Nä nu blir jag förbannad.

Ni håller på och tjatar om & om igen på att jag inte går i skolan. Jag gick ut 9:an, jag pluggade på distans och gjorde mitt bästa. Det gick inte bäst, men det gick ok.

Så ni håller på ”gå i skolan”… Jag anser bara att det är viktigt att gå i skolan fram till 9:an, gymnasiet är frivilligt. Jag har mer pengar en flera av mina kompisars mammor som har utbildningar, men visst, det kanske det bara funkar ett par år till på bloggen.

Jag har en pappa i livsmedelsbranschen. Han äger 5 Vi-butiker runt om i Sthlm och det lär han göra i minst 20 år till och där extrajobbar jag ibland.

Visst är det tråkigt att inte ha något att göra ibland, men det är ändå skönt att bara ta det lungt i ett år och verkligen tänka efter vad jag vill plugga vidare med, eller om jag vill ta över någon av min pappas mataffärer när jag är myndig jag kan hans jobb i stort sett, eftersom det varit en del av mitt liv hela mitt liv och jag har jobbat lite då och då.

Jag är inte vem som helst, vem vet jag kanske får jobb inom media? Jag tycker jag har smartare åsikter än dom flesta dock är jag rätt dålig på att formulera mig, men dum är jag absolut inte!

Bara för att jag är totalt ointresserad av religon, för att jag tycker att det är ologiskt, så betyder det inte att jag inte gått i skolan? Vissa saker har jag ingen nytta av att lära mig och det står jag fast vid. Jag har gått i skolan i 9 år och nu var det dags att ta det lungt i ett år.

För er som har glömt så lever vi i Sverige, man kan plugga tills man är 50. Så varför kan jag inte bara leka runt nu när jag ändå har pengar och inte är sugen på att plugga? Jag sparar lite själv och har nästan en miljon på mitt sparkonto. Jag kan leka tills jag fyller 18. I dagens samhälle så handlar allt om pengar, det är inte 80-talet vi lever på.

Så bara för att jag inte vill bli kontorsnisse eller rörmokare så betyder inte det att jag är obildad. När jag är vuxen så tillhör jag inte medelklassen – aldrig.


Handla smart på –>

(Visited 39 times, 1 visits today)

99 Comments

  1. Emma-Lou februari 8, 2010 at 2:45 e m

    Fast du stavar inte speciellt bra… Och om du pratar likadant som du skriver – med alla felaktiga meningar och uppbyggnader, så lär du knappast få jobb inom media.

    Reply
  2. Anonym februari 8, 2010 at 2:45 e m

    så jävla rätt. du får inget jobb efter gymnasiet, utan måste gå på högskola. och det kan man ju göra när fan man vill? dom är bara avundsjuka på dig 😉

    Reply
  3. Elnas februari 8, 2010 at 2:46 e m

    Håller med dig =)!

    Reply
  4. Linnéa februari 8, 2010 at 2:49 e m

    riktigt bra skrivet, helt ärligt.. gå din egen väg. ingen kan styra över ditt liv.

    Reply
  5. Mandy februari 8, 2010 at 2:50 e m

    Skolan kanske inte känns speciellt viktig nu för dig när du har massa pengar, men det kommer du förstå när du blir vuxen. Ingen anställer någon som inte har gymnasiekompetens eller har gått ut universitetet. Såvida du inte vill arbeta på ICA?

    Reply
  6. jenni februari 8, 2010 at 2:51 e m

    Vänta 5 år och så du se… Kom tillbaka med försvarstalet då!

    Reply
  7. Elin februari 8, 2010 at 2:52 e m

    Bra där! 🙂
    Jag funtar själv på att hoppa av gymnasiet på grund av flera orsaker.. Men jag vet inte än. Som sagt så är det inge bråttom, bättre att ta sig tid och fundera på vad man trivs med än att rusa in i helt fel värld.

    Reply
  8. adela februari 8, 2010 at 2:53 e m

    faktiskt bra skrivet paow.
    om du nu har pengar, så spelar det ingen roll 🙂
    MEN, du måste stava lite bättre för att verka smart.
    & det heter outbildad, inte obildad. just so you know 😉
    för man är utbildad till något, inte bildad till något… höhö

    Reply
  9. WellbeingOfMe februari 8, 2010 at 2:54 e m

    Jag förstår att folk kan bli oroliga om en ung tjej ”hoppar av skolan” samtidigt som de får en inkomstkälla, t.ex. via ett tillfälligt jobb eller som du har – en blogg. Men du skall inte behöva försvara ditt val att inte läsa vidare på gymnasiet. Som du själv säger så är det ju inte heller omöjligt att läsa vidare senare i livet, oavsett om det är om 1 år eller om 10 år eller längre.

    Vissa har läshuvud, andra inte. Vissa vet vad dom vill jobba med redan som barn, andra bestämmer sig inte förrän de hunnit igenom en stor del av livet. Vissa behöver en utbildning för att kunna få sitt drömjobb, men det behövs inte till alla jobb. Vissa väljer att sluta plugga efter nian, andra efter gymnasiet, andra efter högskolan och vissa fortsätter på universitet med forskarutbildning en stor del av sitt liv. Alla är vi olika!

    Utbildning må vara en statusfråga inom arbetet, det kan man aldrig komma ifrån. Men det är inte skall inte sätta status på en som PERSON. Man kan bli dömd utifrån utbildning när man söker ett jobb, men ingen har rätt att döma dig som person utifrån utbildning.

    Ta den tid du behöver och fundera på vad du vill göra, och försök sedan uppnå det – oavsett om det innebär att du behöver plugga vidare eller ej. Olika mål har olika medel. Och kom ihåg att man inte behöver göra samma sak livet ut!

    Och förresten..det var ju inget fel alls på dina betyg, så du saknar nog inte läshuvud, även om du får kämpa lite mer än de som har väldigt lätt för det.

    Lycka till 🙂

    Reply
  10. Matilda februari 8, 2010 at 2:56 e m

    Bra svar!
    Du klarar det nog bra 😉

    Reply
  11. vera februari 8, 2010 at 2:57 e m

    Att ha förståelse för flera olika ämnen, även fast man tycker de är ologiska, ÄR allmänbildning – att kunna se saker från olika sidor. Det kan inte du.
    Och att man kan plugga tills man blir 50? Ja, men börjar då plugga vid 40, bli klar när du nästan är 50 och SE hur många som anställer dig. Du är dum i huvudet för du tror att du vet hur saker och ting går till, det gör du inte.

    Reply
  12. Jossie Possie februari 8, 2010 at 3:00 e m

    Det ända du har rätt i är att man inte behöver lära sig religion i skolan. Men att du påstår att man kan gå i skolan tills man är 50 är FEL. Det kom nyss en ny bestämmelse och det är att bara hälften kan komma in på Komvux och läsa upp sina kurser. Så tyvärr. Och kul liv att jobba på en mataffär hela livet? Nej skulle inte tro det. Och om du ska jobba i media, MÅSTE du har gått i skolan och lärt dig till exempel mer svenska än du kan nu.

    Men men, är det det du vill satt.

    http://jossiepossie.com

    Reply
  13. mimmi februari 8, 2010 at 3:04 e m

    trött man blir på avensjuka svennebananer som kritiserar allt som inte får plats i mallen. Jag ångrar att jag hoppade av gymnasiet när jag var 18 och studerar nu på komvux, men det är min personliga åsikt. Jag har många andra erfarenheter i mitt under den tiden som gör mig till den jag är, och det är jag stolt över! Så fundera ut vad du är intresserad av o vill göra så kan du göra vad du vill! kööör bara

    Reply
  14. Anonym februari 8, 2010 at 3:12 e m

    längesen du gjorde videoblogg nu! jag älskar dina vloggar 🙂

    Reply
  15. Bella februari 8, 2010 at 3:19 e m

    OK att du tar ett sabbatsår, varsågod! Det kan alla behöva någongång i livet.

    MEN…. jag tycker verkligen att du ska gå gymnasiet! Kanske inte just NU, men till hösten? Nästa år? Medan du är ung iaf…

    Begrunda följande:

    Om du vill tillhöra överklassen bör du utbilda dig. Kunskap är makt!
    Tänk dig de högre kretsarna, inte sitter de och diskuterar smink och solarier när de träffas inte… Det handlar inte bara om att ha en flashig livsstil och yta. ”Arbetarklass” heter just så pga av att de har kroppsarbeten som inte kräver utbildning, överklassen kräver alltså utbildning!

    Jag lärde mig så himla mkt på gymnasiet – historia, källkritik, ordkunskap, litteratur företagsekonomi och filosofi. För att inte tala om samhällskunskap! Hur Sverige styrs och varför samhället ser ut som det gör med invandrare i förorterna, klyftor i samhället och lågkonjunktur? Är du inte intresserad av att veta varför det är så, du som har så mycket åsikter om andra människor?

    Testa att göra högskoleprovet, snitt i Sverige är 0.9 / 2.0.
    Jag tror inte att någon som bara gått nian klarar 0,3 ens. Vill du verkligen leva med att du kan såpass mkt mindre än genomsnittet?

    Och dina drömmar om USA – då måste du ju kunna mer engelska?

    För att jobba inom media behöver både engelska, svenska och allmänbildning?

    För att driva en butik behöver du kunna företagsekonomi, personalhantering och inköpsteknik?

    Tänk om du om 3 år kommer på att shit jag vill utbilda mig till ekonom (eller nåt)
    Då måste du första läsa gymnasiekompetens i tre år för att få behörighet till ekonomutbilningen (som är på 3 år), då tar det ju plötsligt 6 år istället… Gå gymnasiet nu istället medan du inte har kommit på vad du ska göra!

    Reply
  16. Anonym februari 8, 2010 at 3:37 e m

    ”nästan en miljon på sparkontot” hahahahahahahahahahahahahahahahaha

    Reply
  17. Anonym februari 8, 2010 at 3:38 e m

    du har så jävla rätt!

    Reply
  18. svar till dig paow februari 8, 2010 at 3:39 e m

    DU ÄR SÅ JÄVLA LAT! DET ÄR DE SOM ÄR PROBLEMET? TÄNK ATT DU INTE HAR INSETT DE ÄNNU..

    Reply
  19. vanessa februari 8, 2010 at 3:43 e m

    men va fan skit i vad alla andra säger och skriver. Kör ditt eget race, du själv vet vad du vill bli och inte bli. Du har hela livet på dig att bestämma om du ska plugga eller inte. Om du vill ha ett jobb och fixar dig ett jobb som du vill ha utan att gå i skolan så är det ju bara bra. alla är bara avundsjuka på dig!!!! är jag också. fatta härligt å slippa gå i skolan men ändå tjäna jävligt bra med pengar

    Reply
  20. Nathalie februari 8, 2010 at 3:52 e m

    Ska du arbeta i en mataffär så måste du kunna matematik på högre nivå än i 9:an. Det räcker inte med högstadiematte. Om du inte vill arbeta i kassan vill säga, då funkar det.

    Sedan det här med religion, religionsundervisningen i skolan handlar inte om att lära sig ren fakta utantill, utan dens huvudsyfte är att lära eleverna att respektera andras religioner och åsikter, vilket du inte gör på något sätt och vis.

    Sedan så är din svenska rent bedrövlig, jag skrev bättre när jag gick i trean.

    Men ja, att jobba i kassan på din pappas Vi-butik efter att du har slutat tjäna pengar på din blogg borde du kunna. Ha så kul!

    Reply
  21. jennie februari 8, 2010 at 3:54 e m

    håller med =) Skolan är sjukt jobbig..

    Reply
  22. Anonym februari 8, 2010 at 4:04 e m

    Du frågade väl nyligen varför du blev klassad som fjortisbloggare? Well, du svarade ganska bra på den frågan med det här inlägget.
    Dumma unge, skaffa utbildning och skapa ditt eget liv istället för att leva på pappas pengar?

    Reply
  23. rozy februari 8, 2010 at 4:09 e m

    Men gumman.. att ta paus redan efter 9:an är ju kanske att sjunka lite vääääl lågt… gymnasiet är inte ens jobbigt på något sätt utan det är jävligt slappt… varför inte gå gymnasiet nu så du kan göra vad du vill sen….
    du blir knappt något efter gymnasiet… skulle du då bli något efter 9:an? skärp dig nu…..
    gymnasiet är ingen börda,, bara en soft slappgrej.. inget jobbigt.. inga krav… knappt läxor…. du kan festa hur mkt du vill ändå….

    Reply
  24. Linda februari 8, 2010 at 4:11 e m

    tbh så tycker jag har gjort helt rätt i att ta ett lugnt år efter nian. Har så många kompisar som är galet skoltrötta men drar till plugget ändå och gör absolut ingenting. Slöseri med tid som fan och betygen rasar i takt med motivation. Bättre att chilla ett år, kanske jobba lite och hitta plugginspirationen igen så att man kan ge 100 procent och sen gå ut med betyg som man både kan vara nöjd med och som kan ta en någonstans.

    Reply
  25. Sally februari 8, 2010 at 4:12 e m

    Men Paow visst, du har åsikter om det mesta och de flesta är rimliga men vänta lite. DET ÄR DIN PAPPA (din bakgrund) SOM GÖR ATT DU KAN SKITA I SKOLAN. & nej jag är inget fattigt förorts barn bara för att jag satsar på att skapa mig en EGEN karriär och inte glider runt på en räkmacka bara för att mina föräldrar har bra jobb och karriärer. Vill du inte känna att du skapat dig något eget och tjänat egna pengar förutom bloggen, som du nämner, inte är någon hållbar inkomstkälla?

    Reply
  26. Elin februari 8, 2010 at 4:18 e m

    Fast.. Man får bara börja gymnasiet tills man är 19. Och har du inte gått gymnasiet kan du inte gå högskolan. Men att du hoppar över ett år är inget ovanligt, jag känner flera stycken som gjort det. Om du börjar gymnasiet i år så går du ju bara med de som är ett år yngre, ingen stor grej, många som gör det. =)

    Reply
  27. Caroline februari 8, 2010 at 4:19 e m

    Detta är tudelat. Man gör som man vill efter grundskolan. Därefter är det helt och hållet frivilligt. Och om man vill kan man ta igen allt på KomVux. Men det är inget man rekommderar. Och man måste ha alla gymnasiebetyg för att ens ha tillstånd för att kunna plugga vidare sen. Inte kul om man är klar när man är 60 kanske? Vet att det är jobbigt att plugga, jag har pluggat 5 år på högskolan och är sjukt skoltrött.

    ”Jag är inte vem som helst, vem vet jag kanske får jobb inom media? Jag tycker jag har smartare åsikter än dom flesta dock är jag rätt dålig på att formulera mig, men dum är jag absolut inte!”
    Okej, du har rätt… OCH fel. Du är inte dum, men du uttrycker dig ganska klumpigt och stötande ibland. Det märks att du är ung och att du faktiskt inte går i skolan. Tror knappast du får jobb i media. Jag är själv i mediabranschen kan man säga, då jag har en flerårig utbildning inom området. Jag skriver perfekt och jag är smart och har utbildning. Ändå får jag inget jobb. Hur ska då du som skriver fel och klumpigt få jobb inom media?

    Ta ett år eller två och fundera över din situation. Jag kan nästan garantera dig att du kommer att ångra dig. Utan utbildning får man inget bra jobb. Det är knappt så McDonalds eller städföretagen vill anställa folk utan utbildning heller…

    Reply
  28. frida februari 8, 2010 at 4:34 e m

    de ska kanske ta bort det där om att man kan plugga som vuxen. i sverige får alla en gratis skolgång vilken vi ska vara glada över. det känns ju lite otacksamt att då inte ta chansen. det kostar ju pengar för staten att först ha dig i grundskolan och gymnasiet(även fast du inte går i gymnastiet) och sedan fixa utbildning till dig som vuxen.

    det är min åsikt men det är ju ditt val såklart 🙂

    Reply
  29. Felicia februari 8, 2010 at 4:36 e m

    Så du tänker leva på din pappas pengar resten av ditt liv? good luck girl..

    Reply
  30. 123 februari 8, 2010 at 4:37 e m

    Det är väl kul att ha ett jobb som man fått av sin utbildning ?

    Reply
  31. K februari 8, 2010 at 4:48 e m

    Emma-Lou; det här är internet, vem fan bryr sig om hur man stavar då? jävla nolla.

    Reply
  32. olivia februari 8, 2010 at 4:51 e m

    hihi najsy! =)

    Reply
  33. Simone februari 8, 2010 at 4:54 e m

    om du vill tjäna pengar flicka lilla så är det nog bäst att du skaffar dig en utbildning för företag anställer inte folk utan utbildning oavsett om du haft en känd fjortis-blogg som gått ut på fest, shopping, och dina smarta ”värderingar” vilket jag inte skulle vilja kalla dom.

    Reply
  34. Brunetten :) februari 8, 2010 at 4:55 e m

    Skit i va folk säger o skriver. Gör som du vill gumman 🙂

    Reply
  35. nicho februari 8, 2010 at 4:57 e m

    tycker bara att du borde planera hur du tänkt göra när du ”tagit det lugnt” tillräckligt länge 😀

    Reply
  36. emelie februari 8, 2010 at 5:01 e m

    tycker det är helt upp till än själv om man vill hoppa av eller inte, folk ska inte bry sig så mycket om vad andra gör med sina liv. men däremot tycker jag inte att man bara ska sitta hemma i så fall, det finns ju ställen där man kan få hjälp med att söka praktikplatser eller hjälp med utbildningar och sånt, aldrig tänkt på att testa det?

    Reply
  37. hanna februari 8, 2010 at 5:09 e m

    Tycker du gör helt rätt om det är så du känner. dock tror jag knappats att du har 1 miljon på ditt sparkonto.

    Reply
  38. KatteN februari 8, 2010 at 5:13 e m

    Ärligt, vad tror du om dig själv?
    Försök gärna, det är inget fel på lite vilja.. Men du måste ju tro lite för mycket om dig själv, om du nu tror att du inte ska ”vara i medelklassen när du blir vuxen.”. För att klara det måste du jobba, för att jobba behöver du en utbildning, för att få en utbildning behöver du PLUGGA.

    Värt att hoppa av gymnasiet! kör på det.. hör av dig om 10år så får vi se vem som är i medelklassen och vem som är lite högre upp…

    Reply
  39. Marielle februari 8, 2010 at 5:15 e m

    Vissa verkar inte fatta att skolan inte är för Alla människor. Ja själv har avskyr skolan och mår dåligt över att åka dit. Önskar ja gjort som dig och tagit ett år och funderar på vad jag egentligen vill.
    Bra gjort av dig!

    Reply
  40. Rebecca februari 8, 2010 at 5:18 e m

    Jag blir så ledsen när jag ser vad du sitter och skriver. Hade du tänkt att leva på bloggen när du är 40 år gammal också eller? En miljon låter mycket nu, och är mycket för någon som är så pass gammal som du, men vänta tills du blir vuxen. Då kommer du förstå. Du har verkligen inte mycket bakom pannbenet, vilken märks mycket väl. Du måste lämna din lilla rosa bubbla, öppna ögonen och för en gångs skull se verkligheten. Visst man kan plugga och gå i skolan länge i Sverige. (Inte när man är 50 dock, som du säger). Men vem vill sätta sig i skolbänken igen när man är 27 år, när man egentligen skulle kunna vara färdigutbildad? Inte särskilt många. Sen en annan grej, men kommer inte överallt med pengar. Du kan inte bli en topp advokat bara för att du har pengar. Varför inte det då? Jo för att du inte har någon utbildning. Jobba i din pappas mataffär resten av livet om du vill det. Men du kommer aldrig kunna bli exempelvis kirurg, om du någon gång i livet skulle vilja det, ifall du inte har någon utbildning. Jobb inom media, som du skriver att du kanske kommer få, kommer du heller aldrig få om du inte gått utbildning. Visst du kanske får en b-roll i någon wannabe vita lögner blaska eller medverkar i någon debatt på svt. Men det kan du knappast leva på när du blir äldre. Dessutom kommer du inte kunna komma in på en anställningsintervju när du är 40 år gammal och säga att det är du som är ”Paow” som du säkert kan göra nu.

    Reply
  41. michaela februari 8, 2010 at 5:18 e m

    För att jobba inom media krävs det att man har koll på omvärlden (politik, religion osv osv), såna saker som du verkligen inte har nån koll på. Dvs om du inte vill fortsätta framstå som en kaxig blondin utan så mycket annat att komma med.

    Med den attityden du har nu tvivlar jag på att du ens får jobb på en städfirma.

    Reply
  42. Mindou februari 8, 2010 at 5:22 e m

    men fan vad skönt att ta ett år ledigt ändå :/

    Reply
  43. Anna februari 8, 2010 at 5:24 e m

    Bara hur du ser på denna ”fråga” visar T Y D L I G T att du inte går i skola. Idag är det så viktigt med utbildning för att kunna få jobb, du kan bara drömma om att något företag ens funderar på att anställa dig utan utbildning. ”Jag är inte vem som helst”, nej du är en omogen tjej som har för höga tankar om sig själv.

    Reply
  44. hanna februari 8, 2010 at 5:29 e m

    ”jag är inte vem som helst”
    herregud mänska, hör du inte hur patetisk du låter? och ja tyvärr, du är vemsomhelst, och om några år när blogghysterin har tagit slut så kommer du att få jobba på nån av din pappas butiker i lagret eller i kassan, för ingen kommer att vilja anställa en fjortisbloggare 🙂 folk får säga vad dom vill men nuförtiden är det oerhört viktigt att ha en utbildning, om inte annat bara för att ha något att falla tillbaka på sen!så lycka till.

    Reply
  45. Marie februari 8, 2010 at 5:35 e m

    vag vet hur det är ! jag gick också mina 9år i grundskolan,
    sen efter det gick jag vidare till en linje som inte passade mig,
    kom jag på efter en liten tid så jag valde att hoppa av…
    och nu går jag inte i någon skola alls, så jag tänker hålla ledigt
    tills jag vet vad jag vill. och alla bara tjatar, gå i skola !
    men det är ju mitt liv det handlar om så jag bestämmer
    hur jag vill ha det. sen när jag vet vad som känns rätt,
    så går jag vidare ! jag håller helt med dig, GO GIRL.

    Reply
  46. Anonym februari 8, 2010 at 5:37 e m

    Det är bra att vara ledig från skola ett tag om man är skoltrött men raring, ingen anställer en person utan eftergymnasiekompitens. Om din pappa gör det tycker jag synd om honom, d har han ingen klass vad gäller sina affärer.
    Du är 16 och kan nog inte alls det han kan, inte heller mer än annat folk. Du kan omöjligt gå runt och säga att du är smartare ä andra människor. Du kan heller inte säga att du tjänar mer än vissa människor då du inte kan få mycket på din blogg, lär jag alltid stå fast vid.
    Du behöver en utbildning inom media om du vill jobba med det och framför kameran bör du kunna skriva och prata bättre än vad du gör nu. Du behver studera svenska språket xa ntal år.

    Reply
  47. Louise februari 8, 2010 at 5:41 e m

    Gumman då, me love you!

    Reply
  48. Anonym februari 8, 2010 at 5:42 e m

    Tänk såhär: Eftersom du inte får dricka alkohol, köra bil eller rösta i din ålder, så kanske du inte heller är mogen att fatta beslut kring skolgång..
    Din argumentation kring det beslutet är otroligt naiv, men det kommer du nog också att hålla med om när du vuxit upp.

    Tycker att det är synd på en tjej som i övrigt verkar ganska klok, att inte gå i skolan.

    Reply
  49. MW februari 8, 2010 at 5:54 e m

    Hur kul är det att leva på sin pappas pengar? Då lär du dig knappast ansvar. Och om du skulle få barn, hur kul skulle det vara att dom vill ha hjälp inför ett prov eller läxförhör och så är du inte kapabel till att hjälpa den? Även om du inte vill ha barn så kommer du att bli uttråkad, tänker du shoppa och nörda på din blogg? Livet går ju ut lite på att leva/jobbar för något.

    Reply
  50. tt' februari 8, 2010 at 5:55 e m

    Jag ser inget fel med att du inte går på gymnasium, det kan man göra senare när man bestämt sig för vad man vill bli. Men att du tror att du kan överleva på din blogg är endast naivt. Lyckat liksom. Dessutom finns det nog inget vettigt företag som anställer en person som inte har en utbildning, du hör väl hur knas det låter? Skulle jag haft företag, skulle jag bara anställa folk som är utbildade & kunniga. Vill du inte bli något bra? Vill du vara känd för att du sitter framför datan & skriver lite? Okej för mig. Jag hade i alla fall velat bli framgångsrik för något bra & unikt i så fall. Bara för att Blondinbellas, Kenzas etc. bloggskrivande har lett till jobb & att det öppnat dörrar för de, så betyder inte det att det går samma väg för dig. Det oroar mig att du tar förgivet att det gör det. & hur många är det inte egentligen som sitter framför datorerna & skriver i sina bloggar? Rejält många. Tycker inte illa om dig, men det är bara min åsikt.

    Reply
  51. emiliaa februari 8, 2010 at 6:01 e m

    håller med dig =)

    Reply
  52. Mia februari 8, 2010 at 6:05 e m

    som om inte det var viktigt med pengar på 80-talet? dessutom är det viktigare att ha en utbildning nu än någonsin. vill man åstadkomma nada och ha en ganska meningslös tillvaro, ja då kan man leva på sina föräldrar. men det är ju olika vad man själv tycker är mest tillfredsställande.

    självklart tycker du att du har bättre synpunkter och åsikter än de flesta andra, det tycker väl varenda människa? sannolikheten att du är tvätt äkta dum är ganska liten, men att ta för givet att folk faktiskt skulle tycka att du har bra åsikter… det är dumt. eller att ta för givet att saker och ting ordnar sig i framtiden, det är också bra dumt.

    Reply
  53. TiFFy februari 8, 2010 at 6:11 e m

    Jag tycker inte att du ska behöva försvara dig.
    Finns egentligen ingen anledning till att du ska behöva det heller,
    det är ditt liv, och du väljer dina vägar själv.
    Om man bara gör som man blir tillsagd, varför ska man då ens leva?

    Stå på dig, Paulina.
    Du vet iallfall vad u kämpar för, det vet inte alla.

    Reply
  54. Ina februari 8, 2010 at 6:20 e m

    Ta din paus och återvänd till skolan Paow.
    Du kan inte ta över din pappas företag heller, du kan inte styra ett företag utan gymnasial utbildning.
    mitt tips:

    Ta din paus – hitta ett mål – återvänd till skolan – tänk efter det vad du vill syssla med. Stäng bara inte öppna dörrar, det kommer du göra om du inte går gymnasiet.

    Reply
  55. annahellman februari 8, 2010 at 6:21 e m

    Helt rätt paulina !! 🙂
    gå din egen väg, lyssna inte på alla andra

    Reply
  56. emelie februari 8, 2010 at 6:29 e m

    Haha du är rolig. För det första när du sen ska söka jobb o tror att du kan gå på dina betyg från nian. så nej! Dina betyg från nian är totalt ointressant för en arbetsgivare, om du inte ska jobba på mc donalds. Och för det andra så på 80-talet var det mkt lättare att få ett jobb, då kunde du börja jobba när du va 16 år utan varken utbildning lr vidare bra betyg. Så hoppas för din egen skull att du börjar tänka om snart.

    Reply
  57. Pessimistisk optimist februari 8, 2010 at 6:31 e m

    Eum.. Det ser inte bra ut om du stavar fel -relIgIon- och inte behärskar grammatiken -inte använder . , ? alla gånger- när du försöker bevisa att du är smart och att man absolut kan ta ett års paus från skolan.

    Visst, jag håller med om att man inte är dum om man tar skolpaus och att alla kan stava fel. Jag har inte heller ett hum om hur smart du är. Men inte så passande med fel i detta inlägg kanske?

    Reply
  58. Linda februari 8, 2010 at 6:45 e m

    Vad är det för fel på medelklassen? Du menar alltså med ditt inlägg att du tycker att du är bättre än alla andra? Jösses….. kom tillbaka och snacka sen när du vuxit till dig rejält flicka lilla!;)

    Reply
  59. Anonym februari 8, 2010 at 6:47 e m

    bra paulina, att du faktiskt har en åsikt och vågar stå fast vid den. visst ska du inte plugga om du inte vill det just nu! vad har folk emot det? skönt med en tjej som kör sitt race, gulstjärna i kanten!

    Reply
  60. Ofelia februari 8, 2010 at 6:53 e m

    Kunskap ger framgång
    Framgång = pengar

    Reply
  61. Hannah februari 8, 2010 at 7:07 e m

    Du visar själv när du skriver att du egentligen inte är speciellt utbildad. Visst, du kan skriva men du stavar inte speciellt bra, har fel meningsbyggnad osv. Visst, det är lag på att man egentligen bara behöver gå i skolan tills man går ut nian, men i dagens samhälle så går ALLA gymnasiet, annars får man inget ordentligt jobb sen. Det enda du kan få ett jobb inom när det gäller media efter att ha gått ut nian är typ…big brother? Det glädjer mig i alla fall att du äntligen har insett att du inte kommer kunna leva på bloggen hela livet…

    Btw, komvux ska stängas ner.

    Reply
  62. Ofelia februari 8, 2010 at 7:12 e m

    Ehm 1 mille gör dig inte till överklass, trodde du det?! 😀 Om du ska räkas till överklass måste du lägga på en 2 nollor eller så (100 miljoner alltså om du inte hängd med ;-)) och lite anor.

    Du är väldigt ung och naiv. Det är helt klart att du ska och kan slappa lite nu, som du själv skriver så kan man plugga även i vuxen ålder.

    Som sagt 1 mille kommer man INTE långt på.

    Reply
  63. Emma februari 8, 2010 at 7:17 e m

    Tror mest det handlar om avundsjuka hos folk, tyvärr.
    Men det är alltid upp till var och en om man vill gå i skolan eller inte.
    Som du sa, det är frivilligt i gymnasiet. Många önskar nog att de
    hade det som du; pengar så att man klarar sig och kan ägna
    sig ett år (eller fler) till att hålla på med intressen, vänner, familj etc.

    Själv är jag lite avis på dig 😉 Visst, jag har oxå väldigt mycket pengar,
    dock inte för mitt bloggande, men jag använder det till att försörja mig
    nu när jag bor själv, samt pluggar. Har bara ett halvår kvar så 😉

    Lycka till! 🙂

    Reply
  64. ebba februari 8, 2010 at 7:20 e m

    BRA SVAR PAOW! 🙂 det är bättre att börja gymnasiet när man vet vad man vill och är sugen på det, än att halvdant klara sig igenom (pissie…)

    Reply
  65. Anonym februari 8, 2010 at 7:27 e m

    snälla! Du ÄR medelklass och om du inte pluggar så kommer du inte ens vara det när bloggtrenden är över.

    Reply
  66. Jenny februari 8, 2010 at 7:35 e m

    du vet väll att du inte får gå gymnasium efter att du fyllt 20

    Reply
  67. M. februari 8, 2010 at 7:35 e m

    Att du ens tror att de argumenten du tar fram är bra, är ett tecken på att du skulle behöva gå i gymnasiet och växa upp lite! Du är 93:a paulina, asså du har inte många år kvar som ”intressant” bloggare. Detta kan man ju till och med se på senaste tiden för din blogg blir bara med som alla andra! Detta grundar jag i att du hoppar av skolan och tror att du kan livnära dig på bloggen om 5 år?
    Om du skulle varit så ”smart” som du påstår dig att vara så skulle du inte slösat detta året du varit ledig på den skiten du gör, ut och festar och god knows what.. utan du skulle ta tillfället iakt och åka utomlands och plugga eller något.
    Man kan ju bara hoppas att du tar ditt förnuft till fånga och inte blir som kissie och dessie, utan börjar och plugga eller något liknande..

    Reply
  68. Lilly februari 8, 2010 at 8:00 e m

    Jag håller med dig. Går i åttan nu, men fan efter nian så börjar inte jag direkt på gymnasiet! ALDRIG. Jag kanske börjar när jag är sjutton. Men jag kommer ju leva i minst 50 år till och varför ska jag slösa bort de roligaste åren i mitt liv i skolan!? Folk som inte tycker så är ju nästan konstiga.

    Reply
  69. Frida februari 8, 2010 at 8:36 e m

    Visst är det väl okej och ta ett sabbas år? Alla har väl rätt till det, absolut. Men det kanske inte är så bra till viss gräns, eftersom det kommer att bli väldigt svårt och komma tillbaka till skolan efter 1 års semester.. tror ni inte? Kan jag tänka mig iallafall. Jag själv skulle aldrig orka komma tillbaka och studera efter ett låångt lov. Men något jag verkligen irriterar mig på, är när du sitter och skriver ”Man kan plugga tills man är 50 år”, visst kan man väl det, men förvänta dig inget jobb. Nu förtiden vill alla företag bara anställa unga studerande. Det är nästan omöjligt som 25 år och uppåt att få ett jobb (om man nu inte vill ha ett skit jobb med normal lön). Dina åsikter kan även påvärka folks tankesätt, och få dem att skita i att plugga gymnasiet när man som helst bör göra det. Alla har vi olika åskiter, även jag. Det här var min åsikt, ta till dig av den.

    Reply
  70. Julia februari 8, 2010 at 8:52 e m

    Jag hellre rik på kunskap än på pengar, om jag ska vara ärlig!

    Reply
  71. caroline februari 8, 2010 at 9:13 e m

    Hej,

    Även om du inte har gymnasieutbildning nu så är det inget som säger att du inte kommer ha din gymnasieutbildning om 10 år. Många är otroligt skoltrötta efter 9 år av grundskoleutbildning, men det är inte många som vågar skippa gymnasieutbildning direkt efter grundskolan. Och vad leder det till…? JO! Man skolkar och känner sig enbart DÅLIG pga det. Nä, bättre att vänta tills man själv känner sig redo.

    En av mina kompisar hoppade från program till program på gymnasiet, och vid studenten hade han IG i majoritet i slutbetyg. Han väntade ett litet tag efter gymnasiet och nu har han pluggat upp sina betyg och pluggar på ett väldigt bra universitet och lär bli något stort. I salut him!

    Även om man inte har någon gymnasieutbildning så får man jobb. Det kanske inte är ett väldigt högavlönat arbete, men ändå. Ta dock inga ”korta” vägar för att få pengar… Glöm inte bort att det är inte pengarna som är lyckan, det är att du, din familj och dina vänner mår bra. Men man kanske mår bra av pengar? AJDÅ! Om så är fallet… F*N OCKSÅ! 😉

    Reply
  72. Dan februari 8, 2010 at 9:28 e m

    haha bra skrivet men en sak, alla förortsungar är inte så dåliga som du tror….. Ta reda på fakta sen skriv om det 🙂 Bara ett tips! :dd

    Reply
  73. Julie februari 8, 2010 at 9:32 e m

    Jag lovar dig Paow – att utan utbildning kommer du ingenstans! Tro mig! Och rent generellt tycker jag att folk som inte har pluggat känns ganska obildade. Visst finns det människor som är ”street smarta” men trots det går man miste om en hel del kunskap och livserfarenhet om man inte går i skolan. Det är säkert skönt att slappa nu, men sen när man har gjort det ett tag blir det en ganska tråkig och oinnehållsrik vardag. Det är inte så kul att vara ”ledig” när ingen annan är det. Man blir less på att shoppa, fika, gå på stan etc. Ett arbete är en stor del av ens identitet och utan utbildning är det svårt att få arbete. Det är inte så kul om 10 år då någon frågar dig ”Jaha, vad jobbar du med då?” och svaret blir att man inte är någonting, att man bara lallat runt i flera år. Du skriver att du kan ta över någon av din pappas affärer. Trots att du har viss insyn i hans arbete så krävs det vissa kunskaper i ledarskap, ekonomi, organisation mm. om du ska klara dig i den branchen.

    Det är inte en livsavgörande val vad man väljer att läsa på gymnasiet. Välj ngt som verkar kul, fixa G i alla ämnen och se till att du får med dig alla grundämnen. Sen kan du börja fundera ut va du vill och välja och vraka bland universitetsutbildningarna.

    Många gånger är framstår du som en smart och sund 17-åring men i detta läge har du inte många argument att komma med. Kunskap är makt, livsviktigt och nödvändigt.

    Reply
  74. A februari 8, 2010 at 9:36 e m

    Jag är 20 år och har inte gått i gymnasiet. Var inskriven på ett gymnasium i sthlm under ett och ett halvt år men var typ aldrig i skolan. Har sjukt svårt för att koncentrera mig, sitta still, fokusera osv och att ta sig igenom högstadiet var ett rent helvete för mig, har en bokstavskombination men inte fan fick man någon hjälp för det. När jag väl kom in på gymnasiet så orkade jag inte längre utan det gick käpprätt åt helvete med skolarbetet, inga uppgifter blev inlämnade och jag kom aldrig på lektionerna. De gånger jag väl var i skolan var jag alltid försenad och allmänt okoncentrerad och störig. När jag hade gått halva tvåan insåg jag att skolan och jag verkligen inte var gjorda för varandra så jag hoppade av. Ett beslut jag aldrig har ångrat.

    Självklart fick jag höra en massa skit från omgivningen för att jag hoppade av skolan. Folk såg ner på mig i allmänhet och sa att jag var lat, att det var kört för mig och att jag förstört min framtid, att jag aldrig skulle kunna få jobb och liknande…
    Nu har det gått tre år och istället för att gå i skolan har jag jobbat på ett flertal olika arbetsplatser och levt livet på det sätt som det har passat mig. Visst har det varit lite segt och långtråkigt och mycket dötid emellanåt de dagar man inte jobbat, men jag tycker inte att mitt liv har varit sämre än andras på något sätt. Alla vännerna kunde jag ju träffa på fritiden och istället för att plåga mig själv i någon skola där jag vantrivdes och inte fick ut ett skit av att gå till så gick jag min egen väg och gjorde saker på det sätt som det passade mig just då.
    Som outbildad 17-åring var det självklart inga superglamourösa jobb man fick, men eftersom jag började jobba tidigare än vad jag skulle gjort om jag gått i skolan kom jag in på arbetsmarknaden snabbare och har nu fler arbetslivserfarenheter än vad många andra i min ålder har. Jag har inga luckor i mitt cv och har aldrig haft problem med att hitta jobb. Självklart kommer jag aldrig att kunna utbilda mig till hjärnkirurg som någon skrev i ett tidigare kommentarsfält utan att ha gått i gymnasiet, men vad den korkade jäveln inte verkar hajja är att långt ifrån alla är lämpade eller ens vill arbeta inom typiskt högutbildade och ”fina” yrkeskategorier. Alla har inte som mål att plugga på högskola och jobba med yrken som kräver högskolekompetens. Om man nu vill bli jurist, läkare, civilingenjör eller liknande kan det ju ses som relativt stupid att inte gå gymnasiet men då är man ju antagligen inte lämpad för ett sådant yrke heller.

    Om man nu tittar på tex mina fd klasskompisar som jag skulle tagit studenten ihop med om jag inte hoppat av, så är det INGEN av dem som lever ett speciellt ”fantastiskt” liv eller har toppjobb bara för att de gått gymnasiet. De flesta har gått ut med medelmåttiga/halvbra betyg och vet nu inte riktigt vad de vill göra med livet. De ströjobbar lite hit och dit och till följd av lågkonjan är flera av dem till och med arbetslösa. Mitt liv är inte på något sätt ”sämre” än deras, jag har fast jobb och tjänar förhållandevis bra med pengar. Har läst in ett par ämnen på komvux och har fått mvg i de kurser jag läst vilket har varit sjukt slitsamt och jobbigt men jag tycker att det varit så mycket mer värt eftersom det passar mig som person mycket bättre. Jag är klar med komvux i vår och det andra läste på tre år kommer jag att ha läst in på lite mer än två komvuxterminer.
    Det är inte så att jag råder någon från att hoppa av skolan, verkligen inte. Men tyvärr är skolan utformad på ett sätt som verkligen INTE passar alla och vi som har det svårt med pluggandet är i stort sett chanslösa och dömda att misslyckas eftersom vi inte får någon hjälp.
    Ta inte åt dig Paulina av de som försöker trycka ner dig och försöker få dig att framstå som sämre bara för att du inte går i skolan. Livet är inte förstört bara för att man som tonåring inte har gått gymnasiet. Det är aldrig försent att börja plugga, om det nu ens är det du vill göra? Du verkar vettig innerst inne, det kommer att lösa sig för dig med tiden ska du se. kram

    Reply
  75. Elsa februari 8, 2010 at 9:48 e m

    Det finns bara en sak att säga.
    Bra jobbat, Paulina.
    Du kommer att komma långt, det gäller bara att stå på sig.

    Reply
  76. En vuxen februari 8, 2010 at 9:51 e m

    Jag förstår att du just nu tror att du för alltid ska kunna leva det glada livet på att blogga och jobba extra i en matbutik.
    Men vet du,det kommer komma en dag när du vill flytta hemifrån och vill bli vuxen på riktigt…och då räcker inte ”småpengar” längre.
    Du har helt säkert bra mycket mer pengar än de flesta i din ålder har men det beror på att du bor hemma och inte har några fasta utgifter överhuvudtaget.
    Dessutom är det bättre att du skaffar dig gymnasiebetyg nu på en gång än att sitta och träla med sånt när du är 35.Högstadiet är jävligt trist,men gymnasiet är mycket roligare.

    Reply
  77. A februari 8, 2010 at 10:03 e m

    Hej Paulina! Denna kommentar har egentligen inget med just det här inlägget att göra utan med ett tidigare inlägg där du skrev om hur folk klagar på att du inte går i skolan osv. Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter ang just det!

    Jag är 20 år och har inte gått i gymnasiet. Var inskriven på ett gymnasium i sthlm under ett och ett halvt år men var typ aldrig i skolan. Har sjukt svårt för att koncentrera mig, sitta still, fokusera osv och att ta sig igenom högstadiet var ett rent helvete för mig, har en bokstavskombination men inte fan fick man någon hjälp för det. När jag väl kom in på gymnasiet så orkade jag inte längre utan det gick käpprätt åt helvete med skolarbetet, inga uppgifter blev inlämnade och jag kom aldrig på lektionerna. De gånger jag väl var i skolan var jag alltid försenad och allmänt okoncentrerad och störig. När jag hade gått halva tvåan insåg jag att skolan och jag verkligen inte var gjorda för varandra så jag hoppade av. Ett beslut jag aldrig har ångrat.

    Självklart fick jag höra en massa skit från omgivningen för att jag hoppade av skolan. Folk såg ner på mig i allmänhet och sa att jag var lat, att det var kört för mig och att jag förstört min framtid, att jag aldrig skulle kunna få jobb och liknande…
    Nu har det gått tre år och istället för att gå i skolan har jag jobbat på ett flertal olika arbetsplatser och levt livet på det sätt som det har passat mig. Visst har det varit lite segt och långtråkigt och mycket dötid emellanåt de dagar man inte jobbat, men jag tycker inte att mitt liv har varit sämre än andras på något sätt. Alla vännerna kunde jag ju träffa på fritiden och istället för att plåga mig själv i någon skola där jag vantrivdes och inte fick ut ett skit av att gå till så gick jag min egen väg och gjorde saker på det sätt som det passade mig just då.
    Som outbildad 17-åring var det självklart inga superglamourösa jobb man fick, men eftersom jag började jobba tidigare än vad jag skulle gjort om jag gått i skolan kom jag in på arbetsmarknaden snabbare och har nu fler arbetslivserfarenheter än vad många andra i min ålder har. Jag har inga luckor i mitt cv och har aldrig haft problem med att hitta jobb. Självklart kommer jag aldrig att kunna utbilda mig till hjärnkirurg som någon skrev i ett tidigare kommentarsfält utan att ha gått i gymnasiet, men vad den korkade jäveln inte verkar hajja är att långt ifrån alla är lämpade eller ens vill arbeta inom typiskt högutbildade och ”fina” yrkeskategorier. Alla har inte som mål att plugga på högskola och jobba med yrken som kräver högskolekompetens. Om man nu vill bli jurist, läkare, civilingenjör eller liknande kan det ju ses som relativt stupid att inte gå gymnasiet men då är man ju antagligen inte lämpad för ett sådant yrke heller.

    Om man nu tittar på tex mina fd klasskompisar som jag skulle tagit studenten ihop med om jag inte hoppat av, så är det INGEN av dem som lever ett speciellt ”fantastiskt” liv eller har toppjobb bara för att de gått gymnasiet. De flesta har gått ut med medelmåttiga/halvbra betyg och vet nu inte riktigt vad de vill göra med livet. De ströjobbar lite hit och dit och till följd av lågkonjan är flera av dem till och med arbetslösa. Mitt liv är inte på något sätt ”sämre” än deras, jag har fast jobb och tjänar förhållandevis bra med pengar. Har läst in ett par ämnen på komvux och har fått mvg i de kurser jag läst vilket har varit sjukt slitsamt och jobbigt men jag tycker att det varit så mycket mer värt eftersom det passar mig som person mycket bättre. Jag är klar med komvux i vår och det andra läste på tre år kommer jag att ha läst in på lite mer än två komvuxterminer.
    Det är inte så att jag råder någon från att hoppa av skolan, verkligen inte. Men tyvärr är skolan utformad på ett sätt som verkligen INTE passar alla och vi som har det svårt med pluggandet är i stort sett chanslösa och dömda att misslyckas eftersom vi inte får någon hjälp.
    Ta inte åt dig Paulina av de som försöker trycka ner dig och försöker få dig att framstå som sämre bara för att du inte går i skolan. Livet är inte förstört bara för att man som tonåring inte har gått gymnasiet. Det är aldrig försent att börja plugga, om det nu ens är det du vill göra? Du verkar vettig innerst inne, det kommer att lösa sig för dig med tiden ska du se. kram

    Reply
  78. sandra februari 8, 2010 at 10:28 e m

    hejsan!
    jag tycker att du gör alldeles rätt som tar ett års ledighet från skolan!
    för det första så presterar inte en skoltrött person lika mycket i skolan som en person som inte är det.
    jag själv är jävligt trött på skolan. började på gymnasiet i höstas. och jag tycker att jag inte fått tillräckligt med tid för att tänka till över vad jag vill studera.
    vilket har lett till att jag vantrivs i skolan och över väger att gå om ett år eller pina igenom mig två och ett halvt år till på min nuvarande skola!
    jag har också vänner som hoppat av för att börja ett år senare.
    och de verkar trivas betydligt bättre i vardagen än vad jag gör!
    dessutom är det bättre att ta ett ledigt år nu än senare!

    kram Sandra!

    Reply
  79. Isabelle februari 8, 2010 at 10:32 e m

    Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker, Paulina. I dagens samhälle är det en SJUKT liten chans att få en riktigt bra karriär utan gymnasial utbildning. Självklart kan du börja plugga när du är 50, men tyvärr, arbetsgivarna söker yngre personer. Sorgligt men sant. Det är ren fakta.

    Det finns säkert många, många ungdomar som vill leva ditt liv. Men personligen, skulle jag ALDRIG vilja festa, shoppa och sova hela dagarna, och absolut inte leva på någon annans karriär (syftar på din pappas). Nu menar jag inte att du gör/kommer göra det, men tänk lite mer, Paulina – du är ju en smart tjej! Och tänk på vad du lägger ut i bloggen…

    Jag är ett år yngre än dig och går i nian, och skolan kan faktiskt vara riktigt rolig om du lägger ner tid och energi på det du tycker är roligt! Tänk vilka möjligheter du får när du går ut skolan med bra betyg! Jag har själv väldigt bra betyg, men inte är jag tråkig för det! Jag älskar smink, mode, festa, men till en viss gräns!

    Och en annan sak: sluta med dina jävla fördommar, sluta döm folk – för det gör du! ALLA är lika mycket värda – kom ihåg det Paulina.

    Kram och lycka till!

    Reply
  80. Julia februari 8, 2010 at 10:34 e m

    Nu kanske du tycker att jag är lagomt knäpp. Men jag känner igen mig så mycket i dig! Och jag älskar din blogg, älskar dina åsikter, älskar allting med dig! Och sedan en fråga, vilket blonderingsmedel använder du? 🙂 kram!

    Reply
  81. amanda februari 8, 2010 at 10:46 e m

    jag tycker du är jääävligt naiv! i dagsläget så får man inte ett skit om man inte har en bra utbildning och många arbeten kräver att man ska ha gymnasieutbildning. så jag säger bara ”lycka till” för det lär behövas.

    Reply
  82. Emma februari 8, 2010 at 10:46 e m

    Oj Paulina!
    Jag brukar tycka om att läsa din blogg, men det här inlägget gillade jag inte alls att läsa..
    Tycker verkligen inte om att du trycker ner de människor som har mindre pengar än dig!
    Alla är precis lika mycket värda, det hade du fått lära dig i skolan…

    Reply
  83. .... februari 8, 2010 at 10:54 e m

    är du dum eller? för att kunna ”plugga vidare” måste man ha behörig till högskoleutbildning, och det får man via fullständigt slutbetyg med 2500 inlästa poäng.. varför ska du inte gå gymnasiet som är frivilligt och grundläggande för högskolan som också är frivillig?

    Reply
  84. Vera februari 8, 2010 at 11:00 e m

    Ångest på det inlägget…

    Reply
  85. [FOTOBLOGG] Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog februari 8, 2010 at 11:25 e m

    Och vad sjutton är det för sätt att klanka ner på ”medelklassen” som mer än halva Sverige tillhör? Det är ju medelklassen som är normal. Människor som inte är snorkiga och skryter med hur mycket pengar deras pappa eller mamma har men ändå inte har råd att köpa något själv. Helt fel att leva på föräldrarnas pengar. Hellre skurar jag toaletter!

    Reply
  86. Farbror Pettson februari 8, 2010 at 11:43 e m

    Det tråkiga är att hon inte kommer att förstå hur hon förstör det för sig själv, varken nu eller senare. Men låt flickan ha en åsikt, om det är hennes plan är det väl hennes problem. Ni kommer inte att kunna ändra hennes åsikt genom att skriva ”fan du e ju bara outbildad o kommer aldrig bli nått av dig”.

    Reply
  87. Anonym februari 9, 2010 at 2:44 f m

    BLIR SÅ JÄVLA FRUSTRERAD PÅ FOLK SOM SKRIVER ATT MAN MÅSTE HA EN UTBILDNING FÖR ATT KOMMA NÅGONSTANS OCH ATT HON INTE FÖRSTÅR VAD DET ÄR HON SKRIVER OCH ATT HON KOMMER ÅNGRA SIG OM NÅGRA ÅR.

    om någon, så är det ni MED er jävla utbildning som inte kommer komma någonstans.

    dessutom vet ni inte heller något utav vad hon tänker. det kan ha hänt saker i hennes liv som gör att hon vill ta ett ledigt år. och hon är 17 år snart och tjänar pengar redan. KANSKE är det ett tecken på att hon inte är så jävla efterbliven ändå?

    Reply
  88. Madeleine februari 9, 2010 at 2:52 f m

    ”Kunskap ger framgång
    Framgång = pengar”

    Den där kommentaren gör mig ledsen. Allvarligt.
    Framgång handlar inte om kunskap överhuvudtaget

    Reply
  89. Anonym februari 9, 2010 at 8:02 f m

    OM DU INTE VISSTE DET SÅ ÄR DET VÄL BÄST ATT NÅGON BERÄTTAR FÖR DIG – TACK VARE VÅR UUUUNDERBARA BORGARREGERING SÅ SKA KOMVUX FÖRSVINNA SNART, OM DE FÅR SOM DE VILL. SÅ DU KOMMER KANSKE INTE ALLS PLUGGA TILLS DU ÄR TEX 5O. SNART FÅR ALLA VAR SIN CHANS OCH SUMPAR MAN DEN SÅ ÄR MAN KÖRD.

    Reply
  90. Anonym februari 9, 2010 at 8:59 f m

    Hur ska du plugga vidare efter du ”lekt färdigt” utan att ha gått på gymnasiet?

    Reply
  91. Anonym februari 9, 2010 at 11:00 f m

    för att få jobb inom media måste man ha haft förberedande kunskaper och utan en gymnasieutbildning kommer du inte att komma längre än att extrajobba på din fars butiker. Bara för att han äger 5 st gör det inte att det kommer gå bättre för dig än de som skaffar utbildning.

    Reply
  92. Lisa februari 9, 2010 at 3:02 e m

    Jag håller helt klart med dig! Allt handlar om pengar! Varför börja gå i gymnasiet när man kan leva livet istället!!! Det tänker jag också göra! Du är en smart tjej och din blogg är så fruktasnvärt bra att man blir beroende! KEEP GONING PAOW <3

    kan du inte berätta vad du fick för slutbetyg i nian? hur många poäng och så vidare? :)<3

    Reply
  93. angelica februari 9, 2010 at 9:41 e m

    jag säger bara njut så länge du kan
    mvh tanten på snart 22 😉

    Reply
  94. Linaah februari 9, 2010 at 9:54 e m

    Hej,

    Ja förstår mig inte på dom som klagar, faktiskt. Du får göra som du vill, och jag tycker att det är en ganska bra ide att ta ett år ledigt för att fundera vad man verkligen vill göra. 🙂

    kram 😀

    Reply
  95. Jos februari 10, 2010 at 12:57 f m

    HAHA men guuuuud folk, skaffa ett liv för fan! varför tror alla att man är körd om man hoppar av skolan? det är fan inte betygen som ger dig jobb det är din personlighet, så va fan IQ säger nada men personligheten säger allt;)

    Reply
  96. Anna februari 10, 2010 at 11:12 f m

    you go girl, hellre avvakta lite med studier och göra det bra när man väl gör det. Om det nu är det du vill. Ingen annan ska bestämma vad DU gör med DITT liv. Speciellt inte avundsjuka fjortisar (och i all ärlighet så är det de flesta svenska ungdomar mellan 13 och 19, fjortis slutar man inte vara bara för att man fyllt 15). Gymnasiet kan du läsa upp på komvux, tenta upp via prövningsenheten eller kanske gå med de som är något år yngre. Vill du gå vidare med en akademisk utbildning krävs ju gymnasiekompetens, men inte om du vill jobba med något som inte kräver akademisk utbildning.

    Reply
  97. Liza februari 10, 2010 at 1:17 e m

    Mej veterligen finns det,än så länge i alla fall bara en sk storbloggare som skapat sej en karriär tack vare bloggen och det är blondinbella. Klart att du inte är dum eller ointilligent på något sätt men att inte gå gymnasiet är dumt gjort. Det är i stort sett omöjligt att få det enklaste och mest okvalificerade jobb utan gymnasiekompetens. Att jobba med media kräver en fil kand,det är oerhört svårt att få jobb inom PR branschen ens med den utbildningen. Självklart kan din blogg ge dej möjligheter som du kanske inte fått annars men hur länge tror du det håller? Att skapa ”ringar på vattnet effekt” kräver att man skapar ett varumärke/produkt som företag vill förknippas med. En av anledningarna till att Kissie fick sparken från Cafe Opera är att dom inte ville bli förknippade men hennes dåliga beteende. Blir mycket snack om andra bloggare här och jag är inget fan av någon av dem och jag menar inte på något sätt att dom är bättre. Det jag menar är att jag tror att om man ska försöka skapa en långsiktig karriär genom sitt bloggande så bör man nog tänka på hur man framställer sej själv och hur man kan uppfattas. Jag önskar dej lycka till med både bloggandet och framtiden
    Kram L

    Reply
  98. Emelie februari 10, 2010 at 10:32 e m

    HAHAHA förlåt men måste verkligen komentera detta, brukar aldrig göra det annars. Om du nu ska dra till med några bildade yrken så dra inte till med rörmokare och kontorsnisse. Jag menar vad är det för utbildningar man behöver där. Jag pluggar till civilingenjör, där snackar vi utbildning. Sug på den 😉

    Reply

Lämna ett svar till .... Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *