ett ansvarfullt beslut är inte riktigt sant. Om du pratar med psykologerna på kvinnokliniken så säger de flesta att cirka 80 % av alla aborter är krav från föräldrar eller andra närstående. Jag blev själv tvingad till att göra en abort, det var inte roligt kan jag säga. Har dock en dotter nu som snart är 4 månader, hon är det bästa som har hänt mig.

      Reply
      1. Lollo februari 13, 2017 at 1:28 e m

        Stämmer in precis på mig blev tvingad och folk tror det är lätt att Göra och sen leva med traumat jävla idioter ! Grattis till dottern 🙂🙂

        Reply
  37. Matilda januari 31, 2017 at 8:30 e m

    1. Abort gör dig inte steril

    Att göra abort är inte farligt. Det är ovanligt med allvarliga komplikationer efter abort. Risken för att inte kunna bli gravid igen efter en abort är mycket liten. De vanligaste komplikationerna som kan uppstå är blödningar och infektioner. Man får information om hur man kan göra för att undvika komplikationer efter aborten.

    2. Abort behöver inte ge ett trauma

    Studier (senast från Umeå universitet) visar att de flesta känner att de fattat ett ansvarsfullt beslut. Även om de upplevt det som en smärtsam nödvändighet känner de en lättnad efter aborten. Det är inte detsamma som att abort är ett enkelt beslut, det tar inte bort det faktum att man kan ha motstridiga tankar och känslor. Alla som gör abort ska erbjudas möjlighet till samtalskontakt inför och efter aborten – detsamma gäller eventuell partner.

    3. Akut p-piller och abort är helt olika saker

    Det finns en föreställning om at abort och akut p-piller är samma sak, vilket inte alls stämmer. Vad ett akut p-piller gör är att det skjuter fram eller förhindrar ägglossning. Om ett ägg redan skulle vara befruktat så avbryter inte ett akut p-piller graviditeten.

    4. Förbud minskar inte antalet aborter

    Det finns de som tror att ett abortförbud skulle minska antalet aborter. Men ser vi på abort ur ett globalt perspektiv så vet vi att antalet aborter inte minskar. Aborter görs ändå, men då är de olagliga, osäkra och farliga.

    5. Abort används inte i stället för preventivmedel

    Det finns lika många skäl till abort som det finns aborter. Man kan säga att vi har de aborter som behövs. Abort är inget vi tar till i stället för preventivmedel utan fungerar mer som en slags back-up, när preventivmetoden inte verkade eller när sexet blev oskyddat. Enligt Läkartidningen hade två tredjedelar av dem som sökt abortvård använt preventivmedel. Dock kan larmrapporter om risker med preventivmedel skapa en oro och rädsla för preventivmedel som kan ligga bakom en del oönskade graviditeter och aborter.

    6. Att som barnmorska vägra abortvård är olagligt

    Så kallad samvetsfrihet tillämpas inte i vården i Sverige. Patientens rätt till abort skyddas av lagen och det kommer före enskilda medarbetares vilja att villkora sina arbetsuppgifter. Enligt en dom nyligen i Nyköpings tingsrätt – där en barnmorska inte ville genomföra aborter på grund av sin kristna tro och därmed nekades anställning – var det rätt av landstinget att neka just eftersom patientens rätt går först.

    Källa: http://www.metro.se/artikel/6-saker-alla-borde-veta-om-aborter-xr

    Reply
  38. Lovisa januari 31, 2017 at 8:34 e m

    1. Definitionen att ett hjärta slår gör en till människa är otroligt puckad. Hjärtat är en metafor med symbolvärde, men hjärtat är inte det som gör oss till självständiga tänkande varelser. Även en guldfisk har ett hjärta.
    2. Att staten förlorar pengar på aborter är helt felaktigt. I Maos Kina fick folk inte ens mat, men aborter var fria för att slippa att så många barn skulle födas och kosta samhället pengar. Oönskade barn som föds till socialt och ekonomiskt utsatta mödrar kostar ett samhälle som Sverige multum.
    3. Preventivmedelsrådgivning och preventivmedel är redan gratis och tillgängligt för alla i Sverige. Och det är en grundförutsättning att det finns om aborter ska vara fria.
    4. Efter de flesta våldtäkterna går det inte att fälla gärningsmannen för att det inte är ställt bortom allt rimligt tvivel att ett brott har begåtts. Ska dessa kvinnor inte få göra abort heller enligt dig?

    Ha det!

    Reply
  39. UNG-studien januari 31, 2017 at 8:54 e m

    Är du 15-19 år och känner dig nedstämd, deppig eller orolig?

    Forskningsprojektet UNG erbjuder nu internetbaserad psykologisk behandling för ungdomar som mår dåligt. Det kostar ingenting och du kan bo var som helst i Sverige.

    Mer information och anmälan finns på http://www.unga.nu

    Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få med att nå ut till ungdomar, så sprid gärna informationen till släkt och vänner!

    Reply
  40. Sandra januari 31, 2017 at 9:14 e m

    Kvinnan har rätt till sin egna kropp! Varken du eller nån kåt snubbe ska få bestämma vad en kvinna ska göra med sin kropp. Man är inte en sämre person för att man gör abort. Sluta trycka ner kvinnor och hylla dem istället.

    Reply
  41. Johanna januari 31, 2017 at 9:22 e m

    Håller med dig till 100% o då menar jag verkligen med allt. Alla vet om att sex kan skapa ett barn. Vill du inte ha ett barn, använd gummi gånger 5000. Eller så skippa sex! Sex är även babymaking. Dax att tjejer börjar ta ansvar o inte använda abort som preventivmedel.

    Reply
  42. MEK januari 31, 2017 at 9:44 e m

    Abort gör en inte steril.
    Abort är ett mycket säkert ingrepp, riskerna är oerhört mycket större vid en förlossning.
    Även om en använder preventivmedel så kan en bli gravid, inget preventivmedel är 100% säkert.
    De flesta aborter utförs av kvinnor som faktiskt vill ha barn, men som inte kan fullfölja graviditeten på grund av sjukdom hos sig själv eller fostret.
    Alla barn har rätt att vara önskade och älskade. Att födas till den här världen ska inte vara en bestraffning.
    Tråkigt att du har så fruktansvärt dålig koll på ett så himla viktigt tema.

    Reply
  43. Evelina januari 31, 2017 at 10:23 e m

    Alltså summan av kardemumman, du är inte mot abort. Du är för skyddat sex.

    Reply
  44. Minja januari 31, 2017 at 11:04 e m

    Wow. Jag vet inte hur jag ska ta in det här.

    Reply
  45. p januari 31, 2017 at 11:11 e m

    Okej tyckte nog att du började bli vettig och skriva bra och tänkvärda saker men det här var nog det värsta och något av det mest inskränkta jag sett dig skriva faktiskt. Hoppas att du ändrar uppfattning 🙂

    Är klar med din blogg nu, men har varit kul att följa dig 🙂 Lycka till med allt!

    Reply
  46. cissi februari 1, 2017 at 12:01 f m

    Aborter går man inte bara runt och gör hur som helst. Du nämner att det är stora risker och det är sant, både stora psykiska och fysiska effekter har det, och vilka är dessa tjejer som du säger köar till kliniker? Dem existerar knappt. Du har inga klagomål på att mannen som fått kvinnan gravid också ska få stå sitt kast? Ska han också vara tvingad att ta hand om barnet, eller är det bara kvinnan? Det är här orättvisan i hur du uttryckt dig syns. Utöver att du vill att vi kvinnor inte ska få samma rättigheter så går det inte att glömma att det redan finns miljontals barn som behöver bli adopterade, i denna stund. Denna värld behöver inga fler barn hur dålig och oansvarig man än varit med att skydda sig.

    Reply
  47. Maria februari 1, 2017 at 12:09 f m

    Du borde kolla upp vetenskaplig fakta.

    Reply
  48. Ebba februari 1, 2017 at 12:21 f m

    Hahahha aj Paulina. Du ä verkligen dummare än jag anade:/

    Reply
  49. Elin februari 1, 2017 at 1:08 f m

    Alltså jag gråter blod. Kan du snälla lägga av med att berätta för andra vad de får och inte får göra med sin kropp?

    Sexualundervisningen måste definitivt bli bättre, och genom en god sexualkunskap minskar risken för oönskade aborter, det kan vi se jämfört med länder som har sexualundervisning i skolan och inte och sambandet till antalet aborter i landet. Problemet med att förbjuda eller endast tillåta en abort per livmoderbärare (alltså alla kvinnor har inte en livmoder, finns ickebinära med livmoder och finns män med livmoder, de med livmoder = livmoderbärare) är att antalet osäkra aborter kommer att öka.

    Som jag sa så är graviditeter inte endast begränsat till kvinnor, utan ickebinära och män kan också bli gravida förutsatt att de har fungerande livmoder och äggstockar, dock kommer jag skriva kvinnan nu för att det ska bli enklare att hänga med.

    Att antalet osäkra aborter ökar kan vi också se i länder (bla i västvärlden) som har förbjudit abort eller har en mycket hård lagstiftning mot abort. Skillnaden är att de kvinnor i västvärlden kan ha en chans att åka till grannlandet eller grannstaten och få en abort (beror på ekonomi och strafföljd om man blir påkommen), medan majoriteten i u-länder inte kan det. Osäkra aborter kan utföras med icke-sterila instrument, som till exempel en galge. Cirka 47 000 kvinnor dör varje år till följd av osäkra aborter (RFSU, 2016).

    Att abort skulle vara mord inom den abortgränsen vi har i Sverige idag är fel. Man får göra abort oavsett anledning fram tills vecka 18, efter det är det Socialstyrelsen som beslutar från vecka 18 till vecka 22 huruvida kvinnan får göra abort eller inte, och beviljar nästan endast en abort om fostret har allvarliga skador eller om kvinnans liv är i fara. Om fostret anses vara livsdugligt eller ha en överlevnadschans (praxis efter vecka 22) får Socialstyrelsen inte bevilja abort. Sena aborter är inte särskilt vanliga och utförs nästan endast då man inte kan se huruvida fostret är gravt skadat eller inte samt om det finns en risk för kvinnans liv förrän i vecka 16-18 (enligt många av de tillgängliga undersökningsmetoderna idag).

    Att göra en abort kan absolut innebära en risk för kvinnan, och därför måste information finnas om att tidigare aborter är säkrare då de är kemiska och inte utförs kirurgiskt. Men att det finns en risk med kirurgiska aborter får inte vara en anledning till en strängare abortlag, isåfall skulle samma argument användas för en rad operationer och kirurgiska ingrepp som i de allra flesta fallen är ofarliga, men som med alla kirurgiska ingrepp finns det en risk. Det vill säga, isåfall skulle vi sluta operera bort godartade tumörer, knölar, bröstförminskningar och så vidare. Det kommer alltid finnas en risk med kirurgiska ingrepp, men tekniken förbättras även hela tiden.

    Alltså, fostret är inte ett barn förrän i vecka 22, då det är livsdugligt. Mord sker därmed inte. Aborter är dock livsviktiga för kvinnor som annars kommer vända sig till osäkra aborter och därmed riskera sina liv. Vi bör dock minska antalet aborter genom en bättre lagstiftning och förebyggande av våldtäkt, med en bredare sexualundervisning, gratis samt hela tiden en förbättring av preventivmedel. Dessutom får ansvaret att skydda sig aldrig ligga enbart på en av parterna, utan alla parter har ett ansvar.

    Vi kommer inte minska antalet aborter genom att förbjuda dem eller införa en hårdare lagstiftning, utan endast genom att förebygga bättre. Dock står jag kvar vid min första paragraf. Sluta berätta för andra livmoderbärare vad de får och inte får göra med sin kropp, det har absolut ingenting med dig att göra. Vill du inte göra abort så behöver du inte det, men du ska aldrig berätta för livmoderbärare att de gör fel för att de har genomgått en abort för jag tror inte att du vet vad det innebär, varken fysiskt eller psykiskt (hade du gjort det, hade du aldrig uttalat dig om hårdare abortlagar). Läs också på mer om varför abortlagarna ser ut som de gör, om mitt inlägg nu inte nådde fram till dig.

    Och ja, jag är feminist. Det borde du, och alla andra i hela världen, också vara.

    Reply
  50. Johanna februari 1, 2017 at 1:17 f m

    Så det ok att ”ta ett liv” en gång då? Men absolut inte mer.. om man inte kan bevisa att man blivit gravid trots preventivmedel då förstås!
    Men annars bara en gång!!!!
    Eller om man blivit våldtagen… men inte annars!
    Eller om det är ”en jävla femenist” då får hon absolut inte göra abort!! förresten vem ska kolla det?
    En femenist kontrollant? Som skall kontrollera vilka slags åsikter kvinnan i fråga har och göra en godtycklig bedömning?Jajamensan en sån ska vi ha!!
    🤦🏻‍♀️

    Reply
    1. Michelle februari 2, 2017 at 7:02 e m

      Många bra poänger här!

      Reply
  51. Jasmine februari 1, 2017 at 1:19 f m

    Du är ju sjuk i huvudet? Knarkat för mycket?

    Reply
  52. Madelen februari 1, 2017 at 4:51 f m

    Du är Lika sjuk i huvet som Trump.

    Reply
  53. Alma februari 1, 2017 at 8:13 f m

    Men många blir gravida trots de använder preventivmedel. Jag hade en kompis som blev gravid trots BÅDE p-piller och kodom så det är inte alltid säkert.
    Och om man måste bli sexuellt utnyttjad för att få göra abort.. hur ska den kontrollen gå till? Måste man visa upp en polisanmälan? Det känns som det också kan gå väldigt fel.
    Om abort blir olagligt finns det en stor risk att det kommer komma en svart marknad för aborter som kan vara farliga för kvinnorna.
    Men framförallt tycker jag att alla har rätt till sin kropp. Enligt svenskt system kan du inte skriva in dig på mödravårdscentralen förens 12e veckan, du räknas inte ens som gravid pga att allt är så osäkert innan dess och missfall är så himla vanligt första veckorna.

    Reply
  54. Maria februari 1, 2017 at 8:54 f m

    Så du har aldrig gjort en abort?;)

    Reply
  55. xx februari 1, 2017 at 9:53 f m

    Det finns de som tror att ett abortförbud skulle minska antalet aborter. Men ser vi på abort ur ett globalt perspektiv så vet vi att antalet aborter inte minskar. Aborter görs ändå, men då är de olagliga, osäkra och farliga. Det är just osäkra aborter som bidrar till att mödradödligheten fortfarande är så hög!

    Reply
    1. Michelle februari 2, 2017 at 7:05 e m

      Åh så sant! Om rätten till att göra abort skulle tas bort skulle många kvinnor desperat ta hjälp av olagliga organisationer och det kan leda till att kvinnorna i värsta fall dör. Hemskt.

      Reply
  56. F februari 1, 2017 at 9:56 f m

    Rätten till reproduktiv hälsovård inklusive preventivmedel och abort är en förutsättning för ett hållbart jämställt samhälle. Aborträtten är kopplad till de mänskliga rättigheterna rätten till liv, rätten till hälsa, rätten till privatliv och värdighet och rätten till ickediskriminering.

    Reply
  57. Feministfittorna februari 1, 2017 at 10:02 f m

    Tycker att det är tragiskt när man ser en person, speciellt en kvinna, skriva en text som denna. Det finns massor av anledningar till att man blir gravid, inte bara att man ”ligger runt och har oskyddat sex”. Tänk om kondomen spricker en gång, så gör man en abort. Sen händer det en andra gång, ska man inte få en andra chans då för att man redan har fått sin enda chans till en abort?

    Ett foster väger endast 5 gram i den tionde graviditetsveckan, det är inte ett barn, det är inte ett liv. Det är just ett foster, så det kan omöjligt kallas för mord. Det är alltid en själv som har rätt till sin egen kropp, oavsett om det växer ett foster inuti ens kropp eller inte. Att neka någon rätten till sin kropp är att gå 50- 60- 70 år tillbaka i tiden. Att neka någon rätten till sig kropp är en kränkning mot hela mänskligheten.

    Reply
  58. Petra februari 1, 2017 at 10:19 f m

    Haha, kallade inte du dig själv feminist för typ inte alls länge sedan, och nu använder du det som skällsord? 😛

    Reply
  59. Klara februari 1, 2017 at 10:38 f m

    Så jag blir våldtagen och gravid och bara för jag gjorde en abort tidigare i livet, behöver jag föda ett barn som jag själv inte haft något att säga till om? Fy va du är osmart

    Reply
  60. Ida februari 1, 2017 at 11:29 f m

    Jag vill förklara en sak för dig som är väldigt viktig. Och det är att restriktioner av aborter (att skärpa lagar gällande abort, typ förbjuda helt eller sänka abortgränser som exempel) inte leder till färre aborter. Det leder till att kvinnor gör abort ändå. Men på osäkra och farliga sätt som orsakar stora risker.
    Förstår du? Det gör ingen annan skillnad än att fler kvinnor kommer att dö. Och fortsätta göra abort. Så dina och trumps åsikter leder inte till någonting gott överhuvudtaget. Bara mer lidande.

    Reply
  61. Gabriella februari 1, 2017 at 11:42 f m

    Men barnet som kommer till världen då? Är det barnet värt att ha TVÅ föräldrar som ÖNSKAR det? #daddyissues

    Reply
  62. Ulle februari 1, 2017 at 2:33 e m

    Något sjukare har jag nog aldrig läst i hela mitt liv!!! Du kan inte ha mycket erfarenhet av livet!? Jag blev gravid första gången som 16-åring. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle behålla eller inte. Min kille (min nuvarande man) ville att vi skulle behålla det, han va vid detta tillfälle 20 år. Men i slut änden så va det MITT beslut! Jag valde att göra en abort då jag precis börjat gymnasiet och under dessa få veckor jag va gravid mådde jag fruktansvärt dåligt. Min kille blev jätte arg och besviken. Men vi löste det hela och idag förstår han varför jag valde att ta bort det. Att förbjuda något som abort vore förödande. Fler tjejer/kvinnor skulle bli sjuka eller i värsta fall dö, då de väljer att göra det olagligt istället! Jag har faktiskt gjort ytterligare en abort men många år senare. Då hade jag och min man redan 3 barn och den yngsta bara 10 månader. Detta va en graviditet trots preventivmedel! Idag har vi 4 underbara barn och jag skulle ALDRIG göra något annorlunda! Att ens bara yttra sig som du gör, tyder bara på okunskap. Jag anser att du borde ta reda på fakta innan du uttalar dig! Jag har rätt till MIN egen kropp! Ingen annan ska bestäma vad jag ska göra och inte göra.

    Reply
  63. Maria februari 1, 2017 at 3:14 e m

    Oönskade graviditeter borde minska och inte aborter. Ett ofött barn är bättre än ett oönskat barn.

    ”Kvinnor använder aborter som preventivmedel” Hur ofta genomgår kvinnor abort i förbifarten? Gör man abort har man en bra anledning.
    ”I vissa fall är det ok: våldtäkt sprucken kondom” aha så det är bättre att ansvarslösa människor ska bli tvingade till att behålla barnet? Ska barn vara ett straff? Vems intresse värnar man om då?

    Reply
  64. Linn februari 1, 2017 at 4:01 e m

    Fyfan va sjukt skrivet! Gör hur många aborter du vill de ska inte finnas nån jävla lag som ska berätta hur jag ska ligga osv. Staten kan fan betala för de med tanke på alla mensskydd kvinnor måste betala för som de inte rår för att de får å hur mycke mer alla män tjänar mer. Å håll förfan inte med Trump ännu en man som tar en kvinnas kropp i sina egna händer även när de gäller våldtäkt. Vill gärna veta straffet du anser vara skäligt om man nu skulle vilja göra ännu en abort utöver den man har gratis enligt dig utan att ha blivit våldtagen? Å som du vet så är man 2 om att bli med barn var är mannens del i allt detta? Du borde som någon tidigare skrev kanske vara mer för att män då tar p-piller eller liknande de är inte som att Trump nämner något om de ansvaret utan bara hur kvinnan ska straffas inte mannen. Nä fyfan va äckligt av dej att skriva detta och ha ett ”förslag” om hur de ska gå till och dessutom pissa på feminismen som du om jag inte minns fel har uttalat dej positivt till. Min respekt för dej är bortblåst. Har alltid gillat din syn sen du i mina ögon växt upp och stod för något positivt men de har du nu dödat. Ta dej en tankeställare å snacka om smink å kläder i fortsättning om du inte har något vettigt att säga! Unfollow på allt!

    Reply
  65. Savannah februari 1, 2017 at 4:30 e m

    Att du fortfarande använder ordet feminist som ett nedsättande ord visar ju bara hur outbildad du är 🙂 Det är ju fantastiskt att vi kvinnor i Sverige har rätten att göra vad vi vill med våra kroppar, utan att någon man ska komma och använda sin makt för att försvåra för oss. Vidrigt.

    Reply
  66. A februari 1, 2017 at 5:26 e m

    Jaha? De som går på preventivmedel då? Det är inte 100% chans att man ej blir gravid bara för att man använder det. De som blir våldtagna? De som inte har råd? Varför ta fler barn till jorden när det redan finns miljoner barn som väntar på ett adoptiv hem. Visst, det kanske är hemskt att göra abort men man får fan ta in hela bilden.

    Reply
  67. blåst februari 1, 2017 at 5:27 e m

    Jaha? De som går på preventivmedel då? Det är inte 100% chans att man ej blir gravid bara för att man använder det. De som blir våldtagna? De som inte har råd? Varför ta fler barn till jorden när det redan finns miljoner barn som väntar på ett adoptiv hem. Visst, det kanske är hemskt att göra abort men man får fan ta in hela bilden.

    Reply
  68. Linda februari 1, 2017 at 5:28 e m

    Men är du på riktigt? Jag hoppas utav hela mitt hjärta att du är ironisk angående ditt inlägg. Vem är du att ”bestämma” hur många aborter en kvinna får göra och inte? Hur många gånger har det inte hänt att kondomer spricker? Ska jag då, som redan gjort en abort, tvingas föda de livet bara för det? Även fast det var en olyckshändelse, är det då bättre att jag föder ett oönskat stackars barn som jag inte ens kommer hinna ha tid att ta hand om? hur ska jag då som inte får tillsätta min kropp med hormoner kunna skydda mig? Kan varken äta p-piller och kopparspiral funkar inte för mig, ska jag då avstå från sex resten av mitt liv för att det kan hända att kondomen spricker och att jag kanske blir gravid på ett oönskat sätt?Det finns tillräckligt många barn därute som inte har föräldrar som vill/kan ta hand om sina barn utav olika anledningar, det behövs däremot mera par som skaffar barn för att dom VILL, inte utav att det var en olyckshändelse. Hur hade de känts om du inte hade fått göra en abort för att killen du låg med i magaluf inte satte på en kondom även om du sa till honom att göra det? alla får tycka och tänka va dom vill, men med detta inlägget framstår du dig själv bara som korkad.

    Reply
  69. Felicia februari 1, 2017 at 6:02 e m

    Fy fan vad du är vidrig. Alla personer som håller med Trump på ett eller annat sätt har inte alla hästar hemma, och det bevisar du gång på gång. FÖRST och främst är det endast kvinnan som får bestämma själv över sin kropp – hur anser du att det är okej att man då förbjuder kvinnor till att göra abort? Emot abort får du fan vara för det är ett fritt land, men varför skulle du ens vilja stötta en lag som vill ta bort abortmöjligheter för kvinnor? Fy fan vad jag skäms över er s.k ”förebilder” som stöttar Trump och lyckas få fans över på er sida bara för att ni är kända – tänk fan efter hur mycket dina tankar påverkar vår nya generation av ungdomar som särskilt ser upp till bloggare. Bye.

    Reply
  70. Vín februari 1, 2017 at 7:51 e m

    Fattar inte varför denna uppenbart helt osympatiska och totalt idiot till människa ens får en sådan uppmärksamhet i media?
    Om detta är något av det första jag läser, antar jag att resten är (och förmodligen) har varit lika nedvärderande mot såväl kvinnor som andra tryckta grupper i samhället.
    Detta är så jävla sjukt..

    Reply
  71. Cornelia februari 1, 2017 at 8:11 e m

    Äntligen någon som vågar stå upp för denna åsikt! Bra Paulina!

    Reply
  72. Linn februari 1, 2017 at 10:25 e m

    Asså wow!! Hur orkar du ens med dig själv? Har du funderat över det här länge eller? Isåfall är Du fan hemsk. Asså dina uttalanden får en att vilja gråta. Du får en verkligen att tappa hopp och du är liksom kvinna. Utan att helt och hållet kunna sätta dig in i andras situationer. Du knullar hit och dit så om kondomen hade spruckit i paradise så hade du och Jeppe haft barn nu! Myyyys undra om du ens hade träffat din nya snubbe då! Asså täääääänk innan Du håller på!!

    Reply
  73. Hanna februari 1, 2017 at 10:44 e m

    Går din blogg dåligt? Måste du skriva sånt här skit för att synas i Aftonbladet, stackars! ;(

    Reply
  74. Lisa februari 2, 2017 at 12:18 f m

    Hade det varit ett mord hade det ju inte varit lagligt i sverige. Du tänker alltså att man ska kunna bevisa ifall en kondom sprack? Och om inte det går så ska man minsann föda barnet som straff? Ett liv ska aldrig vara ett straff. Kan väl inte finnas någon som kan ta dessa argument på allvar. Du va väl knappast ”guds bästa barn” när du va yngre men nu när du har pojkvän och är några år äldre så känner du att alla kvinnor som ligger runt och inte går på ppiller av olika anledningar ska föda trots oönskad graviditet? Har du missat att inget preventivmedel är 100% säkert? Hur kan du kalla dig själv feminist.

    Reply
  75. Lisa februari 2, 2017 at 12:50 f m

    Det finns även kvinnor som riskerar att förblöda vid en födsel och har de barn sen tidigare så är det kanske inget man vill riskera med tanke på att även barnet kan stryka med. Jag tror att du borde läsa på lite bättre innan du yttrar dig om just abortfrågan. Visst vore det bra om fler tog ansvar och skyddade sig, inte främst för spridningen av könssjukdomar, men man kan inte straffa unga genom att tvinga dem att föda vid en oönskad graviditet. Hade du verkligen känt dig redo för barn nu om du inte fick göra abort och ditt preventivmedel av någon anledning skulle krångla. Nej, jag skulle inte tro det.

    Reply
  76. John Doe februari 2, 2017 at 2:29 f m

    Den svenska aborträtten bygger på att det är en mänsklig rättighet att bestämma över sin egen kropp. Ett förbud mot abort innebär inte att aborterna blir färre, istället blir de illegala och osäkra.

    Reply
  77. ara februari 2, 2017 at 7:53 f m

    synd att dina päron inte gjorde abort på dig, då hade vi sluppit din onödiga existens

    Reply
  78. Skåne februari 2, 2017 at 8:43 f m

    Jag har en kompis som har gjort mer än en abort. Och idag har hon två friska barn så det där att man blir steril av abort är bara en myt.

    Reply
  79. Zara februari 2, 2017 at 9:33 f m

    Jag håller med dig helt!
    Förstår inte hur man har hjärta att göra abort gång på gång. De som du sa, det är ett liv. Du, jag och alla levande har varit i den sitsen där vi varit en embryo i mammas mage, det känns så fel att döda barnet och ja , jag anser att man dödar barnet, jag bryr mig inte om hur liten den är då men jag bryr mig till vad den kommer växa till.
    Finns bokstavligen ingen anledning till varför man väljer att inte skydda sig, fullt oansvarigt. Och ni som säger ”män” då? Ja nu är det väl så att det råka vara kvinnor som bär på barnet TYVÄRR, barnet kommer växa i vår mage i oss. Fastän än man också är med i bilden så anser jag att det finns en helt annan koppling mellan mamman och bebisen som växer e hennes mage.

    Reply
  80. Ida februari 2, 2017 at 9:41 f m

    Haha steril av att göra abort roligaste jag hört det är inte sant, har frågat massa olika barnmorskor och dom skrattar när man säger det och nej de är inte sant.

    Reply
  81. Natalie februari 2, 2017 at 9:49 f m

    Människor som är emot abort är ett tyngre bevis på varför det behövs. Blir så matt.. Ett frö är inte ett träd, det kan KANSKE bli, men det är inte.
    Det är mycket värre att födas oönskad, oälskad, i en otrygg miljö än att inte födas alls.
    En oönskad graviditet innebär att MANNEN inte tagit sitt ansvar. Hur kan du vilja ge kvinnor färre rättigheter? Detta är tveklöst det vidrigaste inlägg du har publicerat under hela din bloggkarriär. Du har möjlighet att främja kvinnors rättigheter och gör motsatsen.

    Reply
    1. Anahita februari 7, 2017 at 9:50 f m

      Spermien är ett frö! När ägget blir befruktat av spermien skapas ett liv. Duuuh!

      Reply
  82. En gla ko februari 2, 2017 at 10:59 f m

    Du e ju sjuk i huvee människa du borde läsa på mer å inte hålla me Trumpet för mycket!

    #Norrlänning

    Reply
  83. De ska du skita i februari 2, 2017 at 11:00 f m

    Fuck off
    : Oky

    Reply
  84. Amanda Luthman februari 2, 2017 at 12:06 e m

    1. Att du som förebild för unga kvinnor står och promotar Trump är bland det värsta jag läst. Den mannen är en misogyn konservativ vidrig man som anser att abort är fel i alla sammanhang, även om kvinnan i fråga blivit våldtagen. Han planerar att stänga ner planned parenthood som är den organisationen som ansvarar för safe sex och preventivmedel i USA. Att stötta detta motsäger då dina ideér om att man bör skydda sig, läs på innan du refererar till en man som honom. Pinsamt.
    2. Fostret är inget barn vid 5 veckor, hjärtat har inte börjat slå och det har inga organ. Det är en cellklump i utveckling till ett barn men det är faktiskt inget barn. Men okej för din skull, vi säger att det är ett barn, vill du verkligen sätta detta oönskade barn till världen. Att bli uppfostrad av föräldrar som inte vill ha en är skadligt och rent fatalt för barnet. Utöver detta är det plågsamt för kvinnan, att begå ett misstag i 16 års åldern och förstöra 2 liv genom att behålla barnet. Vad är syftet? Att kvinnan ska ”lära sig en läxa?” att hon ska bli ”straffad” med ett barn för sitt misstag. Vad är syftet? Vad för gott kan det leda till?
    3. Man kan bli gravid trots att man tar preventivmedel, ska jag då pga läkemedlets misstag tvingas behålla ett barn? Eller ska jag leva i avhållsamhet för att inte riskera att tvingas uppfostra ett oönskat barn? Du verkar även bara lägga över ansvaret för preventivmedel på kvinnan, en extremt konservativ tanke. Kvinnan bär alltså ensam ansvaret om preventivmedel och ensam om ansvaret om hon blir gravid trots att det är två människor som har sex? Du som kvinna borde backa dina medsystrar, inte vilja bestraffa oss. Om man inte har råd med preventivmedel då eller inte kan ta det av medicinska skäl, ska jag återigen leva i avhållsamhet? Din trångsynthet gör mig så fruktansvärt frustrerad, jag trodde vi kommit längre.
    4. Som Isabelle Strömberg skrev i sin blogg ang din synpunkt om våldtäkter ”och om man blir gravid pga våldtäkt och ej vill föda våldtäktmannens barn, ska detta då vara ett undantag? och hur ska man ens kunna bevisa att man blivit gravid just pga en våldtäkt?” Sveriges lagstiftning är inte direkt fördelaktigt för våldtäktsoffer, den absoluta majoriteten av alla våldtäktmän friges i brist på bevis. Om staten ska följa din preposition kommer en andel av Sveriges kvinnor tvingas bära och uppfostra sin våldtäktmans barn. En konstant påminnelse av sitt trauma som kommer förstöra såväl kvinnan som barnets liv.

    Att förbjuda aborter kommer inte leda till att det blir färre aborter, det kommer leda till mer osäkra aborter hemma. Kvinnan kan dö av dessa, allt för att du och konservativa människor (framförallt män) har ett behov av att kontrollera andra kvinnors livmödrar. Det är dags att släppa dina konservativa och anti-feministiska åsikter. ”Hur jävla svårt ska det vara.” 🙂

    Reply
  85. Ida februari 2, 2017 at 12:26 e m

    Jag tror inte man vill behålla ett barn om man blir gravid under våldtäckt..
    Påminnas varje dag om att fadern till barnet har våldfört sig på dig.

    Sen som många andra skriver ovan så blir många gravida fast dem skyddar sig?
    Och hur bra är P-pillren för våra kroppar egentligen?

    Att skydda sig är bådas ansvar i akten. Inte enbart kvinnans.
    Tänk om en tjej har en tidig sexdebut (under 15 år), äter p-piller och blir gravid. Hur bra mammor blir dessa? Dom är ju barn själva? Självklart så är det många som fixar detta men inte utan hjälp av föräldrar OSV. ( i bästa fall vill säga)

    Sen kan jag hålla med dig om att många kvinnor ser aborten som ett preventivmedel och det är så klart helt fel! Men då kanske man ska göra nånting annat åt situationen.
    Kanske har en massa möten om hur man ska gå till väga om hur man hamnat där man hamnat, varför man vill göra abort. m.m.
    Jag vet inte, men bättre sätt måste finnas än att endast erbjuda 1 abort per kvinna.

    / Ida

    Reply
    1. Anahita februari 7, 2017 at 9:52 f m

      Finns många som har behållit och skulle vilja behålla ett barn trots våldtäkt. Det beror på hur stor vikt man lägger vid ett människoliv. Så sluta tro. Kolla upp riktig fakta istället.

      Reply
    2. Bamse februari 12, 2017 at 2:14 e m

      Vi står på samma sida Ida – men jag undrar bara hur många kvinnor som VERKLIGEN använder abort som preventivmedel? Jag har själv gått igenom en abort och anser att det var värre både fysiskt och psykiskt än att faktiskt använda preventivmedel.
      Jag tror snarare på okunskap eller slarv – för när man väl står där med beslutet är det ingen fiesta direkt!

      Reply
  86. Olivia februari 2, 2017 at 1:46 e m

    Vad många med den här åsikten har inte verkar förstå, är att aborter ALLTID har funnits och det kommer alltid finnas. Det enda lagstiftningen kring abort gör är att se till ifall det går till på ett säkert sätt, eller inte. Vill du att desperata 16 åringar ska sitta och stoppa upp galgar i slidan för att de ”använt upp sin enda abort”. Förstår ni traumat kring det? Och hur det skulle påverka samhället. Jag hoppas innerligt att det här är ett skämt från din sida. Du anar inte hur länge kvinnor har kämpat för den här rättigheten, kvinnor har dött för den här rättigheten! Dessutom är den absolut vanligaste kvinnogruppen som utför abort, faktiskt de kvinnor som redan har barn och inte ”unga som använder det som preventivmedel och utnyttjar systemet”, vilket många tyvärr verkar glömma bort i den här diskussionen.

    Att vi ens diskuterar det här 2016. Att man kan värdera ett liv som funnits i några veckor vars tankar och medvetande kring sin egen existens inte är utvecklade – över en kvinnas liv, är för mig ofattbart. Jag MINNS ingenting före 2 års ålder. Det finns jätte fina unga mammor och pappor som får till sitt och barnets liv jätte bra. Jag är verkligen genuint imponerad av de. En eloge till er! <3 Men surprise: ALLA ÄR OLIKA.

    Ifall du är emot abort, gör inte abort! Det är ingen som tvingar dig. Och lika hemskt du tycker det hade varit ifall någon tvingat dig att göra abort. Lika hemskt är det för de kvinnor som tvingas fortsätta vara gravida och gå igenom en förlossning som de mentalt valt bort.
    Diskussionen som borde finnas 2016 är istället manligt p-piller. Jag kan inte ha preventivmedel och både min pojkvän och jag vill så gärna slippa använda kondom. Han är så frustrerad över att det enda han kan skydda sig med är just kondom. Han vill kunna använda p-piller eftersom jag inte kan det. Att både tjejer och killar kan få möjligheten till att skydda sig mot graviditet i relationer; utan kondom, det är den enda effektiva metoden som finns emot oönskad graviditet.
    Jag har själv gjort en abort när jag var 20 år. Jag är så otroligt tacksam över att jag hade den möjligheten, aldrig blev ifrågasatt, aldrig dömd och att jag fick den vård jag behövde så fort som möjligt. Sätt inte de rättigheterna på spel! Snälla.

    Reply
    1. J mars 26, 2017 at 6:59 f m

      ”Jag MINNS ingenting före 2 års ålder”, föreslår du höjd gräns för när det är tillåtet med abort upp till 33månader? Vore väl bekvämt, då fick ju alla en chans att bedöma kvaliteten på levererad produkt? Nä, magstarka skämt åsido, jag tror aborter är ett nödvändigt ONT som bör användas ytterst sparsamt. Vad lagen än säger så är det ett liv som släcks. Jag önskar det snarare fanns en debatt om förebyggande uppfostran av barn (det är sent att snacka när väl hormonerna drar igång)

      Reply
  87. Ellen februari 2, 2017 at 2:06 e m

    Det här är det mest pantade inlägg du skrivit i hela ditt liv. Då har du ändå en del iq-befriade redan. Det finns inget du någonsin säger som kan ta tillbaka det du skrivit i denna text.
    Läs på innan du kommer med dina super-idéer, eller gör alla en tjänst och säg ingenting alls. Abortlagar är en skam för världen och jämställdheten. Och nu också du.

    Reply
  88. Alva februari 2, 2017 at 2:15 e m

    Varför sätter du kvinnan i centrum i ett sånt här inlägg? Mannen har EXAKT lika mycket ansvar som kvinnan i en sån här situation.

    Sedan märker ju inte vissa tjejer att de blivit gravida förens en ganska lång tid efter? Liksom om man tar p-piller och sen slutar det fungera och sen märker man inte att man är gravid förens långt efter? Vad ska man göra anser du då dåå? Man kanske ligger på fyllan och ooops. Så står man där utan ekonomi, utan vilja om ett barn, utan kunskap, allt kanske hände under fyllan, utan partner kanske?

    Med Sveriges rättsystem och våldtäkt så skulle det i princip vara omöjligt att kunna bevisa att det varit en våldtäkt som gjort kvinnan gravid.

    Snälla, tänk efter ordentligt.

    Reply
  89. hhhh februari 2, 2017 at 2:37 e m

    Gud vilket ointelligent inlägg… snälla du läs pa lite innan du spyr ur dig vad som helst.
    1. Abort är inte farligt, man blir inte steril av det. Det skulle väl du gilla va, om det var sa att man blev steril. För da skulle man som sagt bara kunna göra en abort.
    2. Du kan bli gravid även om du tar p-piller. En kondom kan spricka utan att man märker det. Man kan bli valdtagen. Man kan ligga med nagon pa fyllan och inte komma ihag. Det kan vara nagot fel pa fostret. Man kan göra misstag, det borde väl förfan du om nagon veta med tanke pa alla misstag vi sett dig göra i ditt liv. Det finns TUSEN anledningar till att göra abort.
    3. Det är en kvinnas rättighet att bestämma över sitt eget liv och sina egna val. Det är en kvinnas rättighet att kunna göra misstag och inte behöva betala för det hela sitt liv. PRECIS SOM DEN VITA MANNEN HAFT HELA TIDEN.
    Det är sa sorligt när sana som du spottar pa vad vi kämpat för i sa manga är. Bara för att du inte är paläst och saknar kunskap. Det värsta är att du inte fattar hur mycket skit dina fjuttiga ord kan astadkomma. Det är sana som du som gör att minoriteter fortfarande maste kämpa för att ha samma rättigehter som alla andra.

    Du är fan en skam för alla kvinnor i världen

    Reply
  90. Elin februari 2, 2017 at 2:49 e m

    Haha! De va fan det dummaste jag hört på länge! 😂
    Tänk om, tänk rätt!

    Reply
  91. Annelie februari 2, 2017 at 4:18 e m

    Håller med!

    Reply
  92. Anahita februari 2, 2017 at 4:32 e m

    Hej på dig! Jag läser annars inte din blogg men nu såg jag i nyheterna om det du skrivit. Måste bara säga till dig att du är otroligt modig som vågar stå för dessa åsikter i dessa mörka tider! Keep up the good work! Oavsett om en hel drös med människor säger en sak betyder det inte att det är rätt så känn ingen fördömelse för det du skrivit. Utav alla kommentarer så kanske det egentligen bara är få som har något vettigt att kommentera. Jag håller med dig på en massa punkter. Abort är mord oavsett vad folk säger, dock ett lite finare ord för det. Men hur som helst är det ett liv man tar. Det är nästan ingen som kan titta på sitt nyfödda barn och tänka: fy jag ångrar att jag inte gjorde abort och om det finns dom som gör de så måste de personerna stängt av sina samveten totalt! Det finns faktiskt dessutom möjligheten att adoptera bort sin unge om man trots alla omständigheter inte klarar av eller vill ta hand om den. Finns många kvinnor där ute som kämpar för att bli gravida medans vissa bara behöver titta på en man för att bli gravid. Så med detta inlägg ville jag bara uppmuntra dig lite. Stå på dig och strunta i alla du kommer ha emot dig och strunta i all skit som du får.
    Mvh

    Reply
  93. U februari 2, 2017 at 6:35 e m

    Men hallå! Nu får du nog ändå dra dig tillbaka till kammaren och fundera igenom det du säger! Att Trump är en idiot vet vi alla. Ska du inte hylla Putin som gör det lagligt att spöa kvinnor?!? Strängare lagar kommer bara ge utrymme för kvacksalvare med strumpstickor. Är det dit du vill? Skärp dig!

    Reply
  94. Michelle februari 2, 2017 at 7:01 e m

    Det är så slarvigt formulerat av dig. Jag förstår om du bara vill få lite uppmärksamhet eller om din poäng är ”Att folk ska sluta använda abort som ett preventivmedel och skydda sig vid samlag” men när du väljer att prata om ett sådant viktigt ämne som kvinnans rätt till sin egen kropp och aborter bör du läsa igenom de du skriver ett par gånger.

    Du skriver att ”det är dags av vi människor börjar ta lite ansvar”. Rätt! MÄNNISKOR bör ta mer ansvar, både män OCH kvinnor.

    OCH du vet att feminister kämpar för lika rättigheter för ALLA, både män och kvinnor? I världen vi lever i just nu är det kvinnorna som är i underläge och därför kämpar vi för kvinnors rätt att få samma respekt som männen. Anser du att män har rätt till mer än dig? Har de rätt att få mer lön än dig? Mer respekt än dig? Har inte du en gång skrivit något i stil med ”Varför kallas en kille som legat med 100 brudar för kung medan en tjej som ligger med 100 killar för slampa”? Visst är det orättvist.

    Läs på!

    Reply
  95. V februari 2, 2017 at 8:03 e m

    Ytterligare en kommentar om att inte få göra abort av en omogen person som aldrig råkat ut för något obehagligt i sitt liv. Tyvärr så beror detta på okunskap och omognad. Tragiskt att du inte lär dig mer och växer upp!!

    Reply
  96. Elisabeth februari 2, 2017 at 10:11 e m

    Vad modig du är!

    Ja, varför ha sex när man inte är beredd att ta följderna? Alla vet att det kan bli barn. Varför ha sex med killar du inte vill ha som pappa till ert eventuella barn?
    Ansvar låter bra. Fler skulle ta ansvar för sitt sexliv, både tjejer och killar. Men framför allt vi tjejer, det är i vår livmoder barnet växer… Är du, tjej/kvinna inte intresserad av att ta hand om ett eventuellt barn, strunta i sex. Vänta! Det går, jag lovar. Självbehärskning mina damer! Var rädda om er!
    Sedan skulle Svenska skolan ta sitt ansvar och sluta att oreserverat och ensidigt bjuda in RFSU som bara vill att människor har mer sex och så tidigt som möjligt. Att man ska prova sig fram. Varför?? När barn inte ens är mogna för en sexuell relation lagligt sett med en vuxen uppmuntrar man till sexuella experiment barn emellan… Hur kan man anses vara mogen för det? De tjänar på människors ökade sexvanor, de är ju ett vinstdrivande företag i branschen. Varför har de överhuvudtaget det uppdraget i skolorna??? Är det lagligt? Får vinstdrivande företag gå in hur som helst och predika sitt budskap oemotsagda och i många fall utan lärares närvaro.
    Prata relationer i skolan. Berätta hur ett barn växer i magen! Var ärliga mot barnen. Avskaffa erbjudandet av Gardasil för småtjejer- de förväntas av skolhälsovåden att ha sex redan som 11åringar. Du läste rätt! I femman erbjuder man tjejer det omdebatterade ej heltäckande vaccinet mot livmoderhalscancer.Det trycket borde småtjejer slippa ifrån någon som påstår sig måna om deras hälsa.
    När jag fick mitt första barn blev det en chock att höra att hjärtat slog vid 6 veckors ålder i livmodern, min fundering då blev… va…är det sant??? varför fick vi inte lära oss det i skolan????? Men innan barnmorskan gav mig den informationen hade hon frågat om jag ville behålla barnet. Hade jag sagt nej kanske hon sagt att det bara var en cellklump.
    JAG vet ju att de flesta av oss fått lära oss att det bara är en cellklump, men HALLÅÅ därute det är faktiskt en egen liten människa av kött och blod, inte en av mammans kroppsdelar.

    Reply
  97. Ulrika februari 3, 2017 at 12:14 e m

    Äntligen nån som pratar om att ta ansvar för sitt sex. De som blir våldtagna eller gör abort pga att det finns risk för kvinnans liv är endast en liten del av alla aborter. Barn är lika värdefulla som oss andra.

    Reply
  98. Ronald Reagan februari 3, 2017 at 1:26 e m

    “I’ve noticed that everyone who is for abortion has already been born.” – Ronald Reagan

    Reply
  99. Ronald Reagan februari 3, 2017 at 1:26 e m

    “I’ve noticed that everyone who is for abortion has already been born.” – Ronald Reagan

    Reply
    1. Anahita februari 7, 2017 at 9:56 f m

      Ja för att de som är döda kan inte tala om att de ville leva?

      Reply
      1. Anahita februari 7, 2017 at 9:57 f m

        Bra citat!

        Reply
  100. Jessica februari 4, 2017 at 5:30 e m

    Har du inte gjort en abort själv så tycker jag inte du har något att utala dig om. Man märker fort att du inte besitter någon klok information där inne tyvärr.

    Folk som varit gravid har lättare att bli gravida igen, varesig abort eller inte, och de informerar barnmorskorna om därför är de extra viktigt att folk som gjort abort (och som inte vill ha barn) skyddar sig extra noga efteråt.

    Ett preventivmedel är aldrig 100% vilket barnmorskor också säger varje gång man förnyar recept.

    Det är inte ett mord för mord är på en människa och de är ett embryo fram till v.9 sen blir de foster, vilket man lär sig ganska fort i skolan när man är ungefär 11år.

    Sen är det ganska mänskligt att vara sympatiskt och ha perspektiv så man lägger sig inte i över hur en annan människa väljer att leva sitt liv, man vet aldrig vad någon har gått/går igenom. De är varken du eller jag som ska ta hand om barnet för resten av vårt liv så att vara tyst ocH förstående är ett tips!

    Reply
  101. Camilla februari 6, 2017 at 3:20 e m

    ”Ser det ut som att jag bryr mig ” står det överst på sidan. Nej.
    Däremot ser det ut som om du är galet korkad, vilket bekräftas av texten.
    Det står dig helt klart fritt att aldrig göra abort. Vad andra gör är däremot inget som angår dig överhuvudtaget.
    Det är fruktansvärt oansvarigt att skriva en dylik text, och dessutom sprider du en mängd ogrundade och obildade myter, som denna om kopplingen mellan abort och sterilitet.
    Och ”djävla feminister som ligger runt”?! Orka.
    Men avsäg dig gärna självbestämmanderätt, rösträtt, mödravård och annat feminister har kämpat fram åt dig. Du förtjänar det inte.

    Reply
  102. Carro februari 7, 2017 at 7:27 f m

    Ja då kan vi passa på att införa sharialagar på en gång.
    Jag förstår vad du menar med att vissa kvinnor i det här landet är slappa på att använda skydd, vissa använder tyvärr abort som preventivmetod och är i allmänhet väldigt sega och både dricker och knarkar mycket upp i åldrarna och känner sig inte ”mogna” eller vuxna förrän dem är 35 plus om dem nånsin gör det. Men män kan smita så fort det passar dem och få full acceptans för detta. Varför det? Är der Saudiarabien år1270? Varför ska kvinnor föda ett barn när hon inte är kapabel att ta hand om detta? Man måste ha vissa grundläggande saker ordnade när man ska sätta ett barn till världen och sedan uppfostra detta på ett optimalt sätt. Och du är själv en av dessa kvinnor som går upp mot 30 bast vars enda nöje i livet är att supa och åka på vuxendagis i paradise hotel. Tänk om du blev gravid oplanerat. Du kanske till och med har varit det. Och då sitta och tafsa på andra kvinnors rätt till abort. Du lever knappast själv o celibat och det är tyvärr lätt hänt för den bäste. Tänk dej själv. Du får veta att du är gravid nu. Tänk om pappan sticker, han är inte ”redo”, han vill inte vara delaktig för han vill tatuera sig och festa med grabbarna grus. Folk kallar dej ansvarslös. Om dina pengar tog slut? Om du vart utfryst av din familj (du har ju problem med din pappa redan har du sagt). Sen ska du föda barn och se till att orka med allt vad det innebär praktiskt med inköp av säng, vagn, blöjor, mat, barnsäkra osv. Samt orka fysiskt och mentalt. Du sätter dej själv helt åt sidan och får ägna hela ditt liv åt denna nya fina människa. Bebis kommer inte ta hänsyn till någon annan än sina egna behov och är helt beroende av dej och du får kämpa för att hinna sova någon gång. Vissa har det så i alla fall. Tyvärr är ju inte alla kapabla till detta och denna stackars bebis blir lidande och kanske får ett helvete hos en eventuellt labil och enstamstånde ung mamma. Du vet ingenting om vad det innebär förrän du är där själv eller har varit nära småbarnsföräldrar under längre tid. För att vara väldigt personlig har jag själv levt som de flesta 18-åringar. Jobbade, festade en gång i veckan ungefär och dejtade en kille under en flerårig tid, mest på nätterna tyvärr men gillade honom. Har en autoimmun sjukdom som gör att jag inte tar upp p-piller, något jag ej visste då. Blev gravid. Killen ung och oansvarig och bad mej göra abort. Han kom såklart undan med detta då han är kille och unga killar är okränkbara i detta sammanhang. Jag ville inte göra abort och mådde dåligt i flera år, men det var barnets bästa. Mitt psyke klarade inte av aborten, men slutade i ett hemskt missfall en sen natt på gynakuten, men det kanske var det bästa. Jag grät och hade tänkt ut ett namn till detta foster. Hade inget eget boende och min pappa var inte klok i huvudet där hemma.
    Du kanske missat hur bostadsfrågan ser ut för unga, oberoende av huruvida dem har fastanställning eller ej. Födde ett oplanerat barn tre år senare (inte samma graviditet som du förstår haha…) och haft problem med mina p-piller. En härlig och frisk kille som jag såklart prioriterar högst här i världen. Det här var i och för sig med en annan man som jag inte var kär i, men han var man nog att ta sitt ansvar. Jag tog jobb på en förlossningsavdelning och uppfattade själv att jag fick en nyanserad bild av aborter. Jobbade länge där. I mitt yrke är jag professionell och privat är det såklart hemskt när graviditeten gått långt och man undrar varför kvinnan inte sökte vård tidigare och vara ledsen över ett 16 veckor gammalt foster aborteras. Men detta verkar som tur vara mer ovanligt och de flesta kvinnor går till abortmottagningen tidigare än så och aborterar. (?) fakta behövs dock men enligt min uppfattning i alla fall. I många fall är processen mycket mycket smärtsam fysiskt såväl som psykiskt. Då bör du inte döma henne. Hon vet själv vad som är bäst.
    Ska det finnas en lag där kvinnan tvingas föda barn måste även lagen innefatta att mannen som gjorde henne gravid tar exakt lika mycket ansvar för den här nya lilla individen samt att hon har människor som finns där för henne samt att hon har all den ekonomiska trygghet hon kan be om. Vilket låter mest kostsamt? Inte ens då kanske hon är redo att vilja vara mamma. Detta är ju högst relevant för bebis då mamman utgör en primär roll i hans eller hennes liv. Hon är bebisens livlina. Hon förväntas amma barnet, hålla barnet, trösta barnet, ja ställa om hela sig själv. Alla klarar tyvärr inte detta, i synnerhet inte mycket unga tjejer men även äldre som kanske är psykiskt sköra eller bara ointresserade.

    Reply
  103. Jan Söderman februari 7, 2017 at 1:58 e m

    Hittade hit genom en artikel i dagspressen för jag har inte den blekaste aning om vem denna Paow är.
    Nån B- kändis förmodligen som förhoppningsvis även hon växer upp och blir torr bakom öronen.

    Reply
  104. Saga februari 9, 2017 at 2:05 e m

    Vad bra att veta att EN abort inte är mord och inte heller om man blivit våldtagen. Men gör man abort under andra omständigheter så är det mord? Är det ett annat typ av foster i magen då eller? jag menar vi behöver inte hålla med om allt här i världen men antingen är ALLA aborter mord eller så är INGA abortor mord. Och sen kanske man ska sluta skriva en massa skit om folk som gör abortor bara för man TROR något. Läs på lite fakta istället.

    Reply
  105. Sami februari 11, 2017 at 3:54 e m

    Håller med dig helt och hållet. Lite ansvar måste ju tjejer ta själva också, och inte bara förlita sig på abortpiller.

    Reply
  106. Bamse februari 12, 2017 at 1:50 e m

    Men HUR ska man kunna bevisa att ett preventivmedel inte fungerat?
    Du tror inte att fler våldtäkter (som kanske inte vart våldtäkt) kommer anmälas av desperation över att ex vara 15 år och gravid?
    Det här låter ju bara helt vansinnigt från ditt håll!
    Tänker du inte på alla oönskade barn som kommer komma till världen och vart de ska ta vägen?
    Ungdomar kommer ju inte direkt skydda sig mer för att de endast har rätt till 1 st abort!
    Nä, här tror jag snarare att sexualundervisningen ska ner i åldrarna och göra det ”ok” för unga att prata om och skaffa preventivmedel. Inför detta i skolundervisning tillsammans med utbildad barnmorska!

    Reply
  107. Vera februari 12, 2017 at 5:44 e m

    Instämmer med dig.
    Fri obegränsat antal aborter för skattepengar? Nej!
    2 st fria under 20 år tycker jag låter rimligt därefter 1 över 20 år… Utöver får man bekosta på egen hand.

    Det kostar samhället att låta unga skaffa barn (som de kanske inte ens önskar ha) så det behövs gratis aborter också om man ska se det långsiktigt. Men inte obegränsat eftersom så många verkar slarva och utnyttja systemet.

    Reply
  108. Jade mars 22, 2017 at 10:01 e m

    För att vara en person som inte verkat ha en gjort en abort, ska du fan inte uttala dig! Du ska veta att det skulle kosta staten mer att ta hand om massa oönskade barn som i slutändan (många av dem) skulle bli fosterbarn, kolla gärna upp vad det kostar jämfört med abort piller som dessutom görs hemma dvs tar inte upp sjukhusplatser. Jag gjorde min, mår utmärkt, istället för att vara deppig över att inte veta hur fan jag skulle ha råd att uppfostra ett barn eller ens vilja. Att bli gravid när du inte vill känns till gränsen äcklig, du känner dig obekväm inte din kropp osv.

    Känner dock inte att jag tycker det är värt att läxa upp någon som verkar plocka gratis poäng för att få uppmärksamhet. Synd bara att du plockar poäng från din systrar som kämpat in i döden för den här rätten men du gjorde vad?

    Reply
  109. joar november 10, 2017 at 1:15 e m

    cringe as fuck u have wierd look on Life not cool u weird woman………….

    Reply

Lämna ett svar till Matilda Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *