Skip to main content

År: 2018

ETT JÄMSTÄLLT SAMHÄLLE TACK.

Nu ska jag kommentera ett ämne som jag sällan tar upp, för att jag inte orkar och för att det är en never ending diskussion som pågår mellan män och kvinnor. Nämligen feminism.

Ordet feminism har kanske förstörts för vissa men det känns som att många glömmer bort vad det egentligen står för ”Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.”

Och det är väl något som borde vara självklart för alla, men ändå så läser/hör jag om män och kvinnor för den delen också som hatar på feminister. Alltså vad är det för fel på er? ALLA ÄR FEMINISTER IDAG.  Feminismen har ingeting att göra med om du rakar dig under armarna eller inte. Du kan vara det endå. Och det hoppas jag att du är-

LÄNK TILL EN VIDEO DÄR EN MAN GÅR RUNT OCH FRÅGAR FOLK I MELLANÖSTERN VAD DEM HADE GJORT IFALL DERAS SYSTER HADE VELAT JOBBA. 

Sen läste jag en sak på Lady Dahmers blogg, som jag tyckte var intressant. Här är utklipp från texten.

”Flickor tränas stenhårt i att lyssna, ta in, känna av, bygga relationer, läsa signaler och tyda kroppsspråk samt vara allmänt omhändertagande. Vi leker med nallar och dockor och mammapappabarn och tränas i omvårdnad och mjukhet.
Pojkar tränas stenhårt i att sätta sig själv i första rummet, köra på, kväva sina känslor och får bristfällig empatiträning. De får heller aldrig lära sig läsa av signaler och kroppsspråk. (”vadå jag kan väl inte läsa tankar heller?”) De leker våldslekar.
Flickor uppfostras till mammor.
Pojkar uppfostras inte till pappor.”

INTE BAKIS.

Hej på er. Det var ett helt år sedan sist hehe.

Nä nog med torra pappa skämt, igår så var det bara jag och min kärlek som firade nyår. Jag åt hummer och han åt pizza. Det har ju inte blivit speciellt mycket skräpmat på senaste tiden så vi ville passa på att lyxa till det.

Kvällen blev dock inte riktigt som tänkt och vi satt fast i köer precis innan 12 slaget, vi hade tänkt åka upp till en utsiktsplats. Men istället så fick vi hoppa av moppen och springa till stranden med 6000000 andra människor. Vi kom inte fram till stranden för det var så mycket folk. Så istället stod vi och pussades under ett träd på 12 slaget. Efter det så åkte vi upp till utsiktsplatsen och satt och pratade om framtiden och våra planer inför sommaren. Det var riktigt mysigt.

Och nu till det där med alkohol. Jag har inte rökt en enda cigarett sen den 24 november. Och heller så har jag inte druckit mer än 2 glas vin sammanlagt. Vilket kändes väldigt bra. På nyår så lyxade jag till det med ett glas vin till maten, och efter det en öl efter 12 slaget. Blev lite fnissig i kroppen men det var bara det. Idag så har vi mått hur bra som helst, vi har vart ute och ätit och tränat. Känns som en bra start på 2018.

Och bilder från idag. Nu ska jag börja äta JÄTTE nyttigt så jag pillade till och med ut krutongerna från sallden 🙁