Så fruktansvärt trött på tiggarna.

I Sverige så är det tydligen okej att ”jobba” som tiggare. Det är sjukt tröttsamt att höra skramlande burkar och det ständiga ”snellaaaa”.

Det är klart att det är hemskt att det finns människor som behöver sänka sig så lågt som att behöva tigga för att det inte finns jobb i deras egna länder. Men tiggarna är överallt! Och min pappa som äger mataffärer berättar att dom snor hela tiden. Vilket också är hemskt. Men jag tycker att staten borde göra något.

Utanför mig så sitter det alltid 3 olika tiggare, först en lite äldre kvinna som sitter mellan 7-16 sen så kommer det en man i 35 års åldern och sitter där. Men idag så såg jag det värsta. Jag står inne i mataffären och ser att tiggardamen hoppar in i en bil och ut därifrån så hoppar det ut ett barn som sätter sig på samma ställe. Jobbar dom i pass eller? Jobbar dom för någon. Känns som det är maffia typ. Sjukt.

120311_manniskohandel683

(Visited 220 times, 1 visits today)

85 Comments

  1. sanna augusti 19, 2014 at 12:34 e m

    Jag håller med dig, det har gått för långt nu! Självklart är det synd om dem och ingen människa förtjänar att ha det så men vi kan inte fortsätta ha det så här heller. Dem stjäl och skitar ner våra vackra parker, det är bara inte rätt.

    Reply
    1. erica augusti 19, 2014 at 1:18 e m

      Men suck. LÄS PÅ.

      Att det är maffia och skit är en myt. GOOGLE IS YOUR FRIEND. Det är något man trodde och 2014 har kollat upp och det stämmer inte. Det finns tusen artiklar, undersökningar och likn överallt på nätet som ligger öppet för er att läsa.

      Tiggare tar inte någon annans pengar än PRIVATPERSONER – så vill ni inte hjälpa dem – hjälp dem inte! Låt oss som tycker att de förtjänar bättre liv hjälpa dem och ni som inte gör det, gör inte det. De tar ingenting ifrån er, de är inte skrivna i sverige och får därför inga bidrag. De tar ingens bostäder (de flesta bor i tält eller likn) utan det ENDA de tar ifrån er är en plats stor nog för deras rumpa på gatan. Hade du tänkt göra mycket med den platsen eller?

      Det är såå fruktansvärt pinsamt när ni uttalar er om saker ni inte vet all fakta om. Herregud. LÄS PÅ!

      Reply
      1. Hanna augusti 19, 2014 at 3:47 e m

        Så jävla sant!! (Y)

        Reply
      2. J augusti 19, 2014 at 4:49 e m

        Ja verkligen, man märker vilken sjuk människosyn paow har. Hon har en lyxig lägenhet i söder, hon har massa pengar och har mat osv men ändå tröttnar hon på tiggare för att de irriterar henne genom att sitta ute haha.
        Om det nu är att det är maffiastyrt, varför ge sig just på tiggarna? De är ju väl offret då, de kanske är tvungna till det och har inget val och är som slavar till dessa organiserade brottslingar som styr de.
        Inte så konstigt att hon inte blir nominerad, paow verkar inte förstå att folk har tröttnat på hennes konstiga fördomsfulla inlägg.

        Reply
      3. Emilie augusti 20, 2014 at 12:39 e m

        Men Erica, du kanske också borde läsa på lite och sluta dra alla tiggare över en kam. Hur kan du veta att ”maffia och ligor” är en myt? Aldrig reflekterat över att det kanske sker båda delarna?

        Organiserat tiggeri är kriminellt och ett enda stort utnyttjande av fattiga, rent utsagt vidrigt. Att uppmuntra detta, utan att en sekund tänka att det kan handla om brottslighet, är galet naivt. Sen finns det givetvis också de tiggare som inte ingår i dessa ligor. Men att säga att organiserat tiggeri inte finns är en lögn. Att utnjyttja fattiga och utsatta har funnits i alla tider genom historien, exempelvis vid prostitution finns pimpar, barnhandel existerar världen över etc. Så snälla säg mig, varför skulle ”tiggeri” vara ett undantag?

        Här, läs. Polis har gått ut med en faktan själva: http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3913887

        etc. Ljuger Polisen och rapporter som visar motsatsen menar du? Eller kanske det bara är så att du vägrar att inse att det finns båda delarna…skulle tro det senare ja.

        Reply
        1. guest7 mars 13, 2015 at 12:32 f m

          organiserad tiggeri är inte kriminellt, finns ingen lag mot det.

          Reply
      4. Emma augusti 21, 2014 at 8:01 f m

        Läs på sj!
        För de finns visst ligor och en ”hallick” som kollar dom.. Finns ju folk som upplevt det så att det är en myt är skit snack.. Men drar inte alla över en kam som du gör. Det finns nämligen båda delarna!

        Reply
      5. William november 7, 2014 at 1:28 f m

        Dessa romer som förpestar alla Europas länder. I Rumänien säger dem att det är rumänernas fel att de lämna landet, dem står inte ut med rasism och diskriminering men i själva verket vill de inte jobba. Samma berättelse hör man i Ungern, Tjeckien, Slovakien,Bulgarien mm. Men i själva verket vill det inte jobba. Det är ett sätt för dem att tjäna pengar det är så dem har levt i över 800 år i Europa. Helt rätt Paulina Dem ska jobba och betala skatt som vi alla andra.
        OCH det är inte synd om dem. Har ni ställt er frågan hur kan dem alla platser i Sverige? Varenda ICA butik? Varenda systembolag? Varenda COOP/Konsum? Dem vet exakt var dem ska stå! Lite konstigt, eller? Jag vet dem har en GPS som guidar dem till exakta platser. Nej gott folk det är organiserad dem zigenare som tar dem hit vet exakt var dem ska stå. De får betala för platsen per dag till dem som har hämtat hit dem. Att prata med myndighet är lika med banlysning från klanen, klanen är viktigaste i den kulturen Vi kommer aldrig veta något om hur det funkar i denna kulturen. Man är van att aldrig säga något klanen är viktigaste. Och måste tillägga att dem får även socialbidrag i sina hemländer. Med andra ord dem är inte fattiga dem har mat för dagen och lite till.

        Reply
        1. bomba december 15, 2014 at 1:47 e m

          Lär dig att stava din jävla särunge, lär dig även att använda google translate ordentligt med om du ska sitta och spela häftig på internet. Fatta nu horunge, det är sånna som dig och paow vi är trötta på, inte människor som har det svårt. Men ingen av er vågar dra den på stan framför andra människor. Hör jag sån skit som ni snackar så skulle jag slå sönder er.

          Reply
          1. Anders april 5, 2015 at 5:38 e m

            Det där du skriver är olaga hot, jävla kommunistsvin!
            Tiggarparasiterna skall ut ur landet!

          2. Normal juli 25, 2015 at 11:04 f m

            Nu är IS turken här och hetsar, åk hem och slåss istället men det törs du inte

        2. Aj april 7, 2015 at 7:43 e m

          FLYTTA TILL SPANIEN SOM EN MASSA ANDRA SMARTA SVENSKAR SÅ KAN SVERIGE BLI EN KOMMUNISTISK RUMMÄNSK STAT ! LYCKA TILL NU DRAR JAG !

          Reply
      6. arne Råbulle mars 15, 2015 at 3:20 e m

        Ge tiggarna falska mynt så dom åker dit istället.
        Finns det inte någon som kan serietillverka falska
        mynt och sedlar. Gör detta till en nationell tävling.

        Reply
      7. Anders september 4, 2015 at 7:24 f m

        Om du sätter dig ner med en plastmugg på en annan tiggares plats så ringer, de fattiga medellösa tiggarna, upp sina vänner (5-6 landsmän) som ovänligt och bestämt kommer och plocka bort dig. (Jag har prövat) gör det själv om du törs. Detta är inte förenligt med svensk kultur och lag, heller inte ett beteende som borde stödjas genom att ge bort våra skattade pengar och faktiskt vår välfärd.

        Reply
      8. Per juni 17, 2016 at 12:24 e m

        Det är du som borde läsa på innan du orerar om vad alla är onda,oinformerade och rasistiska för att vi inte är lika naiv som dig,regeringens utredare i romfrågan kom i sin rapport till regeringen att man inte skall ge pengar i nån kopp,det bara sementerar romernas fattigdom och utanförskap,dom har exakt samma rättigheter som alla andra medborgare i Rumänien och Bulgarien,och dom blir inte diskriminerade,det är själv valt,om man inte har varken jobb,bostad eller ens mat för dagen,varför skaffar man då 6-8 barn som man inte kan försörja,dom tar sina barn ur skolan och gifter bort döttrarna när dom fortfarande är barn,har inte romer liksom alla andra folkslag på jorden ett ansvar att jobba för att förbättra sina levnads villkor?dom som kommer hit och tigger jobbar familj/klan vis och som du säkert sett är det oftast kvinnor som sitter och tigger,vad gör männen på dagarna kan man då undra?dom är ute och ägnar sig åt små kriminalitet såsom koppar stöld,ficktjuveri,inbrott,åldrings lerendrejeri/rån etc,och om du nu är någorlunda påläst så borde du veta att att nu har tiggare romer rätt till socialbidrag(jag vart chockad själv när jag läste det)fri skolgång till sina barn,om dom nu går dit,tandvård till samma kostnad som papperslös dvs 50kr/besök plus gratis sjuk och förlossningsvård,och som grädde på moset så åker dom gratis på tunnelbana/tvärbana för att dom inte blir bötfällda och el betalar inte böter eftersom dom inte kan legitimera sig,dom äter gratis frukost,lunch och middag på stadsmissionen och olika kyrkor,där får dom även duscha och får nya kläder,samt hygien artiklar,allt det jag har skrivit har jag sett själv,pratat med romer själv och SL kontrollanter och socialsekreterare,så jag blir så arg och trött på alla fruktansvärt naiva svenskar som går på medias och romernas tycka synd om historier,du vet väl att romerna skrattar bakom ryggen på oss,för att vi gajer/gojer är så lättlurade och att det är vi som är smutsiga och lever i förnedring eftersom vi svenska kan stå ut med att ha en chef över oss och ett arbete vi måste gå till för att tjäna ihop till brödfödan,det finns inte i en Roms värld att jobba 9-5 ,när det finns lättare och mindre ansträngande sätt att försörja sig,så vakna människa du är hjärntvättad/lurad,men jag förstår om du vill vara en god och omtänksam människa och om inte annat så genererar några slantar till tiggarna el lite volontär arbete för ensamkommande flyktingbarn/män en massa pk poäng och gilla markeringar på FB😉

        Reply
      9. Kjell februari 4, 2017 at 2:02 e m

        Ut med de där skitiga råttorna, hör har dom inget att göra, 3 månader som turist, sen ut!

        Reply
    2. malin augusti 20, 2014 at 8:12 e m

      Sjukt insiktslöst skrivet. Tragiskt, bara tragiskt.

      Reply
    3. Robin oktober 31, 2014 at 11:56 e m

      Man ska behandla människor likadant som man vill vara behandlad själv.
      Tänk på att alla inte har det som du. Om du var tiggare skulle du nog också tigga efter mat och pengar. Snälla paow ”Det är jobbigt när dom skrammlar med burken”.
      Om du ger någonting till tiggarna så lovar jag dig att du kommer få tillbaks den kärleken du har gett tiggarna.

      Reply
      1. Anna maj 24, 2015 at 8:17 e m

        2 tiggare stod idag bredvid mig vid spårvagnen och rökte, blåste röken rakt på mig och gick in
        på spårvagnen framför mig och blåste ut röken rakt i mitt ansikte,
        Sedan kom det kontrollanter efter ett par hållplatser och då sprang de av vagnen för att inte bli kollade.

        Reply
  2. julia augusti 19, 2014 at 12:51 e m

    Ja, inte får de behålla pengarna själva i alla fall, enligt vad jag har hört! Åtminstone inte de ”nya”, som kommit nu den senaste tiden från andra länder. Antar att det är vad SD menade med sin kampanj ”Stoppa det organiserade tiggeriet”, att det är just organiserat och därmed jobbar de ”i pass” för sin ”hallick” (eller vad man ska kalla det när det kommer till tiggeri). Fruktansvärt tragiskt och jag håller med om att man borde göra någonting åt det här – för allas skull!

    Reply
    1. malin augusti 20, 2014 at 8:09 e m

      ”göra nånting åt det här för allas skull”, Du menar förbjuda det så du slipper se verkligheten? Det är såhär det ser ut i världen idag. Du och jag och paow har det såå bra, är det verkligen så himla jobbigt att ge en 5 krona till en stackars tiggare? Oroar du dig på allvar vart pengarna går? Hela det argumentet är så vattenlösligt tycker jag.

      Reply
      1. Flisan april 5, 2015 at 9:32 f m

        Ifall det nu bara stannade vid att man fick om man ge ville pengar i en burk till tiggare utanför affärer ….men tyvärr så knackas det numera även på ”hemmets dörrar” där jag bor och det är ett flertal olika män som springer runt och tigger pengar eller vill låna toaletten. Detta känns väldigt olustigt, ja att man inte skall få känna sig trygg i sitt eget hem längre….nattetid har någon/några dessutom försökt att bryta sig in i mitt hus, inbrotten har ökat enormt i länet….Det som är sant är att idag så får barnen alltid fråga vem som knackar på innan man öppnar dörren och vi måste alltid ha dörren låst när vi är hemma, vilket inte behövdes tidigare..detta är ett nyare fenomen i den stad som jag bor i….tragiskt är bara förnamnet….. men konstigt nog är det lite ”fult” att prata om tiggeriets nackdelar…utan man skall bara ge mer..+öppna sina hjärtan…men jag anser att politikerna måste ta tag i detta på något sätt, det räcker med att vi har fått en massa psykiskt sjuka män hit på senare tid som viftar med kniv på dagtid, att flickor och kvinnor blir förföljda och trakasserade (även dagtid)…ingen som pratar om detta heller…kommunen har inte tillräckligt med resurser…hela samhället håller på att sjunka….vem har en plan?…någon åtgärd?…när skall politikerna gå ut och se vad som händer i våra samhällen och göra något?

        Reply
      2. Normal juli 25, 2015 at 11:07 f m

        Går till IS allt annat vore rasism…

        Reply
      3. Anonym augusti 6, 2015 at 1:54 e m

        Hur ska de kunna bryta utanförskapet i Rumänien om de inte uppfostrar sina barn i Rumänien, om de tar sina barn ur skolan, inte arbetar (eller söker jobb) eller tar del av de åtgärdsprogram som finns i Rumänien idag?

        Reply
  3. Marre augusti 19, 2014 at 1:33 e m

    Dem jobbar för en maffia, det mesta är organiserat tiggeri. I Kista brukar man se en man som samlar in alla pengar från romerna på kvällarna utanför Coop. Och jag är också jävligt trött på dem!

    Reply
    1. Anna augusti 19, 2014 at 9:42 e m

      Bullshit
      Har SD fått dig att tro det?
      Alla undersökningar visar på att det inte finns någon organiserat tiggeri. Läs på lite.

      Reply
      1. Hanna augusti 20, 2014 at 11:32 e m

        Alla undersökningar visar att det VISST är organiserat tiggeri. Ni som säger annat läser troligtvis bara Aftonbladet och deras tillrättalagda undersökningar.

        Reply
  4. Teresa augusti 19, 2014 at 4:08 e m

    Är väl ändå värre att folk kan tjäna pengar på att göra bort sig i tv

    Reply
  5. Malin augusti 19, 2014 at 6:58 e m

    Jag blir rädd för folk som tror såhär. Det där är verklig fattigdom, och hur kan man ens känna ett förakt mot människor som inte har något annat val än att sätta sig på gatan? Man sympatiserar för ”svenska uteliggare” och kan ge dem en slant som garanterat går åt droger för att dränka deras misärer. Men för att någon från ett annat land, som har hört bra om Sverige, men ”inte hör hemma här”, kommer hit för att kunna försörja sin familj.. Det är skandal. Känner man att man inte vill känna sympati för andra människor som gör det som krävs för att överleva, så gör inte det. Men det talar mer om för dig, än vad det gör om dem. Jag bor i ett fantastiskt område i Göteborg, och nu under sommaren har några slagit läger i tält jämt över parkeringen, och där bor dem.. I denna hetta som har varit, alla oväder som är vanligt på västkusten. Och detta gör dem för att kunna överleva. Som sagt, SKANDAL!

    Reply
    1. Gutta mars 23, 2015 at 6:19 e m

      Då tycker jag att du ska ta och anmäla dig frivilligt till att städa upp efter tiggarnas bosättningar och kåkstäder samt plocka upp avföringen som de lämnar efter sig helt fritt i naturen.
      Man kan inget annat än att skämmas över hur dumma och hjärntvättade svenskarna är. Folk utomlands skrattar åt oss och skakar på huvudet.

      Reply
  6. Malin augusti 19, 2014 at 7:02 e m

    Och ni som påstår att det är ”stora farliga maffian” som organiserar tiggeri. Aldrig reflekterat över att det kan vara familjemedlemmar eller andra behöriga som samlar in pengarna för att undvika stölder?, det finns de kräk som faktiskt skulle kunna stjäla just för stjälandes skull. Likt de som rånar gamla människor.

    Reply
    1. Anna augusti 19, 2014 at 9:41 e m

      Håller med när det gäller familj.
      Tänk efter lite, det finns svenska tiggare i Spanien, googla så får du se Paow!
      Om du var i denna situationen hade du antagligen också samarbetat med människor som sitter i samma båt. Effektivaste sättet och lättare för alla.

      Reply
      1. malin augusti 20, 2014 at 8:02 e m

        Sant! Viktigt tycker jag att man pratar om sånt här och spräcker hål på den här myten som paow, och så många andra tror på. Men att folk tänker så, det säger väl ganska mycket om vårt samhällsklimat, eller hur? Det är tyvärr frukterna av denna kapitalistiska och individualistiska värld Vi lever i. Vi lär våra barn och ungdomar att alltid sträva efter mer till sig själva och att tänka på sig själva.

        Reply
    2. Emilie augusti 20, 2014 at 12:34 e m

      Fast Malin, sluta dra alla över en kam. Hur kan du veta att ALLA är fattiga familjemedlemmar som bara ”byter av varandra”? Aldrig reflekterat över att det kanske sker båda delarna?

      Organiserat tiggeri är kriminellt och ett enda stort utnyttjande av fattiga, rent utsagt vidrigt. Att uppmuntra detta, utan att en sekund tänka att det kan handla om brottslighet, är galet naivt. Sen finns det givetvis också de tiggare som inte ingår i dessa ligor. Men att säga att organiserat tiggeri inte finns är en lögn. Att utnjyttja fattiga och utsatta har funnits i alla tider genom historien, exempelvis vid prostitution finns pimpar, barnhandel existerar världen över etc. Så snälla säg mig, varför skulle ”tiggeri” vara ett undantag?

      Här, läs. Polis har gått ut med en faktan själva: http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor

      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3913887

      etc.

      Reply
      1. Farah augusti 20, 2014 at 12:43 e m

        Ja fast att jämföra tiggeri med sexhandel var väl ändå den vidrigaste jämförningen på länge? Du är inte tvingad att ge tiggarna något, du vet det va?

        Reply
  7. Anders augusti 19, 2014 at 9:55 e m

    Känner du inte själv hur vidrigt det är att du i ena stunden lägger en förmögenhet på ditt utseende medan andra svälter utanför din dörr. Och varför är det så? Varför har just du så bra och de så dåligt? Är det för att du jobbar så hårt och är så duktig? Eller beror det främst på att du haft turen att födas i Sverige och inte i Rumänien. Snälla tänk efter, hur skulle det kännas om det var ombytta roller?

    Reply
    1. Emma augusti 19, 2014 at 11:51 e m

      väldigt bra sagt

      Reply
    2. malin augusti 20, 2014 at 7:54 e m

      Håller med dig.

      Reply
  8. Carina i Malmö augusti 19, 2014 at 9:55 e m

    Jag håller absolut oxå med dig. Här i Malmö har det blivit alldeles för jävligt den sista tiden. Undrar hur det ska sluta?

    Reply
  9. Anton augusti 19, 2014 at 10:51 e m

    Jag tycker precis som PAOW – det är fördjävligt med tiggarna. Det blir bara mer och mer. Inne i stan sitter det tiggare med amputerade delar.
    Men absolut så tycker jag att tiggarna skall hjälpas, men inte i Sverige utan i det egna landet. Vi skall inte ta hand om deras romer och fattiga människor. Släng ut Rumänien ur EU och förbjud tiggeriet i Sverige.

    Reply
    1. Liv Tillberg augusti 20, 2014 at 12:33 f m

      Detta måste vara ett av det mest korkade uttalanden jag hört. Sådan otrolig brist på perspektiv och verklighetsuppfattning trodde jag var begränsat till mindre privilegierade arter

      Reply
      1. Krass verklighet februari 25, 2015 at 2:55 e m

        Och vem gör dig till en priviligierad art? Du talar som en sann SD:are, inget fel i det, men är det verkligen det du är!?

        Reply
      2. José juni 17, 2016 at 10:26 e m

        Menade du priveligerad art eller ras?för jag har då aldrig hörtalas om att någon djur art skulle vara mer priviligerad än nån annan

        Reply
  10. e augusti 20, 2014 at 1:35 f m

    De jobbar

    Reply
  11. Jennifer augusti 20, 2014 at 2:35 f m

    Det är en bara en sak det handlar om kära medborgare…

    MÄNNISKOHANDEL!

    Ligor tar in folk till Sverige (de utlovas jobb och en bättre framtid mm.) och tvingar dem sedan att tigga. Sedan kan de i slutet på dagen bli upplockade allihopa i någon skåpbil av någon som är en ”vanlig” människa med bra kläder, flashigt armbandsur etc.

    Detta är ett fenomen som verkar ha eskalerat i hela Sverige på bara ett par år, även i mindre städer som Eskilstuna, där jag själv bor. Det fanns inte en enda tiggare i vår stad för 1-2 år sedan.

    Reply
  12. Li n augusti 20, 2014 at 10:56 f m

    Jag har läst på mycket om tiggarna i Sverige. Det är hemskt att set ska behöva vara såhär.

    Det enda jag tycker kan vara jobbigt är om man sitter och väntar på någon och en tiggare kommer fram och skramlar med koppen under näsan på en i flera minuter. Jag har sällan kontanter på mig och säger då nej tyvärr jag har inga kontanter. Då tycker jag att de kan acceptera det och inte stå kvar i 10 min. Respekt åt båda hållen måste finnas.

    Reply
  13. Farah augusti 20, 2014 at 12:40 e m

    Om det känns bättre för ditt samvete så kan du intala dig att det är organiserad brottslighet. Känner du dig redo för att ändra uppfattning i framtiden så rekommenderar jag att volontära på härbärge eller komma i kontakt med IMÄI. Allt gott!

    Reply
  14. Cecilia augusti 20, 2014 at 4:39 e m

    Det kallas organiserad brottslighet och pengarna man ”skänker” går inte till tiggarna själva. Man kan faktiskt kalla det maffia i det här läget men tanke på hur mycket varningssignaler som gått ut från polisen runt om i landet för hur det faktiskt går till.
    -Att man inte ska stötta den här typen av brottslighet.
    -Att skänka pengar till den typen av tiggare lönar någon annans ficka.
    Tiggarna i sig får ett ”typ” tak över huvudet och möjligen ett mål mat om dagen av ”bossarna”. Kvinnorna blir utnyttjade på olika hemska sätt och även männen.
    Att skänka pengar till dem ökar alltså möjligheten för brottsligheten att fortsätta.
    Däremot finns det uteliggare som är ”privata”, dessa är absolut värda en gåva, i det här läget hellre mat än pengar eftersom pengarna garanterat går till missbruk osv.

    Reply
    1. Sabina augusti 20, 2014 at 10:30 e m

      Så himla bra skrivet Cecilia!! Tror helt och håller på det du skriver. Usch och fy, sån vidrig organisation som ligger bakom detta och visst tusan är det brottsligt.
      Hemskt!
      svårt att veta vilka som är ”privata” och inte…. För inte fan vill man bidra med pengar till några idioter som håller på med denna slav brottslighet. Vad får tiggarna för detta liksom?
      Ett stort problem som är viktigt att ta upp!

      Reply
    2. Farah augusti 21, 2014 at 9:15 f m

      Det märks att du läser mycket på internet, men inte jobbar praktiskt med detta:)

      Reply
  15. Julia augusti 20, 2014 at 8:03 e m

    Vad du inte förstår är att dessa människor, många romer, flyr från länder där de diskrimineras. Mest troligt har de väldigt svårt att få jobb på grund av deras efternamn, på grund av rasism helt enkelt. Deras utväg blir då att komma till Sverige, där vissa humana människor förstår deras situation, för att överleva. Problemet blir här att de inte får någon som helst hjälp från sina hemländer, i Ungern t.ex. är det förbjudet att vara hemlös — dessa människor tvingas alltså gå under jorden. Menar du att lösningen på detta problem är att generalisera alla tiggare och mena att de stjäl, att tycka att deras rop på hjälp är obehagligt och att förbjuda dem den bästa möjligheten JUST NU till överlevnad. Nästa steg är antagligen prostitution. Gör dig själv en tjänst och försök se människan bakom.

    Reply
    1. malin augusti 20, 2014 at 8:19 e m

      Detta här sa du bra Julia, sprid det vidare!

      Reply
    2. Emma augusti 21, 2014 at 7:57 f m

      Men det är ju inte acceptabelt att dom blir aggressiva.. För de har jag varit med om fast man gett dom pengar..

      Man ser alla möjliga grejor som gör att detta inte är ok! Och att våra uteliggare glöms bort!

      Reply
  16. mar augusti 20, 2014 at 11:04 e m

    READ
    De flesta tiggarna är från Rumänien, romerna har en sak gemensamt – de har diskriminerats systematiskt i hundratals år – och gör det än idag i Sverige å runt om i världen. Självklar så hjälps man åt i vissa fall då alla kommer från liknande förhållanden, delar samma språk osv. Därför är de inte konstigt att ”köra pass” eller samåka med gemensam bil. Att de skulle röra sig om organiserad brottslighet har blivit något slags stor mytbildning.

    Reply
  17. Michaela augusti 20, 2014 at 11:49 e m

    Jag tycker det är mycket bra att du skriver att staten borde göra något, men annars kan du inte formulera dig sådär. Du borde inte iallafall. Människorna på gatan är inga att vara trötta på, vi borde skrika på systemet, att vi lever i en värld där folk går med shoppingkassar bredvid människor som lever på existensminimum. Det är fruktansvärt.

    Reply
  18. I augusti 21, 2014 at 2:14 f m

    Vi har också fått jätte många tiggare i stan. Jag tycker det är fruktansvärt att se. Det skär i hjärtat på mig. MEN jag tycker inte om när dom ljuger eller beter sig illa. Det är en tjej som sitter och håller i en filt med en ”bebis”. Det är ingen bebis utan en docka. Jag mötte henne och hennes vagn utanför mig och där låg en docka. En annan tant ryckte mig i benet och skrek något efter mig när jag gick vidare. Jag hade inga kontanter på mig och hade jag haft det hade jag tyvärr behövt dom själv. Det kanske ser ut som vi har det bra i deras ögon men dom verkar inte förstå att en 20 lapp kan vara viktig för oss också. Samhället vi lever nu i är hemskt. Även för oss med tak över huvudet. Ibland är det det enda man har.
    När jag känner att jag har pengar köper jag hellre mat eller något så jag ser att det går till dom. Man vet faktiskt aldrig vart pengarna man skänker eller donerar kommer. Kolla upp sånt innan. Annars blir godhjärtade människor som mig och många andra utnyttjade.

    Reply
  19. Emma augusti 21, 2014 at 8:04 f m

    I andra länder så får den som ger tiggare böter! Och det är för det är ligor och samma ska har hänt här

    Reply
    1. Slemma mars 23, 2015 at 6:22 e m

      Men ärthjärnesvensken är så jävla CP att hen inte begriper detta, utan låter känslorna styra och försöker framstå som det med mest empatiska och solidariska folket i västvärlden. Ridå!

      Reply
  20. Emilie augusti 21, 2014 at 4:44 e m

    Många överdriver också sina ”skador” och hur illa dom har det i Romänien för att dom tjänar bättre pengar på att tigga här i Sverige än att jobba, Läs: http://www.bt.se/nyheter/boras/rumansk-delegation-pa-besok-i-boras-tiggarna-overdriver(4412616).gm

    Alla bor inte på soptippar, utan många har tak över huvudet etc. Men eftersom att dom tjänar bättre på att vara här väljer man alltså självmant att stanna i Sverige och tigga som inkomst.

    Reply
  21. Agnes augusti 22, 2014 at 4:18 e m

    Det är viktigt att kunna sätta sig in i andras situationer, Paulina. Jag förstår dig till viss del, det är ingen rolig syn. Men tänk dig själv om du var urfattig och var tvungen för att kämpa dig till att få mat på bordet, både för din egen del och för din familjs skull. Vad hade du gjort? Gett upp? Jag tycker det är bra att människor får se hur verkligheten ser ut. Att den inte är en jäkla dans på rosor och att vi inte kan blunda för de problem som faktiskt finns. Det är bättre att fundera på hur vi ska lösa problemen med fattigdomen, som leder till tiggeri, och hur vi som har det bättre ställt rent ekonomiskt kan göra för att hjälpa dessa människor. Även om de ”jobbar i skift” som du säger, så kan du alltid hjälpa dem genom att ge något 🙂 Kram!

    Reply
  22. E augusti 23, 2014 at 4:06 e m

    Vad jag har ”hört” så finns det en större makt som skjutsar ut dem till olika ställen där dem kan sitta. Tror inte att själva tiggarna får så mycket av dom små pengarna dom får in. Liksom jag bor 7 mil utanför uppsala och en bussbiljett kostar 90 kr för att ta sig hit och sen ska dem tillbaka också..
    Ge dem en smörgås och nått att dricka, mkt bättre än pengar!
    Såg förresten igår en tiggare som satt utanför affären och rökte haha!

    Reply
  23. Elin augusti 24, 2014 at 8:10 e m

    Att du tycker det är jobbigt att se fattiga människor som tigger är nog ingenting i jämförelse med vad de tycker det är att behöva tigga.

    Reply
  24. Malin augusti 25, 2014 at 3:06 e m

    Jag orkar inte. Blir så ledsen och förbannad men samtidigt så orkar jag inte skriva ner allt.
    Har läst två universitetskurser om Rumänien, bor med en rumän och jag kom precis hem från en över två veckors lång resa i Rumänien. Jag har sett hur romer har det. Jag har sett små smutsiga, hungriga barn tigga på gatorna. jag har sett deras så kallad ”hus”. Jag har sett misären och fattigdomen. Men som sagt så orkar jag inte lägga ner tid på att skriva ner allt som finns att skriva ner om det här så här har ni ett litet utdrag ifrån en artikel.

    ”Många upplever det som mycket negativt, att vi har tiggare på våra gator och torg. Men det är ju ändå folk, som flyr från förtryck, fattigdom och elände. Allt fler, från t.ex. Rumänien, tvingas till våra breddgrader, för att dagarna i ända, i bitande kyla, sitta i en snödriva för att tigga sig en slant. Eller vanka på gator och torg med sina muggar, i hopp om att någon visar medkänsla. En del övernattar i skogar, inte långt från våra välbonade hem, och dem undviker att mätta sina magar, för att varje peng är välkommen till sparbössan.

    Även Thomas Hammarberg, tidigare Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, vill uppmärksamma tiggarna, som blivit en allt vanligare syn:

    – Det framkallar aggressiva känslor, människor känner en enorm olust över att behöva se dessa människor som ibland står på knä och verkar totalt hjälplösa.

    Det går runt ganska omfattande skrönor om att tiggarna ingår i kriminella ligor – det är inte sant, menar Thomas Hammarberg. Det kan finnas en och annan som är i händerna på skumma typer, men den alldeles överväldigande majoriteten är djupt fattiga människor, som är här av nödtvång, och med en förhoppning om att det här landet, som har ett så gott anseende i många delar av Europa, ska ge dem någon slags framtid.

    – Vi måste åtminstone försöka förstå dessa människors situation och inte bara avhumanisera dem med argument som: ”det är kriminellt, en sanitetsfråga, det ser inte bra utåt…” säger Thomas Hammarberg.

    I hemänderna är romernas situation ofta direkt desperat. Deras gamla yrken har inget värde längre och de får ingen social hjälp – det är alltså människor som är fattiga till bristningsgränsen.”

    Källa: http://www.humanrights.se/var-verksamhet/paverkan/romers-situation-i-sverige-och-europa-2013/

    Reply
    1. Aj april 7, 2015 at 7:32 e m

      Varför bor DU INTE I RUMÄNIEN OM DET ÄR SÅ JÄVLA BRA DÄR. KÄRRINGEN UTANFÖR ICA IDAG HADE FINARE MOBIL ÄN MIN FRU !!!!!!!!!!!!!!!

      Reply
  25. Angelina september 4, 2014 at 1:40 e m

    Känner du ingen empati alls för dem som sakta men säkert svälter ihjäl ute på gatorna, men ändå inte får hjälp? De är människor, precis som du.

    De har det redan tillräckligt svårt men ändå ska ni sitta och spendera tid på att klaga på dem? Du bor i en lyxig lägenhet och är rik, de har inga pengar och bor ute på gatan. Tänk om du var i deras kläder? Tänk om du tvingades bära smutsiga och trasiga kläder, för det är dem ändå kläder du har? Tänk om du inte hade tillgång till rent vatten och mat alla dygnets 24 timmar? Tänk om du inte hade tak över huvudet och en skön säng att sova i på natten? Hur skulle det kännas för dig då? Då skulle du få känna hur det egentligen är och då skulle det vara dig de klagade på.

    De tvingas fly från sina hemland, för de har inget annat val. Och när de väl kommer hit så kan de inte få ett jobb att försörja sig med, hur mycket de än kämpar. Och då har de ett sista alternativ: tigga. Det är inte deras fel att de inte har fått gå i skolan så mycket som de skulle behöva för att få ett jobb, det är inte deras fel att alla klagar och försöker bekämpa dem, det är inte deras fel att staten bara blundar för det och inte hjälper dem.

    Reply
  26. Lundgren november 3, 2014 at 12:41 e m

    empati, är det någonting som du ens vet vad det är?
    Försök att sätta dig in, i hur dom haft det.
    Dom har inga knappt råd till mat, någonstans att bo eller pengar till kläder.
    Du som ändå bor lyxigt och har säkert sjukt mycket pengar som jag skiter helt jävla fulständigt i.
    Hur skulle du tänka om du va i deras sits?
    Tänk lite innan du skriver någonting….

    Reply
  27. Sami november 25, 2014 at 12:57 e m

    FAN VAD STORA PATTAR!

    Reply
    1. Bawo november 25, 2014 at 1:08 e m

      Håller med sami!!!!

      Reply
  28. bomba december 15, 2014 at 1:49 e m

    Det bara kryllar av nassar och rasister från sd här. Men det såklart, när ”personen” som driver bloggen är just precis ett sånt rasistiskt a-hole så är det kanske inte så konstigt ändå. Du är riktigt smutsig Paulina. Du, Bella, Kissie, samma jävla överklass attention whore trams.

    Reply
  29. Blaise mars 15, 2015 at 10:31 f m

    Självklart ska tiggeri förbjudas.
    Förutom att det inte är rätt väg och i längden leder till en ohållbar situation, med bland annat blodiga uppgörelser tiggarna emellan, så är det ett faktum att det finns människor som skor sig på att låta handikappade och äldre människor sitta ute i kylan. En kvinna anmälde sin förrövare, som givit henne valet att tigga eller prostituera sig. Den som ger till tiggare hjälper till att vidmakthålla brottslighet, det är inte att vara ”god”.

    Reply
  30. Jörn Green mars 26, 2015 at 9:55 f m

    Ja, världperspektiv som man kan förvänta sig av en bimbo med ärthjärna. Mer korkat än så blir det inte.
    Sorgligt att det fortfarande finns såna hjärnlösa kvinnor i dessa tider.
    Men jag tycker staten borde göra något. HAHA

    Reply
  31. Mårten Slamspankaka april 5, 2015 at 6:28 e m

    Ja det är jävligt äckligt och de är fullkomligt värdelösa kryp med en skitkultur som går ut på att parasitera på arbetande människor. Att det är organiserat behöver man inte mer än titta på de identiska skyltarna för att fatta. Skyltar som numer är borta, då de vet att vi genomskådat dem. Samma sak hände med idioterna som ”haltade” omkring och låtsades om, för att flera utav dem fotograferades efter ”jobbet” när de plötsligt kunde gå helt normalt.

    Vad vi har i det här landet är mängder utav hjärndöda satans fittor som gärna uppmuntrar det här parasitbeteendet för att själva få känna sig duktiga för priset av 5 kr åt gången, medans de är beredda att avfärda alla våra egna svenska utslagna för att de är ju minsan ”knarkare” hela högen.

    Ett land fyllt av genomfega hjon som låtit sig informeras utav smutspressen till precis de kommunistiska skit-idéer om allting som händer i vårat samhälle som håller på att fullständigt förstöra våra barns framtid. Det här gör de för att de är för fega för att tänka själva, det är mycket enklare att anamma allting vad de sinnesjuka kommunistjävlarna i dagspressen säger åt dem att tycka. Annars är man ju ”rasist”.

    Har alltid vetat att det här landet är fullt av verklighetsfrämmande socialist-idealister som sätter sina egna idiotiska fantasier framför allting annat, men snorungarna idag som du ser många utav i detta kommentarsfält, de är tammefan 10 gånger så dumma i skallen som deras föräldrar var, för låter man sig luras av politikerna och pressen idag, vilket de uppenbarligen gjort, då hör man fan i mig hemma på en särskola för rumänska mongoloidtiggare tillsammans med annie löf och sebbe staxx. Så det så. Pinsamt för fan. Bra att du säger ifrån, nu kan du väl gå på hård offensiv emot extreminvandringen, oroa dig inte, vindarna vänder där nu så robotjävlarna som skriker ”rasist” åt allt som rör sig kommer antagligen sluta med det så fort media säger att det är ok.

    Glad påsk, din vidriga bimbo.

    Reply
    1. Utbilda dig :) april 12, 2016 at 9:13 f m

      Lär dig stava, vidriga rasist

      Reply
  32. GIPSY FORE LIFE... april 16, 2015 at 5:52 e m

    Gipsy own the World and whe dont give a fuck…

    Reply
  33. Rune april 24, 2015 at 9:58 e m

    Folk som ger till dessa zigenare gräver sin egen grav. För varje du ger till kommer mer. Matar du en mås kommer nästa mås. Sen när det är dax för din pension för du själv sitta o tigga. Så klara medbrottslingar är dessa personer som tror de gör en gärning.
    Låt rumänien, bulgarien ta hand om sina egna folk

    Reply
  34. Malin Nilsson maj 13, 2015 at 3:17 e m

    Man kan tänka hur det vore att själv sitta där på kalla asfalten. Ingen sitter där för skoj skull..
    Socialförvaltningen har gjort undersökning att prat om maffia är en myt.
    ”NORRKÖPING – Myten om maffiabossen som styr över tiggarna kan ni lägga bort, säger Bertil Senestad på Socialförvaltningen”

    Ja det är klart vad skulle maffian tjäna på det???? Dom måste ju ändå ha omkostnader på människorna tex mat!!! Dom skulle gått på minus väldigt snabbt. Men som sagt maffia pratet är bara människor som hittat på. Det spelar egentligen ingen roll FÖR DOM ÄR FATTIGA I VILKET FALL SOM HELST!!! hur det än går till. Man behöver inte vara så kall,ha förståelse! Nästa gång var ödmjuk ge en slant och en go kram till tiggaren så blir han eller hon varm om hjärtat liksom du själv.
    Kram Malin

    Reply
  35. Fredrik maj 28, 2015 at 10:50 f m

    Jag har ett jobb, jag tjänar pengar. Men varför ska jag ge mina pengar till en främling på gatan som inte jobbar? Och om jag gör det, vad förväntar jag mig ska hända? Att denne person magiskt ska få ett jobb och sluta sitta där? Eller att han kommer fortsätta sitta där och jag får försörja honom resten av hans liv?

    Den som kritiserar tiggandet blir alltid uthängd, men om man inte är krigsflykting ska man inte åka till andra länder och tigga. De problemen ska lösas på plats i deras egna länder, inte i våra storstäder. Vi gick inte med i EU för att bli någon slags tiggarmetropol där ”snälla svenskar” blir belagda med ännu en skatt.

    Dessa problem måste lösas på EU nivå, deportera dom tillbaka till sitt land och låt socialtjänsten ta hand om dom där. Om det sedan inte finns någon socialtjänst i deras hemland? Det är en EU fråga och inget som jag magiskt fixar en femkrona.

    Reply
  36. Bodo juli 21, 2015 at 11:48 f m

    Klart det är organiserat…

    Tänk dig att du var ”en av dem” och hade bestämt dig för att flytta till sverige för att tigga. Du har absolut inte mycket pengar så du skulle stanna i södra sverige eventuellt ta dig direkt till stockholm.
    Vad du inte skulle göra är att resa till norra sverige till en liten småstad. Det är dyrare att ta sig dit, det är svinkallt flera månader om året och du skulle tjäna mer pengar i större städer. Ingen person skulle välja att åka och tigga i en håla i norrland att de ändå finns där är ett tydligt tecken på att det är organiserat.

    Själv tycker jag det är jobbigast med folk som sjunger, spelar dragspel, skriker eller försöker få en att skriva på något. Jag tycker att man hellre bör ge mat eller någon nyttosak vare sig det är till missbrukare eller andra tiggare.

    Stör mig också på dörrknackningsbedrägerier, då och då kommer det folk för att sälja saker. De har en lapp där det antingen står att de inte kan språket eller att de är döva. Vad är oddset att 2 (eller flera) stycken döva försäljare av liknande varor säljer på samma gata samtidigt. Det är klart att det inte är de som gjort grejerna och att de bara blir avsläppta i ett område och sedan skjutsade till nästa.

    Reply
  37. mikael augusti 6, 2015 at 3:09 e m

    Ni som verkligen vill se hur det ligger till kan ju kika på detta reportage som gjordes av bulgarisk television under våren: http://vbox7.com/play:6469f1344f

    Reply
  38. mike december 3, 2015 at 3:26 e m

    skjut dom vid svenska gränsen,så är problemet löst!

    Reply
  39. Trött april 16, 2016 at 9:17 e m

    Jag tyckte från början väldigt synd om tiggare men när man läser flera historier så börjar man ändra uppfattning. Det verkar som ett hyfsat lönsamt svartjobb (kanske ska staten börja ta ut skatt?) då det tydligen är dagslöner på mellan 100 upp till hela 6000kr beroende på vilka ”problem” de antingen har eller låtsas att de har.

    Tydligen är det många tiggare som fejkar invaliditet för att de då kan tjäna mera. Det har tydligen observerat och även lagt upp bilder och filmer på bloggar där man t.ex. ser en tiggare halta omkring på kryckor sedan när det är slutjobbat för dagen går omkring helt normalt med kryckorna under armen.

    Svenskar är dock väldigt blåögda. Något man fått upprepat många gånger när man snackar med många från andra länder. De har en bild av oss som ”lättlurade” tror snarare att vi här i Sverige vill tro att alla människor är goda tyvärr är det ganska snett. Många har en helt annan mentalitet i sina hemländer. Har till och med hört folk beskriva sig själva som ”listiga” därför att dom lurar oss. Helt sjukt, finns inget listigt i att utnyttja folks naiva sympati!

    Reply
  40. Insikt! augusti 16, 2016 at 5:04 e m

    Ja! men såhär var det ju inte förut. Vem har startat det här med tiggeriet här. Dom överlevde förut också varför inte nu? Är det en fluga som går över när dom märker att det inte är så rikt här. Eller att det är så lätt att få ihop lite småpengar under en dag. Hur orkar dom sitta sådär dag ut och dag in? Tycker folk mest går förbi och inte bryr sig, några fåtal ger nån slant.

    Reply
  41. Marie-Louise Lindblad november 12, 2016 at 12:57 e m

    Regeringen borde stänga sverigesgränser och utvisa tiggarna dom är bar till besvär och är påflugna för att dom säljer tidningen folk till folk hälsningar Marie-Louise Lindblad

    Reply
  42. Bajsmannen november 21, 2016 at 11:13 e m

    Fyfan vilka hjärntvättade idioter det finns här. Självklart är man ju trött på tiggeriet. Det är ju alla vettiga människor.

    Reply

Lämna ett svar till Sabina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *